Vyhľadávanie

počet výsledkov: 2243

Rozpočtová položka pre finančnú zábezpeku

ID5747 | | Tatiana Macháčová

So spoločnosťou SSD sme uzatvorili dodatok k Zmluve o súhlase na vykonanie preložky elektromagnetického rozvodového zariadenia (modernizácia existujúcej trafostanice.) Na základe tohto dodatku sme im uhradili finančnú zábezpeku, ktorá nám bude vrátená po ukončení investície, do konca roku 2026. Bude nami uhradená zábezpeka súčasťou investície/technického zhodnotenia alebo je to samostatná rozpočtová položka s konkr. číslom?

Darovanie hnuteľného majetku

ID5761 | | Tatiana Macháčová

Sme mestská časť Bratislavy. Mestu chceme postúpiť kamerový systém, ktorý máme vedený v majetku a zároveň nie je odpísaný. Aké sú prosím možnosti? Z doteraz načítaných dostupných informácií je podľa nás možné mestu kamerový systém buď zveriť, alebo odpredať za trhovú cenu. Platí ustanovenie, že majetok obce nie je možné darovať (ak sa nejedná o dražbu)? Ako sa s daným postúpením majetku hlavnému mestu potom účtovne vysporiadať, nakoľko majetok ešte nie je odpísaný? 

Transakčná daň

ID5803 | | Ing. Klára Klabníková

SZČO nemal dostatok finančných prostriedkov na podnikateľskom účte a faktúry uhradil kartou z osobného účtu, akým spôsobom má vysporiadať transakčnú daň?

Opravy chýb minulých rokov

ID5799 | | Terézia Urbanová

Podľa ustanovenia § 16 zákona o účtovníctve sa po zostavení individuálnej účtovnej závierky účtovné knihy uzavrú a účtovná závierka sa vloží do registra účtovných závierok. Ak po uzavretí účtovných kníh a zostavení individuálnej účtovnej závierky účtovná jednotka zistí, že údaje v účtovnej závierke sú napr. neúplné, uzavreté účtovné knihy už nie je možné otvoriť a zistené nedostatky sa zaúčtujú do nasledujúceho účtovného obdobia. Obec nezaúčtovala v roku 2024 účtovné doklady za mesiace november a december, okrem chybnej účtovnej závierky, predložila aj nesprávne finančné výkazy za 4.Q. 2024. Zistené nedostatky zaúčtovala ako bežné účtovné prípady s januárovým dátum, čim do januára 2025 zaúčtovala príjmy a výdavky za november a december 2024. Vykázané plnenie rozpočtu za 1. Q. 2025 je podľa tohto účtovania nesprávne. Keďže ide o významné sumy podľa môjho názoru, mali byť účtované opravy chyb len cez účet 428.

Oboznamovanie zamestnancov o BOZP vlastnými zamestnancami

ID5797 | | JUDr. Michal Želonka

Obraciame sa na Vás s otázkami ohľadne povinností zamestnávateľa vo vzťahu k oboznamovaniu svojich zamestnancov s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v zmysle ustanovenia §7 zákona NR SR č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. V ods. 4 tohto zákona je uvedené: „Zamestnávateľ oboznamuje zamestnancov osobne alebo prostredníctvom vlastných zamestnancov, alebo fyzickej osoby, alebo právnickej osoby oprávnenej na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany práce podľa § 27 ods. 3 (ďalej len „osoba oprávnená na výchovu a vzdelávanie“). Na oboznamovanie vlastných zamestnancov osobne zamestnávateľom alebo prostredníctvom jeho vlastných zamestnancov sa nevzťahujú ustanovenia § 27 ods. 4 až 17.“ Otázky: 1) Aké povinnosti vyplývajú pre zamestnávateľa, ak chce oboznamovať zamestnancov vykonávajúcich odborné činnosti ako napr. obsluha zdvíhacích zariadení, viazač bremien, obsluha motorového vozíka a iné v zmysle § 7 zákona NR SR č. 124/2006 Z.z. o BOZP a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znp. (minimálne raz za 3 roky, ak nie je interným predpisom ustanovená kratšia doba) prostredníctvom vlastných „odborných zamestnancov“ ako je napríklad inštruktor, majster, technik, tréner? 2) Je nutné týchto odborných zamestnancov „poveriť“ pre túto činnosť (napr. dekrétom, ktorý zamestnanec podpíše) alebo stačí ich určenie resp. zadefinovanie týchto pracovných pozícii interným predpisom, v ktorom by bolo uvedené, napr. „poverenou/určenou osobou pre oboznamovanie zamestnancov v zmysle ustanovenia § 7 zákona NR SR č. 124/2006 Z.z. o BOZP a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znp pre odborné činnosti obsluha zdvíhacích zariadení, viazač bremien a obsluha motorového vozíka je každý riadiaci zamestnanec alebo zamestnanec zaradený na pracovnú pozíciu Inštruktor, Technik, Tréner„? 3) Aké požiadavky na odbornú spôsobilosť musia mať títo "odborní zamestnanci", ktorí budú školiť (oboznamovať) zamestnancov zamestnávateľa? 4) Je nevyhnutné, aby títo „odborní zamestnanci“ boli držiteľmi preukazov / osvedčení na činnosti, ktoré by mali sami školiť (oboznamovať) ? 

