Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Zodpovednosť za výsledky laboratórnych vyšetrení

ID4253 | | JUDr. Ivan Humeník, PhD. Mgr. Lenka Kavarniková,

Aká je zodpovednosť (gynekologickej) ambulancie za výsledky laboratórnych vyšetrení?

Gynekologická ambulancia je s. r. o., s ktorou má pacientka uzavretú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti  (kapitáciu).

Príklad: tehotná pacientka má v našej ambulancii realizované vyšetrenia na diagnostiku vrodených chýb plodu (napr. Trisomy test v laboratóriu  Medirex). Výsledok vyšetrenia počas tehotnosti je poriadku, ale po pôrode sa zistí, že dieťa je postihnuté morbus Down.

Ak by to bolo zistené pomocou Trisomy testu, mohla by mať žena vyvolaný potrat v II. trimestri zo zdravotnej indikácie.

Po pôrode samozrejme pacientka podá podnet na UDZS. Je gynekológ za uvedený stav zodpovedný? Má zodpovednosť ambulancia ako PZS?

Povinná tvorba rezervného fondu

ID4247 | | Ing. Anton Kolembus

S. r. o. zo základným imaním 5 000 € bola založená v roku 2021 a za uvedený rok dosiahla zisk. Po schválení účtovnej závierky spoločnosť zo zisku tvorila 5 % rezervný fond a nerozdelený zisk. Problém je, že tých 5 %, ktorým vytvorila RZ je suma 627 € čo je viac ako max. 10 % zo základného imania. RZ mal byť tvorený len do sumy 500 €. Následne nerozdelený zisk vyplatila spoločníkovi, samozrejme s odvedením zrážkovej dane. Ako opraviť chybne vytvorený rezervný fond? Môžme preúčtovať prevyšujúcu časť 127 € na nerozdelený zisk?

Prenájom lešenia s montážou dlhodobý a fakturácia

ID4245 | | Ing. Marián Drozd

Stavebná spoločnosť platiteľ  DPH v SR ide prenajať lešenie, ktoré aj zmontuje okolo nehnuteľnosti. Od 11/2022 - do 10/2023. Ako postupovať pri fakturácii? Musím fakturovať mesačne ? Ak áno prvá a posledná fakturácia bude s prenosom DP, lebo sme dodali lešenie s montážou a na konci s demontážou. Tie ostatné mesačné faktúry budú s DPH, lebo je to iba prenájom lešenia? Alebo na základe Zmluvy o prenájme stavebných zariadení s obsluhou - v našom prípade Lešenie s montážou budem/môžem fakturovať za prenájom a montáž na konci roka za obdobie 11-12/2022 s prenosom DP a v 1-10/2023 budem fakturovať za prenájom a demontáž lešenia s prenosom DP. Toto nám nevyhovuje, lebo nemáme financie za prenájom lešenia. Aký je správny postup / ako fakturovať.

Zaradenie nehnuteľnosti do majetku

ID4241 | | Ing. Anton Kolembus

SZČO, ktorá podniká v SR, kúpila spolu s manželom (BSM ) predajný stánok, v ktorom chce prevádzkovať svoju SZČ a tiež zvyšný priestor prenajímať. Predajný stánok kúpili ako manželia, spoluvlastnícky podiel 1 / 1.

Musí SZČO, ktorá má pridelené IČO, DIČ zaradiť komerčnú budovu do majetku alebo ju môže mať ako súkromná osoba a následne príjem z prenájmu uvedie v DP v riadku 11, ako príjem z prenájmu nehnuteľností?

Ak by budovu mali ako súkromné osoby, môže si uplatniť SZČO do výdavkov platby za energie a v akom pomere? Môže mať faktúry za energie písané na súkromnú osobu, nie na IČO alebo je jednoduchšie a „čistejšie“ komerčnú budovu dať do majetku SZČO?

Kód zdroja

ID4239 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Prosím o radu ohľadom použitia kódu zdroja. Ide o účtovanie faktúry, ktorá je uhradená z NFP. Pri takejto úhrade je účtovanie faktúry nasledovné: 85 % ide s kódom zdroja 1AA1, 15 % ide s kódom zdroja 1AA2 5 % spolufinancovanie má ísť s kódom zdroja 11GE. My však to 5 % spolufinancovanie hradíme z prostriedkov rezervného fondu. Je teda možné dať namiesto KZ 11GE kód zdroja 46? Alebo je povinnosť pri úhrade z projektu NFP mať kód 11GE pri 5 % spolufinancovaní napriek tomu, že sú to prostriedky RF. Kvôli vyrovnanosti 46 v príjmoch a výdavkoch by sme však mali použiť tento kód podľa nás.

Nákup lodného kontajnera - rozpočtová klasifikácia

ID4235 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Mestská časť uhrádza z kapitálových výdavkov nákup lodného kontajnera, ktorý bude zaradený ako samostatná hnuteľná vec. Ktorú položku ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie použiť pri danom nákupe?

