Aktuálna téma

Predaj a spätný prenájom z hľadiska slovenských účtovných predpisov

zoradiť výsledky podľa:

Prijatá pôžička od zamestnanca

ID5675 | | Ing. Ondrej Baláž

Ako správne zaúčtovať, ak zamestnanec spoločnosti (nejde o spoločníka ani o konateľa spoločnosti) poskytol pôžičku na účet do spoločnosti v podvojnom účtovníctve?

Obstaranie mzdového softvéru a migrácia dát

ID5631 | | Ing. Ondrej Baláž

Naša spoločnosť si obstarala nový mzdový softvér. Podľa zmluvy nám dodávateľ, okrem iných položiek, vyfakturoval aj migráciu kmeňových údajov, migráciu počítaných položiek, školenie pracovníkov na prácu so SW a pomoc pri prvom spracovaní miezd. Ktoré položky, podľa Vás, by sme mali zahrnúť do obstarávacej ceny softvéru a ktoré máme účtovať rovno do nákladov?

N.o. a povinnosť auditu

ID5663 | | Jana Vršková

Nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby (klasické n.o. s podvojným účtovníctvom) dostane v roku 2025 dotáciu od Slovenskej inov. a energetickej agentúry v hodnote 300 000 EUR. N.o. má povinnosť auditu v dvoch situáciách: - podľa zákona o dani z príjmov, ak prijme podiely zaplatenej dane vo výške minimálne 35 tisíc euro alebo - podľa zákona o neziskových organizáciách, ak príjem verejných prostriedkov a 2 % v danom účtovnom období presiahne 200 tisíc euro alebo - podľa zákona o neziskových organizáciách, ak všetky príjmy v danom účtovnom období presiahnu 500 tisíc euro. Otázka je, že napr., ak v roku 2025 použije z tejto dotácie 150 000 eur (t. j. do účtovnej triedy 6 pribudne táto suma) a v roku 2026 tiež 150 000 eur (t. j. do účtovnej triedy 6 pribudne táto suma), tak vzniká mu povinnosť auditu v roku 2025? Je smerodajná účtovná trieda 6 alebo vlastne príjem v roku 2025? Alebo, ak na dostane od ministerstva na účet v roku 2025: 150 000 EUR a v roku 2026 tiež 150 000 EUR, má to vplyv na povinnosť auditu?

Firemný byt a platba mesačných záloh

ID5591 | | Ing. Anton Kolembus

Spoločnosť kúpila byt a používa ho na ubytovanie zamestnancov pri pracovných cestách (východ - západ SK). K bytu sú mesačné platby, kde je rozpísané správa, fond prevádzky, údržby a opráv, požiarna ochrana, el. energia, poistenie technický pracovník, revízie, upratovanie, správa areálu - SBS, správa areálu - opravy a údržby, strážna služba, teplo na ÚK, teplo na prípravu TÚK, studená voda, odvoz a likvidácia odpadu, chladenie, umývanie fasády domu, paušálny servis výťahov a ost. Ako to správne zaúčtovať? Ako je to z daňového hľadiska DPH a DzP?

Vklad konateľa

ID5641 | | Ing. Ondrej Baláž

Môže konateľ spoločnosti dať vklad do pokladnice, ak pokladnica ide do mínusu, účtovanie 211/365 alebo je to zakázané neviem podľa akého zákona je to?

Neziskovka a poskytnuté peniaze

ID5579 | | Jana Vršková

Je daná maďarská neziskovka, ktorá chce poskytovať slovenským študentom (priamo študentom základných škôl, stredných skôl, vysokých škôl) vlastne štipendiá (finančné prostriedky priamo žiakom na základe ich výkonu). Táto Maďarská neziskovka chce založiť slovenskú neziskovku (n.o. alebo n.f.). Peniaze by išli od maďarskej neziskovky do slovenskej neziskovky a slovenská neziskovka by ich prevodom zaplatila priamo študentom. Inú činnosť by neziskovka nemala. Otázka: Akým spôsobom účtovať prijaté a poskytnuté peniaze? 221/384 a následne 384/662 a 5xx? Alebo neúčtovať to na výnosy a náklady vôbec (lebo je to len vlastne tok peňazí) ale len spôsobom 221/379 pri prijatí a 379/221 pri úhrade žiakom. Slovenská n.o. by bola vlastne len kvôli zjednodušeniu prevodu a kurzu a z dôvodu neplatenia transakčnej dane.

Účtovanie v podvojnom účtovníctve

ID5581 | | Ing. Ondrej Baláž

Na akých účtoch sa má účtovať kúpna cena za prevod obchodného podielu z prevodcu na nadobúdateľa v sume 1 €. Má sa to účtovať?

