Otázky v kategórii: Podvojné účtovníctvo

počet otázok v kategórii: 835



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Refakturácia služieb za odvoz komunálneho odpadu

ID4146 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť refakturuje nájomcovi odvoz komunálneho odpadu v zmysle nájomnej zmluvy štvrťročne. Dodávateľom služby za odvoz komunálneho odpadu je neplatiteľ DPH. Za vykonané služby dodávateľ služby zasiela štvrťročne rozhodnutie /nie faktúru/o vykonaných službách. Prenajímateľ a platiteľ DPH túto službu refakturuje nájomcovi platiteľovi DPH základ + DPH /služba nie je oslobodená podľa § 28 až 48 zákona 222/2004 Z. z. Nájomca s našim postupom nesúhlasí a požaduje refakturáciu komunálneho odpadu bez DPH pritom sa opiera o § 22 ods. 3 /prechodné položky/ zákona č.222/2004 Z.z./. Je postup prenajímateľa správny?

Zaradenie majetku - používaný kontajner

ID4145 | | Ing. Anton Kolembus

S.r.o. zakúpila používaný lodný kontajner v OC 3 049,00 € bez DPH, ktorý bude využívať ako sklad. Kontajner bude umiestnený na pozemku spoločnosti, ktorý využíva ako parkovaciu plochu. Kontajner bude možné premiestňovať podľa potrieb spoločnosti, nie je pevne spojený so zemou a nebude pripojený na inžinierske siete. Do akej odpisovej skupiny sa má zaradiť lodný kontajner? 

Zaúčtovanie

ID4126 | | Ing. Ondrej Baláž

Veľmi pekne Vás prosím o pomoc pri zaúčtovaní nasl. prípadov v podvojnom účtovníctve: Firma zaobstarala od Rakúskej spoločnosti KAISER kráčajúci bager v hodnote 128.450 Eur. 20 % z ceny platila firma a zbytok zaplatila úverová spoločnosť. Firma má faktúru na sumu 128 450 € a zmluvu o úvere, kde platí istinu a úrok.

Výmena kuchynských liniek

ID4142 | | Tatiana Macháčová

V zariadení pre seniorov (rozpočtová organizácia zriadená obcou) sme sa rozhodli vymeniť kuchynské linky na viacerých izbách a účtovať o tom ako o kúpe drobného dlhodobého majetku (028), napriek tomu, že obstarávacie náklady jednotlivých kuchynských liniek sú pod 1 700,- EUR, avšak doba používania bude minimálne 10 rokov (v internej smernici stanovíme, že takýto majetok sa považuje za dlhodobý a bude postupne odpisovaný). Ako však účtovať o vyradení pôvodných liniek, ktoré sa v evidencii dlhodobého majetku, ani v inventári nenachádzajú, pravdepodobne boli kúpené a zaradené ako súčasť budovy (už nie sú dostupné relevantné dokumenty, ide o cca. 30 rokov starú dokumentáciu, majetok bol viackrát delimitovaný). Je možné v takomto prípade účtovať podľa prvého odseku, alebo je v tomto prípade nutné výmenu liniek vnímať ako zhodnotenie budovy? 

Korona úvery

ID4139 | | Ing. Anton Kolembus

Banka nám poskytla dlhodobý úver s odloženou splatnosťou o rok. Ak splníme určité podmienky, úroky za nás zaplatí štát a my budeme splácať iba istinu. Na bankovom výpise však sú uvedené bankové úroky ale nevyúčtované. Máme o týchto úrokoch účtovať už teraz? Alebo až keď ich banka skutočne vyúčtuje? Ak splníme podmienky , ako budeme účtovať o odpustených úrokoch? V čase splnenia zaúčtujeme náklad na ťarchu účtu 562 ? Zároveň ale aj odpustené úroky v prospech účtu 648?

Konsolidácia medzi obcou a jej s.r.o.

ID4123 | | Ing. Lucia Kašiarová

Obec zriadila právnickú osobu - s. r. o., kde je 100 % vlastníkom. S. r. o. sa zameriava na stavebnú činnosť a stavia nehnuteľnosti pre obec. S. r. o. účtuje na účte 602. Obec účtuje o dlhodobom majetku, ktorý je už zaradený, teda je účtovaný na účte 021, a k tomu sú účtované odpisy na účte 551, a tak isto účtuje o nedokončených investíciách na účte 042. Poprosím Vás o usmernenie, ako urobiť elimináciu vzájomných vzťahov v KUZ v prípade, keď obec účtuje ešte len na účte 042, a tak isto v prípade, keď je už majetok zaradený a idú k nemu odpisy, nakoľko obchodná spoločnosť realizuje pre obec investičnú činnosť účtovanú v obchodných spoločnostiach do výnosov, ale v obci do majetku.

