Otázky s vecným pojmom: Podvojné účtovníctvo

počet otázok s vecným pojmom : 485



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Vrátenie dane z inej členskej krajiny

ID951 | | Ing. Jozef Pohlod

Ako spoločnosť naúčtuje zahraničnú DPH (miesto dodania nie je Slovenská republika a dodávateľ musí faktúru vystaviť s DPH jeho štátu)? Účtuje túto DPH ako náklad, s ktorým súvisí alebo na účet obstarania, ak ide o majetok? Možno zúčtovať nárok DPH na ťarchu účtu 378 a v prospech účtu 648 už pri samotnom účtovaní faktúry? DPH si spoločnosť bude žiadať až nasledujúci rok.

Zákazková výroba

ID925 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Vzťahuje sa povinnosť účtovať o zákazkovej výrobe v zmysle § 30 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva  v z. n. p. na výrobu stolárskych výrobkov na zákazku? Ide o výrobu a montáž rôzneho nábytku, kuchynských liniek, zariaďovanie interiérov, obkladov „na mieru“ podľa požiadaviek  zákazníka. Realizácia zákazky od zadania po dokončenie a odovzdanie sa pohybuje od  jedného týždňa pri drobnom nábytku, až po niekoľko mesiacov, spravidla však nepresahuje obdobie 1 roka.

Účtovanie v požičovni šiat

ID960 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Podnikateľský subjekt prevádzkuje požičovňu spoločenských a svadobných šiat. Účtuje v sústave podvojného účtovníctva. Ako zaúčtuje nasledovné účtovné prípady?

  • Šaty sa viac viackrát požičiavajú, stačí ak sa eviduje len zoznam týchto šiat, na sklade by nemali figurovať, čiže ani fyzickou inventúrou  by sa nepreúčtovával tento stav na konci roka na sklad?
  • Keby sa niektoré tieto šaty napr. v priebehu roka, prípadne raz do roka predali z dôvodu, že sú už nepoužiteľné, nemoderné, tak stačí že sa z evidencie len odpíše počet kusov  a cena obstarania týchto šiat, aby sa len znížil stav zásob požičovne?
  • Treba, aby takýto predaj šiat za cenu nižšiu ako bola nákupná, bol v elektronickej registračnej pokladnici (ERP) registrovaný pod iným kódom predaja?

Preddavky z úrokov na bankovom účte

ID953 | | Ing. Jozef Pohlod

Spoločnosť v roku  2011 vykáže stratu. V tomto roku zaplatí preddavky z prijatých úrokov na bankovom účte vo výške menej ako 1 euro. V daňovom priznaní jej vznikne preplatok na dani z dôvodu platenia týchto preddavkov. Nakoľko možno požiadať o vrátenie preplatku až od výšky 3,31 eur, na aký účet spoločnosť zaúčtuje tento preplatok k 31. 12. 2011?  Na účet 568/341/2 alebo 548/341/2?

Provízia za sprostredkovanie predaja

ID879 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Na základe zmluvy o sprostredkovaní sme predali ojazdené osobné auto. Dohodnutá predajná cena bola 3 150 eur a provízia predajcu 250 eur. Predajcovi sme vystavili faktúru na sumu 3 150 eur bez DPH (išlo o predaj automobilu, u ktorého pri obstaraní nebola možnosť odpočtu DPH). Predajca (právnická osoba) nám uhradil sumu 2 900 eur. Ako zaúčtovať celý tento účtovný prípad? Mala byť faktúra vystavená len na sumu 2 900 eur?

Časové rozlíšenie reklamných predmetov

ID861 | | Ing. Jozef Pohlod

Vždy v decembri spoločnosť nakúpi propagačné predmety v hodnote do 16,60 eura za kus. Podľa  opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. nie je možné časovo rozlíšiť náklady na reklamu a propagáciu.  Tieto predmety firma ale určite nespotrebuje do konca roka, tak z hľadiska zásady opatrnosti by chcela spoločnosť o spotrebe týchto predmetov účtovať postupne až v nasledujúcom účtovnom období. Keďže to nie je možné účtovať cez časové rozlíšenie, otázka znie, či možno o týchto propagačných predmetoch účtovať ako o zásobách materiálu, pokiaľ to bude uvedené v internej smernici?  Čiže nákup v tomto roku sa zaúčtuje na účty 112/321 a v budúcom roku sa bude postupne účtovať spotreba predmetov  na účtoch 501/112?

Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste

ID938 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Zamestnávateľ dal zaočkovať zamestnancov, keďže mali absolvovať zahraničnú pracovnú cestu do Afriky. Zaočkovať sa dali ešte v júni 2011, ale pracovná cesta sa ešte neuskutočnila. Hospodársky rok v účtovníctve sa končí v auguste. Keďže sa pracovná cesta neuskutočnila, tak účtovníčka nedala očkovanie do daňových výdavkov, urobila správne? A keďže spoločnosť účtuje v podvojnom účtovníctve, tak nákup očkovacích látok a samotné očkovanie sa  zaúčtovalo na účet 528. Je tento postup správny?

Oprava parkovacích plôch

ID860 | | Ing. Jozef Pohlod

V areáli firmy vlastníme zastavané plochy a nádvoria, na ktorých sú parkovacie miesta. Podklad plôch bol panelový, a keďže panely boli značne poškodené, v roku 2009 spoločnosť začala opravu parkovacích plôch. Oprava plôch je realizovaná od roku 2009, kedy bola spravená  prvá časť, ďalšie v rokoch  2010 a 2011 a predpokladáme, že práce budú dokončené v roku 2012. Časť materiálu (kamenivo, betón, obrubníky, zámkovú dlažbu) dodávame my, ako realizátor a vlastník, a časť dodávateľ prác. V roku 2010 sme nakúpili materiál, ktorý bol použitý pri realizácií opráv. Dodávateľská firma, ktorá práce realizovala nám fakturovala iba úplne dokončené práce. Fakturácia prebehla v decembri 2010. Množstvo kúpenej a uloženej dlažby bolo 1500 m2. Avšak zapieskovaná a definitívne ukončená práca bola iba na ploche 850 m2. Dodávateľ podľa dohody vyfakturoval práce iba na ukončenú plochu, t. j. 850 m2. Materiál a práce na túto ukončenú plochu sme zaúčtovali na účet 511. Ako má byť správne zaúčtovaný materiál v množstve 650 m2 (ktorý je už „spracovaný") v roku 2010, avšak ku ktorému práce budú vyfakturované až tento rok 2011?

Odpísanie pohľadávky z účtovného a daňového hľadiska

ID856 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Za akých podmienok môže právnický subjekt odpísať pohľadávku nielen účtovne, ale aj daňovo. Táto záležitosť nie je celkom jasne vysvetlená.

Zaúčtovanie materiálu

ID852 | | Ing. Jozef Pohlod

Som vlastníkom administratívnej budovy. Od roku 2010 realizujem rekonštrukciu a prístavbu k tejto budove (na základe stavebného povolenia). So stavebnou firmou som dohodnutý, že materiál dodávam sám a práce mi budú  fakturovať až po ich ukončení, tzn., že časť materiálu som nakúpil v roku 2010, časť v roku 2011 a dokončené práce za rok 2010 a rok 2011 mi stavebná firma fakturovala až teraz v októbri. Ja som materiál z roku 2010 účtoval na účet 042, materiál z roku 2011 a práce tiež na účet 042. Je to zaúčtované správne?