Otázky s vecným pojmom: Podvojné účtovníctvo

počet otázok s vecným pojmom : 485



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Zlúčenie dvoch spoločností a účtovanie ZI

ID1993 | | Ing. Jozef Pohlod

Spoločnosť Mestský bytový podnik s. r. o. je materský podnik, je jediným spoločníkom v dvoch dcérskych spoločnostiach.

Obe spoločnosti boli založené rovnako, peňažným vkladom do základného imania vo výške 6 970,72€  MsBP Servis a MsBP Správa, s. r. o. vo výške 6 970,72 €.

Dňom 1. 1. 2013 došlo k zlúčeniu dvoch dcérskych spoločností, nástupníckou spoločnosťou sa stala MsBP Servis, s. r. o.

V notárskej zápisnici o zlúčení je napísané, že  základné imanie sa nenavýši o ZI  vo výške 6 970,72 € z firmy MsBP Správa, s. r. o. a nebude zapísané v obchodnom registri ale zostane v účtovníctve nástupníckej spoločnosti a materskej spoločnosti nebude vyplatené. Otázkou ostáva, ako sa zaúčtuje ZI v nástupníckej s. r. o. a vklad v materskej s. r. o., ktorý je účtovaný na strane MD 061AE DFM a na konci účtovného obdobia sa robí precenenie DFM metódou podielu na vlastnom imaní  061AE / 414AE.

Zaúčtovanie záväzku voči daňovému úradu

ID1992 | | Ing. Jozef Pohlod

Daňový úrad nám dorubil DPH za minulé roky z dôvodu údajného neoprávneného odpočítania DPH z faktúr od slovenského odberateľa. Uvedený obchod nemal byť predmetom dane na Slovensku. Prvé rozhodnutie príslušného daňového úradu bolo v júni 2013, voči nemu sme sa odvolali. V novembri 2013 druhostupňový úrad potvrdil rozhodnutie prvostupňového orgánu, ale ani s ním nesúhlasíme a podávame žalobu na súd. Ako mám účtovať daný účtovný prípad? Kedy mi vzniká záväzok voči daňovému úradu a kedy mám zaúčtovať zápis 538/343? K dátumu rozhodnutia prvostupňového orgánu, druhostupňového orgánu alebo až po prípadnom negatívnom rozhodnutí súdu? Bude dané dorubenie DPH znižovať daňový základ dane z príjmov?

Krádež firemného automobilu a dopad na dane vrátane DPH

ID1988 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

V septembri 2013 bol spoločnosti ukradnutý osobný automobil, ktorý bol obstaraný v marci 2011 a z ktorého si spoločnosť uplatnila DPH na vstupe vo výške 1 945 €. V novembri obdržala spoločnosť z Polície oznámenie o prerušení vyšetrovania, z dôvodu nezistenia páchateľa. Aké povinnosti vyplývajú spoločnosti voči štátnenmu rozpočtu? Ako sa celá transakcia zobrazí v podvojnom účtovníctve?

Vybudovanie oplotenia na pozemku a vplyv na majetok a dane

ID1976 | | Ing. Jozef Pohlod

Spoločnosť má v majetku zaradený pozemok - účtovaný na účte 031. Dodávateľsky dala vybudovať na tomto pozemku oplotenie, pričom dodávateľ je platiteľom DPH a celková suma s DPH je 12 900 €, z toho DPH 2 150 €. Ako sa bude celá táto transakcia posudzovať v účtovníctve? Pôjde o obstaranie ostatného majetku a potom zaradenie do príslušnej odpisovej skupiny, alebo pôjde o zhodnotenie pozemku a tým sa zvýši ocenenie pozemku v účtovníctve. Má spoločnosť nárok na odpočet DPH z uvedenej faktúry? Pozemok je obstaraný za účelom ďalšieho predaja, pričom podľa dostupných informácií nejde o stavebný pozemok.

Určenie obstarávacej ceny

ID1971 | | Hana Jakubíková

Rozpočtová organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce - základná škola s materskou školou, ktorej organizačnou súčasťou je aj školská jedáleň (ďalej len „účtovná jednotka“) obstarala do školskej jedálne z vlastných prostriedkov zriaďovateľa elektrický parný konvektomat v celkovej fakturovanej sume 3 600 €. Uvedená fakturovaná suma pozostáva z nasledovných položiek:

  • elektrický parný konvektomat – suma 2 800 €,
  • podstavec pod konvektomat – suma 200 €,
  • zariadenie na zmäkčovanie vody – suma 70 €,
  • sada gastronádob – suma 150 €,
  • roztok na čistenie konvektomatu – suma 50 €,
  • doprava a montáž – suma 160 €,
  • zaškolenie odborným kuchárok – suma 170 €.

Okrem toho účtovná jednotka zabezpečila iným dodávateľom montáž elektrického prívodu (t. j. úprava rozvádzača, doplnenie ističa v skrine rozvádzača, napojenie kábla istič – vypínač) a napojenie konvektomatu v celkovej fakturovanej sume 400 €.

Ako správne určiť obstarávaciu (vstupnú) cenu uvedenej hnuteľnej veci – konvektomatu (t. j. má byť jej súčasťou aj podstavec pod konvektomat, zariadenie na zmäkčovanie vody a sada gastronádob - ako príslušenstvo ku konvektomatu a má byť jej súčasťou aj montáž elektrického prívodu a napojenie konvektomatu, alebo montáž elektrického prívodu a napojenie konvektomatu je súčasťou stavby – budovy a nie je súčasťou obstarávacej ceny konvektomatu)?

