Otázky s vecným pojmom: Starosta

počet otázok s vecným pojmom : 92



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Blízka osoba

ID1894 | | JUDr. Peter Strapáč

Chcela by som Vás poprosiť o odbornú podporu k správnemu aplikovaniu  ustanovenia § 116 Občianskeho zákonníka, ktoré upravuje definíciu pojmu „blízka osoba“.

Dostala som od poslancov úlohu posúdiť a preveriť prevod nehnuteľností vo vlastníctve obce na iné osoby, konkrétne na synovca pána starostu. Prevod sa uskutočnil v druhej polovici r. 2010. Ja som do svojej správy z kontroly uviedla, že syn brata pána starostu je blízkou osobou voči starostovi a preto nadobudnutie  obecného majetku bol v rozpore s § 9a ods. 6 písm. g). zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí. Podľa môjho názoru synovec starostu mohol nadobudnúť majetok obce len na základe obchodnej verejnej súťaže.

Starosta a jubilejná odmena

ID1869 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže byť starostovi priznaná jubilejná odmena?

Je uznesenie platné, ak ho poslanec, ktorý je na danom zasadnutí zvolený za overovateľa odmietne podpísať?

ID1854 | | JUDr. Jozef Tekeli

V článku o voľbe a odvolaní hlavného kontrolóra je uvedené, že: „Starosta obce nemá sistačné oprávnenie vo vzťahu k uzneseniu obecného zastupiteľstva o odvolaní hlavného kontrolóra,  t. j. nemôže pozastaviť jeho výkon tým, že nepodpíše uznesenie. Uznesenie je platné aj bez podpisu starostu.

Naša obec má nasledovný problém. Poslanci, ktorí sú zvolení za overovateľov uznesení odmietajú podpísať zápisnicu a uznesenie a tvrdia starostke, že ak nie je podpísané je neplatné.

Prosím Vás hore citovaná veta ohľadom starostov platí aj pre poslancov? Je uznesenie platné, ak ho poslanec, ktorý je na danom zasadnutí zvolený za overovateľa odmietne podpísať?

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly

ID1801 | | Ing. Ingrid Veverková

Podľa § 9 ods. 2 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.  (ďalej len „zákon č. 502/2001 Z. z.„) predbežnú finančnú kontrolu vykonáva vedúci zamestnanec poverený vedúcim orgánu verejnej správy a zamestnanci zodpovední za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa charakteru finančnej operácie. Z uvedeného vyplýva, že predbežnú finančnú kontrolu musia vykonávať minimálne dve osoby, a to vedúci zamestnanec a zodpovedný zamestnanec.

Ako správne zabezpečiť v „malej“ obci vykonávanie predbežnej finančnej kontroly tak, aby nedošlo k porušeniu § 9 ods. 2 zákona č. 502/2001 Z. z., ak v obci sú zamestnaní len dvaja „radoví“ zamestnanci (t. j. účtovníčka a matrikárka), a jediným vedúcim je starosta obce, ktorý je súčasne štatutárnym orgánom ?

Môže, alebo nemôže vykonávať predbežnú finančnú kontrolu aj štatutárny orgán (t. j. starosta obce a riaditeľ základnej školy s materskou školou, ktorá má právnu subjektivitu), keď podľa § 8 písm. a) zákona č. 502/2001 Z. z. vedúci orgánu verejnej správy (t. j. štatutárny orgán) zodpovedá za zabezpečenie vytvorenia, zachovávania a rozvíjania finančného riadenia, a preto sa domnievam, že predbežnú finančnú kontrolu by nemal vykonávať ?

 

Prerokovanie platu starostu a zápisnica/uznesenie zo zasadnutia

ID1736 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Obecné zastupiteľstvo v zmysle zákona prerokovalo plat starostu obce. Pre prerokovanie tohto bodu bol poslancom predložený materiál týkajúci sa zvýšenia platu v zákonnom minime (mzda v národnom hospodárstve x násobok).

