Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Kúpa auta z Čiech na súčiastky

ID5307 | | Ing. Ondrej Baláž

Kúpili sme auto na súčiastky, sme autoservis. Aké je správne učtovanie. Zásoby účtujeme spôsobom A.

Ostatné kapitálové fondy z vkladov spoločníkov

ID5305 | | Ing. Ondrej Baláž

V minulosti spoločnosť vytvorila ostatné kapitálové fondy z vkladov spoločníkov (pôžičiek) pre spoločnosť. Teraz si chce spoločnosť tieto vklady spoločníkom vrátiť. Ako správe postupovať z daňového a účtovného hľadiska pri vrátení uvedených vkladov účtovaných na účet 413 - Ostatné kapitálové fondy. Spoločnosť vytvorila tieto vklady z dôvodu zlej finančnej situácii spoločnosti. Teraz sa spoločnosť nachádza v lepšej finančnej situácii.

OSS režim - tovar a poštovné (druh dodania)

ID5323 | | Ing. Marián Drozd

Predávame tovar prostredníctvom e-shopu. Tovar zasielame aj do iných členských štátov EÚ (Česko, Rakúsko). Vo faktúrach máme uvedené položky za tovar a položku za dopravu. Ako správne vykázať druh dodania v daňovom priznaní OSS položky za tovar a položku za poštovné? Je to spoločne ako tovar - GB?

Základ dane pri poskytnutí služby

ID5319 | | Ing. Marián Drozd

Ak v súvislosti s poskytnutím služby vznikajú iné náklady, napr. amortizácia a podobne, zahŕňajú sa tieto náklady do jedného základu dane spolu s dodaním služby a podliehajú rovnakému daňovému režimu ako dodanie služby? Je toto tvrdenie správne?

Účtovanie príspevku na stravovanie

ID5269 | | Tatiana Macháčová

obec poskytuje svojim zamestnancom príspevok na stravovanie, ktorý vypláca zamestnancovi na účet posledný deň pre začiatkom nového mesiaca v sume 4,80 na deň ( 4. + 0,80 SF). tento príspevok vypláca jednou sumou napr 21 dno v hodnote 100,80€. Potrebujem si overiť účtovanie či správne to účtujem : 100,80 € 335 / 2211 0111 642014. Na konci mesiaca urobím predpis skutočného príspevku 527/335. Účtovanie na SF 16,80 472/333-predpis a prevod na bežný účet 333/221FS. Stále nie je mi jasné ako mám správne zaúčtovať príjem zo SF na BU obce. Ja som za to , že to budem účtovať takto : - 16,80 335/2211 0111 642014 číže ponižujem výdavky na položke o sumu ktorá bola prevedená na bežný účet . Neviem či je to správne , ale mám za to , že skutočné náklady -príspevok na stravovanie sú iba vo výške 4 € na deň nie 4,80€ . 

Oprava a technické zhodnotenie

ID5221 | | Tatiana Macháčová

Meníme pripojovací kábel na trafostanici, technické parametre sa oproti starému káblu nemenia, konzultované s technickým pracovníkom, ide len o výmenu časti privádzacieho kábla do trafostanice z olejového na plastový a jeho mierny posun. Podľa nás by sa malo o výmene kábla účtovať ako o oprave 511, lebo nový plastový kábel neprinesie žiadne nové vlastnosti (bude privádzať rovnaké množstvo energie a pod.). K tejto výmene kábla bolo potrebné vypracovať projektovú dokumentáciu, je potrebné vyjadrenie plynárov, telekomunikácii, či je prekládka možná, či novou trasou nebudú narušené ich siete a je potrebné stavebné povolenie a po ukončení výmeny kábla aj kolaudačné rozhodnutie, avšak aj napriek tomu, že je potrebné toto všetko ide len o výmenu kábla za kábel. Avšak prostriedky na projektovú dokumentáciu od nášho zriaďovateľa sme dostali ako kapitálové prostriedky. Môžeme teda účtovať o technickom z hodnotení len vo výške nákladov na projektovú dokumentáciu (účet 042), keďže zriaďovateľ označil tieto prostriedky ako kapitálové a všetky ostatné náklady, na vyjadrenia, povolenia a celkovú realizáciu výmeny kábla, ktoré pôjdu z našich zdrojov, účtovať ako bežné náklady (účet 511)? A ešte otázka, keď sa jedná o pripojovací kábel do trafostanice, išlo by o technické zhodnotenie Trafostanice, ktorú máme v minulosti zaradenú do 4 odpis skupiny, alebo by sa to bralo ako osobitný objekt prípojka a vytvorila by sa nová karta a zaradilo by sa to do 4 odpis. skupiny? Pretože, nenašli sme v majetku osobitnú kartu vybudovanie prípojky do trafostanice, takže nevieme ako bolo o starom pripojovacom kábli v minulosti účtované. Vopred ďakujem za Vašu pomoc a odborné stanovisko v danej problematike. 

Možnost odečtu 45 % podílu zaměstnance za stravenky ze sociálního fondu jako nezdanitelná částka?

