Otázky s vecným pojmom: Verejná správa

počet otázok s vecným pojmom : 212



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Zatriedenie a účtovanie výdavkov obce

ID3250 | | Ing. Jana Hvojníková

Chcela by som usmernenie, ohľadom správnosti zatriedenia a účtovania výdavkov obce – náklady na službu, resp. súčasť obstarávacej ceny majetku.

Obec realizuje v rámci cezhraničnej spolupráce projekt „Turistika bez hraníc – rozvoj poľsko-slovenského turistického chodníka z Jelešnej do Klina“, ktorý v rámci výdavkov obce pozostáva z viacerých aktivít. Tieto aktivity sú v žiadosti o NFP konkrétne rozdelené nasledovne:

VYTVORENIE TURISTICKO-CYKLISTICKÝCH TRÁS v obci Klin – 447.147,97 :

  1. vybudovanie cyklotrasy vrátane rekonštrukcie existujúceho mosta v cene 441.397,97 €,
  2. výdavky na stavebný dozor v cene 4.800,00 €,
  3. zabezpečenie procesu verejného obstarávania v cene 950,00 €.

VYTVORENIE  SÚVISIACEJ  INFRAŠTRUKTÚRY na nových úsekoch turistického chodníka v obci Klin – 38.037,93 EUR :

  1. Cykloznačenie pre novú cyklotrasu – 205 ks kovových značiek s potlačou na pozinkovaných stĺpikoch v cene spolu 16.086,14 € (cca 78,47 €/ 1 ks)
  2. Vypracovanie manuálu k realizácii cykloturistického značenia v zmysle STN 01 8028 vrátane GPS monitorovania trás a rekognoskácie terénu, spracovania GPS dát, prípravy podkladov k výrobe a ostatných administratívnych, réžijných a materiálnych nákladov – v cene 2.455,20 €
  3. Zastrešené drevené infotabule osadené na betónových pätkách – 4 ks v cene spolu 4.372,32 € (cca 1.093,08 € / 1 ks)
  4. Spracovanie textov pre infotabule vrátane grafického návrhu a tlačev cene 1.590,00 €
  5. Drevená rozhľadňa – 1 ks v cene 13.534,27 €

 VYTVORENIE MOBILNEJ APLIKÁCIE, ktorá uľahčí pohyb po turistickom chodníku spolu S WEBOVOU STRÁNKOU a DISKUSNÝM FÓROM – 16.590,00 €:

  1. Mobilná aplikácia spolu s webovou stránkou a fórom (všetko v poľštine, slovenčine a angličtine) vrátane nákladov na preklad – v cene spolu 15.000,00 €
  2. Odmena pre odborníka na prípravu textov o prírodných a kultúrnych zaujímavostiach na trase slovenskej časti chodníka  a príprava ďalších relevantných informácií o turistických službách na Slovensku – cena celkom 1.200,00 €
  3. Odmena za vyhotovenie fotografií prírodných a kultúrnych pamiatok na trase v slovenskej časti od Klina po hranicu (cca 100 snímok) – cena celkom 390,00 €

 VÝDAVKY NA AKCIE propagujúce  VYBUDOVANÝ CEZHRANIČNÝ TURISTICKÝ CHODNÍK2.745,00 €:

  1. Preprava účastníkov podujatív cene 585,00 €
  2. Strava účastníkov podujatív cene 1.410,00 €
  3. Výdavky na externí sprievodní personál pre realizované podujatia (lektor, moderátor, sprievodca, zdravotník a pod.) – v cene 300,00 €
  4. Reflexné vesty, tričkáv cene 450,00 €

A ĎALŚIE VÝDAVKY NA OBSTARANIE PROPAGAČNÝCH AKTIVÍT (informačné letáky, informačné tabule, prenosný informačný baner roll up systém a propagačné plagáty na pripravované podujatia) – v celkovej cene 2.464,00 € VÝDAVKY NA RIADENIE PROJEKTU (externý manažment, preklady do poľského jazyka, personálne a administratívne výdavky)v celkovej cene 9.385,00 €.

