Otázky v kategórii: Podvojné účtovníctvo

počet otázok v kategórii: 971



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Fakturácia služby do Švajčiarska

ID1622 | | Ing. Marián Drozd

Firma v rámci stretnutia so švajčiarskymi partnermi uhradila faktúry za:

  • pohostenie,
  • ubytovanie,
  • prepravu na letisko Bratislava - Viedeň,

ktoré chce teraz prefakturovať švajčiarskym partnerom (mimo EÚ).

Aký postup zvoliť pri zaúčtovaní – na účet 518 ako celok, uplatniť DPH na vstupe zo všetkého a vyfakturovať na účet 602 + DPH na položky pohostenie a ubytovanie ako je na dokladoch alebo celé pohostenie na účet 513, ubytovanie na  účet 518 a uplatniť odpočítanie  DPH, prepravu na účet 518 (DPH nie je na vstupe) a ako vystaviť faktúru?

Účtovanie licencie

ID1614 | | Ing. Jozef Pohlod

Ako sa účtujú licencie na používanie fotografií pre účely inzercie v printových médiách alebo iných tlačených materiáloch? Jej použitie je neobmedzené. A čo v prípade, keby  ju agentúra sprístupnila napr. na obdobie jedného roka - treba to časovo rozlíšiť?

Účtovanie výplaty čistej mzdy zamestnancom na osobné účty

ID1611 | | Ing. Anton Kolembus

V odbornej tlači sa možno stretnúť s dvoma rôznymi spôsobmi účtovania predpisu a odvodu miezd na osobné účty zamestnancov:

  • Mzda vyplatená zamestnancom na osobné účty sa účtuje na účet 331, tak ako aj  mzda vyplatená v hotovosti   alebo,
  • Mzda vyplatená na osobné účty zamestnancov sa účtuje prostredníctvom účtu 379.

Ktorý z týchto dvoch spôsobov je v zmysle platnej metodiky pre roky 2012 a 2013 správny?

 

Účtovná závierka a daňové priznanie k dani z príjmov novovzniknutej spoločnosti

ID1603 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Spoločnosť vznikla 11. 8. 2012, prvýkrát podáva daňové priznanie k dani z príjmov za rok 2012. Aké dátumy má uviesť na daňovom priznaní  za rok 2012?  Bude zdaňovacie obdobie 11. 8. 2012-31. 12. 2012? Aké dátumy má uviesť v Súvahe a Výkaze ziskov a strát za obdobie august ayž december 2012?  Aké údaje uvádza účtovná jednotka v bezprostredne predchádzajúcom období – v Súvaha a vo Výkaze ziskov a strát?

Účtovanie na účtoch 521 , 522, 523 , 331, 366

ID1602 | | Ing. Marián Drozd

Ak konateľ alebo spoločník majú uzatvorenú riadnu pracovnú zmluvu na pracovnú pozíciu napr. bezpečnostný technik, vedúci obchodného úseku alebo kurič, na ktorých syntetických účtoch treba  účtovať o mzdových nákladoch a záväzkoch - výplatná listina rekapitulácia?

Účtovanie a oceňovanie zásob

ID1612 | | Ing. Anton Kolembus

Spoločnosť sa zaoberá nákupom a predajom tovaru. Nákup tovaru sa účtuje v obstarávacích cenách na ťarchu účtu 131. Obstarávacia cena tovaru zahŕňa - cenu obstarania, t. j. fakturovanú cenu dodávateľom - náklady súvisiace s obstaraním, hlavne prepravné. Pri úbytku tovaru rovnakého druhu sa pri jeho predaji v súlade s internou smernicou používa ocenenie váženým aritmetickým priemerom. Pri prijímaní tovaru pracovníčka použila nesprávnu jednotkovú cenu - odlišnú od fakturovanej ceny dodávateľom. Omyl zistila hneď po zrealizovaní príjemky a príjemku vystornovala. To znamená, že nejde o úbytok tovaru, ale iba o opravu príjmu tovaru. Používaný softvér však už príjem vystornoval nie v cenách obstarávacích - fakturovaných, ale v cenách spriemerovaných, ako pri predaji tovaru. Podobná situácia nastáva aj pri tovarových dobropisoch od dodávateľov, ak spoločnosť príjme tovar podľa faktúry, resp. dodacieho listu a až dodatočne zistí množstevné rozdiely. Storno príjmu, ktoré sa robí na základe dodávateľského dobropisu nesúhlasí s cenami uvedenými v dobropise, ale je v cenách priemerných. Spoločnosť nepovažuje uvedený postup za správny, ale dodávateľ softvéru tvrdí, že je to v súlade s postupmi účtovania. Ako má spoločnosť zaúčtovať vzniknuté rozdiely, ktoré vznikajú pri každom storne príjmu?

