Otázky s vecným pojmom: Podvojné účtovníctvo

počet otázok s vecným pojmom : 501



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Určenie druhu rizika podľa Postupov účtovania v PÚ

ID2523 | | Ing. Anton Kolembus

Spoločnosť uzavrela koncesnú zmluvu s verejným obstarávateľom, na základe ktorej verejnému obstarávateľovi dodá dodávku a montáž solárnych panelov a ich následný servis. Obstaranie panelov je za účelom zníženia energetických nákladov. Koncesná zmluva je uzavretá na 3 roky, od namontovania panelov. Po dokončení montáže  (k 1. 1. 201x) verejný obstarávateľ zaplatí 50 % z celkovej ceny  bez DPH (36 000 € bez DPH) za dodanie a montáž svietidiel. Následne bude v 36 mesačných splátkach fakturovať zvyšnú časť koncesnej zmluvy (1 000 € bez DPH). Počas tejto doby koncesionár zabezpečuje bezplatnú kontrolu a servis nainštalovaných zariadení a služby energetického poradenstva. Vstupné náklady koncesionára (materiál a externé služby) sú vo výške 50 000 € bez DPH. Koncesionár znáša podnikateľské riziko spojené s realizáciou zmluvy, a to najmä s možnosťou, na napriek namontovaniu solárnych panelov nedôjde k dosiahnutiu plánovanej energetickej úspory a zároveň nie je možné Koncesionárovi garantovať návratnosť investícii, či zníženie podnikateľského rizika. Po namontovaní verejný obstarávateľ očakáva úsporu cca 50 % na energiách ročne. Celkové náklady na energie a vyvolané investície na konci tretieho roka by mali byť nižšie o 30 000 €.

O aký druh rizika ide podľa § 30c Postupov účtovanie PÚ? Akým spôsobom sa účtuje daná koncesná zmluva? Kedy vzniká povinnosť z pohľadá zákona o DPH (naraz alebo z jednotlivých splátok)?

Zníženie obstarávacej ceny výrobnej linky

ID2510 | | Katarína Balogová, Tax Manager, Accace k.s.

Pred rokom sme obstarali a zaradili do používania výrobnú linku v hodnote 153 tis. €. Nedávno sme reklamovali niektoré jej súčasti a komponenty z dôvodu nefunkčnosti. Museli sme ich nahradiť náhradnými dielmi, ktoré sme mali na sklade. Dodávateľ reklamáciu uznal a vystavil nám dobropis v hodnote cca 6 tis. €. Ako máme zaúčtovať dobropis od dodávateľa? Je potrebné znížiť obstarávaciu cenu linky, keď sme nefunkčné komponenty plne nahradili funkčnými z našich zásob?

Pôžičky od spoločníkov/konateľov, Plnenia spoločníkom/konateľom- Zákaz vrátenia vkladu

ID2504 | | Ing. Anton Kolembus

Pôžičky od spoločníkov/konateľov Novela Obchodného zákonníka s účinnosťou od 29. 4. 2015: Spoločník nemôže poskytnúť úver v hotovosti. Od 1. 1. 2016 sa toto obmedzenie rozširuje na širší okruh osôb. Takže doteraz, keď chýbali firme peniaze do pokladnice, spoločník tam vložil peniaze. (211/365) Keďže pri niektorých nákupoch firma bude potrebovať peniaze v hotovosti, firma bude musieť dotovať pokladnicu aj v budúcnosti nejakým spôsobom. Aké riešenia nám odporúčate, akým spôsobom má firma dotovať pokladnicu v hotovosti? (Napr. s prijatou pôžičkou od tretích osôb? 211/249) Plnenia spoločníkom/konateľom- Zákaz vrátenia vkladu Za vrátenie vkladu sa považuje aj plnenie bez primeraného protiplnenia. Pri posudzovaní primeranosti protiplnenia je potrebné zohľadniť najmä obvyklú cenu na trhu, schopnosť druhej strany ho poskytnúť. Môže firma spoločníkovi vrátiť peniaze v hotovosti? (365/211) Ak firma predá konateľovi hmotný majetok, stačí, keď ho predá za obvyklú trhovú cenu? Na aké konkrétne plnenia sa vzťahuje ešte tento zákon?

Vrátené garančné poistné

ID2503 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sme rozp. organizácia obce. Na základe našej žiadosti nám soc.poisťovňa vrátila garančné poistné za r. 2014 a r. 2015, nakoľko sme ho platili bez právneho dôvodu. Ako mám toto vrátené garančné poistenie účtovať? Prijali sme ho na náš výdavkový účet. Je potrebný aj odvod príjmov zriaďovateľovi? Poprosím od predkontácie aj s rozpočtovými položkami.

