Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Účtovanie materiálu a služby

ID3930 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Máme faktúru na gravírovaný nápisy - návrh, výroba a montáž (ide o písmena / nápis hasičská zbrojnica). Ide o nákup nápisu na 501 alebo služba 518 výroba? Podobne, napríklad, dáme si vyrobiť banner (potrebný na publicitu k eurofondom). Je to nákup materiálu 501 alebo služba? Taktiež sme si dali vyrobiť držiak na kvety, faktúra však príde "fakturujem Vám držiaky...". Je to 501 alebo 518?

Účtovanie projektovej dokumentácie

ID3402 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sme mestská príspevková organizácia obce. Dali sme si vypracovať projektovú dokumentáciu na obnovu a modernizáciu priestorov knižnice. Chcem sa spýtať, či ju účtovať na účet 042, aj keď sa v tomto roku pracovať nezačne alebo účtovať na služby cez účet 518?

Ochranná známka

ID2854 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Sme s. r. o. a máme zaregistrovanú ochrannú známku na istú technológiu. Ako máme evidovať ochrannú známku? Ako nehmotný majetok? Jej hodnota je 1 500 €. Klientom faktúrujeme za používanie tejto ochr. známky za rok určitú sumu. Ako máme účtovať tržby za jej používanie? Na 602 - Tržby z predaja služieb? Ako ju ma zaúčtovať klient, na 518?

Peňažný vklad do sro

ID3169 | | Ing. Ondrej Baláž

Spoločník a konateľ v s.r.o. sa rozhodne vložiť peňažný vklad do spoločnosti. Aký je rozdiel, ak peňažný vklad vloží na účet:

  1. 411 - upísané vlastné imanie - zvýši upísané ZI alebo
  2. 413 - ostatné kapitálové fondy?

Účtovanie prenájmu

ID381 | | Ing. Anna Ľalíková

Ako má byť správne zaúčtovaný prenájom majetku, resp. ktoré kritérium je rozhodujúce či sa bude účtovať v rámci rozpočtových príjmov a výdavkov alebo ako podnikateľská činnosť:

  1. v obci
  2. v rozpočtovej organizácii v zriaďovateľskej pôsobnosti obce (škola prenajíma priestory na športové účely mimo vyučovacej doby) - v zriaďovacej listine má aj podnikateľskú činnosť a má na túto činnosť aj živnostenský list. Príjmy z prenájmu uvádza ako rozpočtové príjmy. Je takýto postup v súlade s platnou legislatívou? Ak nie, ako by mala základná škola  v spolupráci so zriaďovateľom postupovať?

Účtovanie služobnej cesty

ID26 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Ako účtovať zaplatené letenky a hotel – obe faktúry sú vystavené na firmu, ale letí a bude ubytovaný zamestnanec – je to služobná cesta. A ako postupovať v prípade DPH?

Finančné operácie

ID4176 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Nie je mi to jasné: zostatok kladného rozdielu finančných operácií sa v zmysle tohto zákona stáva okamžite zdrojom rez.fondu resp. akých iných zdrojov (finančné operácie v zmysle zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy)?

Drobný hmotný majetok a dlhodobý majetok – účtovanie

ID4192 | | Ing. Anton Kolembus

Kúpili sme ako škola interaktívny panel so zárukou ako drobný hmotný majetok (cena pod 1 700 €). Občianske združenie by nám chcelo darovať peniaze viazané na kúpu držiaka na stenu a stojanu, ktoré by sme k tomuto panelu využili (držiak i stojan sa však neviažu iba na tento druh panelu, ktorý máme, je možné ich použiť na akúkoľvek TV). Moja otázka je, či môžeme účtovať držiak a stojan osobitne, alebo či ich treba pripočítať k cene interaktívneho displeja (čím by sa teda celková suma zvýšila a prevýšila by hodnotu 1 700 €, čiže by sa komplet stal dlhodobým majetkom). Funkčnosť displeja nie je podmienená držiakom a stojanom a platí to i opačne.

Ako by to bolo v prípade, keby nám bol držiak a stojan darované ako vecný dar?

Naše interné gastrolístky, resp. ich fakturácia

ID2827 | | Ing. Anton Kolembus

Sme firma, platiteľ DPH, ktorá poskytuje stravovacie služby vo vlastných stravovacích zariadeniach pre zamestnancov rozličných spoločností. Najprv predáme naše interné gastrolístky zamestnávateľom na faktúru, oni ich vydajú svojim zamestnancom, ktorí sa za ne stravujú v našich zariadeniach. Faktúra za tieto lístky je vystavená s DPH (t. j. MD 311 / D 324 a 343). Gastrolístky sú ceniny, nemali by sme ich radšej fakturovať bez DPH? Zúčtovanie použitých lístkov prebieha internou faktúrou, ktorá nejde klientovi (t. j. MD 324 / D 602). Nemali by sa tržby za obedy (platené v gastrolístkoch) radšej priebežne evidovať v ERP/VRP? Nazdávame sa, že sme povinný vystaviť doklad z ERP, lebo podnikateľ, ktorý poskytuje službu uvedenú v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z., je povinný pri platbe za vydanú stravu evidovať tržbu v ERP/VRP, nakoľko na predajnom mieste prijal platbu platobným prostriedkom nahrádzajúcim hotovosť [§ 2 písm. i) zákona č. 289/2008 Z. z.]. Keďže vystavujeme faktúru za naše interné gastrolístky s DPH a následne by sme tržbu evidovali v ERP/VRP, vznikla by nám hrozba, že na základe § 69 odsek 5 zákona o DPH by sme museli DPH zaplatiť dvakrát. Raz z vyhotovenej faktúry zamestnávateľom, raz z dokladu z ERP. (Každá osoba, ktorá uvedie vo faktúre, alebo v inom doklade o predaji daň, je povinná zaplatiť túto daň.). V prípade potreby teoreticky môžeme vystaviť taký doklad z ERP, kde by sme zúčtovali naše interné gastrolístky ako zálohu . Napr.: Obed: 10 €, DPH 2 €, Záloha (gastrolístky) -10 €, DPH -2 €, Celkom 0 €. Je tento postup správny? Aké sú alternatívy?

Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.

ID4185 | | Tatiana Macháčová

Mesto nadobudlo pozemok do Slovenského pozemkového fondu na základe Protokolu k odovzdaniu vlastníctva pozemkov z majetku SR do vlastníctva obcí (len protokol, bez zmluvy). Prosím o radu, kde to súvzťažne s 031 zaúčtovať.