Otázky s vecným pojmom: Verejná správa

počet otázok s vecným pojmom : 212



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Povinnosti obce pri odpredaji šrotu

ID2345 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Firma, ktorá má v našej obci prevádzku, buduje novú linku. Po vybudovaní linky, pôvodnú, starú linku bude likvidovať.

Starú linku, alebo železo z nej chce obci odpredať za 1 €. Ide o väčšie množstvo železa. Presné množstvo teraz ešte nevieme určiť. Obec môže toto staré železo (šrot) odovzdať do zberných surovín a získané peniaze za predaný šrot použiť na chod obce.  Musí obec z takto získaných finančných prostriedkov platiť daň z príjmu PO, alebo DPH? Môže obec takto postupovať?

Pracovná pozícia manželky starostu

ID2343 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec má 470 obyvateľov. Na obecnom úrade v priamej podriadenosti starostu pracujú tri osoby:  účtovníčka + personalistika, mzdy a matrika, hlavná kontrolórka a referentka pre  správu daní a poplatkov a na vedenie pokladničnej agendy.

Zástupca starostu v komunálnych voľbách kandidoval za starostu a bol úspešný. Manželka novozvoleného starostu je viac ako dve volebné obdobia zamestnacom obecného úradu a má na starosti pokladnicu a správu daní a poplatkov.

Mali sme snahu získať právny výklad k ustanoveniu § 7 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme. Opoveď nebola jednoznačná.

Podľa  prvej časti citovaného ustanovenia by nemala  manželka p. starostu  zotrvať na  pracovnej pozícií, ktorú v súčasnosti zastáva. Pán starosta sa odvoláva na poslednú časť ustanovenia § 7 zákona č. 552/2003 Z. z., "okrem zamestnacov zamestnávateľa u ktorého pôsobí len jeden  vedúci zamestnanec, ktorý je štatutárnym orgánom" . Vzhľadom na túto výnimku starosta zastáva názor, že zákon nie je porušený a môže jeho manželka naďalej podliehať priamej pokladničnej kontrole starostovi.

Na druhej strane vieme, že starosta nemá pracovný pomer s obcou, ide o volenú funkciu a jeho postavenie definuje zákon o obecnom zriadení.

Chcela by sme vedieť ako aplikovať správne poslednú časť ustanovenia § 7 citovaného zákona! Môže sa posudzovať starosta obce ako vedúci zamestnanec?

Zálohová faktúra a transfer

ID2339 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Prosím o bližšie objasnenie problematiky účtovania zálohových faktúr v rozpočtovej organizácií - škola zriadená obcou, nakoľko v decembri 2014 som obdržala faktúru za tepelnú energiu za mesiac 12/2014 ako zálohovú faktúru, ktorej zúčtovanie bude až v januári 2015. Počas roka obdržím vždy ostrú faktúru, iba táto decembrová je zálohová. Poprosím o účtovanie zálohovej faktúry za tepelné energiu na prelome rokov a zároveň kedy sa zúčtuje transfer za prenesené kompetencie 357/693 a originálne kompetencie 354/691. Či transfer zúčtovať pri úhrade, teda v tomto roku, aby to bolo účtovne správne.

Zriadenie centra sociálnych služieb

ID2338 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Akú zriaďovaciu listinu (ak vôbec nejakú) by mala mať obec pri vytvorení centra sociálnych služieb, ak nejde o rozpočtovú organizáciu obce, ale služby centra poskytuje priamo obec? Centrum sociálnych služieb má registračnú kartu od BSK.

Nárok na odchodné pre hlavného kontrolóra

ID2334 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V mesačníku ÚCTOVNÍCTVO ROPO a OBCÍ č. 2/2011 v časti PRACOVNÉ PRÁVO ste vysvetlili problém vyskytujúci sa v praxi, a to vyplatenie odchodného u odchádzajúcich starostov, ktorí počas výkonu funkcie starostu nadobudli nárok na starobný dôchodok a to, že starosta nárok na odchodné nemá. Týka sa toto isté vysvetlenie aj pre hlavných kontrolórov obce?

Výpočet odstupného starostu

ID2325 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Výpočet odstupného starostu obce Podľa zákona o platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest odstupné predstavuje výšku trojnásobku priemerného mesačného platu starostu, týmto priemerným platom sa rozumie jedna dvanástina súčtu platu za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Náš starosta bude odovzdávať funkciu novému starostovi dňa 15.12.2014, teda priemerný plat potrebujeme zistiť k 15.12.2014. V tomto prípade berieme na účely výpočtu priemerného platu obdobie mesiacov 12/2013 až 11/2014, je tento postup správy, nakoľko mesiac 12/2014 nebol ukončený?

Fond prevádzky, údržby a opráv

ID2311 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Mohli by ste prosím bližšie objasniť problematiku tvorby a evidencie FPÚaO, ak vlastníkom bytu je obec a teda sa netvorí spoločenstvo vlastníkov bytov? Je rozdiel medzi tvorbou tohto fondu pri nájomných bytoch: postavených z prostriedkov obce a ŠFRB, z prostriedkov budúcich nájomcov a ŠFRB, z prostriedkov dotácie na rozvoj soc. bývania a ŠFRB? Musia byť prostriedky fondu na oddelenom účte od ostatných úhrad za spoločné priestory? (V prípade, ak každý dom má svoj bankový účet, ale sú tu evidované prostriedky, ktoré nájomcovia platia v jednej čiastke ako tzv. pohyblivá čiastka mesačného nájomného, v ktorej sú zahrnuté všetky zložky nájomného, okrem splátky úveru?) Podľa zákona č. 443/2010 Z. z. VLASTNÍK bytu tvorí fond údržby - v prípade, ak obec tvorí fond údržby len do výšky úhrad od nájomcov, ide o porušenie zákona? Platí toto ustanovenie len pri dotovaných bytoch?

Ukončenie podnikateľskej činnosti mesta

ID2306 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

K 30. 9. sme zistili, že podnikateľská činnosť mesta (autodoprava pre občanov) je v strate a chceli by sme ju ku koncu roka zrušiť. Čo je potrebné vykonať pre zrušenie tejto činnosti?

Vrátenie neoprávnene použitých prostriedkov ministerstvu práce

ID2305 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec v roku 2012 prijala dotáciu na opatrovateľskú službu z ministerstva práce, soc. vecí a rodiny, ktorú následne poskytla na základe zmluvy neziskovej organizácii - zariadeniu sociálnych služieb. Kontrola v roku 2014 zistila v neziskovej organizácii nezrovnalosti, preto obec musela vrátiť ministerstvu vyčíslenú sumu neoprávnene použitých fin. prostriedkov. Vrátenú dotáciu sme účtovali predpisom 545/379, úhradu 379/221. Keďže s neziskovou organizáciou máme podpísanú zmluvu, prosím poradiť účtovanie pohľadávky: 318/644, úhrada 221/318 ? /alebo 378/ Čo v prípade, ak pohľadávka nebude koncom roka splatená?

Použitie peňažných fondov obce

ID2299 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Na použitie peňažných fondov obce je potrebný súhlas OZ. Je v poriadku ak je použitie RF a ostatných fin. prostriedkov obce z minulých rokov zakomponované priamo v rozpočte obce, tzn. že OZ schváli použitie fondov priamo pri schvaľovaní rozpočtu obce?