Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Účtovanie finančnej náhrady

ID366 | | Ing. Ingrid Veverková

Slovenská správa ciest  požiadala obec ako príslušný orgán štátnej správy v prvom  stupni vo veciach ochrany drevín, v  zmysle  § 69 ods. 1 písm. a)  zákona č. 543/2002 Z. z. o  ochrane prírody a krajiny v z. n. p. (ďalej len „zákon o ochrane prírody")  o vydanie rozhodnutia na výrub drevín a krovitého porastu. Pretože náhradná  výsadba  sa nedá urobiť, bola uložená finančná náhrada  výsadby do výšky spoločenskej hodnoty drevín. Obec finančnú náhradu za tieto dreviny a krovitý porast dostala na bežný účet obce. V  § 48 ods. 1 zákona o ochrane prírody   sa píše  cit.: „Finančná  náhrada je príjmom obce, ktorá je povinná tieto príjmy výlučne použiť na náhradu nákladov spojených so starostlivosťou o dreviny rastúce na jej území.".

Majú sa tieto  sledovať na osobitnom účte alebo postačia analytické  účty? Zaúčtovať tieto finančné prostriedky od Slovenskej  správy ciest ako bežné príjmy ( na položku  292027) alebo  kapitálové príjmy? Aký bude kód zdroja? Keďže ide o dosť vysokú čiastku, môže obec tieto finančné prostriedky použiť aj v  nasledujúcich  rokoch, ak ich nebude schopná vyčerpať do konca roka 2009. Ak obec nebude môcť vyčerpať všetky tieto príjmy na presne určený účel, musí ich vrátiť?

Vyčíslenie výsledku rozpočtového hospodárenia r. 2008

ID365 | | Ing. Ingrid Veverková

Chceli by sme vás požiadať o radu pri vyčíslení výsledku hospodárenia našej obce za rok 2008.

- Bežné a kapitálové príjmy spolu:                                                             9 466 tis. Sk

- Bežné a kapitálové výdavky spolu:                                                           9 508 tis. Sk

- Finančné operácie – príjmové                                                                   484 tis. Sk

ide o presunuté účelovo určené prostriedku poskytnuté v roku

2007, použité do 31.3.2008.

- Finančné operácie – výdavkové                                                                      0 tis. Sk

- Výsledok rozpočtového hospodárenia – t.j. schodok

(rozdiel medzi príjmami a výdavkami)                                                             - 42 tis. Sk

- Vylúčené nepoužité účelovo určené prostriedky r. 2008,

presunuté do  r. 2009 vo výške                                                                    - 233 tis. Sk

--------------------

- Celkové rozpočtové hospodárenie obce – schodok                                       - 275 tis. Sk

- Usporiadanie schodku rozpočtového hospodárenia zostatkom

finančných operácií                                                                                     484 tis. Sk

--------------------

- Zostatok finančných operácií po usporiadaní                                                 209 tis. Sk

obec prevedie do rezervného fondu:

Stav finančných prostriedkov na základnom bežnom účte:                                  442 tis. Sk

- vylúčené pre účely tvorby peňažných fondov – presun do r. 2009                    - 233 tis. Sk

- prídel prostriedkov do rezerv. fondu                                                              209 tis. Sk.

Túto otázku predkladáme na posúdenie postupu pri schvaľovaní záverečného účtu r. 2008, aby sme sa uistili správnosťou výpočtu výsledku rozpočtového hospodárenia a prídelu prostriedkov do  rezervného  fondu (obec iné fondy netvorí).

Vyčíslenia výsledku rozpočtového hospodárenia

ID364 | | Ing. Anna Ľalíková

Prebytok a schodok rozpočtu sa vypočíta ako rozdiel medzi príjmami bežného rozpočtu a príjmami kapitálového rozpočtu a výdavkami bežného rozpočtu a výdavkami kapitálového rozpočtu obce vrátane príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií. Príjmové finančné operácie a výdavkové finančné operácie neovplyvňujú prebytok a schodok rozpočtu obce. V prípade obce ide o príjmové finančné operácie – úver zo štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB), ktoré by sa nemali započítať do príjmov. Výdavkovou finančnou operáciou je len splátka úveru, avšak výdavky na obstaranie bytov zo ŠFRB sú kapitálové výdavky, čím vznikne schodok o prijatý úver, ktorý je príjmovou finančnou operáciou.

