ISSN 1339-1429
Otázky a odpovede
Zoznam otázok
zoradiť výsledky podľa:
Ako zapojiť prebytok do hospodárenia
ID384 | | Ing. Anna Ľalíková
Sme obec a chceli by sme požiadať o radu v tejto otázke. Rozdiel bežných a kapitálových príjmov a bežných a kapitálových výdavkov je schodok (fondy sa tvoriť nebudú), ale rozdiel príjmových a výdavkových finančných operácií je prebytkový. Ako zapojiť tento prebytok do hospodárenia v r. 2010 a v akej výške?
Rekapitulácia rozpočtu za r. 2009:
Príjmy | Uprav. rozpočet | Plnenie | Výdavky | Uprav. rozpočet | Plnenie | Rozdiel + prebytok - schodok |
---|---|---|---|---|---|---|
Bežné príjmy | 1 697 969 | 1 785 451 | Bežné výdavky | 952 607 | 915 802 | +869 649 |
Vlastné príjmy rozpočtovej organizácie (RO) | 16597 | 16180 | Dotácie RO -bežné | 672 731 | 675 827 | -659 647 |
Kapitálové príjmy | 187 339 | 205 347 | Kapitálové výdavky | 776 811 | 743 668 | -538 321 |
Dotácie RO- kapitálové | 22 000 | 8 481 | -8 481 | |||
Bežné príjmy + kapitálové príjmy + vlastné príjmy RO spolu: | 1 901 905 | 2 006 978 | Bežné výdavky + kapitálové výdavky + dotácie RO spolu: | 2 424 149 | 2 343 778 | -336 800 |
Príjmy- finančné operácie | 566 346 | 537 922 | Výdavky – finančné operácie | 38 102 | 38 102 | +499 820 |
Celkom: | 2 468 251 | 2 544 900 | Celkom: | 2 462 251 | 2 381 880 | +163 020 |
V schodku 336 800 € sú zahrnuté účelové prostriedky zo štátneho rozpočtu, ktoré boli prenesené do rozpočtu r. 2010 podľa §16 ods. 6 zákona č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách") vo výške 19 969 €.
Obecné zastupiteľstvo schvaľuje schodok vo výške 336 800 € , ktorý je krytý kladným rozdielom finančných operácií v r. 2009 a prebytok vo výške 163 020 € bude použitý v r. 2010 – položka 453 kód zdroja 46 (143 051 €) a 1319 (19 969 €)?
Tento prebytok je zároveň zostatkom finančných prostriedkov na účtoch s vylúčením zostatku účtu sociálneho fondu, rezervného fondu a fondu rozvoja.
Príjmové operácie plnenie v r. 2009 vo výške 537 922 € tvoria:
- prenesené z r.2008 podľa § 16 ods.6 zákona o rozpočtových pravidlách vo výške 5692 €
- úver vo výške 132 780 €
- čerpanie fondu rezerv 10 377 €
- čerpanie fondu rozvoje 389 073 €.
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
ID383 | | Ing. Anna Ľalíková
Hospodárenie obce a základnej školy, ktorá je v zriaďovateľskej pôsobnosti. Za rok 2009 bolo nasledovne:
Čerpanie rozpočtu r. 2009 | Príjmy | Výdavky | Rozdiel |
---|---|---|---|
Bežný rozpočet (BR) | 613 074,12 | 572 258,27 | 40 815,85 |
Kapitálový rozpočet (KR) | 0,00 | 23 940,97 | -23 940,97 |
BR + KR | 613 074,12 | 596 199,24 | 16 874,88 |
z toho nevyčerpané účelovo určené prostriedky štátneho rozpočtu | 12 409,34 | - |
-12 409,34 |
Prebytok rozpočtu na rozdelenie RF | - |
- |
4 465,54 |
Finančné operácie (FO) | 36 017,66 | 14 072,39 | 21 945,27 |
SPOLU BR+KR+FO | 649 091,78 | 610 271,63 | 38 820,15 |
Príjmové finančné operácie pozostávali: | ||
---|---|---|
Nevyčerpané účelovo určené dotácie z roku 2008 | 17 109,66 | (EK 453) |
Prostriedky z rezervného fondu | 18 908,00 | (EK 454001) |
FO príjmové spolu: | 36 017,66 | |
Výdavkové finančné operácie pozostávali: | ||
Splátky úveru | 11 055,80 | (EK 821005) |
Splátok za finančný prenájom | 3 016,59 | (EK 824) |
FO výdavkové spolu | 14 072,39 |
Prostriedky rezervného fondu obec v roku 2009 použila na kapitálové výdavky.
Rezervný fond j treba vytvoriť zo sumy 4.465,54 + 21.945,27 = 26. 410,91 €?
Je vypočítaný ako rozdiel bežného a kapitálového rozpočtu a zostatku finančných operácii? Treba previesť tieto prostriedky na samostatný bankový účet a ako následne, keď ich budem používať, budem postupovať z hľadiska rozpočtových položiek Ekonomickej klasifikácie? Ako sa táto skutočnosť odzrkadli v rozpočte?
Účtovanie nenávratného finančného príspevku
ID382 | | Ing. Anna Ľalíková
Obec je príjemcom nenávratného finančného príspevku (NFP) z Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) na rekonštrukciu kultúrneho domu a obecného úradu. V zmluve sú prostriedky 75 % je z fondov Európskej únie a 25 % je zo štátneho rozpočtu (ŠR). Aké bude účtovné riešenie týchto prípadov, ale hlavne rozpočtového účtovníctva? Túto rekonštrukciu obec financovala z dlhodobého úveru a teraz čaká na financie z PPA.