Na rokovaní zastupiteľstva pri hlasovaní však bol návrh uznesenia v znení „...kto je za to, aby sa starostovi upravil plat o 40 %...“ Poslanci takýto návrh schválili,  čiže žiadna konkrétna suma v presnej výške v eurách, žiadny termín, odkedy je tento plat priznaný, Je takéto uznesenie platné a vykonateľné? Však poslanci ani nevedeli čo schválili.  Zákon 253/1994  Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 253/1994 Z. z.“) ustanovuje podmienku: „...Plat starostu odsúhlasený obecným zastupiteľstvom podľa § 3 ods. 1 alebo podľa ods. 2 musí byť v zápisnici zo zasadnutia obecného zastupiteľstva uvedený v presnej výške stanovenej v eurách...". Z uvedeného vyplýva, že tento stav má kopírovať aj samotné rokovanie, keďže v zápisnici a v uznesení  sa môže uvádzať len to, čo odznelo na rokovaní zastupiteľstva.  Čo v prípade, že zápisnica a uznesenie zo zasadnutia neobsahuje presnú výšku v eurách, resp. zápisnica a prijaté uznesenie obsahuje údaje, ktoré na rokovaní neodzneli?

Navýšenie platu starostu

ID1729 | | JUDr. Tatiana Mičudová

Na zastupiteľstve poslanci schválili navýšenie platu starostu o 25 %. Podľa zákona musí byť v zápisnici zo zasadnutia obecného zastupiteľstva uvedený plat v presnej výške stanovenej v eurách. Jeden z poslancov chce napadnúť zápisnicu, a teda aj uznesenie z dôvodu, že na zastupiteľstve sa riešilo len o navýšenie v %, a nie suma v eurách, a teda ani v zápisnici by nemala byť uvedená výška v eurách. Tým by zápisnica nebola v súlade so zákonom. Musí sa teda v zápisnici zaznamenať len navýšenie v tých schválených % alebo sa tam môže urobiť aj prepočet, koľko to činí, aj keď sa to neriešilo?

Výkon podnikateľskej činnosti starostu obce

ID1706 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Za akých konkrétnych  podmienok môže starosta obce podnikať< Starosta obce sa chce stať spoločníkom v rodinnej firme - v spoločnosti s ručením obmedzením. Výkonom podnikateľskej činnosti sa bližšie zaoberá ústavný zákon č. 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z. n. p., z toho zákona mi nie je celkom zrejmé, či starosta obce môže byť spoločníkom v spoločnosti s ručením obmedzením, nie konateľom, pričom pri na výpise z obchodného registra by ako spoločník mal uvedenú výšku vkladu do spoločnosti. Musí oznámiť dopredu obecnému zastupiteľstvu výkon podnikateľskej činnosti, alebo stačí, keď to uvedie v majetkovom priznaní k 31. 3. príslušného roku, ktoré je povinný podať? V prípade, že by došlo k porušeniu uvedeného zákona, aké následky to môže mať na výkon funkcie starostu obce?

Neoprávnene preplatená dovolenka

ID1541 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Starosta obce mal v roku 2010 neoprávnene preplatenú nevyčerpanú dovolenku z roku 2010 (starostom bol a je stále), na chybu sa došlo až teraz pri kontrole v roku 2012. Prepadla mu táto dovolenka z roku 2010, nakoľko ju nečerpal do konca roku 2011, alebo sa mu po vrátení neoprávnenej mzdy za preplatenú nevyčerpanú dovolenku na účet obce vrátia dni nevyčerpanej dovolenky z roku 2010 k vyčerpaniu, napr. rok 2012?

Nezlučiteľnosť funkcie starostu s inými funkciami

ID1475 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Vykonávam funkciu na polovičný úväzku v malej obci do 120 obyvateľov a chcel by som zastávať zároveň aj funkciu riaditeľa zariadenia sociálnych služieb, ktorých zriaďovateľom je vyšší územný celok. Môžem zastávať obe funkcie?

Ak môžem, je nutná podmienka nepoberať za výkon funkcie starostu žiaden plat.

  • Po akú dobu sa musím vzdať poberania platu.
  • Po dobu výkonu funkcie riaditeľa sociálnych služieb?
  • Po celú dobu až do konca volebného obdobia?

Môže samosprávny kraj žiadať odo mňa vzdanie sa platu starostu, ak to nie je legislatívne určené, a ani to VÚC nemá ošetrené vo svojich smerniciach.

Schvaľovanie platu starostu

ID1370 | | Mgr. Ladislav Briestenský

V r. 2007 schválilo obecné zastupiteľstvo uznesenie, ktorým rozhodlo o plate starostu so zvýšením o 50 %. Toto uznesenie platilo až do 22. 12. 2010, kedy bolo schválené nové uznesenie o schválení platu starostu od 1. 1. 2011. Bolo potrebné plat starostu v rokoch 2008 a 2009 každoročne schvaľovať? Niektorí poslanci majú pochybnosti, či nebol plat starostu v rokoch 2008 a 2009 na základe uznesenia z r. 2007 vyplácaný protiprávne.