

ISSN 1339-1429
počet otázok s vecným pojmom : 91
zoradiť výsledky podľa:
ID4579 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Dňa 15. 9. 2021 podpísali OBEC a zhotoviteľ Zmluvu o dielo (ZoD) na rekonštrukciu a prístavbu hasičskej zbrojnice. Zhotoviteľ mal dielo odovzdať do 12 mesiacov od podpísania ZoD, t.j. do 15. 9. 2022. Bohužiaľ sa tak nestalo. Objednávateľ sa po tomto termíne snažil kontaktovať, aby dokončil dielo, vady diela, doložil protokoly o vykonaní skúšok, atestov, ceritifikácií, doklady o uložení stavebnej sute ... Zhotoviteľ sa svojím podpisom zaviazal odstrániť vady, doložiť doklady do 15. 1. 2023. Nespravil tak. Obec zhotoviteľa kontaktovala opäť 1. 2. 2023 na odstránenie vád, do dnešného dňa sa tak nestalo. Obec využila právne služby, ako ďalej riešiť vzniknutú situáciu. Dňa 22. 2. 2023 zaslal právny zástupca obce zhotoviteľovi jednostranné Odstúpenie od Zmluvy o dielo, a to z dôvodov, že: - zhotoviteľ si nesplnil svoje povinnosti riadne dokončiť a odovzdať dielo objednávateľovi v lehote 12 mesiacov od odovzdania staveniska. Zhotoviteľ poštovú zásielku prevzal dňa 15. 3. 2023. K uvedenej záležitosti sa do dnešného dňa nevyjadril. Na základe ZoD budeme zhotoviteľovi vyrubovať sankcie uvedené v ZoD. Chceli by sme sa opýtať, či máme vystaviť penalizačné faktúry alebo postačí výzva zaslaná právnym zástupcom, ktorý vo výzve vypíše všetky sankcie a pokuty, ktoré plynú zo ZoD.
ID4397 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Obec na základe darovacej zmluvy získala od ŠU SR tabletový počítač zo SODB. Obstarávacia cena tabletu v darovacej zmluve je uvedená 304,80 €. Prosím o usmernenie ohľadom účtovania nadobudnutého predmetu daru a určenie ceny.
ID4369 | | Tatiana Macháčová
Obec buduje v časti obce vodovod a kanalizáciu. Prevedené práce boli obci vyfakturované. Obec hradí faktúru čiastočne zo svojich zdrojov a čiastočne z darovacích zmlúv od majiteľov nehnuteľností, ktorým sa vodovod a kanalizácia realizuje. Dvaja majitelia nehnuteľností (s. r. o. a družstvo) nesúhlasili s darovacou zmluvou, trvali na vystavení faktúry s textom: ...za prevedené práce na vodovode a kanalizácii. Moja otázka znie: Ako zaúčtovať refakturáciu prevedených prác? Obec účtuje realizáciu investičnej výstavby na účte 042, čiže nákladový účet refakturácie neprichádza do úvahy. Vodovod a kanalizácia bude vo vlastníctve obce. Prosím o radu.
ID4367 | | Ing. Ondrej Baláž
Platiteľ DPH v SR, vedie PÚ obstaral nedokončený zrub. Stavebné práce sa realizujú, všetko účtujem na účet 042 – Obstaranie. Je to v lokalite, kde k zrubom prislúcha aj pristávacie mólo s príslušenstvom a kotvením. Toto mólo podľa kúpnej zmluvy sa skladá z plávajúceho betónového móla, kotvenia, siete a výstroj + doprava príslušenstva + projekt na dopravný úrad a schválenie dokumentácie plávajúceho zariadenia. Predmetom kúpnej zmluvy je aj dodanie osvedčenia o schválení technickej dokumentácie a povolení stavby plávajúceho zariadenia Dopravným úradom, divízia vnútrozemskej plavby. (Neriadi sa to stavebným zákonom. Ide o vlastníctvo vnútrozemské plavby). Takže predmetom kúpnej zmluvy je dodanie tovaru s montážou 27 000 €. Je to mólo - PONTÓN predurčuje jeho použitie pre plávajúce zariadenia, ako pristávacie móla pre lode, pre rekreačné plavidlá, bóty a iné. Do akej odpisovej skupiny to zaradím? Je to 2. odpisová skupina? Protokol o odovzdaní a prevzatí tovaru, ktorý nám odovzdal plávajúce zariadenie „Betónový pontón vrátane inštalácie na vodnej ploche sme prevzali 27. 10. 2022. Dopravný úrad nám vydal Lodné osvedčenie (vyzerá to ako TP) evidenčné číslo, rok stavby 2022, materiál železobetón, polystyrén, oblasť plavby C-vnútrozemské vody, druh plavidla: pristávací pontón, hmotnosť - výška-šírka-ponor-výtlak a všetky tech. údaje dňa 22. 12. 2022. Kedy to zaradím a odpisujem v 10/2022 alebo 12/2022? Zmluvné strany sa tiež dohodli v kúpnej zmluve, že kupujúci poskytne motorový čln pri preprave tovaru z miesta vykládky do miesta dodania inštalácie. Takže sme obstarali čln s motorom popis: max 3 osoby max 400 kg, max 17.35 kW/45 kg, Rated power 11.0kW =3 400 €. Tiež prívesný vozík na prepravu lodí =1 600 €. Čln zaradím do 4. odpisovej skupiny? V priebehu realizácie móla? a Prívesný vozík dám rovno do nákladov? (do 1 700 €).