- prijatá faktúra od dodávateľa 119 000 eur
- úhrada faktúry z úveru 119 000 eur
- splátka úrokov
- splátka istiny
- zaradenie do užívania 119 000 eur (A ako odpisovať túto rekonštrukciu, keď 75 % je z fondov EÚ,
25 % je zo ŠR a obec spolufinancuje rekonštrukciu z vlastných prostriedkov
vo výške 19 % DPH). - prijatý NFP z PPA.
Účtovanie prenájmu
ID381 | | Ing. Anna Ľalíková
Ako má byť správne zaúčtovaný prenájom majetku, resp. ktoré kritérium je rozhodujúce či sa bude účtovať v rámci rozpočtových príjmov a výdavkov alebo ako podnikateľská činnosť:
- v obci
- v rozpočtovej organizácii v zriaďovateľskej pôsobnosti obce (škola prenajíma priestory na športové účely mimo vyučovacej doby) - v zriaďovacej listine má aj podnikateľskú činnosť a má na túto činnosť aj živnostenský list. Príjmy z prenájmu uvádza ako rozpočtové príjmy. Je takýto postup v súlade s platnou legislatívou? Ak nie, ako by mala základná škola v spolupráci so zriaďovateľom postupovať?
Účtovanie prebytku hospodárenia
ID380 | | Ing. Anna Ľalíková
V roku 2007 prebytok hospodárenia ostal na učte 933. Prevodovým mostíkom v roku 2008 je prebytok na účte 428 D. Obecné zastupiteľstvo rozhodlo o prerozdelení prebytku hospodárenia nasledovne:
- 10 % do rezervného fondu a
- 90 % zapojiť do rozpočtu obce.
Ako správne zaúčtovať rezervný fond a 90% prebytku zapojiť do rozpočtu - príjmovej časti?
Odpisovanie dlhodobého majetku
ID379 | | Ing. Bibiána Jobbágyová
Obec kúpila do výdajne stravy nasledovné zariadenie:
- ohrievací pult vo výške 1.837,- €
- chladničku vo výške 209,- €
- kuchynskú linku vo výške 284,- €
Možno uvedené veci zaradiť ako súbor dlhodobého hmotného majetku? Ak áno, na aký účet?
Príspevok na stravovanie
ID378 | | Ing. Zita Kajanovičová
Obec poskytuje zamestnancom príspevok na stravovanie podľa § 152 odsek 4 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. Príspevok je finančný, keďže v obci nie je žiadne stravovacie zariadenie, ani nie je možné stravu zabezpečiť iným spôsobom. Otázka sa týka zdaňovania príspevku, percentuálnej sadzby, sadzby „stravného", či má byť sadzba vo výške 55% zo stravného alebo až 75 % zo „stravného".
Zaúčtovanie nevrátenej pohľadávky
ID377 | | Ing. Anna Ľalíková
Jedna z 23-och obcí v roku 2006 uzatvorila Zmluvu o poskytnutí (združení) finančných prostriedkov s občianskym združením na projekt – tvorbu kompostoviska . Obec viackrát združila finančné prostriedky, ktoré je neskôr aj boli vrátené. Ostala iba čiastka 1991,64 eur, ktorú obce doposiaľ evidujú na účte 318-pohľadávka. V tomto roku občianske združenie zaslalo obci záverečné vyúčtovanie projektu, v ktorom sú vysvetlené všetky výdavky na projekt a vrátenie zostatku z projektu, čo predstavuje 170,34 eur. Rozdiel t.j.1821,30 eur, by mala obec účtovne odpísať.
Ako treba správne zaúčtovať nevrátenú pohľadávku? Odpísať ju k účtu 428AÚ? Aké podklady sú potrebné k odpísaniu pohľadávky? Stačí iba kópia vyúčtovania občianskeho združenia, alebo treba aj uznesenie obecného zastupiteľstva?
Úprava rozpočtu
ID376 | | Ing. Ingrid Veverková
Obec má schválený a vyrovnaný rozpočet na rok 2010 a má v ňom rozpočtovaný bežný príjem k 30. 6. 2010 - za správne poplatky čiastku 500 €, ale skutočnosť u správneho poplatku k 30. 6. 2010 je čiastka 100 €. Obec už vie, že v tomto roku sa jej nepodarí naplniť príjem u „správneho poplatku" v príjmovej časti rozpočtu. Môže obec vykonať úpravu rozpočtu, t.j. znížiť v príjmovej časti rozpočtu výšku rozpočtovaného príjmu, napr. o 300 € a znížiť vo výdavkovej časti rozpočtu výšku rozpočtovaných výdavkov 300 €, aby rozpočet po takejto úprave zostal vyrovnaný?
Úprava rozpočtu
ID375 | | Ing. Ingrid Veverková
Obec má schválený a vyrovnaný rozpočet na rok 2010 a má v ňom rozpočtovaný bežný príjem k 30. 6. 2010 - za správne poplatky čiastku 500 €, ale skutočnosť u správneho poplatku k 30. 6. 2010 je čiastka 100 €. Obec už vie, že v tomto roku sa jej nepodarí naplniť príjem u „správneho poplatku" v príjmovej časti rozpočtu. Môže obec vykonať úpravu rozpočtu, t.j. znížiť v príjmovej časti rozpočtu výšku rozpočtovaného príjmu, napr. o 300 € a znížiť vo výdavkovej časti rozpočtu výšku rozpočtovaných výdavkov 300 €, aby rozpočet po takejto úprave zostal vyrovnaný?