Keďže pri projektoch v rámci cezhraničnej spolupráce nie je nikde špecifikované, či sa jedná o investičné výdavky (účet 02x) resp. bežné výdavky (účet 501 - materiál, účet 518 - služby a pod.) podľa usmernení projektového manažéra sa máme držať u nás platnými predpismi – t.j. zákona o účtovníctve (431/2002 Z.z.), zákona o dani z príjmov (595/2003 Z.z.) (pri klasifikácií investičných a bežných výdavkov) ako aj  svojich vnútorných predpisov o vedení účtovníctva, evidovaní a odpisovaní majetku a pod.

Z toho usudzujeme, že vybudovanie cyklotrasy vrátane  nákladov na stavebný dozor v celkovej sume 446.197,967 €sú jednoznačne investičné výdavky (účet 021, rozpočtová položka 717001). Výdavky na verejné obstarávanie /aj v zmysle iných projektov z EÚ, kde sú rozdelené jednotlivé výdavky podľa nákladov/ účtujeme vždy ako bežné výdavky (nákladový účet 518, rozpočtová položka 637002).

V zmysle zákona o dani z príjmov ako aj vnútorného predpisu obce výdavky na súvisiacu infraštruktúru -  t. j. cykloznačenie (205 ks kovových značiek s potlačou v cene spolu 16.086,14 €– t. j. cca 78,47 €/ 1 ks) a zastrešené drevené infotabule (4 ks v cene spolu 4.372,32 €– t. j. cca 1.093,08 € / 1 ks)  sú bežnými výdavkami (keďže cena obstarania ani pri 1 ks nepresahuje 1.700,00 €) – teda tieto budú hradené z bežných výdavkov (účet 501, rozpočtová položka 633006 – Všeobecný materiál) a  následne evidované v drobnom hmotnom majetku obce na podsúvahových účtoch (751).

Výdavky na vytvorenie mobilnej aplikácie  vrátane webovej stránky a fóra v sume 15.000,00 € budú účtované ako investícia (účet 013, rozpočtová položka 711003 – Softvér) a následne postupne odpisované.

Avšak potrebujeme usmernenie ako správne účtovať ďalšie výdavky súvisiace s cykloznačením, s  infotabuľami a s vytvorením mobilnej aplikácie, t. j. konkrétne:

  • výdavky súvisiace s cykloznačením1. Vypracovanie manuálu k realizácii cykloturistického značenia v zmysle STN 01 8028 vrátane GPS monitorovania trás a rekognoskácie terénu, spracovania GPS dát, prípravy podkladov k výrobe a ostatných administratívnych, réžijných a materiálnych nákladov (v cene 2.455,20 €),
  • výdavky súvisiace s infotabuľami2. Spracovanie textov pre infotabule vrátane vrátane návrhu a tlače (v cene 1.590,00 €),
  • výdavky súvisiace s mobilnou aplikáciou3. Odmena pre odborníka na prípravu textov o prírodných a kultúrnych zaujímavostiach na trase slovenskej časti chodníka  a príprava ďalších relevantných informácií o turistických službách na Slovensku (v cene 1.200,00 €) a 4.Odmena za vyhotovenie fotografií prírodných a kultúrnych pamiatok na trase v slovenskej časti od Klina po hranicu (cca 100 snímok v cene celkom 390,00 €), keďže sú v projekte (žiadosť o NFP) zašpecifikované ako „služby“.

Máme všetky tieto výdavky správne účtovať ako SLUŽBU (účet 518, rozpočtová položka 637005 – Špeciálne služby),  alebo je účtovne správne, ak sú SÚČASŤOU OBSTARÁVACEJ CENY obstarávaného majetku (751 – drobného hmotného majetku a 013 – softvéru).

Teda konkrétne :  Výdavky zavypracovanie manuálu majú byť súčasťou cykloznačenia (účet 501, rozpočtová položka 633006, následne evidované  na podsúvahovom účte 751), Výdavky za spracovanie textov pre infotabule súčasťou ceny infotabulí (účet 501, rozpočtová položka 633006 – všeobecný materiál, následne evidencia na podsúvahovom účte 751), Výdavky na odmeny za prípravu textov o prírodných a kultúrnych zaujímavostiach na trase chodníka ako aj odmeny za vyhotovenie fotografií prírodných a kultúrnych zaujímavostí na trase chodníka majú byť súčasťou obstarávacej ceny mobilnej aplikácie (účet 013, rozpočtová položka 711003).