Obec uvádza tieto údaje rozpočtového roku 2008  pre výpočet výsledku hospodárenia:

Bežné príjmy 55 721 tis. Sk

Kapitálové príjmy 7 301 tis. Sk

Spolu 63 022 tis. Sk

 

Bežné výdavky 48 540 tis. Sk

Kapitálové výdavky 23 637 tis. Sk

Spolu 72 177 tis. Sk

 

Rozdiel medzi príjmami a výdavkami by bol schodok rozpočtového hospodárenia vo výške 9 155 tis. Sk.

Finančné operácie príjmové 11 140 tis. Sk

Finančné operácie výdavkové 979 tis Sk

Rozdiel 10 161 tis Sk

 

Rozdiel medzi finančnými operáciami 10 161 tis. Sk

Schodok medzi príjmami a výdavkami 9 155 tis. Sk

Rozdiel 1 006 tis Sk (zostatok na účte).

Príjmová finančná operácia (úver zo ŠFRB) vo výške 11 140 tis. Sk bola vyčerpaná na kapitálové výdavky v plnej výške, t. j. 11 140 tis. Sk. Tieto výdavky sú zahrnuté v kapitálových výdavkoch v sume 23 637 tis. Sk. To znamená, že nám nezostali žiadne cudzie zdroje, ktoré by sme mali vrátiť veriteľovi. Vykázané príjmy a výdavky sa týkajú len rozpočtového roka 2008.

Prosíme o usmernenie, aký výsledok z uvedených údajov máme v záverečnom účte vykázať, schodok vo výške 9 155 tis Sk alebo prebytok vo výške 1 006 tis. Sk.

  1. V prípade, ak má obec  vykázať schodok a príjmové a výdavkové finančné operácie neovplyvňujú prebytok a schodok rozpočtu obce, ako  sa má „preniesť" zostatok finančných prostriedkov vo výške 1 006 tis Sk do rozpočtu obce v nasledujúcom rozpočtovom roku?
  2. Ak výsledok rozpočtového hospodárenia sa má vykázať ako schodok vo výške 9 155 tis. Sk, ako treba tento schodok vysporiadať, keď sa  príjmové finančné operácie v celej výške použili na kapitálové výdavky?
  3. Akým spôsobom sa zahrnie  rozdiel medzi celkovými príjmami a celkovými výdavkami za rok 2008 vo výške 1 006 tis Sk, ktorý je krytý zostatkom finančných prostriedkov na účte do príjmov rozpočtu v roku 2009.

Zaúčtovanie zaradenia majetku do evidencie

ID363 | | Ing. Anna Ľalíková

Obec obstarala dlhodobý hmotný majetok vo výške 1 eura  a úhradu uskutočnila z kapitálových výdavkov. Vzhľadom na to, že reprodukčná cena tohto majetku je 30 000 eur, ako  sa má správne zaúčtovať zaradenie majetku do evidencie?

Nárok na daňový bonus

ID362 | | Ing. Zita Kajanovičová

Syn našej pracovníčky má nadštandardnú dĺžku bakalárskeho štúdia - opakuje  3. ročník. Má nárok na daňový bonus, keďže  na rodinné prídavky na syna už pracovníčka  nemá? Podľa  § 33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.  môže si daňovník za ustanovených podmienok uplatniť nárok na daňový bonus na každé vyživované dieťa žijúce s ním v domácnosti. Za vyživované dieťa daňovníka, a to vlastné, osvojené, dieťa prevzaté do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu a dieťa druhého z manželov sa považuje nezaopatrené dieťa podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.

