Otázky s vecným pojmom: Starosta

počet otázok s vecným pojmom : 92



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Pracovná pozícia manželky starostu

ID2343 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec má 470 obyvateľov. Na obecnom úrade v priamej podriadenosti starostu pracujú tri osoby:  účtovníčka + personalistika, mzdy a matrika, hlavná kontrolórka a referentka pre  správu daní a poplatkov a na vedenie pokladničnej agendy.

Zástupca starostu v komunálnych voľbách kandidoval za starostu a bol úspešný. Manželka novozvoleného starostu je viac ako dve volebné obdobia zamestnacom obecného úradu a má na starosti pokladnicu a správu daní a poplatkov.

Mali sme snahu získať právny výklad k ustanoveniu § 7 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme. Opoveď nebola jednoznačná.

Podľa  prvej časti citovaného ustanovenia by nemala  manželka p. starostu  zotrvať na  pracovnej pozícií, ktorú v súčasnosti zastáva. Pán starosta sa odvoláva na poslednú časť ustanovenia § 7 zákona č. 552/2003 Z. z., "okrem zamestnacov zamestnávateľa u ktorého pôsobí len jeden  vedúci zamestnanec, ktorý je štatutárnym orgánom" . Vzhľadom na túto výnimku starosta zastáva názor, že zákon nie je porušený a môže jeho manželka naďalej podliehať priamej pokladničnej kontrole starostovi.

Na druhej strane vieme, že starosta nemá pracovný pomer s obcou, ide o volenú funkciu a jeho postavenie definuje zákon o obecnom zriadení.

Chcela by sme vedieť ako aplikovať správne poslednú časť ustanovenia § 7 citovaného zákona! Môže sa posudzovať starosta obce ako vedúci zamestnanec?

Výpočet odstupného starostu

ID2325 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Výpočet odstupného starostu obce Podľa zákona o platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest odstupné predstavuje výšku trojnásobku priemerného mesačného platu starostu, týmto priemerným platom sa rozumie jedna dvanástina súčtu platu za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Náš starosta bude odovzdávať funkciu novému starostovi dňa 15.12.2014, teda priemerný plat potrebujeme zistiť k 15.12.2014. V tomto prípade berieme na účely výpočtu priemerného platu obdobie mesiacov 12/2013 až 11/2014, je tento postup správy, nakoľko mesiac 12/2014 nebol ukončený?

Plat starostu

ID2263 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obecné zastupiteľstvo v roku 2013 rozhodlo o plate starostu podľa zákona 253/1994 Z.z. v platnom znení a navrhlo zvýšenie základného platu o 30 %. Následne na mimoriadnom zasadnutí poslanci zrušili toho navýšenie platu, pričom starosta predmetné uznesenie nepodpísal a vetoval ho. Nakoľko so zvýšením platu súhlasia 4 poslanci z 9, ďalší 5 sú proti, v tomto zložení zastupiteľstva nie je možné, aby 2/3 všetkých poslancov potvrdili zrušené uznesenie. Niektorí poslanci dávali podnet aj na prokuratúru, ale zbytočne. V roku 2014 sa podľa zákona znova rokovalo o plate starostu, pričom poslanci odsúhlasili starostovi základný plat bez navýšenia. Starosta opäť uznesenie nepodpísal a od roku 2013 poberá vyšší plat. Prosím Vás, nejde v tomto prípade o zneužitie právomoci verejného činiteľa, tým, že si starosta úmyselne zadovážil sebe neoprávnený prospech? Nedá sa v tomto prípade uplatiť ešte aj § 4 ods. 3 zákona. 253/1994 Z.z.? Od kedy by potom mal starosta mal poberať mzdu s poukazom na § 4 ods. 3 zákona 253/1994 Z.z.? Má vôbec význam dávať podneť na prokuratúru?

Ukončenie funkcie starostu a pracovného pomeru

ID2254 | | Ing. Iveta Matlovičová

Vykonávam funkciu starostu obce a predtým predsedu MNV. Uvoľnený na výkon verejnej funkcie som od 1. 2. 1980, teda takmer 35 rokov. Keďže mám 63 rokov (som poberateľom starobného dôchodku), rozhodol som sa nekandidovať v tohtoročných komunálnych voľbách. S ukončením výkonu mojej funkcie je mi jasné len vo veci 3-mesačného odstupného.

Ukončením výkonu verejnej funkcie starostu mi nekončí pracovný pomer, ktorý mi stále trvá u pôvodného zamestnávateľa (Technická univerzita Zvolen). Ako mám postupovať, keď nie je reálne nastúpiť na pôvodné pracovisko, pretože nepredpokladám, že pôvodné pracovné miesto ešte existuje a ani už nemám záujem pracovať v trvalom pracovnom pomere. S tým súvisí aj môj nárok na odchodné, ktoré mi doposiaľ nebolo vyplatené a mám obavy, že už ani nebude.

Tak po 35 rokoch vo verejnej funkcii dostanem 3-mesačné odstupné, akoby som robil 5 rokov ako zamestnanec vo verejnom záujme. Považujem to za diskriminačné a značne nespravodlivé. Pokiaľ by bolo možné, chcem Vás požiadať o radu, ako postupovať po skončení funkcie starostu:

  • nástup na pracovisko u pôvodného zamestnávateľa, s ktorým mám stále platnú pracovnú zmluvu,
  • spôsob ukončenia pracovného pomeru so zamestnávateľom z pohľadu výhodnejšieho postupu pre mňa,
  • ako a u koho si uplatniť odchodné a z čoho sa bude vypočítavať?

