Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Žiadosti na zapracovanie zmien a doplnkov do územného plánu

ID5381 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Chcem sa spýtať na obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu obce. Obec si určila dátum doručovania žiadosti na zapracovanie zmien a doplnkov do ÚP. V zákone nie je uvedená lehota na doručovanie žiadosti od otvorenia ÚP. Môžu sa dopĺňať žiadosti po schválení zmien a doplnkov zastupiteľstvom aj po termíne určenej obcou? Obstarávanie ÚP bolo ukončené a ÚP sa už vypracováva. 

Čerpanie dovolenky po MD, RD a PN

ID5383 | | Ing. Iveta Matlovičová

Zamestnankyňa bola od roku 2019 na materskej dovolenke a vznikol jej nárok na dovolenku za rok 2019. Následne bola v roku 2021 ďalšia materská dovolenka, kde jej tiež vznikol nárok na dovolenku. v 1/2024 jej skončila rodičovská a hneď nasledujúci deň nastúpila na PN až doteraz. Zamestnávateľ čaká na ukončenie PN, aby jej "mohol??" nariadiť čerpanie dovolenky a následne jej ukončiť pracovný pomer. Ak by nesúhlasila s nariadením čerpania dovolenky, musí jej ju zamestnávateľ preplatiť? Ide o dovolenku za rok 2019 a 2021. So zamestnankyňou nie je možná dohoda.

Kovový odpad - účtovanie

ID5387 | | Ľudmila Novotná

Daná je s. r. o., ktorá vykonáva údržbárske a stavebné práce na stavbe klienta. Vedľajším produktom týchto údržbárskych prác je kovový odpad zo stavby, pričom vlastník stavby ponechá tento kovový odpad stavebnej firme, aj keď vzniká z jeho majetku. Následne tento kovový odpad dodávateľ stavebných prác odovzdá do zberne surovín. Ako má stavebná firma účtovne narábať s týmto kovovým odpadom? Má ho najprv účtovne prijať na sklad od objednávateľa (a ak áno, za akú cenu?) a následne vystaviť faktúru zberni surovín?

Postup pri zaokrúhľovaní vyplatení za pohonné látky podľa platných právnych predpisov

ID5375 | | Ing. Ľubica Minková

V zákone o cestovných náhradách som nenašla, ako zaokrúhľovať vyplatenie za pohonné látky, píše sa tam, že na najbližší cent nahor, ale 1 a 2 centovky už nie sú, ani v banke nám už nedajú, ako sa má teda správne zaokrúhliť a podľa akého zákona, alebo nariadenia?

Čerpanie kapitálových príjmov na bežné výdavky

ID5361 | | Ing. Ingrid Veverková

Obec predala majetok (dlhodobý) a má z toho kapitálové príjmy (kód zdroja 43). Mala by obec tieto prostriedky (ak má zámer ich minúť v priebehu rozpočtového roka) použiť tiež iba na financovanie kapitálových výdavkov a výdavok účtovať s kódom zdroja 43? Je možné uhradiť z kapitálových príjmov bežné výdavky s kódom zdroja 43? Z pohľadu zákonného ustanovenia uvedeného § 10 ods. 10 zákona č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy: "Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu možno použiť príjmy kapitálového rozpočtu, ak sa vrátia do termínu ich použitia na rozpočtovaný účel, najneskôr však do konca rozpočtového roka." Uvedené ustanovenie nepriamo určuje rozpočtové pravidlo, ktoré hovorí, že z príjmov z predaja kapitálového majetku nie je možné hradiť bežné výdavky. Je uvedené rozpočtové pravidlo platné aj pre tento rok alebo je potrebné aplikovať iné zákonné ustanovenie? Čo sa týka čerpania rezervného fondu na bežné výdavky, tam sa novelou zákona, konkrétne § 21j podmienky zmenili. Menilo sa novelou aj pravidlo o kapitálových príjmoch?

Doplnenie otázky 5331

ID5357 | | Tatiana Macháčová

Obec nemá žiaden právny vzťah k predmetnému pozemku. 

Vodné, stočné a zrážky obec

ID5349 | | Tatiana Macháčová

Chcel by som Vás požiadať o metodické usmernenie ako účtovať faktúru od vodárenskej spoločnosti na obci. Na faktúre je uvedené vodné, stočné a zrážky. Zrážky predstavujú vodu z povrchového odtoku; sa môže odvádzať z nehnuteľnosti priamo do verejnej kanalizácie kanalizačnou prípojkou, alebo voľným povrchovým odtokom cez dažďové vpuste. Vodné, stočné a zrážky je potrebné zaúčtovať samostatne? Na aký účet?

Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti

ID5329 | | Tatiana Macháčová

Obec získala dotáciu z Plánu obovy a odolnosti na realizáciu projektu „Environmentálna výchova“. Súčasťou tohto projektu je zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti v kultúrnom dome. Infocentrum pozostáva z PC, tlačiarne, zriaďovacie prvky-recepčný pult, stoličky, paravány, Artwork/SW:rezervačný a administratívny systém, licencie. Multifunkčná miestnosť pozostáva z audio a video techniky, ovládací systém, káble, konektory, osvetlenie, zriaďovacie prvky: akustické úpravy stropu, akustické závesy, stoličky, pódium, Artwork: dokumentárne filmy, licencie.

Zriadením Infocentra a Multifunkčnej miestnosti ide o technické zhodnotenie stavby alebo o obstaranie súboru samostatných hnuteľných vecí? Akým spôsobom zaúčtovať zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti a aké položky/podpoložky použiť? 

Zaúčtovanie dotácie poskytnutej z fondu na podporu kultúry národnostných menšín

ID5297 | | Terézia Urbanová

Ako zaúčtovať dotáciu z Fondu na podporu kultúry národnostných menšín poskytnutú v roku 2024? Akú použiť položku a kód zdroja?

Zastupovanie prednostu obecného úradu iným (vedúcim) zamestnancom obecného úradu

ID5353 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Na základe akého právneho titulu je oprávnený (vedúci) zamestnanec zastupovať prednostu obecného úradu počas jeho neprítomnosti v práci, resp. je oprávnený prednosta obecného úradu vlastným poverením poveriť (vedúceho) zamestnanca na zastupovanie prednostu obecného úradu v celom (určenom) rozsahu? Postačuje na vydanie takéhoto poverenia na zastupovanie zo strany prednostu obecného úradu konštatácia v pracovnom poriadku, že "Vedúceho zamestnanca počas jeho neprítomnosti na pracovisku zastupuje osoba poverená vedúcim zamestnancom"?