Otázky s vecným pojmom: Verejná správa

počet otázok s vecným pojmom : 212



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Rokovací poriadok

ID2457 | | Mgr. Ladislav Briestenský

V rokovacom poriadku mestského zastupiteľstva máme zakomponované, že verejnosť sa počas rokovaní zastupiteľstva môže pohybovať, resp. sedieť len na „pre verejnosť vyhradených miestach“. Je neuposlúchnutie tohto pravidla z rokovacieho poriadku priestupkom?

Dlhodobé ochorenie starostu

ID2456 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Náš starosta je na jednotke intenzívnej starostlivosti a už dlhší čas nemôže ani podpísať dokument, ktorým by poveril zástupcu na zastupovanie počas pracovnej neschopnosti v plnom rozsahu. Zástupca starostu má poverenie, ale rozsah poverenia nestačí. Môže zástupcu v takomto prípade poveriť vo väčšom rozsahu obecné zastupiteľstvo?

Odmena starostu

ID2434 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Je možné brať odmenu starostu, na ktorého sa nevzťahuje § 13b ods. 5 zákona o obecnom zriadení za akúsi paušalizovanú mesačnú náhradu bez ohľadu na faktické vykonávanie úloh zástupcom starostu obce? Zásady odmeňovania obce upravujú iba percento z priemerného mesačného platu starostu obce. Bývalý zástupca starostu si uplatňuje nárok na 75 % priemerného mesačného platu starostu obce za mesiac november 2014, napriek tomu, že v uvedenom období nebol prítomný na obecnom úrade, dokonca sám uvádza, že bol na dovolenke.  Podľa jeho vyjadrení totiž plnil manažérske funkcie priamo z miesta, kde sa nachádzal, čo však nie je preukázateľné.

Financovanie MŠ bez právnej subjektivity

ID2422 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec, ktorá je zriaďovateľom MŠ bez právnej subjektivity je povinná podľa § 6 ods. 12 c) zákona č. 596/2003 Z. z. určiť všeobecne záväzným nariadením podrobnosti financovania MŠ, výšku prostriedkov na mzdy a prevádzku na dieťa MŠ, atď. - pôvodne som zastávala názor, že takéto VZN je bezpredmetné a stačí určenie výšky financií v rozpočte, ale práve s ohľadom na vyššie citovaný § je tvorba tohto VZN zákonnou povinnosťou? V praxi malých obcí sa stretávam so situáciou, že takéto nariadenie majú schválené podľa mňa nesprávne ako "VZN o určení výšky dotácie na mzdy a prevádzku na dieťa MŠ", v ktorom obec uvádza ako príjemcu dotácie sama seba. Správne by to malo byť napr. "VZN o financovaní školského zariadenia", ktoré by určilo podmienky a výšku finančných prostriedkov, ktoré obec poskytne na úseku školstva priamo zo svojho rozpočtu, pričom logicky by sa schvaľovalo pred alebo súčasne s rozpočtom obce na príslušný rok.

Použitie dotácie na stavebné úpravy v obci

ID2420 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obraciam sa na Vás so žiadosťou o radu vo veci dotácie na základe uznesenia vlády SR, ktorá bola našej obci poskytnutá v mesiaci november 2014 vo výške 7 000,00 €, účelovo určená na kapitálové výdavky "Rekonštrukcia budovy kultúrneho domu". Uvedené prostriedky sú plánované na zateplenie a fasádu budovy kultúrneho domu a k tomu prislúchajúce stavebné úpravy (sokel a pod.). Bude takýto výdavok uznaný ako kapitálový? Na základe vykonaného prieskumu trhu budú celkové výdavky na tieto práce predstavovať sumu cca 6 600,00 €. Môže obec použiť zostávajúcu sumu 400,00 € na výstavbu prístupového chodníka k tejto budove, keďže doteraz tam žiaden nebol, alebo tento výdavok nepatrí do
rekonštrukcie?

Podmienky vystavenia faktury

ID2378 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sme obec Kochanovce a máme podpísanú zmluvu o zriadení spoločného úradu už od roku 2003. Je to vlastne organizačná jednotka obce Ptičie, nejde o samostatný právny subjekt. Financovanie je zabezpečené úhradou preneseného výkonu štátnej správy podľa zákona 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a každoročným príspevkom jednotlivých obcí podľa počtu obyvateľov.

Zároveň nám ale Spoločný úrad vystavuje faktúru za spracovanie miezd, vypracovanie sociálneho posudku a pod.

Moja otázka je, či môže vôbec obec Ptičie (spoločný obecný úrad ) vystavovať za svoju prácu ( úkony) faktúru. Podľa mojich doterajších zistení obec nemôže v žiadnom prípade vystavovať faktúru, nakoľko nejde o právny akt v obchodnom styku a nie v samospráve.

Je to pre mňa veľmi dôležité poznať na túto otázku odpoveď, lebo máme na stole podpis novej zmluvy, resp. dodatku.