Delegovanie člena rady školy obcou

ID2219 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Moja otázka sa dotýka delegovania člena rady školy obcou, presnejšie či delegovanie členov, ktoré budú zastupovať obce musí schvaľovať uznesením obecné zastupiteľstvo, alebo môže delegovanie vykonať sám starosta obce bez uznesenia obecného zastupiteľstva. Z internetu mám stanovisko, že je to kompetencia obecného zastupiteľstva, v prípade, že členov rady školy delegoval sám starosta bez uznesenia OZ, teda neboli delegovaní zákonným spôsobom, môže to mať nejaký dopad na rozhodnutie rady školy, napr., ak bolo vykonané výberové konanie na riaditeľa ZŠ, môžu občania alebo dotknuté osoby, rozhodnutie rady školy napadnúť?

Ako môžu poslanci vykonávať kontrolnú činnosť

ID2193 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V deň návštevy obecného kontrolóra sa chceli poslanci zúčastniť kontrolného dňa na OcÚ. Stretnutie s kontrolórom bolo vopred dohodnuté. Dôvodom bola mienená kontrola dokladov a faktúr, nakoľko tieto neboli zverejnené na internetovej stránke obce min. 3 mesiace. O absencii tohto zverejnenia bola starostka ústne poslancami informovaná. Ďalším dôvodom plánovanej kontroly bol nesúhlas poslancov s hospodárením obce a skutočnosť, že pani starostka poslancom opakovane uvádza informácie, o ktorých nepravdivosti si je dobre vedomá. Poslanci vyzvali pána kontrolóra, aby podal vysvetlenie. Jeho vysvetlenie je účelové a vyhovuje jemu a pani starostke a neobsahuje žiadne nové a pre nás relevantné informácie. Na priamu žiadosť adresovanú pracovníčke a p. kontrolórovi o predloženie dokladov sme dostali nasledujúcu odpoveď. P. starostka si čerpá dovolenku a vyslovene zakázala vydať účtovné doklady k nahliadnutiu. Na tomto fakte nezmenila nič, ani prítomnosť p. kontrolóra. Máme schválené aj uznesenie, že sa môžeme zúčastňovať kontrolných dní vtedy, keď je prítomný pán kontrolór. Vlastne sme sa nedostali k žiadnym dokladom a takto nemôžeme vykonávať kontrolu, hoci máme pocit, že v zákone sa to priamo hovorí, že poslanci majú vykonávať kontrolnú činnosť.

Nárok starostu na odstupné

ID2184 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Je nárok na odstupné pre starostu obce podmienené jeho opätovným kandidovaním na uvedenú funkciu? Na vysvetlenie dodávame, že doterajší starosta už nemá záujem ďalej kandidovať.

Predaj obecných pozemkov

ID2169 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Na základe žiadosti občana o kúpu obecných pozemkov obecné zastupiteľstvo schválilo zámer o predaji týchto pozemkov formou priameho predaja. Starosta obce takto prijaté uznesenie podpísal. V termíne pred schvaľovaním zmluvy bol zámer o predaji pozemkov v zmysle zákona o majetku obcí zverejnený na web stránke obce. Na príkaz starostu obce bol však po troch dňoch stiahnutý a odvtedy sa v tejto veci nič nekonalo. Po určitom čase obec požiadala právnická osoba (NDS, a.s.) z dôvodu výstavby komunikácií o odkúpenie pozemkov, medzi ktorými boli aj pozemky, ktoré boli predmetom prijatécho zámeru. Obecné zastupiteľstvo na základe žiadosti právnickej osoby najprv prijalo zámer (prípad hodný osobitného zreteľa) a následne schválilo zmluvu o predaji pozemkov.  Bol takýto postup obce v súlade so zákonom o obecnom zriadení a zákonom o omajetku obcí ?

Doba poskytnutia odpovedí na otázky občanov

ID1957 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Starostka má vytvorený program zasadnutia zastupiteľstva. Jeden občan pravidelne chodí na zasadnutia s rôznymi pripomienkami, ktoré sa na konkrétnom zasadnutí neprejednávajú. Občan svoje otázky kladie priamo a čaká okamžitú odpoveď, čo sa niekedy bez prípravy alebo zistení okolností nedá splniť. Preto by nás zaujímalo, či existuje stanovená doba, do akej je povinná starostka obce občanovi odpovedať?

Príkazy na jazdu

ID1956 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Zastupiteľstvo obce napadlo p. starostku ohľadom vedenia motorového vozidla, že príkazy na jazdu si má dať podpísať zástupcovi starostu. Ja, ako účtovníčka zo školení mám takú informáciu, že p. starostka si má viesť knihu jázd, pohonné látky si má vyúčtovávať, ale o podpísaní príkazu na jazdu nám nikto nikdy nehovoril. Má schválený rozpočet, ktorý sa snaží neprekročiť a ani ho nikdy za dobu starostovania neprekročila.

Prosím Vás ako to je s tým podpisovaním príkazov na jazdu. Ja osobne si myslím, že to nie je pravda. Ale nemám to nikde písomne a poslancom to neviem ako dokázať.