ID4339 | | Ing. Iveta Matlovičová
Chcela by som poradiť ohľadom predĺženia zmluvy. Po odchode zamestnankyne na materskú sme vzali na administratívne práce inú pracovníčku, ktorá ma dohodnutú zmluvu na dobu určitú - 1 rok do 31.12.2022. Môžeme jej teraz predĺžit zmluvu na 2 roky (s uvedením, že ide o zastupovanie počas MD, RD)? Pôvodne sme do zmluvy totiž neuviedli, že ide o zastupovanie.
ID4271 | | JUDr. Tatiana Mičudová
Sme Súkromná spojená škola, ktorej zriaďovateľom je nezisková organizácia. Radi by sme sa informovali, aké povinnosti nám vyplývajú v oblasti zverejňovania zmlúv, faktúr a objednávok, a to nie len po 1.4.2022 ale aj pred týmto dátumom. Dočítali sme sa, že súkromné školy sprístupňujú informácie iba v rozsahu ich rozhodovacej činnosti - čo to v praxi znamená?
ID4205 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Je povinnosť zverejňovať nájomné zmluvy aj v CRZ alebo majú obce a mestá možnosť výberu zverejnenia buď webové sídlo alebo CRZ ? A v prípade, keď nové nájomné zmluvy zverejnia na svojom webovom sídle, musia ich zverejniť aj v CRZ?
ID4172 | | JUDr. Tatiana Mičudová
Pri kontrole starších zmlúv o zverení majetku bolo zistených viacero nedostatkov, ktoré je potrebné odstrániť aby nedošlo k rozporom a zmluva nereflektuje súčasný právny stav (sú tam nedostatky v dátume platnosti, vo výmerách parciel, ktoré boli zverené, identifikačných údajov a pod.). Moja otázka znie, vieme tieto nedostatky odstrániť tak, žeby sme pripravili novú zmluvu, kde by boli všetky nedostatky odstránené alebo je to možné len dodatkom ku zmluve?
ID4040 | | JUDr. Simona Laktišová
Česká firma je registrovaná ako zamestnávateľ na Slovensku (má slovenské DIČ zo závislej činnosti, podáva mesačné hlásenia do poisťovní a na daňový úrad.) Miesto výkonu práce je v Bratislave (predajňa) a ide približne o 15 zamestnancov. Teraz česká firma založila slovenskú s. r. o. (spoločníkom tejto slovenskej s. r. o. je táto česká firma) Nechceme riešiť tak pracovné vzťahy, že CZ firma s dohodou ukončí pracovný pomer so zamestnancami k 31. 12. 2021 a spíšeme novú pracovnú zmluvu na novú slovenskú s. r. o. od 1. 1. 2022, lebo by to malo efekt na odpracované roky u firmy, prípadné odstupné, ak sa s nimi nedohodneme...atď. Podľa právnikov možné riešenie by bolo, že túto zmenu (zmena zamestnávateľa- právnická osoba) by sme len od 1. 1. 2022 oznámili zamestnancom, a v rámci tohto oznámenia by všetky práva a povinnosti zamestnávateľa sme previedli na novú slovenskú s. r. o. Na základe tohto dokumentu by sme všade odhlásili a prihlásili zamestnancov už uvedeným spôsobom. Je hore uvedený postup v súlade so zákonom? Ak nie, mohli by sme riešiť hore uvedené dodatkom k pracovnej zmluve, čo by podpísali obidve strany?
ID4034 | | Ing. Marián Drozd
Chcela by som sa opýtať ako správne postupovať s ohľadom na DPH. Spoločnosť eviduje na účtoch 042 - nehnuteľnosť, ktorá bola stavená prostredníctvom stavebných firiem a z týchto faktúr bola odpočítavaná DPH. Došlo k neoprávnenému prevodu nehnuteľnosti bývalou zamestnankyňou cez darovaciu zmluvu na ňu a následne bol realizovaný prevod darovacou zmluvou na jej dcéru. Došlo aj k prepisu v katastri. Bývalá zamestnankyňa v súčasnosti vráti nehnuteľnosť spoločnosti - dôjde k prepisu v katastri. Aký je správny režim pri prvom fiktívnom darovaní s ohľadom na DPH, teda či bola povinnosť odviesť DPH v momente darovaniu. Tak isto za predpokladu, že by táto povinnosť, bola či je možné na tento úkon nahliadať ako na nulitný a podať dodatočné daňové priznanie?