Zaúčtovanie pohľadávky

ID361 | | Ing. Ingrid Veverková

Výdavky, ktoré obec mala v roku 2007 na aktivačnú činnosť,  na konci roka 2007 zaúčtovala ako predpísanú pohľadávku voči  Úradu práce, sociálnych vecí a rozvoja (ÚPSVR)   na účet 311/215. Príjmy roku 2008 od ÚPSVR  zúčtovala na  221RK/311, nakoľko tieto príjmy boli nižšie ako prepísaná pohľadávka, účet 311 zostal nevysporiadaný. Ako správne zaúčtovať tento zostatok?

Budovanie kanalizácie

ID360 | | Ing. Ingrid Veverková

V roku 2007 začala obec  budovať kanalizáciu z prostriedkov Európskeho fondu, štátneho rozpočtu (ŠR) a vlastných zdrojov. Pri záverečnom vyúčtovaní obec mala uhradiť poslednú faktúru do konca roku 2007 z vlastných zdrojov v sume približne 1 300 000 Sk, čo obec riešila úverom vo výške 1 000 000 Sk a 300 000 Sk sa uhradilo z rozpočtu obce. V júli v roku 2008 boli poukázané prostriedky z Európskej únie a ŠR. Majú sa tieto prostriedky zaradiť v rozpočtovej skladbe do kapitálových príjmov - kód zdroja 1162 položka 322001 a akým spôsobom ich zaúčtovať  do kapitálových výdavkov? Alebo sa kapitálový príjem zo ŠR nemusí rovnať kapitálovému vydaju?

Výdavky na stravné

ID359 | | Eva Krizáková

V obci je  zriadená materská škola  a školská jedáleň  bez právnej subjektivity. V školskej jedálni  sa stravujú zamestnanci obecného úradu, materskej školy  a školskej jedálne. Peniaze za stravné  od cudzieho stravníka vyberá obec  priamo do pokladnice obecného úradu  na základe dokladu od vedúcej školskej jedálne a účtuje sa  ako príjem na položku stravné 223003 ekonomickej klasifikácie, avšak nie je nám jasné, či by obec nemala  účtovať aj réžiu za vlastných zamestnancov,  t.j. 55%, ktoré má prispievať - zamestnávateľ  v zmysle zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. Obec má zriadený potravinový účet, všetky úhrady a účtovanie robí obecný úrad, nakoľko školská jedáleň je bez právnej subjektivity.

Mali by sa výdavky na stravovanie rozúčtovať na jednotlivé oddiely,  t.j. samospráva 01116, materská škola 091111 a školská jedáleň 09601? Malo by ísť tých spomínaných 55% potom na potravinový  účet a z potravinového naspäť na základný bežný  účet obce a bol by to príjme za stravné?

Refundácia mzdových a režijných nákladov

ID358 | | Eva Krizáková

Obec je účastníkom spoločného stavebného úradu a každý štvrťrok obec (správca) vystaví faktúru – refundáciu mzdových a režijných nákladov. Zo štátneho rozpočtu obec príjme bežný transfer na stavebný úrad, ale tento transfer nepresúva správcovi spoločného stavebného úradu. Obec iba uhradí faktúru.

Možno zaúčtovať tento prípad nasledovne:

Prijatie transferu zo štátneho rozpočtu                             221/357

Faktúra za refundáciu nákladov                                         518/321

Zaúčtovanie  do výnosov                                                    357/693

Úhrada faktúry                                                                 321/221,

prípadne sa zaúčtuje prostredníctvom účtov              585/359 ?

Zaúčtovanie bezodplatne získanej nehnuteľnosti

ID357 | | Ing. Anna Ľalíková

Príspevková organizácia previedla ešte neodpísanú budovu, ktorú získala bezodplatne,  na inú príspevkovú organizáciu, rovnako formou bezodplatného  prevodu. Aký bude postup zaúčtovania v prvej  príspevkovej organizácii, t. j. vyradenie  ešte neodpísanej budovy?  Aký bude postup zaúčtovania v druhej  príspevkovej organizácii, t. j. zaradenie  budovy získanej bezodplatne do užívania?