Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Sezónna práca

ID4965 | | RNDr. Jana Motyčková

Môže rozpočtová organizácia obce uzavrieť dohodu o vykonaní práce na sezónnu prácu ako kosenie s možnosťou využitia úľavy na sezónne zamestnávanie?

Depozitný účet v obci

ID4963 | | Terézia Urbanová

Obec je zriaďovateľom základnej školy bez právnej subjektivity (ročník 1.-4.). Decembrové mzdy zamestnancom ZŠ boli k 31. 12. 2023 prevedené na depozitný účet vedený v analytickej evidencii obce. Obec nemá zriadený depozitný účet pre ZŠ v banke. Je účtovanie správne?

Združenie právnických osôb

ID4951 | | Ing. Beata Moravcová

Tri s. r. o. majú zmluvu o združení, pričom jedna je správcom. Zatiaľ ma združenie iba náklady. Z prijatých faktúr a leasingu si odpočítava DPH. Na konci roka máme na účte 343 v združení pohľadávku voči štátu vo výške 10 000 €, pričom skutočná pohľadávka za mesiac 12 je len vo výške 1 000 €. Odpočty nám každý mesiac daňový úrad vracal. Mali by sme previesť a preúčtovať z nášho firemného účtu na účet združenia čiastku vo výške 9 000 €?

Vznik daňovej povinnosti pri nadobudnutí tovaru

ID4961 | | Ing. Marián Drozd

Slovenská firma (platiteľ dane § 4) si objednal nové motorové vozidlo (od platiteľa z iného ČS). Dodávateľ (Cyperská firma- CY IČ DPH) vystavil riadnu faktúru dňa 20.12.2023. Vozidlo bude prepravené fyzicky na Slovensko dňa 15.01.2024. Daňová povinnosť podľa mňa vzniká dňom vyhotovenia faktúry a faktúra pôjde do DPH priznania v mesiaci 12/2023, lebo do lehoty podania daňového priznania za zdaňovacie obdobie 12/2023 (tj. do 25.01.2024) bude vykonaná aj preprava tovaru z členského štátu do tuzemska. Sú tieto úvahy správne?

Fakturácia a DPH

ID4957 | | Ing. Marián Drozd

Slovenská firma (platiteľ podľa § 4) chce na základe zmluvy fakturovať klasické poradenské služby maďarskej firme - presnejšie ide o maďarskú organizačnú zložku (fióktelep) tureckej firmy, ktorá má podľa VIES platné HU IČ DPH. Otázkou je, či môže slovenská firma fakturovať podľa § 15 s prenesením daňovej povinnosti na HU príjemcu? (Napr., na Slovensku by nebolo jedno, že zahraničná osoba je registrovaná podľa § 4 alebo § 5).

Dovolenka po MD a RD

ID4959 | | RNDr. Jana Motyčková

Obraciam sa na vás s prosbou o kontrolu výpočtu dovolenky zamestnankyne vracajúcej sa do práce z rodičovskej dovolenky. Materská dovolenka trvá od 2.10. 2020 do 29. 5. 2021 Za rok 2020 sa dovolenka nekráti. Čiže nárok je na 25 dní dovolenky (čerpaných 14 dní dovolenky, zostatok 11 dní). Za rok 2021 Vymeškané pracovné dni: Máj: 1 Jún: 22 Júl: 21 August: 22 September: 20 Oktober: 21 November: 20 December: 22 Spolu vymeškaných: 149 dní Za prvých 100 vymeškaných dní krátenie o 1/12 (100 dní 1/12) Za každých 21 dní krátenie o ďalšiu 1/12 (49 dní 2/12) Spolu krátenie: 3/12 z nároku na rok 2021 30 dní: 7,5 dňa Spolu nevyčerpaná dovolenka: 18,5 dňa (zostatok 2020: 11 dní + nárok 2021: 7,5 dňa) Nárok 2022 (RD) : 0 Nárok 2023 : nástup po RD 27.11.2023 Nárok za odpracované dni: November 4 odpracované dni December 19 odpracovaných dní Spolu 23 pracovných dní Za odpracovaných 21-41 dní 1/12 dovolenky, t.j. 1/12 z 30 dní = 2,5 dňa dovolenky Spolu dovolenka: 18,5 dňa + 2,5 dňa = 21 dní dovolenky.

Predaj majetku obce so zostatkovou hodnotou 0

ID4937 | | JUDr. Jozef Tekeli

Akým spôsobom môžeme odpredať majetok občanovi, ak zostatková hodnota je 0 eur a majetok pre obec nie je potrebný? V zásadách o hospodárení s majetkom máme uvedené, že starosta obce môže predať majetok bez obecného zastupiteľstva do výšky zostatkovej hodnoty 500,00 €. Musíme zverejniť niekde predaj alebo môžeme priamo previesť majetok? 

Splátky úveru z rezervného fondu

ID4943 | | Ing. Ingrid Veverková

Je možné splácať investičný splátkový úver obce prostriedkami uvoľnenými z rezervného fondu?

Výklad ods.13 § 17 zákona č. 583/2004 Z. z.

ID4941 | | Ing. Ingrid Veverková

Obec dňa 28. 12. 2023 načerpala Investičný splátkový úver, ktorým dosiahla dlhovú službu na úrovni 59,65 %. V zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. by mala obec postupovať ďalej v zmysle ustanovení § 17 ods. 9, 10 a 11. V tom istom zákone a paragrafe 17 existuje ods. 13, ktorý hovorí: "Povinnosť uplatňovať ustanovenia odsekov 10 a 11 sa nevzťahuje na obdobie 24 mesiacov od prvého mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom sa uskutočnilo ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva alebo zastupiteľstva vyššieho územného celku a v prípadoch ustanovených osobitným predpisom."

Po uskutočnených komunálnych voľbách 28. 10. 2022 bolo UZ v novembri 2022 (čo je obdobie kratšie ako 24 mesiacov), a teda v zmysle ods. 13 sa domnievame, že sa na situáciu vzťahujú ustanovenia ods. 13 § 17 zákona č. 584/2004 v plnom rozsahu, a teda nie je potrebné prijímať opatrenia uvedené v ods. 10 a 11 vôbec, vrátane nahlásenia situácie na Ministerstvo financií.

Otázka: Domnievame sa správne, že v rámci súbehu skutočností podľa ods. 9, 10, 11 a 13 nie je potrebné sa zaoberať prerokovávaním skutočnosti, prijímaním opatrení a nahlasovaním na MF? Ako sa správne vykladá ods. 13? 

Nevyfaktúrované stavebné práce

ID4935 | | Ing. Ondrej Baláž

Firma vykonala stavebné práce pre objednávateľa v sume 20 tis. Keďže zatiaľ nemá objednávku, nemôže ich vyfaktúrovať. Objednávka bude vystavená a doručená až v novom roku. Mali by sme o týchto tržbách účtovať ako o príjmoch budúcich období 385/602?