ISSN 1339-1429
Otázky s vecným pojmom: Starosta
počet otázok s vecným pojmom : 92
Zoznam otázok
zoradiť výsledky podľa:
Ochrana verejného záujmu
ID1334 | | JUDr. Artúr Soldán
Kedy sa neprevzaté uznesenie zastupiteľstva považuje za doručené? Môže zastupiteľstvo považovať doručenie uznesenia na základe § 24 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len „správny poriadok“), alebo aký iný spôsob považuje doručenie uznesenia zastupiteľstva za doručené, vzhľadom na postup ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z. z. (ďalej len „zákon č. 357/2004 Z. z.“)
Zasielanie zápisnice a uznesení z rokovaní obecného zastupiteľstva
ID1296 | | JUDr. Artúr Soldán
Otázka sa týka oznamovania, resp. zasielania zápisnice a uznesení poslancom obecného zastupiteľstva hlavnému kontrolórovi. V bežnej praxi to funguje tak, že zápisnica spolu s uzneseniami, sa po podpísaní overovateľmi zápisnice a starostom obce založí na obecnom úrade. Len overovatelia zápisnice majú vedomosť o tom, ako boli naformulované uznesenia, a čo obsahuje zápisnica.
V internom predpise „Rokovací poriadok obecného zastupiteľstva“ majú uvedené, že zápisnica z rokovania obecného zastupiteľstva spolu s uzneseniami sa zverejňuje spôsobom v obci obvyklým (t. j. na úradnej tabuli umiestnenej v priestoroch obecného úradu, ale ani to sa nerobí). Keď som upozornila orgány obce, najmä starostu na tento nesprávny postup, tak som dostala odpoveď, že starosta nemá zo zákona povinnosť oznamovať, resp. zasielať poslancom a hlavnému kontrolórovi zápisnicu spolu s uzneseniami, môžu si to prečítať na obecnom úrade. Takýto postup nezabezpečuje žiadnu kontrolu nad tým, ako sú tvorené a naformulované uznesenia, ktoré sa vo väčšine prípadov nepripravujú vopred k prerokovaným materiálom.
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
ID1295 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka na zotavenie. Podľa § 5 ods. 2 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 253/1994 Z. z.") priemerným mesačným platom na účely ods. 1 a § 2 ods. 2 je jedna dvanástina súčtu platu podľa § 3 alebo podľa § 4 ods. 2 cit. zákona za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Priemerný mesačný plat sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.
Na základe uvedeného postupujeme pri výpočte nasledovne:
- Ako príklad použijem reálny výpočet pre výpočet náhrady príjmu za dovolenku čerpanú v mesiaci máj 2012.
- Súčet platov starostu za predchádzajúcich 12 kalendárnych mesiacov (5/2011 - 4/2012) = 1854 + (7 x 1669) + (4 x 1706) = 20 361 eur.
- Priemerný mesačný plat = 20 361 / 12 = 1 696,75 eur.
- Náhrada za 3 dni dovolenky čerpanej v mesiaci máj 2012 = (1 696,75 / 23) x 3 = 221,32 eur, resp. (1696,75 / 172,5) x 22,5 = 221,32 eur.
- Plat za odpracované dni = (1 706 / 23) x 20 = 1 483,48 eur.
- Hrubý príjem starostu za máj 2012 = 1 483,48 + 221,32 = 1 704,80 eur
Je takýto postup pri výpočte správny a je v súlade s platnou legislativou? Pri tomto výpočte hrubý príjem starostu v mesiaci, v ktorom čerpal dovolenku je nižší, ako plat starostu, ktorý mu patrí na základe § 3 ods. 1 cit. zákona o 1,20 eur. Poznamenávam, že v príklade je prepočet urobený na plný úväzok, pri základnom plate starostu bez zvýšenia.
Rozdelenie prebytku rozpočtu obce
ID1196 | | Ing. Ingrid Veverková
Obec dosiahla v roku 2011 prebytok rozpočtu. Starosta a obecné zastupiteľstvo chce rozhodnúť o rozdelení prebytku rozpočtu tak, že 10 % z dosiahnutého prebytku pôjde do rezervného fondu a 90 % prebytku rozpočtu sa zapojí do rozpočtu obce na strane príjmov a použije sa na bežné a kapitálové výdavky. Je toto rozhodnutie obecného zastupiteľstva správne?