Používanie vozidla na súkromné účely a DPH

ID5559 | | Ing. Marián Drozd

Právnická osoba zamestnávateľ sa rozhodla od 01.01.2025 poskytnúť zamestnancom služobné vozidlá na používanie aj na súkromné účely a zdaňovať 1 % OC vozidla ako nepeňažný príjem. Všetky vozidlá boli v minulosti t.j. do 31.12.2024 obstarané na finančný lízing, niektoré sú už splatené a niektoré sa splácajú a pri platení splátok finančného lízingu bola v plnom rozsahu odpočítavaná DPH. Z hľadiska DPH má zamestnávateľ postupovať podľa § 9 ods. 2 zákona o DPH a určiť základ dane podľa § 22 ods. 5 zákona o DPH, pričom základom dane sú náklady na službu? Ako právnická osoba určí pri vozidlách náklady na službu?

  • Splatené vozidlá (splatený finančný lízing) - pri nich sú náklady poistenie a daň z motorových vozidiel, daňové opisy nie sú (daňovo sú už odpísané, ale sú ešte účtovné dopisy, niekedy sú náklady na servis vozidiel, nákup pneumatík, vody do ostrekovačov.
  • Vozidlá, ktoré sa ešte splácajú - pri nich sú náklady daňový odpis (aj sa účtovne odpisujú), úrok z lízingovej splátky, poistenie, daň z motorových vozidiel, niekedy sú náklady na servis vozidiel, nákup pneumatík, vody do ostrekovačov. Pri DPH za servis vozidiel, nákup pneumatík a vody do ostrekovačov sa odpočíta pri nákupe DPH v plnej výške, nakoľko ich hodnota bude vstupovať do základu dane a bude sa z nich aj odvádzať DPH, zrejme čo sa týka výšky DPH, tak to bude rovnaká suma? Alebo sa DPH pri odpočte odpočíta z uvedených nákupov pomerom len v rozsahu použitia na podnikanie a potom do základu dane na výpočet odvodu DPH sa uvedené náklady zahrnú v akej sume? Pri vozidlách, ktoré sa splácajú na finančný lízing a splátka obsahuje istinu a úrok, tak sa musí pri odpočte DPH mesačne krátiť z lízingových splátok a bude sa odpočítavať DPH len v rozsahu použitia vozidla na podnikanie? Ak áno, tak potom do základu dane na výpočet mesačného odvodu DPH sa zahrnujú aj odpisy vozidla a aj úrok? Nakoľko sa z lízingovej splátky neodpočíta plná výška DPH, tak zahrnutie odpisov a úroku do základu dane na výpočet odvodu DPH sa zdá byť duplicitný.

Lízing a postúpenie preddavku

ID5521 | | Ing. Anton Kolembus

V odpovedi na otázku č. 3911 je uvedený príklad lízingu stroja, kde bola záloha ako prvá zvýšená splátka uhradená dodávateľovi stroja, nie lízingovej spoločnosti. Došlo k postúpeniu zaplatenej zálohy. V účtovaní však toto postúpenie nie je uvedené. Prosím, ako zaúčtovať postúpenie zaplatenej zálohy? Ako vysporiadať DPH, keby bola zaplatená záloha v mesiaci napr. november v sume 6 000 €, príde daňový doklad na prijatú platbu od dodávateľa (5 000 €+ DPH 1 000 €). DPH v daňovom priznaní za november je v nároku na odpočet. V decembri je doplatená záloha dodávateľovi 6 000 €. Uzatvorí sa lízingová zmluva a zmluva o postúpení pohľadávky - zaplatenej zálohy 12 000 €. V splátkovom kalendári k lízingovej zmluve je uvedená 1. zvýšená splátka 12 000 € (10 000 € + 2 000 € DPH). Ako uviesť DPH 1 000 € do nároku na odpočet, keď v splátkovom kalendári je uvedená celá DPH 2 000 €, ale z nej 1 000 € už je v nároku v novembri?

Cestovné náhrady a ich účtovanie

ID5477 | | Ing. Anton Kolembus

Konateľ si uplatňuje cestovné náhrady z miesta trvalého bydliska do iných miest za účelom zháňania zákazok a jednaní za celý rok 2024 súkromným vozidlom požičaným od svokra základnú náhradu na km. Tieto náhrady si účtuje. Nemá žiadne doklady z tankovania PHL, použije sa priemer podľa štatistického úradu. Je to v poriadku, alebo musí odkladať doklady z tankovania a tak ich podložiť? Za PHL si náhradu neúčtuje. Účtuje si stravné.