Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

preukázateľné oboznámenie v zmysle zákona č. 124/2006 Z.z

ID5859 | | Ing. JUDr. Ladislav Hrtánek

Obraciame sa na Vás s otázkami ohľaom preukázateľného oboznamovania a informovania zamestnancov podľa § 7 zákona č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V § 7, ods. 1 tohto zákona je uvedené: (1) Zamestnávateľ je povinný pravidelne, zrozumiteľne a preukázateľne oboznamovať každého zamestnanca a) s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, so zásadami bezpečnej práce, zásadami ochrany zdravia pri práci, zásadami bezpečného správania na pracovisku a s bezpečnými pracovnými postupmi a overovať ich znalosť, b) s existujúcim a predvídateľným nebezpečenstvom a ohrozením, s dopadmi, ktoré môžu spôsobiť na zdraví, a s ochranou pred nimi, c) so zákazom vstupovať do priestoru, zdržiavať sa v priestore a vykonávať činnosti, ktoré by mohli bezprostredne ohroziť život alebo zdravie zamestnanca.

Otázky:

  1. Akými spôsobmi je možné zabezpečiť preukázateľné oboznámenie?
  2. Musí ísť výhradne o podpis konkrétneho zamestnanca na prezenčnej listine, kde je uvedené s akými predpismi bol zamestnanec oboznámený alebo je možné využiť aj elektronický systém evidencie, kedy je každému zamestnancovi pridelená ID karta s jedinečným číslom a v rámci oboznamovania si zamestnanec zosníma touto kartou účasť na konkrétnom oboznámení (napr. prevádzkový poriadok) ? Pozn. Toto jedinečné číslo je priradené výhradne jednému zamestnancovi, pričom ani po jeho odchode zo zamestnania nie je toto číslo pridelené inému zamestnancovi.
  3. Ak je možné využiť elektronický systém evidencie, tak za akých podmienok? Napr. neprepisovateľnosť údajov, podmienky archivácie a pod. ďakujem

Finančná kontrola - spôsob vykonania

ID5861 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Podľa zákona o finančnej kontrole osoby vykonávajúce základnú finančnú kontrolu potvrdzujú na doklade súvisiacom s finančnou operáciou alebo jej časťou súlad so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4 uvedením svojho mena a priezviska, podpisu, dátumu vykonania základnej finančnej kontroly a uvedením vyjadrenia, či a) finančnú operáciu alebo jej časť možno vykonať alebo nemožno vykonať, b) vo finančnej operácii alebo jej časti možno pokračovať alebo nemožno pokračovať alebo c) poskytnuté plnenie treba vymáhať alebo poskytnuté plnenie nie je potrebné vymáhať, ak sa finančná operácia alebo jej časť už vykonala. Môže byť doklad súvisiaci s finančnou operáciou priložený (napríklad k objednávke alebo kúpnej zmluve) osobitne, alebo musí byť pečiatkou základnej finančnej kontroly označená konkrétna zmluva, alebo objednávka.

Nárok na polovicu dňa dovolenky

ID5857 | | Ing. Iveta Matlovičová

Má zamestnanec nárok na pol dňa dovolenky alebo len na celý deň?

Účtovanie dotácie z Environmentálneho fondu na malotraktor

ID5837 | | Tatiana Macháčová

Naša obec dostala dotáciu z Environmentálneho fondu na nákup malotraktora s príslušenstvom (malotraktor, snežný pluh, rozmetadlo). Ako správne zaradiť malotraktor do majetku?

Účtovanie a zdaňovanie výnosov DCC

ID5821 | | Ing. Marián Drozd

Prosím o radu, ako správne účtovať z hľadiska postupov účtovania a zdaňovať z hľadiska dane z príjmov a dane z pridanej hodnoty príjem, resp. výnosy z dynamickej konverzie meny (DCC) z platobného terminálu?

Nadobudnutie tovaru z EÚ - DPH

ID5843 | | Ing. Marián Drozd

Sme obchodná spoločnosť, mesačný platiteľ DPH. Objednali sme si tovar pod slovenským IC DPH od rakúskej firmy identifikovanej pre DPH v Rakúsku. Prepravu tovaru z Rakúska na Slovensko sme si zabezpečili na vlastné náklady, t. j. objednali sme si slovenskú prepravnú spoločnosť. Rakúska firma nám však vystavila faktúru s rakúskou DPH. Ako postupovať v tomto prípade?

Ide o nadobudnutie tovaru v tuzemsku? Teda, sumu na faktúre bez rakúskej DPH máme samozdaniť? Alebo máme žiadať rakúsku firmu, aby nám opravila faktúru? V prípade, že rakúska firma nám nebude chcieť opraviť faktúru, môžeme žiadať o vrátenie rakúskej DPH?