Zatriedenie a účtovanie výdavkov na opravu

ID3245 | | Ing. Jana Hvojníková

Obec realizuje projekt „Zvýšenie energetickej efektívnosti v budove MŠ“, na ktorý bol schválený NFP. V zmysle zmluvy o poskytnutí NFP ide o investičné výdavky, takže tu sme viazaní zmluvou. Pre informáciu uvádzam, išlo prevažne o zateplenie budovy, výmenu strešnej krytiny a pod.

Obec sa však rozhodla v budove zrealizovať aj ďalšie práce, ktoré projekt v rámci NFP neriešil.

V zmysle stavebného zákona ohlásila stavebnému úradu stavebné úpravy (pozri príloha „Ohlásenie“) pod názvom „Stavebné úpravy a udržiavacie práce vnútorných a vonkajších priestorov MŠ“ v celkovej hodnote 67 700,17 € (cena zo Zmluvy o dielo s úspešných uchádzačom po vykonaní verejného obstarávania).

V popise stavebných úprav sa uvádza, že ide o stavebné úpravy na budove MŠ, ktoré pozostávajú z - opravy strechy a zvodov na prístavbe, opravy vnútorných omietok, vnútorné maľby, úprava stropu nad schodišťom, oprava podláh, úprava pivničných skladov a úprava vonkajších spevnených plôch.

Pre bližší popis prikladám aj ZÁPIS Z OBHLIADKY STAVBY konaného dňa 18. 12. 2018 (pozri príloha „Zápis z obhliadky stavby“ – regionálny úrad verejného zdravotníctva, ktorý si vyžadoval zrealizovanie týchto prác, aby budova spĺňala požiadavky v zmysle hygienických predpisov),kde je uvedené, že nad rámec projektovej dokumentácie vyhotovenej k projektu „Zvýšenie energetickej efektívnosti materskej školy“ (zmluva o NFP - investícia) boli zrealizované tieto práce:

  • Výmena výdajných okienok v kuchyni za hliníkové
  • Výmena pôvodnej poškodenej dlažby v kuchyni za novú (vybúranie pôvodnej dlažby, odvoz sute, výškové vyrovnanie podlahy)
  • Úprava soklov v triedach a na chodbách (vystierkovanie a náter)
  • Realizácia farebných náterov v triedach
  • Odstránenie zaplesnutej omietky v riaditeľni – osekanie, vyspravenie omietky, náter, realizácia plávajúcej laminátovej podlahy
  • Sociálne zariadenia (obidve poschodia) – vybúranie pôvodných obkladov a dlažieb, realizácia nových prívodov vody a kanalizácie, zmena dispozície a počtu umývadiel a toaliet, realizácia nových obkladov a dlažieb

Zároveň ešte uvádzame, že z dôvodu zvýšenia kapacity sociálnych zariadení boli okrem vyššie uvedených prác vybúrané 2 oddeľovacie priečky (nie nosné priečky), ktoré oddeľovali pôvodne priestory WC (zväčšili sa priestory WC).

Prosím Vás o potvrdenie, resp. usmernenie, či je v zmysle platných predpisov správe zatriediť a účtovať tieto výdavky ako opravu a údržbu budovy (aj v tejto cene cca. 68.-tis €).

Alebo v zmysle platných predpisov ich musíme účtovať ako investíciu a následne technicky zhodnotiť budovu MŠ.

Úprava zápisnice obecného zastupiteľstva

ID3189 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Úprava zápisnice obecného zastupiteľstva nie je predpísaná normatívnym právnym aktom, má ale ustálenú formu vyplývajúcu napr. z rokovacieho poriadku. Pravidlá písania a úpravy písomností sú určené aj v STN 01 6910. V praxi začínajú platiť štandardy pre eGovernment a zverejňovanie, tiež zákonné pravidlá pre webové sídlo, elektronickú komunikáciu a pod.
Na webových sídlach samosprávy sa vyskytujú zápisnice zo zastupiteľstiev, prípadne iné dokumenty, ktoré sú písané niekoľkými druhmi písma a hýria aj farbami.
Platia pre písanie zápisníc zo zasadnutí zastupiteľstiev, písanie uznesení či VZN a iných povinne zverejňovaných dokumentov nejaké normy, alebo štandardy určujúce druh a farbu použitého písma?

