Otázky s vecným pojmom: Podvojné účtovníctvo

počet otázok s vecným pojmom : 485



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Účtovanie na účtoch 521 , 522, 523 , 331, 366

ID1602 | | Ing. Marián Drozd

Ak konateľ alebo spoločník majú uzatvorenú riadnu pracovnú zmluvu na pracovnú pozíciu napr. bezpečnostný technik, vedúci obchodného úseku alebo kurič, na ktorých syntetických účtoch treba  účtovať o mzdových nákladoch a záväzkoch - výplatná listina rekapitulácia?

Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta

ID1523 | | Ing Adriana Wittgruberová

V meste, pokiaľ ide o odpady , sa na jednej strane účtujú poplatky vyrubené občanom za komunálný odpad. Rovnako  sa vyrubujú poplatky právnickým osobám, podnikateľom alebo aj nepodnikateľom. Toho času sa oba tieto druhy účtuju na položku 131 013. Okrem toho na strane príjmu mesta sú poplatky  za "skládkovanie" komunálneho odpadu na území (katastri) mesta, ktorý sú podľa zákona povinný platiť prevádzkovatelia skládok mesačne. Na akú položku je treba účtovať tento druh príjmu?

Postupy účtovania pri prechode z jednoduchého na podvojné účtovníctvo

ID1571 | | Ing. Marián Drozd

Na základe prechodu z jednoduchého na podvojné účtovníctva, aké postupy účtovania v priebehu roka 2013 používať? Možno použiť klasickú účtovnú osnovu, alebo treba vytvoriť nejaké iné účty. Tiež v priebehu roka bolo zvykom, že som ako účtovníčka, FO informovala o výsledkoch hospodárenia. Ako budem teraz postupovať, budem účtovať ako keby išlo o s.r.o., alebo si upravovať všetky položky už na účtovníctvo FO.

    Podmienky vedenia PÚ

    ID1545 | | Ing. Dana Žňavová

    Za akých podmienok môže viesť SZČO podvojné účtovníctvo?

    Zaúčtovanie faktúry za služby

    ID1456 | | Ing. Jozef Pohlod

    Firma zakúpila prototyp špeciálneho vozidla bez výrobno-technickej dokumentácie, resp. bez dokumentácie súčasného stavu, ktorý sa v podstatnej miere líši od stavu na začiatku vývoja. Vozidlo je zaradené v dlhodobom hmotnom majetku na účte 022. Súčasne s vozidlom bol zakúpený aj súvisiaci nehmotný majetok zaradený na účte 012 - Aktivované náklady na vývoj. Keďže firma plánuje vozidlo vyrábať, príp. predávať licencie, poverí spracovaním dokumentácie špecializovanú firmu.  Otázkou je, ako faktúru za takúto službu zaúčtovať. Spoločnosť zvažuje nasledovné možnosti:

    • zúčtovanie do nákladov,
    • zvýšenie hodnoty dlhodobého hmotného majetku (analógia napr. k PD budovy),
    • navýšiť hodnotu dlhodobého nehmotného majetku na účte 012,
    • prípadne ako samostatný dlhodobý nehmotný majetok, know-how na účte 014.

    Zriadenie prevádzky v ČR

    ID1424 | | Ing. Jozef Pohlod

    Spoločnosť je platiteľom DPH a v zahraničí si zriadila prevádzku. Tým pádom treba viesť účtovníctvo za českú prevádzku a platiť daň z príjmu podľa legislatívy platnej v ČR. Aké povinnosti z toho vyplývajú slovenskej spoločnosti z hľadiska slovenského účtovníctva a dane z príjmu? Je potrebné účtovníctvo českej prevádzkarne zahrnúť do účtovníctva podľa slovenských právnych predpisov? Keďže som povinná viesť účtovníctvo za účtovnú jednotku ako celok.

