Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Prenájom automobilu do spoločnosti

ID4377 | | Ing. Anton Kolembus

Konateľ a spoločník slovenskej s. r. o. na základe zmluvy o prenájme prenajal svoj súkromný automobil do spoločnosti na dva roky. V zmluve je uvedené, že všetky náklady (PHL, opravy, poistky, DzMV...) bude znášať spoločnosť a že tento prenájom vozidla je bezodplatný. Je možnosť, aby takýmto spôsobom spoločník a konateľ prenajal bezodplatne automobil do (vlastnej) spoločnosti? Nie je takýto prenájom považovaný za dlhodobý, a teda by mal byť poskytovaný za pravidelnú odplatu? Ak áno, tak nie je to považované za podnikateľskú činnosť, kedy by mal mať spoločník živnostenské oprávnenie? 

Verejné osvetlenie

ID4973 | | Tatiana Macháčová

Obec plánuje obnovu/opravu verejného osvetlenia na cintoríne. Budú vymenené stĺpy verejného osvetlenia v rovnakom počte a samozrejme budú úspornejšie. Je to oprava alebo rekonštrukcia?

Práce na hnuteľnom hmotnom majetku a DPH

ID4999 | | Ing. Ján Mintál

1., Firma A (slovenská sro, platiteľ podľa § 4) chce vykonávať práce na hnuteľnom hmotnom majetku zákazníka (takže lode nemáme vo vlastníctve, má ich vo vlastníctve zákazník). Presnejšie ide o opravu a údržbu lodí. Ide o rôzne práce, napr. natieračské práce, rôzne opravy, repasovanie...atď. Klientom je firma B (nórska spoločnosť, ktorá má vo vlastníctve tieto lode). Podľa nás ide o základné pravidlo § 15 zákona o DPH. Lode sú fyzicky buď v Nórsku alebo na Slovensku alebo v Maďarsku. Z hľadiska zákona o DPH tu fyzická poloha lodí je irelevantná, miesto dodania je tam, kde zdaniteľná osoba odberateľ má sídlo. SK spoločnosť A fakturuje firme B službu s prenesením daňovej povinnosti. V tomto uvedenom prípade slovenská sro potrebuje použiť samozrejme aj materiál pri opravách. 2., Môže nastať taká situácia, že nórska spoločnosť od SK firmy objedná kamerový systém, GPS systém na tieto jeho lode spolu s montážou [§ 13 ods. 1 písm. b) zákona o DPH]. Tu by už fyzickosť rozhodovala, napr. ak je montáž vykonaná na území SK, tak je vznik daňovej povinnosti podľa § 69 ods. 1, ak je vykonaná na území HU, tak SK DPH sa to netýka, ale SK spoločnosť by možno mala povinnosť HU registrácie, ďalej ak montáž je vykonaná v Nórsku, tak predpokladám je klasický prenos na nórsku firmu. 3., Môže nastať taká situácia, že nórska spoločnosť objedná od SK firmy len samotnú montáž GPS a kamerového systému a samotný tovar objedná od niekoho iného. Z nášho pohľadu by sa postupovalo podľa bodu 1. Montáž a inštalácia sa zdaňuje podľa ustanovenia pre zdanenie služby. Kde je tá pomyselná čiara medzi hore uvedenými prípadmi 1 a 2? Mám na mysli to, že napr. aj pri oprave a údržbe sa použije nejaký ten materiál. Záleží to od formulácie zmluvy, alebo napr. že aký pomer má samotný tovar (materiál) k samotným prácam? Sú hore uvedené úvahy správne? Ďakujeme

Kód zdroja

ID4239 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Prosím o radu ohľadom použitia kódu zdroja. Ide o účtovanie faktúry, ktorá je uhradená z NFP. Pri takejto úhrade je účtovanie faktúry nasledovné: 85 % ide s kódom zdroja 1AA1, 15 % ide s kódom zdroja 1AA2 5 % spolufinancovanie má ísť s kódom zdroja 11GE. My však to 5 % spolufinancovanie hradíme z prostriedkov rezervného fondu. Je teda možné dať namiesto KZ 11GE kód zdroja 46? Alebo je povinnosť pri úhrade z projektu NFP mať kód 11GE pri 5 % spolufinancovaní napriek tomu, že sú to prostriedky RF. Kvôli vyrovnanosti 46 v príjmoch a výdavkoch by sme však mali použiť tento kód podľa nás.

Účtovanie donášky jedla prostredníctvom služby Wolt u gastrofirmy

ID5043 | | Ing. Marián Drozd

Gastrofirma musí zaúčtovať do svojho účtovníctva tržbu za predaj (poskytnutie) jedla. Na základe výkazu Wolt-u zaúčtuje tržbu takto: ID 315/602 + 343 DPH povinnosť, ak gastrofirma je platiteľom DPH (100+20 EUR). Otázkou je, či tento interný doklad vlastne nie je faktúrou, ale v tom prípade ,ako sa to vykazuje v DPH a kontrolnom výkaze? (DPH: riadok 3,4 a KV do D1 alebo D2?) Tiež u gastrofirmy účtovným dokladom je výkaz Wolt-u, t. j. nemusí vystavovať vyslovene faktúru však? Následne Wolt uhradí gastrofirme rozdiel medzi prijatými platbami od zákazníkov a províziou: VBU 221/315 (110 EUR) Následne Wolt vystaví gastrofirme faktúru za províziu, ktorú gastrofirma zaúčtuje takto: PFA 518/321 (10 EUR) Následne gastrofirma urobí zápočet medzi zvyšnou časťou nezaplatenej pohľadávky a neuhradeného záväzku: ID 321/315 (10 EUR) Sú hore uvedené úvahy správne?