Zaradenie do platovej triedy

ID3162 | | Zuzana Dianová

Pracovník vykonáva agendu ako samostatný referent na úseku daní a poplatkov, čo je v katalógu zaradené do 9. platovej triedy, ale vykonávajúci pracovník má len úplné stredoškolské vzdelanie. Pravidelne každoročne sa zúčastňuje školení, ale aj napriek vykonávanej činnosti je zaradený v 8. platovej triede. Postupujeme v tomto prípade v súlade s odmeňovaním vo verejnej správe? 

Poplatok za uloženie nebezpečného odpadu

ID3084 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Na akú príjmovú položku ekonomickej klasifikácie zaúčtovať poplatok za uloženie nebezpečných odpadov. Skládku prevádzkuje súkromná spoločnosť a výšku poplatku počíta podľa § 3 ods. 3 zákona č. 17/2004 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov v z. n. p.

Hlasovanie obecného zastupiteľstva

ID3060 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Na rokovaní obecného zastupiteľstva, ktoré bolo uznášaniaschopné (prítomní poslanci boli štyria z celkového počtu 7) sa pri jednom z hlasovaní hlasovalo  nasledovne:

Traja poslanci hlasovali za. Ako štvrtá prítomná poslankyňa som nehlasovala, pričom som neopustila rokovaciu miestnosť. Stalo sa uznesenie zastupiteľstva platným, ak zaň  hlasovali len traja poslanci? Starosta obce konštatoval, že uznesenie bolo prijaté.

Zaúčtovanie faktúry

ID3064 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Ako správne zaúčtovať faktúru? Všetky žiarovky dodané boli, montáž bola zrealizovaná, len úhrady budú prebiehať po dobu 36 mesiacov aj zo štátnych zdrojov. Podľa odpovedí sme sa správne aj my rozhodli, že ide o bežný výdavok a faktúru sme zaúčtovali 511/321, pričom sme 321 rozlíšili krátkodobú a dlhodobú, nakoľko sa bude splácať 36 mesiacov. Problém vidíme pri použití štátnych zdrojov. Pretože, súčasne sme zúčtovali 357/693. Lenže všetky finančné prostriedky neboli použité, nakoľko sa faktúra uhrádza v splátkach. Nie je potrebné použiť účet 38x?

Zaradenie bezplatného drobného nehmotného majetku

ID3032 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Ako máme zaúčtovať bezodplatný prevod dlhodobého drobného nehmotného majetku (v sume cca 400 €) nadobudnutý z Metodicko-pedagogického centra (subjekt verejnej správy) na základe Zmluvy o dodávke didaktických prostriedkov a preberacieho protokolu. Za samozrejmosť považujeme zaradiť ho do podsúvahovej evidencie, nie je mi však jasné, či ma byť zaúčtovaný aj v nákladoch, pokiaľ sme za neho nič nezaplatili. Sme Stredná odborná škola elektrotechnická - rozpočtová organizácia a našim zriaďovateľom je VÚC.

Odvolanie hlavnej kontrolórky počas materskej dovolenky

ID3035 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže obecné zastupiteľstvo odvolať hlavnú kontrolórku počas materskej dovolenky? Starostka uznesenie nepodpísala. Konala správne?

Použitie rezervného fondu

ID3017 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec chce zakúpiť plastové kompostéry pre občanov v počte asi 500 kusov v hodnote asi 50 000 €. Jeden kus by bol v hodnote 100€. Môže na to použiť rezervný fond? Je to kapitálový výdavok? Po schválení obecným zastupiteľstvom uskutoční obec verejné obstarávanie, takže momentálne nevie skutočnú cenu. Stačí schváliť zmenu rozpočtu a prevod z rezervného fondu a peniaze previesť až po verejnom obstarávaní, teda až po skutočnom nákupe a vystavenej faktúre t.j. niekedy v novembri?