Výkon kontroly hlavného kontrolóra, na základe prijatého uznesenia obecným zastupiteľstvom

ID2373 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obecné zastupiteľstvo obce Hrnčiarovce nad Parnou na svojom zasadnutí 21. 1. 2015 prijalo uznesenie č. 6/15 nasledovne:   "na návrh poslanca doplnilo a schválilo obecné zastupiteľstvo plán kontrolnej činnosti HK na I. polrok 2015. Predmet kontroly je -vykonať kontrolu subjektov, ktoré poskytujú ubytovanie v obci. Kontrola má byť zameraná na vykazovanie evidencie ubytovaných. Obecný úrad má vyzvať takéto subjeky o ich zaevidovanie na úrade. Následne má HK vykonať kontrolu v objektoch prenajímateľa."

Môže si HK dožadovať povolenie vstupu do ubytovacích objektov prenajímateľov a tam vykonávať kontrolu? Zákon č. 582/2004 Z. z. v § 37 stanovuje daňovú povinnosť za ubytovanie. Občiansky zákonník podľa § 754 až § 759 stanovuje podmienky za odplatné prechodné ubytovanie.Taktiež sú v OZ upravené podmienky podľa § 663 a nasledujúce, kde sú riešené nájomné vzťahya takéto ubytovanie nepodlieha daňovej povinnosti podľa § 37 vyššie citovaného zákona. Obec má platné VZN, ktoré rieši daň za ubytovanie, ale nerieši formu a spôsob kontroly obcou u prenajímateľov.

Nakoľko HK podľa zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole vykonáva následnú kontrolu, predbežnú a priebežnú vykonávajú zamestnanci obce, ako zapojiť do kontroly aj poslancov obecného zastupiteľstva podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení § 25 odst. 4) písm. e) ?

Ďalej Vás chcem poprosiť o výklad § 12 odst. 9 pism.a) a b), tiež odsek 10. Jeden občan sa neustále domáha informácie o platoch zamestnancov obce a dohodárov. Taktiež mu nestačí stanovisko HK, zamestnancov ani starostu obce. Stále predkladá žiadosti podľa zákona o iformáciách. Najnovšie píše aj na okresnú prokuratúru a NKU Tnavskú sekciu.

Paušalizácia cestovných náhrad

ID2367 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Prosím o odpoveď na nasledovný problém týkajúci sa väčšiny obcí:

1.) Ako správne (a čo najjednoduchšie) uplatniť zákon o cestovných náhradách v prípade organizácií - poberateľov dotácií z rozpočtu obce? Ide napr. o športové kluby, ktoré preplácajú svojim členom - futbalistom, šachistom, hádzanárom a pod. cestovné na zápasy pri použití vlastného MV. Nie je tu vzťah zamestnanec - zamestnávateľ, ale vznikajú oprávnené nároky na náhradu cestovného. Musí byť vždy doložený cestovný príkaz, údaje z technického preukazu použitého vozidla, doklad o kúpe PHM (prípadne cena PHM zo štat. úradu), alebo sa dajú nejakým spôsobom tieto nároky paušalizovať (napr. stanovením fixnej náhrady na 1 km podľa priemernej ceny PHM za určité vopred stanovené obdobie)?

2.) Ďalej by som sa chcela spýtať na paušalizáciu cestovných náhrad v prípade starostu obce používajúceho súkromné MV. Možno postupovať podľa informácie MF SR o uplatňovaní daňových výdavkov v súvislosti s využívaním súkromného MV a uplatniť paušálne výdavky do výšky 50 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie? Akým iným spôsobom sa môže urobiť paušalizácia pri využívaní MV na rôzne nepravidelné pracovné cesty?

Plat starostu

ID2362 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obecné zastupiteľstvo obce Pavlice a ani starosta neprerokovali a neprijali uznesenie podľa § 11 odst. 4 písm. i) zákona č. 369/1990 Zb.  v úplnom znení o obecnom zriadení.

Neurčili plat starostu podľa zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. Ja som ich nemohol na túto povinnosť upozorniť, nakoľko som bol na dovolenke .

Preto Vás touto cestou prosím o radu, ako tento problém vyriešiť a dať do súladu s príslušnými právnymi normami?

Spôsob zaúčtovania obecných insígnií

ID2358 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obraciame sa na vás s otázkou týkajúcou sa ocenenia obecných insígnií, konkrétne ide o kovové vyobrazenie štátneho znaku SR, ktorý je pripevnený na trikolóre a používa ho výlučne starosta obce (na krku) pri slávnostných príležitostiach. Podľa nášho odhadu môže mať táto insígia cca 30-40 rokov. Potrebujeme vedieť približnú cenu a spôsob zaúčtovania z dôvodu jej zaradenia do majetku obce, v súvislosti s účtovnou závierkou k 31. 12. 2014.