    Nevyčerpané prostriedky zo štátneho rozpočtu

    ID1366 | | Ing. Bibiána Jobbágyová

    Obec má vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti školu s právnou subjektivitou. V roku 2011 obec dostala finančné  prostriedky na bežné výdavky – opravu strechy vo výške 50 000 eur. Tieto finančné prostriedky odviedla v roku 2011 škole, ktorá ich však do konca roka 2011 neminula a všetky finančné prostriedky ku koncu roka 2011 opäť previedla na účet obce. Obec ich v roku 2012 previedla späť na účet  školy (z dôvodu, že škola dostala finančné prostriedky až po 1. 10. 2011,  mohli sa použiť do 31. 3. 2012),  ktorá ich 20. 3. 2012 minula, ale len vo výške 47 000 eur.  Sumu 3 000 eur vrátila zriaďovateľovi a ten ich poukázal do štátneho rozpočtu. Ako správne účtovať o finančných prostriedkoch v škole?

    Odpredaj použiteľných zvyškov po havarovanom vozidle

    ID1308 | | Ing. Marián Drozd

    Osobné motorové vozidlo (zaradené v roku 2004) sme po havárii vyradili z evidencie dlhodobého majetku, keďže sme obdržali vyjadrenie z poisťovne, že predpokladané náklady na opravu prevyšujú 70 % všeobecnej hodnoty vozidla a škodu na vozidle budú likvidovať ako totálnu škodu. Našli sme záujemcu, ktorý si automobil dokáže opraviť, aby ho mohol používať. Predmetné vozidlo sme mu odpredali, následne sa uskutočnil prepis na nového majiteľa aj na polícii.

    Ako máme postupovať? Účtovať o škode - účet  549-daňovo neuznaný náklad) -  a následne o predaji materiálu (účet 642); alebo vozidlo vyradíme v zostatkovej cene ( účet 541) a účtovať následne o predaji majetku (účet 641)? Fakturácia pri odpredaji osobného auta, pri kúpe ktorého sme si nemohli DPH odpočítať je bez DPH. Ako postupovať v prípade fakturácie použiteľných zvyškov  daného záujemcovi, ide o FO - nepodnikateľa, bude s DPH?

    Účtovanie postúpenia pohľadávky

    ID604 | | Ing. Lucia Vanková

    Spoločnosť Alfa, a. s. odoslala dňa 2. 3. 2010  spoločnosti Beta, s. r. o. faktúru za tovar, ktorá bola splatná 2. 4. 2010 vo výške 10 000 €. Dňa 5. 4. 2012 postúpila spoločnosť Alfa, a. s. túto pohľadávku spoločnosti Gama, s. r. o. za 3 000 €. Spoločnosť Gama, s. r. o. zaplatila v roku 2012 za postúpenú pohľadávku sumu 3 000 €.

    Technické zhodnotenie

    ID1157 | | Ing. Bibiána Jobbágyová

    Štátna rozpočtová organizácia zahájila rozsiahlu rekonštrukciu budovy, náklady súvisiace s predmetnou rekonštrukciou kumuluje účtovná jednotka na účte 042 – Obstaranie dlhodobého hmotného majetku. V období keď prebiehajú rekonštrukčné práce na budove, zakúpila organizácia expanznú nádobu do kotolne administratívnej budovy v hodnote 550 €, pričom táto nebola súčasťou predmetnej rekonštrukcie, bola zakúpená z dôvodu poruchy. Rekonštrukcia prebiehala v období rokov 2009 – 2011. V januári roku 2010 dostala od dodávateľa organizácia faktúry za vypracovanie projektovej dokumentácie na rekonštrukciu administratívnej budovy vo výške 20 000 €. Na konci roku 2010 dostala organizácia od dodávateľa faktúru za rekonštrukčné práce vykonané v období roku 2010 v sume 8 000 €. Vzhľadom na uvedené, by sme sa dotazovali, či do limitu technického zhodnotenia 1 700 € ročne patria aj náklady na prebiehajúcu rekonštrukciu budovy alebo sa posudzujú samostatne?