Materiál alebo

ID4121 | | Ing. Miriam Majorová, PhD.

Mesto vlastní nájomné byty. V týchto bytoch realizujeme napríklad: pokazí sa sporák, kúpili sme nový - je to spotreba materiálu 501 + EK633006 alebo je to výmena starého za nový 511 + EK635004? Alebo služba 518 ako výmena? Podobne meníme postupne plynové kotly, ktoré už odchádzajú nájomníkom a iné spotrebiče či veci spotrebného charakteru, ako napr. vchodové dvere. Prosím o usmernenie účtovania.

Povinnosť uviesť výšku spotrebnej dane na faktúrach

ID4097 | | Ing. Anton Kolembus

Platiteľ fakturuje elektrickú energiu za obdobie 01/2022. (mesačne) Vystavili sme výzvu k úhrade - splátkový kalendár (nedaňový doklad) - v ktorom sú predpísané mesačné preddavky. Každý mesiac budeme musieť vystaviť aj daňový doklad, lebo za deň dodania tovaru, ak sa uskutočňuje čiastkovo alebo opakovane počas trvania zmluvy, sa považuje najneskôr posledný deň obdobia, na ktoré sa platba za opakovane alebo čiastkovo dodaný tovar vzťahuje. Takže za 01/2022 musím vystaviť aj daňový doklad na opakované dodávky. Vyúčtovacia faktúra bude raz ročne (v decembri). Takže ide o opakovanú dodávku podľa § 19 ods. 3 zákona o DPH, takže každý mesiac najneskôr posledným dňom musí vzniknúť DP bez ohľadu na úhradu. Toto je mesačná faktúra k opakovanej dodávke. Spotrebnú daň musíme zaplatiť tiež mesačne. (§ 12 ods. 4 zákona o spot. dani z elektriny) Otázkou je, či na týchto mesačných daňových dokladoch máme uviesť aj výšku spotrebnej dane, alebo výšku spotrebnej dane stačí uviesť súhrnne len vo vyúčtovacej faktúre? (Podľa nás by to bolo potrebné uviesť aj na mesačných faktúrach, aby sme mohli predpísať mesačne účtovne spotrebnú daň 311/345)

Konzultácia účtovného prípadu - nezisková organizácia

ID4115 | | Tatiana Macháčová

Sme špeciálnou základnou školou s právnou subjektivitou, zriaďovateľom je cirkev, právna forma - nezisková organizácia. Chcel by som zodpovedať otázku v oblasti účtovníctva.

Zhrnutie účtovného prípadu.

  • Škola získala finančné zdroje formou darov a príspevkov z rôznych zbierok, príspevkov od iných organizácii, 2 %, atď. za účelom kúpy pozemku, na ktorom by v budúcnosti mohli vyrásť nové priestory školy (pretože škola sídli v prenajatých priestoroch a má v úmysle postaviť nové priestory). 
  • Škola našla vhodný pozemok, mala dostatok vlastných zdrojov (lebo normatívne sa použiť na takýto účel nedajú), preto sa rozhodla tento pozemok obstarať.

Otázka: Ako by mal vyzerať účtovný prípad? 

Ak ide o úhradu kúpnej zmluvy, môžeme využiť inštitút interného dokladu:

  • 042/321
  • 321/221

A pokiaľ prebehne zápis na katastri, príde oznámenie, pozemok zaradíme do užívania: 031/042

Avšak, akým účtovným zápisom poriešime zníženie vlastných zdrojov školy, ktoré slúžili na obstaranie tohoto účelu?

Ide mi o to, akým spôsobom vieme toto premietnuť do nákladov. Pretože vo výkaze ziskov a strát to vyzerá, akoby toto nebolo nákladom školy. 

Súťaž o najkrajší balkón

ID4068 | | Tatiana Macháčová

Mesto vyhlásilo súťaž o najkrajší balkón. Ceny boli finančná hotovosť + darčekový poukaz v určitej hodnote + darčekové vecné balíčky. Ako prosím Vás účtovať tieto veci (hotovosť, poukaz a balíček) aj v účtovníctve, aj v rozpočtovej klasifikácií? 548 + 637002?