Výpoveď zmluvy a fakturácia odstupného

ID2501 | | Ing. Anton Kolembus

Obchodná spoločnosť má uzatvorenú zmluvu o poskytovaní služieb s objednávateľom. Objednávateľ jej vypovedal zmluvu v zmysle článku VIII, Záverečné ustanovenia, kde sa píše:

Táto zmluva sa uzatvára na dobu neurčitú a nadobúda platnosť dňom jej podpísania obidvoma zmluvnými stranami a účinnosť 1. 10. 2011. Každá zo zmluvných strán ju môže ukončiť písomnou výpoveďou. Zmluvný vzťah skončí po uplynutí šesťmesačnej výpovednej lehoty, ktorá začína plynúť prvým dňom nasledujúceho mesiaca po doručení výpovede. Objednávateľ sa zaväzuje, v prípade vypovedania zmluvy, vyplatiť poskytovateľovi trojmesačné odstupné z predmetu zmluvy“.

Keďže výpoveď zmluvy spoločnosti prišla dňa 6. 7. 2015, výpovedná lehota začína plynúť dňom 1. 8. 2015, tzn., že zmluva končí dňa 31. 1. 2016.

Má spoločnosť vyfakturovať odstupné s dátumom dodania 7 / 2015 (kedy ýpoveď prišla), s dátumom dodania 8 / 2015 (odkedy začína plynúť výpovedná lehota), alebo s dátumom dodania 1 / 2016 (kedy zmluva končí)? Podlieha odstupné  DPH, alebo to má spoločnosť vyfakturovať bez DPH?

Účtovanie stravného zrážkou zo mzdy v rozpočtovej organizácii

ID2500 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Aký by mal byť celý postup účtovania stravného zrážkou zo mzdy zamestnancom v rozpočtovej organizácii, ktorá stravu zabezpečuje vo vlastnej jedálni, pričom:

  • 0,71 € uhrádza zamestnanec zrážkou zo mzdy
  • 0,09 € je príspevok na stravu zo SF
  • 0,98 € je príspevok zamestnávateľa na stravu vo výške 55 %
  • 1,78 € SPOLU - z toho 1,50 je príjem za stravu a 0,28 € sú režijné náklady.

Poprosím o predkontácie celého postupu od predpisu, zrážka zo mzdy, príspevok zamestnávateľ, SF aj s EK na účty 223003 za stravné,prípadne či treba použiť aj EK 637014 Stravovanie. Všade som našla len stravovanie formou stravných lístkov.

Účtovanie dane za ubytovanie na zahraničných faktúrach

ID2491 | | Katarína Balogová, Tax Manager, Accace k.s.

Ako máme zaúčtovať faktúru za ubytovanie v Paríži ako aj daň z ubytovania na nej uvedenú za ubytovaných zamestnancov počas ich pracovnej cesty. Hotel vystavil faktúru na našu spoločnosť (nie zamestnanca, daň z pridanej hodnoty si budeme nárokovať). Faktúra prišla na adresu firmy spoločnosti dodatočne a zamestnanec si ju nepriložil k vyúčtovaniu pracovnej cesty.

Dividendy

ID2476 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Naša s. r. o. vyplatila tento mesiac podiely na zisku spoločníkom. Dvaja spoločníci sú fyzické osoby, tretí spoločník je PO s. r. o. Výkaz na zdravotnú poisťovňu som poslala do 8 dní za fyzické osoby, aj som odviedla 14 % a na účet týmto 2 spoločníkom som poslala o 14 % menej. Spoločnosti som vyplatila celý podiel. Postupovala som správne? Ešte poprosím o účtovné prípady, ako vlastne mám tieto dividendy a odvody zaúčtovať a ešte poprosím o informáciu, nakoľko spoločnosť dostala celý podiel na účet, ak konateľ tejto spoločnosti ho vyberie z účtu, má povinnosť odviesť zdravotné odvody? Alebo ako sa postupuje pri výbere a kde sa to zaúčtuje?

Účtovanie neuplatnenej DPH

ID2474 | | Ing. Marián Drozd

PO, PÚ, platiteľ DPH. Zo zahraničnej pracovnej cesty nám zamestnanci priniesli bločky z registračnej pokladnice (ČR, RAK.- PHL, ubytovanie, stravovanie..). Ako tieto bločky zaúčtovať (základ, dph) keď si nebudeme uplatňovať vrátenie DPH zo zahraničia (aj keď je DPH vyššie ako min. na vrátenie dph)?

Financovanie vytvorenia stavebných pozemkov

ID2467 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec rozparcelovala svoj pozemok za účelom vytvorenia troch stavebných pozemkov pre občanov. K daným pozemkov potrebuje doviesť inžinierske siete (vodu, elektrickú energiu) a verejné osvetlenie. Máme otázku či uvedené investície budú zvyšovať hodnotu pozemkov cez účet 041 a financovali by sa z kapitálového rozpočtu? Podľa nášho názoru uvedené investície by nemali zvyšovať hodnotu pozemkov, ale mali by byť účtované samostatne, tu nastáva opätovne problém so spôsobom financovania či máme použiť prostriedky bežného alebo kapitálového rozpočtu, napr. vodovod a prípojky, ak by presahovali určitú hodnotu, mohli by byť financované z kapitálového rozpočtu, takisto aj rozšírenie vedenia verejného osvetlenia v obci.