Overovanie zápisníc poslancami
ID1190 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Máme problém s overovaním zápisníc poslancami. Často meškajú, kým sa k overovaniu dostanú. Keď sa im niečo v zápisnici nepáči, chcú, aby sme zápisnicu upravili podľa toho, čo oni povedia, lebo inak ju nepodpíšu. Ak je overovateľom poslanec XY, trvá na tom, že musí byť v zápisnici doslovne uvedené všetko, čo na zasadnutí povedal. Ako máme danú situáciu riešiť?
Povinnosť zvolať zasadnutie obecného zastupiteľstva
ID1188 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Je mi jasné, že musím ako starosta obce zvolať zasadnutie obecného zastupiteľstva do 15 dní od žiadosti aspoň tretiny poslancov. Mám túto povinnosť aj vtedy, ak neuvedú návrh programu? Veď ten musím zverejniť tri dni pred zasadnutím.
Plat zástupca starostu počas zastupovania starostu
ID58 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.
Starosta obce sa vzdal funkcie (svojho mandátu) zo zdravotných dôvodov. Pracoval na polovičný pracovný úväzok, t. j. 20 hod. týždenne. Podľa zákona by ho mal zastupovať v plnom rozsahu zástupca starostu. Má zástupca starostu nárok na plat starostu v plnej výške, ak áno, za akých podmienok, napr. treba s ním uzatvoriť zmluvu, má nárok na dovolenku, resp. dovolenku na zotavenie. Zástupca starostu bude zastupovať starostu niekoľko mesiacov do času konania nových volieb starostu obce. Zástupca starostu študuje, ďalej pracuje na základe dohody o brigádnickej práci študentov a z uvedených dôvodov sa dá predpokladať, že na obecnom úrade bude pracovať cca 2 dni do týždňa. Je možné, aby sa mu krátil plat, ak by nedokázal odpracovať 20 hodín týždenne, prípadne sa mu bude vyplácať plat podľa počtu odpracovaných hodín? Je možné, že má nárok na celý plat, tak ako mal predošlý starosta?
Kompetencie obecného zastupiteľstva
ID977 | | Mgr. Ladislav Briestenský
Akým spôsobom je realizovateľné v praxi ust. § 16 ods. 2 písm. b) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (t. j. obecný úrad zabezpečuje najmä odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie obecného zastupiteľstva, obecnej rady a komisií), ak obecné zastupiteľstvo smerom k obecnému úradu nemá žiadnu kompetenciu, čo sa týka ukladania úloh. Príklad - starosta obce nemá vôľu napomínať a trestať neporiadnych občanov, ktorí sa nezapájajú do systému zberu komunálneho odpadu. Aby obecné zastupiteľstvo mohlo učiniť náležité kroky v tomto smere, potrebuje od pracovníka obecného úradu štatistické podklady, týkajúce sa odvozu odpadu. Akým spôsobom tieto podklady vyžiadať?
Úväzkový starosta a výpoveď z pracovného pomeru
ID967 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.
Na funkciu starostu som kandidoval za zverejnených podmienok, že v prípade zvolenia ju nebudem vykonávať v plnom rozsahu. Po zvolení do funkcie som svojmu zamestnávateľovi oznámil, že budem túto funkciu vykonávať popri svojich pracovných povinnostiach vyplývajúcich z môjho doterajšieho zamestnania. Zamestnávateľ však v súčasnosti písomne rozhodol, že moju doterajšiu pracovnú pozíciu od 1. 9. 2011 ruší. Môžem dostať počas výkonu funkcie starostu v takomto prípade od zamestnávateľa výpoveď bez toho, aby mi zamestnávateľ ponúkol náhradnú prácu a navyše, keď som aj invalid?
Prednosta obecného úradu a jeho uvoľnenie zo zamestnania
ID966 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.
Starosta ma vymenoval do funkcie prednostu obecného úradu s určeným nástupom do funkcie od 1. októbra 2007. Z tohto dôvodu som požiadal svojho zamestnávateľa, aby mi od uvedeného dňa poskytol dlhodobo pracovné voľno na výkon funkcie. Zamestnávateľ s tým však nesúhlasil a naznačil mi, aby som si sám podal výpoveď. Mal na takýto prístup zamestnávateľ právo?