Likvidácia akciovej spoločnosti

ID1946 | | Ing. Beata Moravcová

Akciová spoločnosť vstúpila do likvidácie dňa 20. 7. 2013. Ku dňu predchádazjúcemu vstupu do likvidácie, t. j. k 19. 7. 2013 účtovná jednotka zostavila mimoriadnu účtovnú závierku a odovzdala daňové priznanie za obdobie 1. 1. 2013-19. 7. 2013. Ku dňu skončenia likvidácie bude mať účtovná jednotka - likvidátor opäť povinnosť zostaviť účtovnú závierku, v ktorej bude vykazovať zostatok na nasledovných účtoch: účet 221 = 700 €, účet 411 = 115 000 €, účet 429 = 81 000 €.

1. Čo sa považuje za deň skončenia likvidácie?

2. Je potrebné odovzdať aj daňové priznanie k dani z príjmov ku dňu skončenia likvidácie?

3. Je povinnosť podať daňové k dani z príjmov priznanie za obdobie od dňa skončenie likvidácie do dňa výmazu v obchodnom registri?

4. Čo so zostatkami na účtoch 221, 411 a 429? Môžu na týchto účtoch zostať zostatky?

Podvojné účtovnictvo

ID1941 | | Ing. Beata Moravcová

Môže nastupujúca externá účtovná jednotka pre s. r. o. v priebehu roka zmeniť vedenie účtovníctva, a to tak, že napr. účet 311 s veľmi rozsiahlou analytikou po odberateľoch zjednoduší na 1-2 analytiky?

S. r. o. je platiteľ DPH, vedie sklad spôsobom A. Akým spôsobom má účtovníčka účtovať úverový výpis? Dodávateľ napr. vyfakturuje 3 ks tovaru, dodá 5 ks a 2 ks napíše v cene 0 €, akým spôsobom sa takýto tovar prijíma na sklad?

Kalkulácia nákladov na knihu

ID1930 | | Ing. Beata Moravcová

Spoločnosť vydáva knihu, s ktorou boli spojené nasledovné externé náklady: autorský honorár autora, grafická úprava knihy, jazyková korektúra, tlač a viazanie knihy. Náklad knihy bude 1 000 ks. Budú všetky tieto náklady vstupovať do výpočtu ocenenia jedného kusu knihy vlastnými nákladmi? Budú sa spočítavať všetky uvedené náklady delené 1 000 ks alebo je možné niektoré náklady vyňať z kalkulácie? Ako by sa postupovalo z hľadiska kalkulácie (ocenenia výrobkov) v prípade dotlače knihy budúci rok v náklade napríklad 200 ks?

Účtovanie majetku obcí

ID1926 | | Ing. Anna Ľalíková

Sme obec, účtujeme podľa Postupov účtovania pre RO, PO, obce. Až v 2013 mám zaradiť do majetku na účet 021 pozemné komunikácie, ktoré už existujú dlhé roky ale doteraz neboli zaradené do majetku. Nie sú ešte úplne odpísané, ako to správne zaúčtovať? Na účte nedokončených investícií 04x máme nezaradené investície, ktoré chceme v rámci inventarizácie vysporiadať.

V minulých rokoch sme platili projektovú dokumentáciu cyklotrasy a tiež sme platili podiel spolufinancovania „Regionál. združenia obcí podunajskej oblasti“ zainteresovaných na projekte cykl. chodníka Hamuliakovo - Senec. Ďalšie náklady s uvedeným cykl. chodníkom  už neboli, cykl. chodník nie je evidovaný v našom majetku.

Máme uvedenú projektovú dokumentáciu a podiel spolufinancovania  zaradiť na účet 019 – ost. nehmotný majetok alebo vyradiť a zúčtovať do nákladov ?

Na účte 04x máme aj iné projektové dokumentácie investičných akcií, ktoré sa nerealizovali a možno sa budú alebo aj nebudú realizovať. Môžu sa takéto projektové dokumentácie zaúčtovať na účet 019 – ostatný nehmotný majetok ? Čo konkrétne sa môže účtovať na účte 019, nemáme to v našej internej smernici.

Účtovanie - nová lesná cesta

ID1925 | | Ing. Beata Moravcová

Spoločnosť s.r.o. obstarala v roku 2012 pozemky - lesy v hodnote 1 mil. €, ktoré eviduje na účte 031-Pozemky. V priebehu roka začala s ťažbou dreva, predaj dreva účtuje na účet 601-Tržby za vlastné výrobky. V roku 2013 začala vykonávať aj opravu lesných ciest na uvedom pozemku, a tieto opravy lesných ciest účtuje na účet 518-služby napr. služby za prenájom bágra, geodetické služby za zameranie a vyhotovenie geometrických plánov a materiál spotrebovaný na opravu ciest napr. spotreba PHM bágra na účet 501 - je to správne účtovanie? Zároveň chce spoločnosť vybudovať aj nové lesné cesty. Ako správne zaúčtovať náklady na vybudovanie novej lesnej cesty, napr. geodetické práce za polohopisné a výškopisné zameranie vrcholov pripravovnej cesty, spotreba PHM pri výstavbe novej lesnej cesty ? Aké všetky potrebné doklady sú potrebné k správnemu zaúčtovaniu (napr.z katastra, ....)?