Otázky v kategórii: Podvojné účtovníctvo

počet otázok v kategórii: 968



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Vyradenie, resp. postúpenie pohľadávky a vplyv na základ dane

ID1551 | | Ing. Iveta Kolenová

Samostatne zárobkovo činná osoba vedie jednoduché účtovníctvo. V knihe pohľadávok eviduje aj viacročné pohľadávky, ktoré sú nevymožiteľné – odberatelia skrachovali, a pod., resp. vymáhanie takýchto pohľadávok by bolo nerentabilné, t. j. náklady na ich vymáhanie by boli zbytočne vynaložené, pretože s najväčšou pravdepodobnosť by ich vymáhanie skončilo neúspešne. Z pohľadávok – odberateľských faktúr bola riadne odvedená DPH.  Akým spôsobom treba vyradiť tieto nedobytné  pohľadávky, a aký to bude mať vplyv na základ dane podnikateľského subjektu?  V akom prípade vyradené pohľadávky neovplyvňujú základ dane? V prípade, že  podnikateľský subjekt postúpi nedobytné pohľadávky na inú spoločnosť, napr. v sume 1euro, aký to bude mať vplyv na základ dane podnikateľa? Je možné potom tieto nedobytné pohľadávky vyradiť  z podvojného účtovníctva spoločnosti bez vplyvu na výsledok hospodárenia?

Podmienky vedenia PÚ

ID1545 | | Ing. Dana Žňavová

Za akých podmienok môže viesť SZČO podvojné účtovníctvo?

Navýšenie základného imania

ID1543 | | Ing. Anton Kolembus

Mesto ako jediný spoločník s. r. o.  navýši základné imanie spoločnosti, a to vecným právom, ktoré spočíva v práve bezplatného užívania priestorov na dobu desiatich rokov.  Ročná hodnota je stanovená znaleckým posudkom. Môže byť desatina nájmu každý rok daňovo uznaným výdavkom?

Usporiadanie plesu a daňové povinnosti

ID1529 | | Ing. Marián Drozd

Firma usporiada ples pre verejnosť, pričom to nie je jej podnikateľská činnosť zapísaná v Obchodnom registri SR, ide len o jednorazovú akciu. Výnosy budú z predaja vstupeniek, tomboly a zo sponzorských darov. Náklady vzniknú za prenájom miestnosti, hudbu, stravovanie, nápoje a na výzdobu. Ktoré výnosy je potrebné zdaniť, a ktoré náklady môžu byť daňovo uznané? Na aké účty treba zaúčtovať náklady a výnosy?

Zaradenie stavby do majetku obce

ID1540 | | Ing. Ingrid Veverková

Obec realizovala stavbu „Rekonštrukcia polyfunkčného objektu“, ktorá bola financovaná z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka – EAFRD (kód zdroja 11K1 a 11K2). Podľa projektovej dokumentácie súčasťou stavby, okrem iného, je aj viacúčelová spoločenská miestnosť s kuchyňou a s príslušným zariadením, ktorá pozostáva z miestností - vlastná kuchyňa – príprava a výdaj jedál, umývanie čierneho a bieleho riadu a suchý sklad. Viacúčelová spoločenská miestnosť s kuchyňou má slúžiť občanom obce pri rôznych spoločenských udalostiach, životných jubileách, oslavách, pre spoločenské akcie organizované obcou pre občanov, atď. Bude poskytnutá možnosť občanom prenajatia si týchto priestorov vo výške režijných nákladov. V uvedených priestoroch nebude obec vykonávať podnikateľskú činnosť. Dodávateľ stavby (rekonštrukcie) fakturoval obci okrem stavebných prác uskutočnených na budove, aj veľkokuchynské zariadenie v sume cca 60 000 €, ktorá pozostáva z týchto položiek - sporák, kotol, konvektomat, fritéza, univerzálny robot, umývací stôl, pracovný stôl, stôl výdajný ohrievaný, mlynček na mäso, mäsodoska, nerezové regály, umývačka bieleho riadu, škrabka zemiakov, nástenné hygienické umývadlo, mobilný drez na zeleninu, priestorový digestor, dovoz, montáž a zaškolenie na veľkokuchynské zariadenia. Niektoré položky za jednotkovú cenu prevýšili sumu 1 700 € (napr. sporák, kotol, konvektomat, fritéza, univerzálny robot, umývačka bieleho riadu) a niektoré položky za jednotkovú cenu boli nižšie ako 1 700 € (napr. umývací stôl, pracovný stôl, stôl výdajný ohrievaný, mlynček na mäso, nerezové regály, škrabka zemiakov, nástenné hygienické umývadlo, mobilný drez na zeleninu, priestorový digestor). Celková fakturovaná suma (t. j. stavebné práce uskutočnené na budove + veľkokuchynské zariadenie) bola uhradená z kapitálových výdavkov.

