Otázky s vecným pojmom: Podvojné účtovníctvo

počet otázok s vecným pojmom : 481



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Účtovanie donášky jedla prostredníctvom služby Wolt u gastrofirmy

ID5043 | | Ing. Marián Drozd

Gastrofirma musí zaúčtovať do svojho účtovníctva tržbu za predaj (poskytnutie) jedla. Na základe výkazu Wolt-u zaúčtuje tržbu takto: ID 315/602 + 343 DPH povinnosť, ak gastrofirma je platiteľom DPH (100+20 EUR). Otázkou je, či tento interný doklad vlastne nie je faktúrou, ale v tom prípade ,ako sa to vykazuje v DPH a kontrolnom výkaze? (DPH: riadok 3,4 a KV do D1 alebo D2?) Tiež u gastrofirmy účtovným dokladom je výkaz Wolt-u, t. j. nemusí vystavovať vyslovene faktúru však? Následne Wolt uhradí gastrofirme rozdiel medzi prijatými platbami od zákazníkov a províziou: VBU 221/315 (110 EUR) Následne Wolt vystaví gastrofirme faktúru za províziu, ktorú gastrofirma zaúčtuje takto: PFA 518/321 (10 EUR) Následne gastrofirma urobí zápočet medzi zvyšnou časťou nezaplatenej pohľadávky a neuhradeného záväzku: ID 321/315 (10 EUR) Sú hore uvedené úvahy správne?

Účtování daňového odpisu pohledávek

ID5039 | | Ing. Ondrej Baláž

Jak zaúčtovat rozpuštění opravné položky a daňový odpis pohledávky? K opravné položce byla vytvořena opravná položka ve výši 100 %, t. j. 600 € a zaúčtována 547/391. V roce 2023 byla pohledávka ( po více než 1 080 dnech) uznána jako nevymožitelná. Jak správně účetně (na jaké účty) zaúčtovat rozpuštění opravné položky a následné vytvoření daňového odpisu pohledávky (dle všech parametrů zákona se jedná o daňový odpis pohledávky, na kterou byla řádně vystavena faktura).

Tvorba rezervy na nevyčerpanú dovolenku

ID5003 | | Ing. Ondrej Baláž

Zamestnankyňa počas roka 2023 nastúpila na materskú dovolenku, ktorá sa jej skončila 01.02.2024 a písomne oznámila, že od 02.02.2024 nastupuje na rodičovskú dovolenku. Podľa našich informácií chce ostať na rodičovskej dovolenke do 3 rokov veku dieťaťa, ale keďže má dieťa nepriaznivý zdravotný stav, tak po posúdení stavu dieťaťa lekárom, by ostala na rodičovskej dovolenke až do 6 rokov veku dieťaťa. V roku 2023 jej ostala nevyčerpaná dovolenka 18 dní v sume cca: 1 610 €, ktorú si vyčerpá až po rodičovskej dovolenke, t.j. o 3 alebo 6 rokov. Na aký účet zaúčtovať túto nevyčerpanú dovolenku, keďže pri účte 323 - krátkodobé rezervy sa predpokladá vyrovnanie záväzku v lehote najviac jeden rok a ona bude na rodičovskej dovolenke minimálne 3 roky. Mám to zaúčtovať na účet 451 - rezervy zákonne - dlhodobé a rozpustiť ju až vtedy, ak reálne vyčerpá tú dovolenku?

Zdravotnícke štúdie - účtovanie a DPH

ID5015 | | Ing. Ondrej Baláž

Spoločnosť vykonáva zdravotnícke štúdie pre zahraničné zdravotnícke spoločnosti. Štúdie sú realizované na Slovensku. Faktúra je vystavená po ukončení štúdie. Štúdia trvá niekedy aj 3 resp. 5 rokov. Náklady spoločnosti vznikajú v priebehu rokov. Má povinnosť časovo rozlišovať štúdie do výnosov v danom roku, alebo jednorazovo do výnosov v roku fakturácie, ukončenia štúdie? Podľa postupov účtovania pre PÚ podľa § 56 ods. 6 sa náklady časovo nerozlišujú, ale ako je to s výnosmi? Platí to aj pre výnosy dané ustanovenie? Ďakujem. Ako je to v prípade DPH? Spoločnosť je registrovaná podľa § 7a zákona o DPH. Vykazuje to v súhrnnom výkaze za príslušný mesiac, resp. štvrťrok ako službu (kód 2)?

