Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Ako zapojiť prebytok do hospodárenia

ID384 | | Ing. Anna Ľalíková

Sme obec a chceli by sme požiadať o radu v tejto otázke. Rozdiel  bežných a kapitálových príjmov a bežných a kapitálových výdavkov je schodok (fondy sa tvoriť nebudú), ale rozdiel príjmových a výdavkových finančných operácií je prebytkový. Ako zapojiť tento prebytok do hospodárenia v r. 2010 a v akej výške?

Rekapitulácia rozpočtu za r. 2009:

Príjmy Uprav.
rozpočet
Plnenie Výdavky Uprav.
rozpočet
Plnenie Rozdiel
+ prebytok
- schodok
Bežné príjmy 1 697 969 1 785 451 Bežné výdavky 952 607 915 802 +869 649
Vlastné príjmy rozpočtovej organizácie (RO) 16597 16180 Dotácie RO -bežné 672 731 675 827 -659 647
Kapitálové príjmy 187 339 205 347 Kapitálové výdavky 776 811 743 668 -538 321
Dotácie RO- kapitálové 22 000 8 481 -8 481
Bežné príjmy + kapitálové príjmy + vlastné príjmy RO spolu: 1 901 905 2 006 978 Bežné výdavky + kapitálové výdavky + dotácie RO  spolu: 2 424 149 2 343 778 -336 800
Príjmy- finančné operácie 566 346 537 922 Výdavky – finančné operácie 38 102 38 102 +499 820
Celkom: 2 468 251 2 544 900 Celkom: 2 462 251 2 381 880 +163 020

V schodku  336 800 € sú zahrnuté účelové  prostriedky zo štátneho rozpočtu,  ktoré boli prenesené do rozpočtu r. 2010 podľa §16 ods. 6 zákona č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách")  vo výške 19 969 €.

Obecné zastupiteľstvo  schvaľuje schodok vo výške 336 800  € , ktorý je krytý kladným rozdielom finančných operácií v r. 2009 a prebytok vo výške 163 020 € bude použitý v r. 2010 – položka  453 kód zdroja 46 (143 051 €) a 1319 (19 969 €)?

Tento prebytok je zároveň zostatkom finančných prostriedkov na účtoch s vylúčením zostatku účtu sociálneho fondu, rezervného fondu  a fondu rozvoja.

Príjmové operácie plnenie v r. 2009  vo výške 537 922 € tvoria:

  • prenesené z r.2008 podľa § 16 ods.6 zákona o rozpočtových pravidlách  vo výške 5692 €
  • úver vo výške 132 780 €
  • čerpanie fondu rezerv 10 377 €
  • čerpanie fondu rozvoje 389 073 €.

Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009

ID383 | | Ing. Anna Ľalíková

Hospodárenie obce a základnej školy, ktorá je v zriaďovateľskej pôsobnosti. Za rok 2009 bolo nasledovne:

Čerpanie rozpočtu r. 2009 Príjmy Výdavky Rozdiel
Bežný rozpočet (BR) 613 074,12 572 258,27 40 815,85
Kapitálový rozpočet (KR) 0,00 23 940,97 -23 940,97
BR + KR 613 074,12 596 199,24 16 874,88
z toho nevyčerpané  účelovo určené prostriedky štátneho rozpočtu 12 409,34 -
-12 409,34
Prebytok rozpočtu na rozdelenie RF -
-
4 465,54
Finančné operácie (FO) 36 017,66 14 072,39 21 945,27
SPOLU BR+KR+FO 649 091,78 610 271,63 38 820,15

Príjmové finančné operácie pozostávali:
Nevyčerpané účelovo určené  dotácie z roku 2008 17 109,66 (EK 453)
Prostriedky z rezervného fondu 18 908,00 (EK 454001)
FO príjmové spolu: 36 017,66
Výdavkové finančné operácie pozostávali:
Splátky úveru 11 055,80 (EK 821005)
Splátok za finančný prenájom 3 016,59 (EK 824)
FO výdavkové spolu 14 072,39

Prostriedky rezervného fondu  obec v roku 2009 použila  na kapitálové výdavky.

Rezervný fond j treba vytvoriť zo sumy 4.465,54 + 21.945,27 = 26. 410,91 €?

Je vypočítaný ako rozdiel bežného a kapitálového rozpočtu a zostatku finančných operácii? Treba previesť tieto prostriedky na samostatný bankový účet a ako  následne, keď ich budem používať, budem postupovať z hľadiska rozpočtových položiek  Ekonomickej klasifikácie? Ako sa táto skutočnosť odzrkadli v rozpočte?

Účtovanie nenávratného finančného príspevku

ID382 | | Ing. Anna Ľalíková

Obec je príjemcom  nenávratného finančného príspevku (NFP)  z Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)  na rekonštrukciu  kultúrneho domu a obecného úradu. V zmluve sú prostriedky 75 % je z fondov Európskej únie a 25 % je zo štátneho rozpočtu (ŠR).  Aké bude účtovné riešenie týchto prípadov, ale hlavne rozpočtového účtovníctva? Túto rekonštrukciu obec financovala z dlhodobého úveru a teraz čaká na financie z PPA.