Dočasný výkon funkcie vedúceho zamestnanca

ID5825 | | JUDr. Ivan Lomaka

Príspevková organizácia (ďalej len "p.o.) je zriadená mestom. Štatutárnym orgánom p.o. je riaditeľ. Mestské zastupiteľstvo odvolalo z funkcie doterajšieho riaditeľa p.o. a na uvoľnené miesto štatutárneho orgánu p.o. len dočasne poverilo vedúceho zamestnanca p.o. Poverenie je časovo obmedzené na: "do vymenovania nového riaditeľa". P.o. chce dočasne (na dobu trvania výkonu dočasne povereného riaditeľa) obsadiť funkciu vedúceho oddelenia (keďže zamestnanec, ktorý túto funkciu vykonával bol povereným vykonávaním funkcie riaditeľa), a to interným zamestnancom, ktorý bol doposiaľ podriadeným zamestnancom vedúceho zamestnanca (v súčasnosti povereného vedením funkcie riaditeľa). Druh práce vedúceho zamestnanca a podriadeného zamestnanca je zhodný, vedúci zamestnanec má isté rozhodovacie a koordinovacie úlohy navyše. Pracovné náplne zamestnancov sú súčasťou pracovnej zmluvy a majú povahu dvojstranného právneho úkonu. Akým aktom má p.o. ustanoviť aktuálne podriadeného zamestnanca na pozíciu vedúceho zamestnanca na dobu trvania výkonu funkcie riaditeľa (teda v prípade vymenovania nového riaditeľa sa dočasne poverený riaditeľ vráti na svoju pôvodnú pozíciu vedúceho oddelenia)? Je nutné pristúpiť k zmene pracovnej zmluvy a teda aj pracovnej náplne vo forme dvojstranného právneho úkonu alebo stačí jednostranné poverenie riaditeľa? Mohlo by ísť iba o zastupovanie vedúceho oddelenia, ktorý je dočasne uvoľnený z pozície vedúceho zamestnanca nakoľko vykonáva funkciu dočasne povereného riaditeľa? Pracovná náplň by sa mala rozšíriť, nakoľko pracovná náplň na pozícii podriadeného zamestnanca ostáva zachovaná a priberá úlohy vedúceho oddelenia. Ak je možné vykonať takúto zmenu oboma spôsobmi, t.j. aj zmenou pracovnej zmluvy, aj poverením, aké sú výhody/nevýhody jednotlivých zvolených právnych úkonov? Ak má byť takáto zmena vykonaná zmenou pracovnej zmluvy, je možná/nevyhnutná časová limitácia výkonu dočasnej funkcie vedúceho (napr. na dobu trvania výkonu funkcie dočasne povereného riaditeľa)? Patrí takémuto zamestnancovi (dočasnému vedúcemu) v tomto prípade príplatok za riadenie, alebo zastupovanie? Odmeňovanie sa spravuje zákonom č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Vydanie záväzného stanoviska k stavebnému zámeru

ID5817 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Sme obec, ktorá nemá územný plán. Momentálne prebieha spracovávanie územného plánu. Bola nám doručená elektronická žiadosť o vydanie záväzného stanoviska k stavebnému zámeru stavby RD na pozemku, ktorý sa nachádza v zastavanom území obce. Sme ako obec zatiaľ bez územného plánu orgánom územného plánovania a môžeme vydať takéto stanovisko, alebo máme postúpiť danú žiadosť na samosprávny kraj - odbor územného plánovania? 

Registrácia pre platiteľa DPH od 1.1. 2025

ID5839 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť X so sídlom na Slovensku, ktorá nie je neregistrovaná pre DPH, dodá od 1. januára 2025 do 15. októbra 2025 tovary a služby v tuzemsku, ktoré sa zahŕňajú do obratu v hodnote 50 000 eur. Do 22. októbra 2025 je spoločnosť X povinná podať žiadosť o registráciu pre DPH. V tejto žiadosti zároveň uvedie deň, kedy presiahla obrat. V žiadosti zároveň neuvedie, že sa chce stať platiteľom DPH dodaním tovaru, ktorým presiahla obrat 50 000 eur. Daňový úrad vydá rozhodnutie, v ktorom jej pridelí IČ DPH (s platnosťou od 1.1.2026). Spoločnosť X dňa 5. decembra 2025 dodá tovar za 15 000 eur inému platiteľovi DPH na Slovensku. Spoločnosť X týmto dodaním presiahne obrat 62 500 eur, stane sa platiteľom DPH týmto dodaním, pričom pred tým pridelené IČ DPH nadobúda platnosť týmto dodaním. Zároveň je povinná už z tohto dodania zaplatiť DPH. Túto skutočnosť X je povinná bezodkladne oznámiť daňovému úradu.

Čo pre spoločnosť znamená, že je povinná z dodania v sume 15 000 eur (kde prekročila obrat 62 500 eur) už zaplatiť daň? Považuje sa spomenutých 15 000 eur za sumu už s daňou a firma odvedie DPH v sume 2 804,88 eur? Alebo sa tých 15 000 eur považuje za základ pre výpočet DPH a firma odvedie 3 450 eur? A je spoločnosť v tomto prípade povinná spätne opravovať faktúru a vyčísliť základ dane a daň? 

Exteriérové prvky v areáli envirocentra a účtovanie

ID5833 | | Ing. Ondrej Baláž

Exteriérový prvok pod názvom "Klimatické zmeny" - ide o oceľovú konštrukciu, v ktorej je zabudovaný exteriérový LCD s príslušenstvom - 3 ks /držiak, riadiace PC, senzor spúšťania). Súčasťou tohto prvku je aj primontovaná informačná tabuľa. Oceľovú konštrukciu a jej inštaláciu účtovať zvlášť prostredníctvom účtu 022 a zvlášť účtovať LCD s príslušenstvom a informačnú tabuľu?