Neprihlásená pohľadávka

ID4901 | | Ing. Ján Mintál

Máme pohľadávku z r. 2020, na ktorú sme vytvorili opravnú položku v r. 2021 a 2022. V r. 2023 bol na uvedenú firmu vyhlásený konkurz. Pohľadávku sme neprihlásili. Môžme ju teraz odpísať a vyradiť? Vyradenie vo výške OP 391/311 a 546/311 zvyšných nevytvorených 50 % - tento odpis by bol daňovo uznaný alebo nie?

Bezodplatný prevod obchodného podielu a účtovanie

ID4981 | | Ing. Ondrej Baláž

Mám otázku ohľadom bezodplatného prevodu obchodného podielu. Vo firme A mala obchodný podiel fyzická osoba. Na základe zmluvy o bezodplatnom prevode podiel previedla na firmu B s. r. o. Akým spôsobom sa ten premietne v účtovníctve firmy A aj firmy B? Vo firme A to bude len analytické preúčtovanie 411 a čo vo firme B? 

Zaradenie nehnuteľnosti do používania a náklady na zariadenie vybavenie do kolaudácie.

ID4953 | | Ing. Ondrej Baláž

Spoločnosť obstarala rozostavaný zrub v roku 2021. Stavebné práce, materiál účtujem na obstaranie 042. Koncom roka 2023 spoločnosť začala kupovať nábytok ( kompletné vybavenie aj s návrhom od dizajnéra) tiež TV, rôzne spotrebiče (pračka, vybavenie kuchyne elektrospotrebičmi a iné drobnosti ako vankúše, periny, obliečky, záclony, garniže, čistiace prostriedky proste všetko pre kompletné užívanie zrubu pre hostí. V 1/2024 je kolaudácia. Ako účtovať do kolaudácie všetky tie nákupy vybavenie, zariadenie nehnuteľnosti? Všetko to budem odpisovať na 1 karte cca 40 rokov? Alebo TV samostatne odpisovať, nábytok – samostatne odpisovať a iné vybavenie budem odpisovať samostatne? Budem to evidovať na účte 042.XXX, lebo o zásobách spoločnosť neúčtuje. Aký je správny postup?

Združenie právnických osôb

ID4951 | | Ing. Beata Moravcová

Tri s. r. o. majú zmluvu o združení, pričom jedna je správcom. Zatiaľ ma združenie iba náklady. Z prijatých faktúr a leasingu si odpočítava DPH. Na konci roka máme na účte 343 v združení pohľadávku voči štátu vo výške 10 000 €, pričom skutočná pohľadávka za mesiac 12 je len vo výške 1 000 €. Odpočty nám každý mesiac daňový úrad vracal. Mali by sme previesť a preúčtovať z nášho firemného účtu na účet združenia čiastku vo výške 9 000 €?

Nevyfaktúrované stavebné práce

ID4935 | | Ing. Ondrej Baláž

Firma vykonala stavebné práce pre objednávateľa v sume 20 tis. Keďže zatiaľ nemá objednávku, nemôže ich vyfaktúrovať. Objednávka bude vystavená a doručená až v novom roku. Mali by sme o týchto tržbách účtovať ako o príjmoch budúcich období 385/602?

Výstavba budovy

ID4857 | | Tatiana Macháčová

Sme príspevková organizácia zriadená obcou, platitelia DPH. V rámci podnikateľskej činnosti sme v rokoch 2021, 2022 a 2023 realizovali v rámci podnikateľskej činnosti na základe zmluvy o dielo výstavbu nehnuteľnosti - budovu. Kolaudácia prebehla v 08/2023. Počas rokov 2021 a 2022 sme čiastkovo fakturovali podľa dokončených prác, celkovo do hodnoty diela dohodnutej v zmluve o dielo 293058,00. Aktiváciu vlastných nákladov sme v priebehu roku 2021, 2022 a 2023 zaúčtovali na účet 121 - nedokončená výroba súvzťažne s účtom 611, aby sme eliminovali vplyv nákladov na výsledok hospodárenia. V roku 2023 po kolaudácii sme zaúčtovali vznik výrobkov zápisom 123/613 vo výške 355823,00 eur a odúčtovali nedokončenú výrobu 611/121 taktiež v sume 355823,00. Následne sme vystavili vyúčtovaciu faktúru na hodnotu diela na základe zmluvy o dielo v sume 293058 + DPH s odpočtom vyfakturovaných čiastkových fakturácií - preddavkov 293058,00 + DPH. Hodnota zákazky na základe zmluvy o dielo bola 293058,00 eur, hodnota nedokončenej výroby - účet 121 je 355823,00. Ďalšie navýšenie hodnoty diela nebolo dohodnuté, zo zákazky teda vychádza strata 62765,00 eur. Je potrebné upravovať výsledok hospodárenia v roku 2023 alebo akým spôsobom by sme sa mali vysporiadať so vzniknutou stratou?