ID5309 | | Ing. Marián Drozd

Zaměstnavatel (1 zaměstnanec) tvoří sociální fond ve výši povinného přídělu 0,6% z hrubé mzdy každý měsíc. Zaměstnavatel poskytuje aktuálně zaměstnanci stravenky ve výši 8,3 € za den, 55 % 4,57 € si uplatňuje zaměstnavatel jako denní daňovou položku, 3,73 €/den odečítá z čisté mzdy zaměstnanci a účtuje interním dokladem 331/213. Dotaz je, zda by se uvedená denní částka stravenky, kterou odečítá firma zaměstnanci ve výši 45 % z hodnoty stravenky dala zúčtovat jako příspěvek ze sociálního fondu zaměstnanci? Konkrétně by to znamenalo, že by se hodnota 45 % ze stravenky již neodečítala zaměstnanci z čisté mzdy. Pouze by se interním dokladem zaúčtovala měsíční částka na účty 472/213. Zaměstnanec by si na stravné nic nepřispíval, vše by za něj platil až do vyčerpání fondu zaměstnavatel. Je takováto varianta možná? A ještě dotaz, pokud je to takto možné a v pořádku, jedná se o nezdanitelnou částku jak na straně zaměstnance, tak zaměstnavatele, je to tak správně? K žádnému navýšení o daň a sociální a zdravotní odvody pojistného zde nedojde?

Verejné obstarávanie

ID5273 | | Marek Griga

Chceli by sme Vás požiadať o metodické usmernenie. V roku 2008 uzatvorilo mesto Handlová so spoločnosťou FIN.M.O.S zmluvu o zabezpečení verejného osvetlenia, predmetom ktorej bol záväzok spoločnosti na vlastné náklady uskutočniť investíciu do zariadení verejného osvetlenia a súčasne pre mesto prevádzkovať verejné osvetlenie. Súčasťou zmluvy o zabezpečení verejného osvetlenia bolo aj uzatvorenie zmluvy o prevode akcií, v zmysle ktorej mesto Handlová nakúpilo akcie spoločnosti. V súčasnosti sa mesto Handlová a spoločnosť dohodli na skončení zmluvy, pričom spoločnosť FIN.M.O.S odovzdá mestu všetky zariadenia verejného osvetlenia na základe zmluvy. Kúpna cena za odkúpenie verejného osvetlenia od spoločnosti FIN.M.O.S má byť vo výške viac ako 1 milión eur. V podstate mesto odkúpi zariadenia verejného osvetlenia, ktoré sa nachádzajú na území mesta, a to na základe toho, že spoločnosť FIN.M.O.S tieto zariadenia technicky zhodnotila a neprenechá ich mestu po skončení zmluvného vzťahu bezodplatne. Nakoľko predmetom zmluvy bude odovzdanie zariadení verejného osvetlenia do vlastníctva mesta za odplatu, avšak ide o jedinú spoločnosť, od ktorej je možné tieto zariadenia odkúpiť, je možné uzatvoriť tento zmluvný vzťah bez verejného obstarávania, poprípade je možné použiť v tomto prípade priame rokovacie konanie?

Zánik mandátu poslanca obecného zastupiteľstva

ID5301 | | JUDr. Jozef Tekeli

Chcela by som som sa spýtať, ako správne počítať lehotu pri zániku mandátu poslanca obecného zastupiteľstva v zmysle zákona č. 369/1990 Zb. § 25 ods. 2 písm.g), ak sa počas jedného roka ani raz nezúčastní na zasadnutí OZ, či od dňa, kedy sa naposledy zúčastnil zasadnutia, alebo od toho, kedy sa nezúčastnil. Máme poslanca, ktorý sa naposledy zúčastnil zasadnutia 13.10.2023 a nasledujúce zasadnutie konané dňa 13.12.2023 sa už nezúčastnil, či lehota jeden rok uplynie 14.10.2024 alebo až 13.12.2024. 

Predaj nehnuteľnosti nepodnikateľom a daň z príjmu

ID5299 | | Ing. Marián Drozd

FO nepodnikateľ nadobudla nehnuteľnosť v troch častiach:

  1. 60 % nehnuteľnosti dedením v marci roka 2018,
  2. 20 % nehnuteľnosti kúpou v júli roka 2020,
  3. 20 % nehnuteľnosti rozhodnutím súdu vo februári 2024.

Fyzická osoba sa chystá v októbri roka 2024 túto nehnuteľnosť predať. V prvom prípade teda FO spĺňa podmienky pre oslobodenie od dane z príjmu a v prípadoch 2 a 3 nie, keďže neprešlo 5 rokov od týchto nadobudnutí. Je potrebné pri predaji nehnuteľnosti posudzovať možnosť oslobodenia od dane z príjmu za každý z predošlých troch bodov samostatne, a teda vyčísliť prípadný základ dane pre každý spôsob nadobudnutia samostatne? Alebo sa pri predaji bude nadobudnutie nehnuteľnosti posudzovať ako celok, napríklad dátumom poslednej časti nadobudnutia?