Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

N.o. a povinnosť auditu

ID5663 | | Jana Vršková

Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby (klasické n.o. s podvojným účtovníctvom) dostane v roku 2025 dotáciu od Slovenskej inov. a energetickej agentúry v hodnote 300 000 EUR. N.o. má povinnosť auditu v dvoch situáciách: - podľa zákona o dani z príjmov, ak prijme podiely zaplatenej dane vo výške minimálne 35 tisíc euro alebo - podľa zákona o neziskových organizáciách, ak príjem verejných prostriedkov a 2 % v danom účtovnom období presiahne 200 tisíc euro alebo - podľa zákona o neziskových organizáciách, ak všetky príjmy v danom účtovnom období presiahnu 500 tisíc euro. Otázka je, že napr., ak v roku 2025 použije z tejto dotácie 150 000 eur (t. j. do účtovnej triedy 6 pribudne táto suma) a v roku 2026 tiež 150 000 eur (t. j. do účtovnej triedy 6 pribudne táto suma), tak vzniká mu povinnosť auditu v roku 2025? Je smerodajná účtovná trieda 6 alebo vlastne príjem v roku 2025? Alebo, ak na dostane od ministerstva na účet v roku 2025: 150 000 EUR a v roku 2026 tiež 150 000 EUR, má to vplyv na povinnosť auditu?

Predaj majetku príspevkovou organizáciou v podnikateľskej činnosti

ID5665 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Prosím Vás o stanovisko k určeniu vlastníctva hnuteľného majetku. Situácia: Technické služby mesta ako príspevková organizácia zriadená mestom na správu mestského majetku a na plnenie podnikateľskej činnosti v minulosti zaobstarala parkovacie automaty v podnikateľskej činnosti na plnenie podnikateľskej činnosti podľa štatútu príspevkovej organizácie. Sú tieto automaty vo výlučnom vlastníctve príspevkovej organizácie, nakoľko boli obstarané z prostriedkov plynúcich z podnikateľskej činnosti (nie z hlavnej činnosti spočívajúcej v správe mestského majetku), a môže ich predať mestu kúpnou zmluvou alebo sú vlastníctvom mesta v správe Technických služieb a majú sa len prevádzať zo správy? Podľa akých právnych predpisov postupovať?

Platba faktúr subdodávateľom

ID5661 | | BUKNA, advokátska kancelária, s. r. o.

Máme v obci komplikovanú situáciu - firma (sociálny podnik) vysúťažená vo verejnom obstarávaní finalizuje eurofondový projekt - námestie. Nečakane zomrel jediný konateľ a zároveň majiteľ firmy. Momentálne nemáme žiadne informácie, ako bude jeho firma pokračovať. Chceli by sme vedieť, či existuje zákon na vyplatenie faktúr subdodávateľom, ktorí pracovali pre túto firmu ( živnostníci z obce). Nakoľko nemáme informácie o finančnej situácii firmy, v ktorej konateľ zomrel, máme obavu o zaplatení faktúr subdodávateľom (živnostníkom z obce) - faktúry sú vystavené na firmu, nie na obec. Obec má s firmou uzatvorenú zmluvu o dielo. Existuje môžnosť vyplatenia faktúr týmto subdodávateľom prostredníctvom obce? Prosíme o radu, kde sa obrátiť a o ktoré zákony sa môžeme oprieť. 

Kúpa svietidiel od nórskej spoločnosti prevzatý vo Švédsku

ID5657 | | Ing. Marián Drozd

Dobrý deň, plánujeme kúpiť svietidla, teda tovar, od nórskej spoločnosti. Tovar je vyrobený vo Švédsku, kde si ho aj vyzdvihneme a dovezieme priamo na Slovensko. Keďže tovar nedovážame z tretích krajín, ale iba kupujeme od nórskej spoločnosti vo Švédsku, aký je správny DPH režim? Ide o nadobudnutie tovaru z iného členského štátu? Zatiaľ nemáme bližšie informácie a ani nemáme doklad od dodávateľa a preto sa chcem informovať, aký správny režim by tam mal byť, keďže Nórsko nie je v EÚ. Ďakujem.

