Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Prijatie úveru v obci na realizáciu projektov

ID5351 | | Ing. Ingrid Veverková

Môže obec prijať preklenovací úver (vo výške nenávratného finančného príspevku) na kapitálové výdavky z dôvodu realizácie projektu po 31.08.2024? Rozpočtové opatrenie nebolo do 31.8.2024 vykonané. Obec má podpísanú zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku s poskytovateľom.

Používanie fondov

ID5335 | | Ing. Ingrid Veverková

Je správne tvrdenie, že ak obec po ukončení rozpočtového roka schváli v záverečnom účte prídel do rezervného fondu 10 % a zvyšok výsledku hospodárenia (rozpočtu) do iných peňažných fondov, potom použitie prostriedkov z týchto peňažných fondov môže použiť na akékoľvek schválené projekty, teda napr. podľa rozhodnutia orgánu obce na bežné alebo kapitálové, alebo kombinácia výdavkov?

Tovar zadarmo (1 + 1 zadarmo)

ID5333 | | Ing. Anton Kolembus

Ako správne účtovať u predávajúceho a u kupujúceho predaj tovaru pri akcii 1+1 zadarmo? Ako je to z účtovného (JÚ, PÚ - spôsob A a spôsob B) a daňového hľadiska (DzP a DPH)?

Zlúčenie spoločností

ID5321 | | Ing. Ondrej Baláž

Spoločnosť A sa ide zlúčiť do spoločnosti B. Spoločnosť A vlastní spoločnosť B, teda v účtovníctve má účet 061. Spoločnosť A musí zostaviť účtovnú závierku v reálnych hodnotách, ku dňu predchádzajúcemu rozhodnému dňu. Ako správne oceniť tento podiel? Je potrebné ho oceniť znalcom? Je potrebné vypočítať v tejto závierke goodwill?

Oprávnené náklady obce 2

ID5331 | | Tatiana Macháčová

Môže obec použiť finančné prostriedky z rozpočtu obce - nejde o vlastné finančné prostriedky na výstavbu osvetlenia - a môže uhrádzať pravidelné mesačné faktúry na elektrickú energiu na súkromnej ceste a osvetľuje súkromné pozemky? Ani cesta, ani osvetľované pozemky nie sú majetkom obce a využívajú ich výhrade 5 vlastníci pozemkov a prístupovej cesty. 

Oprávnené náklady obce

ID5327 | | Tatiana Macháčová

Obec vybudovala na súkromnom pozemku stĺp verejného osvetlenia, platí za el. energiu, ktorú používa na osvetľovanie cudzieho pozemku. Náklad na vybudovanie a následná prevádzka - všetko uhrádza z prostriedkov obce. (Pozn.: Vieme, kto je vlastníkom pozemku, a prístupová cesta, ktorá sa osvetľuje, je výlučné vo vlastníctve fyzických osôb.) Môže obec použiť finančné prostriedky na takýto účel?

Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce

ID5311 | | Ing. Ingrid Veverková

Záverečný účet obce za rok vykázal prebytkový výsledok hospodárenia vo výške 31 923 €. Je potrebné celý prebytok hospodárenia obce previesť do rezervného fondu? Ak obec prevedie len povinný prídel 10 %, čo je potrebné urobiť s rozdielom? 

Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór

ID5303 | | Ing. Peter Konečný

Má byť hlavnému kontrolórovi obce poskytnutá letná a vianočná odmena, ak platia tieto podmienky: - vyplatenie letnej aj mesačnej odmeny je zakotvené v kolektívnej zmluve, - odmena nie je viazaná na plnenie pracovných povinností, - nejde o "mesačnú odmenu ", ako je uvedené v § 18c odseku 5) zákona č. 369/1990 Zb.

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch

ID5275 | | Ing. Klára Klabníková

Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Obraciame sa na Vás so žiadosťou o usmernenie, ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým-osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta. Pri neváženom zbere komunálneho odpadu sa podľa zákona č. 582/2004 Z.z. totiž vypočíta poplatok ako súčin sadzby poplatku, frekvencie odvozov a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva. Nakoľko budovanie podzemných kontajnerov mestami predstavuje obrovský potenciál pre zlepšenie kvality verejných priestranstiev a udržiavanie čistoty v okolí podzemných kontajnerov, čím ďalej tým viac miest a obcí sa bude uberať touto cestou. Podľa nášho názoru by bolo nevyhnutné legislatívne upraviť aj tento spôsob ukladania komunálneho odpadu resp. legislatívne upraviť spôsob výpočtu poplatku pri neváženom ukladaní komunálneho odpadu do takýchto podzemných kontajnerov. 

Daňové výdavky na externých pracovníkov

ID5325 | | Ing. Marián Drozd

Naša materská spoločnosť v Číne vyšle svojich zamestnancov na rozbehnutie výroby na Slovensku. Môžeme si uznať daňové výdavky na ich ubytovanie, stravovanie a dopravu? Je potrebné mať zmluvu na tieto výdavky medzi nami ako spoločnosť s. r. o. so sídlom na Slovensku a materskou spoločnosťou ?