Zápočet likvidačného zostatku a jediný spoločník

ID5789 | | JUDr. Michal Želonka

Ak spoločnosť s. r. o., ktorá už vstúpila do likvidácie a má v účtovníctve iba záväzky voči svojmu jedinému spoločníkovi, je možné nejakým právnym úkonom zo strany likvidátora pristúpiť k zápočtu medzi s. r. o. a týmto spoločníkom? V podstate by likvidačný zostatok spoločnosti (po odpočítaní nákladov a odmeny) bol vyplatený práve iba tomuto jedinému spoločníkovi?

Kúpa nového softvéru a daň z príjmov

ID5791 | | JUDr. Michal Želonka

Slovenská spoločnosť si obstaráva nový softvér od českej spoločnosti. Na obstaranie softvéru má podpísané 4 zmluvy:

  1. Vykonanie a dodanie predimplementačnej analýzy (na zistenie aktuálnych procesov v spoločnosti z hľadiska fungovania doterajšieho softvéru, používaných zostáv a popis fungovania procesov v novom softvéri).
  2. Zakúpenie licencií - ide o poskytnutie práv k užití autorského diela, licencie sú nevýhradné a neprevoditeľné, kupujú sa na dobu neurčitú - dodávateľ licencií je ich autorom.
  3. Implementačná zmluva - nastaví sa kupovaný softvér a prispôsobí sa firemným požiadavkám na základe údajov predimplementačnej analýzy, vykoná sa školenie zamestnancov pre prácu v novom softvéri, suma za školenia je v zmluve uvedená osobitne.
  4. Servisná zmluva na základe ktorej bude firma po dodaní nového softvéru platiť mesačný paušál za objednané služby (hot line, aktualizácie, riešenie nefungujúcich funkcionalít ) a okrem toho 1x ročne zaplatí za vykonaný up grade (vylepší sa fungovanie softvéru, bezpečnostné riziko).

Ako sa posúdia plnenia z jednotlivých zmlúv, ktoré plnenia budú súčasťou ceny obstarania nového softvéru a ktoré sa budú účtovať priamo do nákladov a ktoré plnenia podliehajú zrážkovej dani?

Registrácia podľa § 7 - rozpočtová organizácia a určenie miesta dodania služieb pri nákupe licencií

ID5795 | | Ing. Marián Drozd

Rozpočtová organizácia, registrovaná na účely DPH od roku 2011 podľa § 7, konajúca iba v rozsahu svojej hlavnej činnosti, nevykonávajúca podnikateľskú činnosť. Je teda právnickou osobou, ktorá nie je zdaniteľnou osobou. Nakupuje licencie napríklad Adobe, Canva, MS Teams z Veľkej Británie a Írska. Stáva sa takáto organizácia v zmysle § 15 ods. 4 zdaniteľnou osobou alebo nie? Má postupovať pri určení miesta dodania služieb v zmysle § 15 ods. 1 alebo v zmysle § 15 ods. 2? IČ DPH pridelené v zmysle registrácie podľa § 7 má oznamovať dodávateľom zo zahraničia iba pri nadobudnutí tovaru alebo aj pri službách dodaných zahraničnými osobami z iných členských štátov alebo z tretích štátov?

Príjmové finančné operácie

ID5785 | | Terézia Urbanová

Kedy môžeme použiť príjmovú finančnú operáciu 453?

Zrážky zo mzdy

ID5783 | | Ing. Iveta Matlovičová

Je možné vykonať zrážku zo mzdy jednotranne podľa § 131 ods. 1 ZP zamestnancovi, keďže mu vznikol nedoplatok na sociálnom poistení (konkrétne na poistení v nezamestnanosti) z dôvodu, že zamestnanec neoznámil zamestnávateľovi, že mu kleslo percento invalidity pod 70 %?