Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Oprava základu dane

ID947 | | Ing. Alžbeta Hermanová

Ak vystavím dobropis odberateľovi v novembri 2011. Kedy  je nutné ho uviesť v daňovom priznaní k DPH, v novembri 2011? Možno ho uviesť v daňovom priznaní až v decembri 2011?

Časové rozlíšenie reklamných predmetov

ID861 | | Ing. Jozef Pohlod

Vždy v decembri spoločnosť nakúpi propagačné predmety v hodnote do 16,60 eura za kus. Podľa  opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. nie je možné časovo rozlíšiť náklady na reklamu a propagáciu.  Tieto predmety firma ale určite nespotrebuje do konca roka, tak z hľadiska zásady opatrnosti by chcela spoločnosť o spotrebe týchto predmetov účtovať postupne až v nasledujúcom účtovnom období. Keďže to nie je možné účtovať cez časové rozlíšenie, otázka znie, či možno o týchto propagačných predmetoch účtovať ako o zásobách materiálu, pokiaľ to bude uvedené v internej smernici?  Čiže nákup v tomto roku sa zaúčtuje na účty 112/321 a v budúcom roku sa bude postupne účtovať spotreba predmetov  na účtoch 501/112?

Zamestnanec popri živnosti

ID910 | | Ing. Silvia Jambrichová

Má zamestnanec nárok v roku 2011 na alikvotnú mesačnú časť nezdaniteľnej časti základu dane na daňovníka, ak je súčasne živnostník a platiteľ DPH.

Stanovenie výšky dovolenky

ID937 | | JUDr. Marek Švec

Pri nástupe do zamestnania sa urobí výmer dovolenky  a ráta sa buď na celý rok alebo na časť roka, ale nárok na jej čerpanie je až po odpracovaní 90 dní. Len tieto záležitosti a informácie sa sledujú ohľadom odolenky?

Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste

ID938 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Zamestnávateľ dal zaočkovať zamestnancov, keďže mali absolvovať zahraničnú pracovnú cestu do Afriky. Zaočkovať sa dali ešte v júni 2011, ale pracovná cesta sa ešte neuskutočnila. Hospodársky rok v účtovníctve sa končí v auguste. Keďže sa pracovná cesta neuskutočnila, tak účtovníčka nedala očkovanie do daňových výdavkov, urobila správne? A keďže spoločnosť účtuje v podvojnom účtovníctve, tak nákup očkovacích látok a samotné očkovanie sa  zaúčtovalo na účet 528. Je tento postup správny?

Klasifikácia podnikania a stravné člena občianskeho združenia

ID924 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Ak občianske združenie založené pre účely športovej činnosti prenajíma svoje nehnuteľnosti (budovu), je táto činnosť klasifikovaná ako podnikanie? Kedy je prenájom budovy alebo miestnosti podnikaním? Podľa akého zákona? Druhá otázka sa týka člena (dieťa) telovýchovnej jednoty alebo CVC (centra voľného času). Ak sa tento člen zúčastní športového podujatia nad 5 hodín mimo bydliska, má nárok na stravné 3,8 eura? Treba pri účtovaní tohto stravného prikladať k podpisu o prevzatí sumy aj pokladničný doklad, a musí byť presne vo výške 3,8 eura ?

Pracovný pomer na kratší pracovný čas

ID946 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Ak sa so svojím zamestnávateľom dohodnem, že z rodinných dôvodov miesto ustanoveného týždenného pracovného času budem pracovať len na kratší pracovný čas v rozsahu 12 hodín týždenne, aké osobitosti vyplynú z takéhoto pracovného pomeru podľa Zákonníka práce?

Oprava parkovacích plôch

ID860 | | Ing. Jozef Pohlod

V areáli firmy vlastníme zastavané plochy a nádvoria, na ktorých sú parkovacie miesta. Podklad plôch bol panelový, a keďže panely boli značne poškodené, v roku 2009 spoločnosť začala opravu parkovacích plôch. Oprava plôch je realizovaná od roku 2009, kedy bola spravená  prvá časť, ďalšie v rokoch  2010 a 2011 a predpokladáme, že práce budú dokončené v roku 2012. Časť materiálu (kamenivo, betón, obrubníky, zámkovú dlažbu) dodávame my, ako realizátor a vlastník, a časť dodávateľ prác. V roku 2010 sme nakúpili materiál, ktorý bol použitý pri realizácií opráv. Dodávateľská firma, ktorá práce realizovala nám fakturovala iba úplne dokončené práce. Fakturácia prebehla v decembri 2010. Množstvo kúpenej a uloženej dlažby bolo 1500 m2. Avšak zapieskovaná a definitívne ukončená práca bola iba na ploche 850 m2. Dodávateľ podľa dohody vyfakturoval práce iba na ukončenú plochu, t. j. 850 m2. Materiál a práce na túto ukončenú plochu sme zaúčtovali na účet 511. Ako má byť správne zaúčtovaný materiál v množstve 650 m2 (ktorý je už „spracovaný") v roku 2010, avšak ku ktorému práce budú vyfakturované až tento rok 2011?

Ochrana osobných údajov

ID911 | | JUDr. Marcela Macová

Môžu si poslanci mestského zastupiteľstva, či už priamo alebo prostredníctvom hlavného kontrolóra vyžiadať informácie o výške platov zamestnancov príspevkovej organizácie, ktorej je zriaďovateľom mesto, a tieto pojať do kontroly o hospodárení príspevkovej organizácie a následne zverejniť v záveroch kontroly na mestskom zastupiteľstve?

Reklamný predmet

ID863 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Firma sa v tomto roku, t. j. 2011 rozhodla, že pri nákupe nad určitú sumu vo vlastných predajniach bude v mesiaci december dávať bezplatne fľašu vína. Možno zaúčtovať nákup tohto vína ako reklamný predmet do výdavkov ovplyvňujúcich základ dane?  Má spoločnosť nárok na uplatnenie DPH z tohto nákupu? Cena vína je 1,37 eura s DPH za kus. Uvedené víno nemá firemné etikety.