Zástup za materskú dovolenku

ID5651 | | Jana Sapáková

Prijali sme zamestnanca v roku 2024 na zástup za materskú/rodičovskú dovolenku na pozíciu administratívny pracovník. Zamestnanec, ktorého zastupuje, je stále na materskej/rodičovskej dovolenke. Môžeme zastupujúceho zamestnanca teraz preradiť na inú pozíciu a zároveň na zástup za materskú/rodičovskú dovolenku iného zamestnanca?

Účtovanie územného plánu

ID5647 | | Tatiana Macháčová

Chcem sa spýtať, ako zaúčtovať náklady v sume 2 500 eur za spracovanie správy o hodnotení k návrhu strategického dokumentu - územného plánu. Vstupuje to do obstarávacej ceny územného plánu? Územný plán sa zaradí do majetku po ukončení celého procesu a schválení návrhu obecným zastupiteľstvom? Koľko rokov sa územný plán približne odpisuje? 

Zahraničný platiteľ DPH

ID5655 | | Ing. Marián Drozd

Na Slovensku je registrovaný zahraničný subjekt za platiteľa DPH podľa § 5 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len "zákon DPH"), teda zahraničný platiteľ DPH. Má tento platiteľ povinnosť podávať mesačné výkazy DPH (teda daňové priznanie a kontrolný výkaz) aj keď neuskutočnil žiaden zdaniteľný obchod, teda nevznikla mu daňová povinnosť a ani právo na odpočítanie dane?

Predaj nebytového priestoru platiteľom DPH platiteľovi DPH

ID5653 | | Ing. Marián Drozd

Predaj nebytového priestoru na podnikanie platiteľovi DPH je prenesená daňová povinnosť. Ak v tom priestore je hmotný majetok, uplatňuje sa naň 23 % DPH?

Firemný byt a platba mesačných záloh

ID5591 | | Ing. Anton Kolembus

Spoločnosť kúpila byt a používa ho na ubytovanie zamestnancov pri pracovných cestách (východ - západ SK). K bytu sú mesačné platby, kde je rozpísané správa, fond prevádzky, údržby a opráv, požiarna ochrana, el. energia, poistenie technický pracovník, revízie, upratovanie, správa areálu - SBS, správa areálu - opravy a údržby, strážna služba, teplo na ÚK, teplo na prípravu TÚK, studená voda, odvoz a likvidácia odpadu, chladenie, umývanie fasády domu, paušálny servis výťahov a ost. Ako to správne zaúčtovať? Ako je to z daňového hľadiska DPH a DzP?

Klinické štúdie, archivačný poplatok - účtovné a daňové hľadisko

ID5649 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť vykonáva klinické skúšanie, klinické štúdie pre zahraničných odberateľov, farmaceutické spoločnosti, registrovaných platiteľov DPH v IČŠ EÚ. Ako máme správne postupovať z účtovného a daňového hľadiska? Z účtovného hľadiska sa účtuje ako zákazková výroba? Prípadne môžeme účtovať cez účet 602, ak sa k 31.12. vyfakturujú všetky dodané služby? Z daňového hľadiska, najmä z hľadiska DPH ide o dodanie služby podľa § 15, alebo je to zahrnuté v § 16 ods. 3 (vedecká štúdia)? Uvádza sa táto služba v súhrnnom výkaze? Následne, ak fakturujeme poplatok za archiváciu štúdie a poplatok sa týka archivovania štúdie počas obdobia, napríklad 25 rokov. Ako správne postupovať? Poplatok časovo rozlíšiť na obdobie a ide o prenos daňovej povinnosti v prípade zahraničného odberateľa, registrovaných platiteľov DPH v IČŠ EÚ? Je to správne?