  1. prijatá faktúra  od dodávateľa     119 000  eur
  2. úhrada faktúry  z úveru              119 000  eur
  3. splátka  úrokov
  4. splátka  istiny
  5. zaradenie  do  užívania               119 000 eur (A  ako odpisovať  túto rekonštrukciu, keď 75 % je z fondov EÚ,
    25 % je zo ŠR a obec spolufinancuje rekonštrukciu z vlastných prostriedkov
    vo výške 19 % DPH).
  6. prijatý NFP z PPA.

Účtovanie prenájmu

ID381 | | Ing. Anna Ľalíková

Ako má byť správne zaúčtovaný prenájom majetku, resp. ktoré kritérium je rozhodujúce či sa bude účtovať v rámci rozpočtových príjmov a výdavkov alebo ako podnikateľská činnosť:

  1. v obci
  2. v rozpočtovej organizácii v zriaďovateľskej pôsobnosti obce (škola prenajíma priestory na športové účely mimo vyučovacej doby) - v zriaďovacej listine má aj podnikateľskú činnosť a má na túto činnosť aj živnostenský list. Príjmy z prenájmu uvádza ako rozpočtové príjmy. Je takýto postup v súlade s platnou legislatívou? Ak nie, ako by mala základná škola  v spolupráci so zriaďovateľom postupovať?

Účtovanie prebytku hospodárenia

ID380 | | Ing. Anna Ľalíková

V roku 2007  prebytok hospodárenia ostal na učte 933. Prevodovým mostíkom  v roku 2008 je prebytok  na účte 428 D. Obecné zastupiteľstvo rozhodlo o prerozdelení prebytku hospodárenia nasledovne:

  • 10 % do rezervného fondu a
  • 90 % zapojiť do rozpočtu obce.

Ako správne zaúčtovať  rezervný fond a 90% prebytku zapojiť  do rozpočtu - príjmovej časti?

Odpisovanie dlhodobého majetku

ID379 | | Ing. Bibiána Jobbágyová

Obec kúpila do výdajne stravy nasledovné zariadenie:

  1. ohrievací pult vo výške        1.837,- €
  2. chladničku vo výške                209,- €
  3. kuchynskú linku vo výške         284,- €

Možno uvedené veci zaradiť ako súbor dlhodobého hmotného majetku? Ak áno, na aký účet?

Príspevok na stravovanie

ID378 | | Ing. Zita Kajanovičová

Obec poskytuje zamestnancom príspevok na stravovanie podľa § 152 odsek 4 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. Príspevok je finančný,  keďže v obci nie je žiadne stravovacie zariadenie, ani nie je možné stravu zabezpečiť iným spôsobom. Otázka sa týka zdaňovania príspevku,  percentuálnej sadzby,  sadzby „stravného", či má byť sadzba vo výške 55% zo stravného alebo až 75 % zo „stravného".

Zaúčtovanie nevrátenej pohľadávky

ID377 | | Ing. Anna Ľalíková

Jedna z 23-och obcí  v roku 2006 uzatvorila Zmluvu o poskytnutí (združení)  finančných prostriedkov s občianskym združením na projekt – tvorbu kompostoviska . Obec viackrát združila finančné prostriedky, ktoré je neskôr aj boli vrátené. Ostala iba čiastka 1991,64 eur, ktorú obce doposiaľ evidujú na účte 318-pohľadávka. V tomto roku  občianske združenie zaslalo obci záverečné vyúčtovanie projektu, v ktorom sú vysvetlené všetky výdavky na projekt a vrátenie zostatku z projektu,  čo  predstavuje  170,34 eur.  Rozdiel t.j.1821,30 eur, by mala obec  účtovne odpísať.

Ako treba  správne zaúčtovať nevrátenú pohľadávku?  Odpísať ju k účtu 428AÚ? Aké podklady sú potrebné k odpísaniu pohľadávky? Stačí iba kópia vyúčtovania občianskeho združenia, alebo treba  aj uznesenie obecného zastupiteľstva?

Úprava rozpočtu

ID376 | | Ing. Ingrid Veverková

Obec má schválený a vyrovnaný rozpočet na rok 2010 a má v ňom rozpočtovaný bežný príjem  k 30. 6. 2010 - za správne poplatky  čiastku 500 €, ale skutočnosť u správneho poplatku k 30. 6. 2010 je čiastka 100 €. Obec už vie, že v tomto roku sa jej nepodarí naplniť príjem u „správneho poplatku" v príjmovej časti rozpočtu.  Môže obec vykonať úpravu rozpočtu, t.j. znížiť v príjmovej časti rozpočtu výšku  rozpočtovaného príjmu, napr. o 300 € a znížiť vo výdavkovej časti rozpočtu výšku rozpočtovaných výdavkov  300 €, aby rozpočet po takejto úprave zostal vyrovnaný?

Úprava rozpočtu

ID375 | | Ing. Ingrid Veverková

Obec má schválený a vyrovnaný rozpočet na rok 2010 a má v ňom rozpočtovaný bežný príjem  k 30. 6. 2010 - za správne poplatky  čiastku 500 €, ale skutočnosť u správneho poplatku k 30. 6. 2010 je čiastka 100 €. Obec už vie, že v tomto roku sa jej nepodarí naplniť príjem u „správneho poplatku" v príjmovej časti rozpočtu.  Môže obec vykonať úpravu rozpočtu, t.j. znížiť v príjmovej časti rozpočtu výšku  rozpočtovaného príjmu, napr. o 300 € a znížiť vo výdavkovej časti rozpočtu výšku rozpočtovaných výdavkov 300 €, aby rozpočet po takejto úprave zostal vyrovnaný?