Kladné a záporné položky na faktúre

ID4237 | | Ing. Marián Drozd

Je z účtovného aj z daňového hľadiska správne, ak odberateľská faktúra obsahuje kladné aj záporné položky? Uvedený účtovný prípad sa vyskytuje pri výmene tovaru, ak náš odberateľ žiada o výmenu tovaru. Na faktúre je fakturovaný nový tovar a následne na tej istej faktúre aj dobropísaný vrátený tovar? Nechceme vystavovať osobitne dobropis na predchádzajúcu faktúru a následne vystaviť novú odberateľskú faktúru. Vyskytujú sa prípady - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane drahší tovar (hodnota výslednej faktúry by bola kladná) - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane lacnejší tovar (hodnota výslednej faktúry by bola záporná) - či môže byť odberateľská faktúra záporná? - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane tovar v tej istej cene (hodnota výslednej faktúry by bola nulová).

Organizácia cestovného ruchu - oslobodenie

ID4233 | | Ing. Marián Drozd

Organizácia cestovného ruchu poskytuje činnosť ako:

1.) organizuje podujatia pre členov, kde sú animátori, propagácia regiónu, bolo by túto činnosť možné priradiť ku kultúrnym službám podľa § 34 zákona o DPH. citujem: "Oslobodené od dane sú kultúrne služby a dodanie tovarov úzko s nimi súvisiacich, ak sú poskytované a)právnickou osobou zriadenou zákonom,14) b) právnickou osobou zriadenou Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky, vyšším územným celkom alebo obcou podľa osobitného predpisu,15) c)právnickou osobou alebo fyzickou osobou, ktorá spĺňa jednu podmienku alebo viac podmienok podľa § 30 ods. 2."

Bolo by možné organizáciu cestovného ruchu podriadiť pod písm. c?

2. ) Provízie z predaja vstupeniek na kultúrne podujatia organizované inými organizátormi (Ticketportal, divadlá, kino) - mohlo by to byť oslobodené podľa § 34 zákona o DPH?

3.) Vstupenka a jazda astrovlakom - jazda vlakom na astronomické pozorovanie oblohy - bolo by to možné oslobodiť v podľa § 34 zákona o DPH?

4.) Predaj regionálnych kariet (zľavované karty na podujatia) - bolo by to možné oslobodiť podľa § 34 zákona o DPH? 

Zmena rozpočtu po 31.8.

ID4223 | | Tatiana Macháčová

Prosím o radu a usmernenie k vykonávaniu zmien rozpočtu po 31.8. Mesto malo k 31.8. takýto stav rozpočtu: bežný rozpočet prebytok + 145 206,00 kapitálový rozpočet schodok - 400 895,00 p.finančné operácie prebytok + 293 760 bežný a kapitálový schodok -255 689 Celkový rozpočet prebytok 38 071,00 Po zmene rozpočtu po 31.8. v septembri by bol stav rozpočtu takýto: bežný rozpočet prebytok + 135 706,00 kapitálový rozpočet schodok - 426 895,00 p.finančné operácie prebytok + 293 760,00 bežný a kapitálový schodok - 291 189,00 Celkový rozpočet prebytok 2 571,00 To znamená navýšenie schodku za bežný a kapitálový rozpočtu o 35 500,00 EUR. Celkový prebytok aj vrátane FO by bol znížený o 35 500,00 EUR. Je takáto zmena možná? V zákone sa uvádza, že po 31.8. sa môžu vykonávať len také zmeny, kde sa nezvýši schodok. Ide o schodok celkového rozpočtu aj vrátane FO alebo sa myslí zmena rozpočtu len za bežný a kapitálový? Týkajú sa tieto zmeny len v súvislosti aj so zmenou vo finančných operáciách? V našom prípade sa nepoužije ani rezervný fond pri tejto zmene, ani sa nečerpá úver, finančné operácie sa teda nebudú upravovať po 31.8., len vzhľadom na celkový prebytok rozpočtu 38 071,00 EUR by sme ešte chceli realizovať niektoré výdavky z prebytkového rozpočtu. Nevieme však, či je to možné alebo nie. Či ide o navýšenie schodku (za bežný a kapitálový rozpočet) alebo či ide len o zníženie prebytku z 38 071,00 EUR na 2 571,00 EUR.

Náklady na správu pri prenájme bytu a uplatnenie § 22 ods. 3 zákona o DPH

ID4229 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť platiteľ DPH vlastní byt, ktorý prenajíma platiteľovi DPH. Je možné aj pri nájomnom, prípadne podnájomnom vzťahu pri prenesení nákladov od správcovskej spoločnosti na nájomcu, resp. podnájomcu využiť ustanovenie § 22 ods. 3 zákona č. 222/2004 Z. z. o DPH a požadovať len ich preplatenie prenajímateľovi od nájomocu, resp.podnájomcu, a teda nerefaktúrovať tieto položky, keďže pri refakturácii nákladov vzniká povinnosť zdaniť príslušnou sadzbou DPH?