Zaúčtovanie dodávateľských faktúr pri prechode z jednoduchého na podvojné účtovníctvo

ID1601 | | Ing. Anton Kolembus

Podnikateľský subjekt v roku 2012 účtoval v sústave jednoduchého účtovníctva. Od 1. 1. 2013 prechádza na účtovanie v sústave podvojného účtovníctva. Podnikateľskému subjektu prišla  dodávateľská faktúra s dátumom vyhotovenia, ktorý je zároveň aj dátumom dodania 17. 1. 2013 za náklady na energie za mesiac december 2012. Do ktorého účtovného obdobia treba túto faktúru zaevidovať? V jednoduchom účtovníctve záväzok ku koncu roku nevzniká, pretože faktúra bola vystavená aj dodaná 17. 1. 2013. Do podvojného účtovníctva je potrebné ju zaevidovať z dôvodu odpočítania DPH za január 2013, avšak spoločnosť nemá nárok na uplatnenie nákladov, keďže sa týkajú ešte roku 2012 (december). V ktorom účtovnom období  má podnikateľ - fyzická osoba nárok dať si faktúru do nákladov, resp. výdavkov ? Ako treba postupovať v prípadoch dodávateľských faktúr, ktoré sú vyhotovené v januári 2013 s dátumom dodania december 2012. V ktorom účtovnom období treba takéto faktúry evidovať ?

Predĺženie záruky osobného motorového vozidla

ID1586 | | Ing. Anton Kolembus

Ako správne zaúčtovať predĺženie záruky osobného vozidla zakúpeného (nie na lízing) 14. 1. 2013 o 24 mesiacov?

Použitie prostriedkov rezervného fondu na opravu kultúrneho domu

ID1577 | | Ing. Ingrid Veverková

Malá obec s počtom obyvateľov do 100, má len veľmi malý rozpočet, nemá dostatok príjmov v bežnom rozpočte na vykonanie nevyhnutnej údržby interiéru kultúrneho domu (výmena pôvodnej drevenej podlahy, ktorá sa na viacerých miestach prepadáva, za novú). Môže obecné zastupiteľstvo schváliť použitie týchto prostriedkov v zmysle § 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. ako odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo ako mimoriadnu udalosť?

Kultúrny dom je jedinou budovou v obci, v ktorej sa konajú všetky spoločenské udalosti, t. j. svadby, pohrebné hostiny, verejné zhromaždenia, a pod., ktoré sa momentálne nemôžu v obci uskutočniť. V prípade, že je možné použitie z rezervného fondu, ako má obec takto použité prostriedky účtovne zatriediť, aby boli v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.

Poplatok za hrobové miesta

ID1576 | | Ing. Bibiána Jobbágyová

V zákone č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve je ustanovená terminológia -  Prevádzkovanie pohrebiska , Nájomná zmluva, Nájomné za hrobové miesto, nájomca hrobového miesta, a pod. V § 18 cit. zákona je uvedený pod písm. k) Cenník služieb, čiže podľa cit. zákona už nejde o sadzobník poplatkov.  Vychádzajúc z uvedenej terminológie sa neúčtuje o poplatku, ale o nájomnom. Domnievam sa, že následne by mal byť použitý účet 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti zvlášť v prípade, že obec je aj prevádzkovateľom pohrebiska.

Nemalo by sa účtovanie zmeniť z poplatku na účtovanie nájomného? Podľa ktorých kritérií sa o prenájme účtuje na

  • účet 602,
  • účet 648?