Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Nezlučiteľnosť funkcií poslanca a hlavného kontrolóra

ID73 | | JUDr. Jozef Tekeli

Poslanec obecného zastupiteľstva robí hlavného kontrolóra minimálne pre 2 obce (nie však obec, kde je poslancom). Môže uvedený poslanec vôbec vykonávať funkciu poslanca, nakoľko je zamestnanec obce?

Môže starosta obce vykonávať prácu na zmluvu ako poisťovací agent?

ID72 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže starosta obce vykonávať prácu na zmluvu ako poisťovací agent?

Predčasný starobný dôchodok

ID71 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Starostka obce požiadala o predčasný starobný dôchodok v júli 2010. Rozhodnutie o pridelení starobného dôchodku prišlo tento mesiac - september 2010, v ktorom jej priznávajú predčasný starobný dôchodok od 9. 7. 2010. Ako postupovať ďalej - kedy urobiť zmenu v Sociálnej poisťovni, žiadať o vrátenie poistného za uplynulé mesiace? Má nárok na odchodné i keď naďalej (zatiaľ) zostáva vo funkcii starostky obce? Ak áno, v akej výške a kedy jej ho treba vyplatiť?

Nezlučiteľnosť funkcií

ID70 | | Mgr. Ladislav Briestenský

V obci sa budú konať voľby na funkciu hlavného kontrolóra, prihlásil sa aj súčasný poslanec obecného zastupiteľstva. Ako má tento poslanec postupovať, má vzdať poslaneckého mandátu už pred voľbami alebo počkať na výsledok volieb a v prípade, že by bol zvolený, potom by sa vzdal mandátu?

Výpočet platu úväzkového starostu

ID69 | | Ing. Mária Šulavíková

Starosta vykonáva funkciu na skrátený pracovný úväzok. Podľa počtu obyvateľov je zaradený do platovej skupiny 1. do 500 obyvateľov (1,65–násobok). Priemerná mzda zamestnanca v národnom hospodárstve za rok 2009 na základe údajov Štatistického úradu SR je 744,50 €.

I. alternatíva výpočtu:

744,50 € x 1,65 násobok = 1 228,425 €, po zaokrúhlení na celé euro nahor = 1 229 € x 0,5 (úväzok) = 614,50 €.

II. alternatíva výpočtu:

744,50 € x 1,65 násobok = 1 228,425 € x 0,5 (úväzok) = 614,2125 €, po zaokrúhlení na celé euro nahor = 615 €.

Ktorá z uvedených alternatív je správna z hľadiska zaokrúhľovania?

Prostriedky z rezervného fondu

ID68 | | Ing. Ingrid Veverková

Príspevková organizácia (PO) vykázala za rok v hlavnej činnosti kladný výsledok hospodárenia 50 000 €. Tento výsledok bol dosiahnutý zvýšenými výnosmi, ale aj poskytnutým príspevkom zriaďovateľa. Výsledok hospodárenia môže byť zúčtovaný do rezervného fondu po schválení mestského zastupiteľstva (MsZ) v plnej výške. Ak chce PO použiť tieto prostriedky z rezervného fondu na nákup investícií, môže tak urobiť so súhlasom zriaďovateľa – teda MsZ? Bude slúžiť toto uznesenie MsZ ako podklad zakladateľovi v účtovníctve, aby mohol podchytiť a následne odsúhlasovať účet 355? Alebo je PO povinná tieto finančné prostriedky odviesť zriaďovateľovi, ten následne poskytne kapitálový transfer? Čo je správne?

Odkúpenie pohľadávky

ID67 | | Ing. Ingrid Veverková

Môže mesto – obec odkúpiť pohľadávku obchodnej spoločnosti s niekoľko percentným skontom, ktorá by sa stala v meste následne predmetom zápočtu? Ak áno, môže to mesto účtovať v rámci hlavnej činnosti?

Prevod majetku na obec

ID66 | | Ing. Ingrid Veverková

Príspevková organizácia ešte za socializmu ako drobná prevádzka nadobudla určitý majetok hnuteľný aj nehnuteľný. Akým postupom by mal byť tento majetok prevedený na obec, nakoľko iba obec môže byť vlastníkom majetku?

Stavebné povolenie na drobnú stavbu

ID65 | | Ing. Ingrid Veverková

V § 9 ods. 2 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. je uvedené, čo musí pri prevode majetku obce schváliť obecné zastupiteľstvo. Starosta obce vydal stavebné povolenie na drobnú stavbu (bilbordy), čím umožnil súkromnej firme na pozemkoch patriacich obci ich výstavbu s tým, že od nich bude následne vyberať miestnu daň za zaujatie verejného priestranstva. Stavebné povolenie vydal bez prerokovania v obecnom zastupiteľstve. Porušil tým ustanovenia zákona o majetku obce, resp. zásady hospodárenia s majetkom obce vypracované v súlade so zákonom?

Prenajímanie pozemkov obce

ID64 | | Mgr. Lukáš Lapšanský

Nájomca – firma A odmietol podpísať nájomnú zmluvu, nakoľko suma vo výške 0,07 eur za 1 m2 je príliš vysoká – súhlasí jedine s výškou nájmu za 0,00066 eur za 1 m2, ide o sumu, za ktorú platí nájom občanom obce - vlastníkom ornej pôdy a trvalého trávneho porastu. Obec vlastní pozemky - ostatné plochy vo výmere 1 375 m2 nachádzajúce sa v areáli poľnohospodárskeho dvora. Doposiaľ obec s firmou A. nemala uzavretú žiadnu nájomnú zmluvu, hoci pozemky už užíva dlhšiu dobu. Konateľ s obcou nechce spolupracovať. Tvrdí, že túto zmluvu považuje za výsmech a zašle ju na ministerstvo pôdohospodárstva ako dôkaz toho, že obec nevychádza v ústrety poľnohospodárom.