  • Ako zaradiť predmetnú stavbu „Rekonštrukcia polyfunkčného objektu“ do majetku obce, teda jej stavebnú časť a hlavne veľkokuchynské zariadenie, keďže veľkokuchynské zariadenie nebude slúžiť na podnikateľskú činnosť obce?
  • Je uvedené veľkokuchynské zariadenie súčasťou stavby (rekonštrukcie), odpisuje sa spolu s uvedenou stavbou a na inventárnej karte sa uvedie spolu so stavbou?
  • Alebo uvedené veľkokuchynské zariadenie je súborom hnuteľných vecí, odpisuje sa oddelene od stavby, ale ako súbor hnuteľných vecí, t. j. v jednej odpisovej skupine a uvedie sa len na jednu inventárnu kartu ako súbor hnuteľných vecí ?
  • Alebo jednotlivé komponenty veľkokuchynského zariadenia, ktorých jednotková cena je vyššia ako 1 700 € sú samostatnými hnuteľnými vecami, odpisujú sa oddelene od stavby samostatne a každý komponent bude uvedený na samostatnej inventárnej karte?

 

Správny kurz pri prepočte cudzej meny

ID1527 | | Ing. Jozef Pohlod

Firma A,  s.r.o. vystavila faktúru na celkovú sumu 1 000 € pre firmu B s.r.o. Dňa 11.12. 2012 bola firme A, s.r.o. zaplatená v hotovosti faktúra v cudzej mene – v amerických dolároch. 11.12. 2012 bol zaúčtovaný príjem do valutovej pokladnice od firmy B, s.r.o. Je správne použitý kurz NBS na prepočet cudzej meny na eurá zo dňa 11. 12. 2012? Firma A, s.r.o. prijala dodávateľskú faktúru od firmy C, s.r.o. vystavenú v cudzej mene, vo výške 100 USD. Dátum vystavenia je 21.11. 2012 a dátum dodania 16.11.2012 Bol použitý kurz na prepočet cudzej meny na eurá zo dňa 20.11. 2012. Je to správny postup?

Riešenie reklamácie s čínskym dodávateľom

ID1526 | | Ing. Jozef Pohlod

Spoločnosť má problém pri riešení reklamácie s jedným dodávateľom z Číny. Dodávateľ poslal súčiastky, t. j. priamy materiál, ktorý slovenská spoločnosť používa vo výrobe. V procese výroby  zistili, že cca 4 tis. súčiastok je chybných.  Súčiastky v rámci reklamácie poslali letecky späť do Číny. Dodávateľ sľúbil, že v nasledujúcej dodávke pošle namiesto chybných súčiastok dobré súčiastky. Slovenská spoločnosť žiadala, aby dodávateľ vystavil dobropis za reklamované a vrátené súčiastky a vystavil novú faktúru po zaslaní dobrých súčiastok. Dodávateľ však s týmto nesúhlasí. Chce vystaviť len akýsi fiktívny dobropis, ktorý nepôjde cez jeho účtovníctvo. Novú dodávku fakturovať nechce, súčiastky chce poslať ako F.O.C. „Free of Charge“ - t. j. bez poplatku. Faktúru vystaví iba pre colné účely. Možno akceptovať druhý spôsob? Nie je to napadnuteľné zo strany kontrolných inštitúcií? Colný výmer, ktorý colnica vystaví pri dodávke nových súčiastok zaslaných bez poplatku, totiž nebude možné priradiť k žiadnej riadnej faktúre, nakoľko taká vystavená nebude.

Účtovanie zmenky

ID1449 | | Ing Adriana Wittgruberová

Mesto ručí za poskytnutý úver banke zmenkou. Ako zaúčtovať toto ručenie za úver?

Časové rozlíšenia úroku

ID1502 | | Ing. Iveta Kolenová

Spoločnosť si zaobstarala stroj na lízing.

  • Dátum dodania  bol 12. 1. 2012,
  • zvýšená splátka 12. 1. 2012,
  • prvá riadna splátka - splatná 12. 1. 2012,
  • dátum dodania 31. 1. 2012, v tejto prvej splátke je už vyčíslený úrok.

Aké je časové rozlíšenie úroku k 31. 12. 2012. Treba rozlíšiť splátku splatnú 12. 12. 2012 alebo sa nič nerozlišuje, keďže dátum dodania je 31. 12. 2012. Vstupuje odkupná cena vo výške 100 eur, uvedená v splátkovom kalendári do obstarávacej ceny?

Účtovanie prác na webovej stránke

ID1498 | | Ing. Jozef Pohlod

Klient účtovníckej kancelárie si v roku 2011 zriadil webovú stránku + internetový obchod za 8 000 eur, o čom účtovala účtovníčka v minulom roku ako o službách na účte 518. V roku 2012 fakturuje dodávateľ podnikateľovi  nasledovné práce za:

  • redizajn stránky  880 eur,
  • optimalizáciu webovej stránky 520 eur,
  • prehliadače, zabezpečenie proti útokom,
  • prepojenie a zosúladenie príjmu objednávok s nasledovnou fakturáciou a skladovým hospodárstvom,
  • reklama formou POPUP,
  • celkom suma 8 299 eur bez DPH.

Správne účtovala predchádzajúca účtovníčka zriadenie webovej stránky a e-shopu priamo do nákladov firmy v roku 2011? Ako následne postupovať pri účtovaní v roku 2012?