Nepodaná žiadosť o registráciu pri prekročení obratu pre DPH

ID4289 | | Ing. Marián Drozd

Tuzemská spoločnosť vznikla v r. 2018. Účtovníctvo jej viedla účtovná agentúra XYZ. Spoločnosť je neplatiteľ DPH. Keďže neboli platitelia DPH, doklady s.r.o. posielala koncom roka účtovnej agentúre. Dňa 13.10.2022 celé účtovníctvo prebrala nová účtovníčka. Agentúra poslala odovzdávajúci protokol a šanóny s dokladmi. Ako postupovať keď v ÚZ za rok 2021 r. 01 Čistý obrat je =49.860 Eur. Od 01-12/2021 mala s.r.o. Tržby z predaja služieb-administratívne služby, Tržby za poskytovanie služieb -nastavenia a správa soc. siete, čistiace a upratovacie služby. Nie sú tu služby, ktoré sa do obratu nezapočítavajú. Obrat za posledných 12 mesiacov dosiahol obrat pre registráciu DPH viac ako 49.790 Eur. Prekročený o 70 Eur. Do 20.1.2022 nás mala účtovná agentúra registrovať? Ako mám postupovať ďalej? Za rok 2022 mala s.r.o. obrat zatiaľ =11.000 Eur. Musím spoločnosť registrovať? Ako ďalej? Nákladové faktúry s DPH budem za rok 2022 účtovať ako u platcu ? Poprosím o radu ako to celé v roku 2022 účtovať a kedy spoločnosť registrovať? 

Elektronické zasielanie faktúr a upomienok obcou občanom

ID5061 | | Klára Klabníková

Chcela by som sa informovať, či môžeme ako obec zasielať občanom doklady elektronicky (za obedy, nájmy, upomienky) z nášho ekonomického SW, a teda nie cez registratúru či oficiálne evidenčné portály obce. Faktúra by bola, samozrejme, zašifrovaná a s občanmi by sme mali podpísané súhlasy so zasielaním elektronickej faktúry, kde by bola uvedená mailová adresa odberateľa. V akom prípade by sa dali takýmto spôsobom zasielať faktúry (potreba vypracovať internú smernicu? oznam na webovej stránke ?.....), nakoľko by sme radi ušetrili čas a peniaze za klasické posielanie dokladov poštou a neboli v rozpore s legislatívou. 

Starosta obce - dovolenka

ID4313 | | Ing. Iveta Matlovičová

Zamestnanec obce v hlavnom pracovnom pomere sa stane starostom obce na základe výsledkov volieb. Zamestnanec má nevyčerpanú dovolenku. Má mu ju obec pred nástupom do verejnej funkcie preplatiť? Musí ju preplatiť alebo ju môže preplatiť?

Náklady na obecný traktor

ID5093 | | Tatiana Macháčová

Sme obec, vedieme podvojné účtovníctvo, nie sme platitelia DPH. Obec vlastní traktor, za ktorý sa dá zapojiť mulčovač , štiepkovač, kosačka, vlečka. Traktor využíva obec. Obec kúpila nové pneumatiky na traktor, kupuje olej, kupuje ďalšie náhradné diely na opravu či už kosačky, traktora a pod. Na akú rozpočtovú položku by sa mal výdavok zaúčtovať? Myslíme si, že by to nemalo byť na položku 634... dopravné, kde sa účtujú všetky výdavky na dopravu ľudí a tovaru, lebo traktor nie je dopravný prostriedok. Podľa nás by to malo byť na 633 006 ( všetok materiál, náhradné diely a potreby nevyhnutné pre výkon práce), lebo i palivá na iné ako dopravné účely ( pre generátory , kosačky a iné pracovné mechanizmy) sa účtuje na 633 015. Akú položku máme použiť na výdavky - pneumatiky, náhradné diely, olej a pod.633 006 alebo 634 002? 

Mestský podnik s. r. o.

ID4351 | | Tatiana Macháčová

Mestský podnik s.r.o. mal v roku 2021 zisk v účtovnej závierke 2 817,00 €. Keďže sme zabudli urobiť predpis dane z príjmu k 31.12. vo výške 422 € na 591/341, bol aj zisk po zdanení vykázaný vo VZaS 2 817,00 €. (správne mal byť 2395,00 €). V roku 2022 sme chybu opravili zápisom 428/341. Z akej sumy však teraz máme vytvoriť rezervný fond, ktorý sa tvorí vo výške 5 % z čistého zisku vykázaného v účtovnej závierke? V účtovnej závierke je nesprávnych 2 817,00 € tak z tejto sumy alebo zo správnej sumy opravenej v r. 2022 vo výške 2 395,00 €?