Otázky v kategórii: Miestne dane

počet otázok v kategórii: 113



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Odpísanie daňových pohľadávok

ID5881 | | Terézia Urbanová

Obec eviduje pohľadávky na dani z nehnuteľností voči spoločnostiam, ktoré zanikli. Nakoľko sa menili pracovníčky, predpokladáme, že boli dane vyrubené v čase likvidácie týchto spoločností. Obec prechádzala na nový systém v roku 2017, kedy sa tieto pohľadávky preniesli do systému Dcom, odvtedy sú tam ale evidované ako neprávoplatné (zrejme neboli ani doručené) a teda neboli ani zasielané žiadne výzvy. Ako postupovať pri odpisovaní týchto pohľadávok? Je nutné vytvárať opravné položky alebo môžeme takéto pohľadávky hneď odpísať (po súhlase obecného zastupiteľstva, keďže ide o väčšie sumy a podľa zásad hospodárenia sa už súhlas vyžaduje). Rovnako sa v evidencii nachádzajú aj menšie sumy, tiež neprávoplatné, teda výzvy neboli zasielané viac ako 6 rokov. Tieto možno odpísať hneď alebo treba vytvárať opravné položky?

Poplatok za rozvoj - inflačný koeficient

ID6171 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Inflačný koeficient na rok 2026 sa použije aj v prípade, ak obec zaviedla po prvýkrát poplatok za rozvoj od 1. 1. 2026? Ak účinnosť VZN je od 1. januára 2026, potom v roku 2027 sa použije aký koeficient? Podľa § 7 ods. 1 písm. a) - cpi2026/cpi2024 alebo písm. b) cpi2026/cpi2025?

Použitie výnosov z poplatkov

ID5883 | | Ing. Ingrid Veverková

Chcela by som sa spýtať, na čo všetko môže obec použiť prostriedky vybrané od rodičov za školné v MŠ a na čo možno použiť prostriedky vybrané za poplatok za komunálne odpady? Môže to byť použité aj na mzdové prostriedky (pracovník odpadového hospodárstva - eviduje odpady, vydáva smetné nádoby, zabezpečuje prevádzku zberového dvora) a členské poplatky v odpadových spoločnostiach? 

Predmet poplatku za rozvoj obce

ID5775 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Vo VZN (Všeobecne záväznom nariadení) obce je stanovené, že predmetom poplatku za rozvoj nie je vstavaná garáž a parkovacie státie v rámci existujúcej stavby a drobná stavba do 25 m2. Je takéto VZN platné, ak v zákone je určené, čo nie je predmetom poplatku za rozvoj a vo VZN je niečo iné? Môže si obec určiť vo VZN, čo nie je predmetom poplatku za rozvoj, ak to nie je v zákone? 

Zaokrúhlenie podlahovej plochy nadzemnej časti stavby pre poplatok za rozvoj obce

ID5745 | | Tatiana Macháčová

Ako sa zaokrúhľuje, resp. či vôbec sa zaokrúhľuje celková podlahová plocha určená pre výpočet poplatku za rozvoj obce podľa zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj?

Doplnenie sadzobníka daní a poplatkov

ID5659 | | Tatiana Macháčová

Obec v decembri 2024 schválila na OZ sadzobník cien na rok 2025. Môže obec v priebehu roka 2025 doplniť a zmeniť poplatky formou schválenia OZ.

Zaokrúhľovanie platenie daní

ID5511 | | Tatiana Macháčová

Obec vyberá dane z nehnuteľností, poplatky za komunálny odpad. Suma pre daňovníka, ktorú má napríklad zaplatiť, je 23,83 eura. Ako správne vyberať daň? Ako správne daňovníkovi vydať? (lebo zákon o cenách sa netýka výberu daní).

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch

ID5275 | | Ing. Klára Klabníková

Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Obraciame sa na Vás so žiadosťou o usmernenie, ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým-osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta. Pri neváženom zbere komunálneho odpadu sa podľa zákona č. 582/2004 Z.z. totiž vypočíta poplatok ako súčin sadzby poplatku, frekvencie odvozov a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva. Nakoľko budovanie podzemných kontajnerov mestami predstavuje obrovský potenciál pre zlepšenie kvality verejných priestranstiev a udržiavanie čistoty v okolí podzemných kontajnerov, čím ďalej tým viac miest a obcí sa bude uberať touto cestou. Podľa nášho názoru by bolo nevyhnutné legislatívne upraviť aj tento spôsob ukladania komunálneho odpadu resp. legislatívne upraviť spôsob výpočtu poplatku pri neváženom ukladaní komunálneho odpadu do takýchto podzemných kontajnerov. 

Daň z nehnuteľnosti a poplatok za odpad

ID5253 | | Ing. Klára Klabníková

V našej obci vlastnia rodinný dom manželia z Ukrajiny, kde manžel má pobytový preukaz a manželka spolu s dvoma deťmi majú potvrdenie o udelení/predlžení tolerovaného pobytu na území SR (Dočasné útočisko). Chcem sa spýtať, či môže obce takýmto občanom vyrubiť daň z nehnuteľnosti za rodinný dom, ktorý v obci vlastnia a poplatok za odpad? 

Použitie výnosu z poplatku za rozvoj

ID5245 | | Terézia Urbanová

Máme vypracovanú projektovú dokumentáciu na vodozádržné opatrenie. Môžeme použiť poplatok na rozvoj aj na projektovú dokumentáciu, ktorá bola vypracovaná v tomto roku, a projekt sa bude realizovať až v ďalšom roku?