Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Zaradenie pozemkov po pozemkových úpravách

ID5679 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

V obci prebehli pozemkové úpravy, pri ktorých došlo k navýšeniu výmery pozemkov a taktiež aj k zmene druhu pozemkov. Na zozname výpisu z registra nového stavu projektu pozemkových úprav je pri jednotlivých parcelách uvedená aj hodnota nového pozemku. Môže obec zaradiť do majetku obce pozemok podľa novej hodnoty pozemku z tohto výpisu alebo má použiť iný postup. Znalecký posudok pri celkovej výmere po pozemkových úpravách by bol veľmi nákladný.

PHL do elektromobilu

ID5669 | | Tatiana Macháčová

Obec zakúpila elektromobily. Nabíjanie automobilov zaúčtuje obec na 502 - spotreba energie. Chcela by som sa informovať, akú má obec použiť ekonomickú položku 6321001 - energie alebo 634001 - pohonné látky na dopravné účely?

Vylúčenie z prebytku rozpočtu

ID5667 | | Tatiana Macháčová

Ako postupovať v prípade vylúčenia z prebytku záverečného účtu za rok 2024? Školská jedáleň má v roku 2024 vo svojom rozpočte zapojené stravné z roku 2023 v sume 3 904,49 (EK 453). V skutočnosti v čerpaní má stravné s kódom zdroja 72 f v bežných príjmoch 101 004,90 € a v bežných výdavkoch 103 404,11€, rozdiel je –2 399,21 €. Na účte školskej jedálne je zostatok 1 212,45 €. Ktorú sumu treba vylúčiť z prebytku rozpočtového hospodárenia z rok 2024? 

Doplnenie sadzobníka daní a poplatkov

ID5659 | | Tatiana Macháčová

Obec v decembri 2024 schválila na OZ sadzobník cien na rok 2025. Môže obec v priebehu roka 2025 doplniť a zmeniť poplatky formou schválenia OZ.

Náležitosti účtovného dokladu

ID5677 | | Terézia Urbanová

Musí byť pri každej faktúre priložená zmluva? Nestačí ich mať k nahliadnutiu? Objednávky prikladáme. Napríklad faktúry za spotrebu elektriny máme mesačne 28-krát a zmluva má 26 strán.

Prijatá pôžička od zamestnanca

ID5675 | | Ing. Ondrej Baláž

Ako správne zaúčtovať, ak zamestnanec spoločnosti (nejde o spoločníka ani o konateľa spoločnosti) poskytol pôžičku na účet do spoločnosti v podvojnom účtovníctve?

Obstaranie mzdového softvéru a migrácia dát

ID5631 | | Ing. Ondrej Baláž

Naša spoločnosť si obstarala nový mzdový softvér. Podľa zmluvy nám dodávateľ, okrem iných položiek, vyfakturoval aj migráciu kmeňových údajov, migráciu počítaných položiek, školenie pracovníkov na prácu so SW a pomoc pri prvom spracovaní miezd. Ktoré položky, podľa Vás, by sme mali zahrnúť do obstarávacej ceny softvéru a ktoré máme účtovať rovno do nákladov?

N.o. a povinnosť auditu

ID5663 | | Jana Vršková

Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby (klasické n.o. s podvojným účtovníctvom) dostane v roku 2025 dotáciu od Slovenskej inov. a energetickej agentúry v hodnote 300 000 EUR. N.o. má povinnosť auditu v dvoch situáciách: - podľa zákona o dani z príjmov, ak prijme podiely zaplatenej dane vo výške minimálne 35 tisíc euro alebo - podľa zákona o neziskových organizáciách, ak príjem verejných prostriedkov a 2 % v danom účtovnom období presiahne 200 tisíc euro alebo - podľa zákona o neziskových organizáciách, ak všetky príjmy v danom účtovnom období presiahnu 500 tisíc euro. Otázka je, že napr., ak v roku 2025 použije z tejto dotácie 150 000 eur (t. j. do účtovnej triedy 6 pribudne táto suma) a v roku 2026 tiež 150 000 eur (t. j. do účtovnej triedy 6 pribudne táto suma), tak vzniká mu povinnosť auditu v roku 2025? Je smerodajná účtovná trieda 6 alebo vlastne príjem v roku 2025? Alebo, ak na dostane od ministerstva na účet v roku 2025: 150 000 EUR a v roku 2026 tiež 150 000 EUR, má to vplyv na povinnosť auditu?

Predaj majetku príspevkovou organizáciou v podnikateľskej činnosti

ID5665 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Prosím Vás o stanovisko k určeniu vlastníctva hnuteľného majetku. Situácia: Technické služby mesta ako príspevková organizácia zriadená mestom na správu mestského majetku a na plnenie podnikateľskej činnosti v minulosti zaobstarala parkovacie automaty v podnikateľskej činnosti na plnenie podnikateľskej činnosti podľa štatútu príspevkovej organizácie. Sú tieto automaty vo výlučnom vlastníctve príspevkovej organizácie, nakoľko boli obstarané z prostriedkov plynúcich z podnikateľskej činnosti (nie z hlavnej činnosti spočívajúcej v správe mestského majetku), a môže ich predať mestu kúpnou zmluvou alebo sú vlastníctvom mesta v správe Technických služieb a majú sa len prevádzať zo správy? Podľa akých právnych predpisov postupovať?

Platba faktúr subdodávateľom

ID5661 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Máme v obci komplikovanú situáciu - firma (sociálny podnik) vysúťažená vo verejnom obstarávaní finalizuje eurofondový projekt - námestie. Nečakane zomrel jediný konateľ a zároveň majiteľ firmy. Momentálne nemáme žiadne informácie, ako bude jeho firma pokračovať. Chceli by sme vedieť, či existuje zákon na vyplatenie faktúr subdodávateľom, ktorí pracovali pre túto firmu ( živnostníci z obce). Nakoľko nemáme informácie o finančnej situácii firmy, v ktorej konateľ zomrel, máme obavu o zaplatení faktúr subdodávateľom (živnostníkom z obce) - faktúry sú vystavené na firmu, nie na obec. Obec má s firmou uzatvorenú zmluvu o dielo. Existuje môžnosť vyplatenia faktúr týmto subdodávateľom prostredníctvom obce? Prosíme o radu, kde sa obrátiť a o ktoré zákony sa môžeme oprieť.