Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Opatrenie č. 171/2023 Z. z. – sumy stravného – dátum navýšenia príspevku

ID4613 | | Ing. Ľubica Minková

Prosím môžete nám podať informáciu ohľadom opatrenia č. 171/2023 Z. z. o sumách stravného zo dňa 20. 05. 2023, účinného od 01. 06. 2023. 

Momentálne sme zamestnancom vyplácali finančný príspevok vo výške: 3,75 zo sumy 6,80 a zo soc. fondu sme im dávali príspevok vo výške 0,68 (10 % zo sumy 6,80).

Keďže od 01.06.2023 došlo k zvýšeniu stravného zo sumy 6,80 na 7,30 €. Moja otázka znie, či sme povinní od tohto dátumu navýšiť príspevok na 4,02 a zo soc. fondu 0,73?

Alebo môžem pokračovať v pôvodnej sume platnej do 31.05.2023 a napríklad by sme zmenu dali od septembra 2023?

Stále by sme sa teda zmestili do minima  príspevku na stravné.

1.1.-31.5.2023..... 6,80........ Min 2,81 - Max. 3,74

1.6.2023...............7,30........ Min. 3,02 - Max. 4,02

Prenájom automobilu do spoločnosti

ID4377 | | Ing. Anton Kolembus

Konateľ a spoločník slovenskej s. r. o. na základe zmluvy o prenájme prenajal svoj súkromný automobil do spoločnosti na dva roky. V zmluve je uvedené, že všetky náklady (PHL, opravy, poistky, DzMV...) bude znášať spoločnosť a že tento prenájom vozidla je bezodplatný. Je možnosť, aby takýmto spôsobom spoločník a konateľ prenajal bezodplatne automobil do (vlastnej) spoločnosti? Nie je takýto prenájom považovaný za dlhodobý, a teda by mal byť poskytovaný za pravidelnú odplatu? Ak áno, tak nie je to považované za podnikateľskú činnosť, kedy by mal mať spoločník živnostenské oprávnenie? 

Pokuty a trovy za porušenie školskej dochádzky

ID4653 | | Tatiana Macháčová

V roku 2023 sa zaviedlo povinné pokutovanie za porušenie školskej dochádzky. Právny odbor nám zasiela oznámenie o pokute za porušenie školskej dochádzky. V oznámení je pokuta, ktorú účtujeme na účte 645 v rozpočtovej položke 222003 a trovy za prerokovanie priestupku. Moja otázka znie, kam zaúčtovať trovy za prerokovanie priestupku na účet 648 alebo 668? Do rozpočtu sme trovy zaradili na položku 292027. Priestupok sa rieši len u nás na odbore právnom v spolupráci so školským odborom.

Započítanie praxe, príplatok za riadenie

ID4415 | | Ing. Mgr. Zdenka Matulová Juríková

Chcela by som sa spýtať na započítanú prax riaditeľky v MŠ, ktorá má vysokoškolské vzdelanie a ktorá 4,5 roka, v rokoch 1993 -1998 pracovala ako administratívna pracovníčka a sekretárka a v tom čase bola aj na MD. Čiže, nevykonávala prácu pedagogického zamestnanca a nemala v tom čase ani žiadne pedagogické vzdelanie. Mala ekonomickú školu. Od roku 1998 si postupne doplnila vzdelanie VŠ pedagogickú a pracovala na rôznych pozíciách ako učiteľka v MŠ, vychovávateľka a riaditeľka MŠ. Pri nástupe do našej MŠ v roku 2020 sme jej tieto 4,5 roka nezapočítali do dĺžky odbornej pedagogickej praxe.

Má mať započítanú odbornú pedagogickú prax aj z tej doby, kedy bola aj na MD a pracovala ako sekretárka a nemala ani pedagogické vzdelanie? Obec jej nezapočítlala ani alikvotnú čiastku, nakoľko náš názor je, že pracovala úplne v inom nepríbuznom odbore, kde je na zamestnávateľovi, ako sa rozhodne so započítaním odbornej praxe.

Druhá otázka sa týka príplatku za riadenie pre riaditeľku v MŠ. MŠ je bez právnej subjektivity. Riaditeľke vyplácame príplatok za riadenie podľa 553/2003, príloha č. 6. Bola zaradená do II. stupňa b/8-24 %/, no sme za to že jej príplatok by sa mal počítať zo IV. stupňa /3-20 %/. Nakoľko nie je štatutárom ani nezastupuje štatutára . MŠ má 2 zamestnancov a MŠ je v zriaďovacej pôsobnosti obce. Ďakujeme veľmi pekne za stanovisko a prosíme ak to bude možné odpoveď zaslať čo najskôr. S pozdravom

Poskytnutie príspevku na prevádzku sociálnej služby obcou pre neziskovú organizáciu

ID4689 | | Tatiana Macháčová

Poprosím o usmernenie ako správne zaúčtovať poskytnutie finančného príspevku pre neziskovú organizáciu na prevádzku sociálnej služby poskytovanú v zariadení sociálnych služieb. Obec podpísala zmluvu s neziskovou organizáciou, v ktorej sa zaväzuje zaplatiť finančný príspevok na zabezpečenie poskytovania sociálnej služby pre prijímateľa sociálnej služby s trvalým pobytom v obci celkove sume XXX eur. Finančný príspevok bol splatný 30 dní od nadobudnutia účinnosti zmluvy, ktorý obec aj uhradila. Poprosím o usmernenie, ako sa tento príspevok účtuje, po ďalšie, či tento príspevok má charakter dotácie zo strany obce pre neziskovú organizáciu a taktiež, či tento príspevok musí byť hradený obcou.

Povinnosť nahlásenie krajčírstva- prevádzky

ID4457 | | JUDr. Tatiana Mičudová

Jednoosobová s. r. o. bude vykonávať krajčírske služby, šijacie služby, textilnú, odevnú výrobu, takže ide o krajčírstvo. Konateľ sa však ešte nerozhodol, kde bude prevádzkovať toto krajčírstvo. V hre sú 3 možnosti:

1., Spoločnosť bude prevádzkovať živnosť v mieste podnikania (sídle firmy) najprv sám, potom so zamestnancami. V tomto prípade zriadenie prevádzky je potrebné nahlásiť živnostenskému úradu a ostatným úradom?

2., Spoločnosť bude prevádzkovať živnosť na adrese v mieste bydliska spoločníka (ktorá nie je totožná so sídlom spoločnosti) najprv sám, potom so zamestnancami. V tomto prípade zriadenie prevádzky je potrebné nahlásiť živnostenskému úradu a ostatným úradom?

3., Spoločnosť bude prevádzkovať živnosť v prenajímanej nehnuteľnosti (ktorá nie je totožná so sídlom spoločnosti), najprv sám, potom so zamestnancami. V tomto prípade zriadenie prevádzky je potrebné nahlásiť živnostenskému úradu a ostatným úradom?

Faktúra za opravu auta

ID4731 | | Ing. Anton Kolembus

Obdržali sme faktúru za opravu auta, kde sú rozpísane položky so sumami nasledovne: -výmena vodiacich pneumatík pneu á 600,-€ prezutie s vyvážením 40,-€ - výmena záberových pneumatík pneu á 620,-€ prezúvanie bez vyváženia 60,- € - výmena brdových platniciek á 200,- € Ako správne zaúčtovať túto faktúru. Dám to celé na 511 -oprava alebo rozúčtovať 501 a 511. Ako správne pri opravách určím čo pôjde na 511 a čo na 501?

Vstupná zdravotná prehliadka

ID4487 | | Ing. Marián Drozd

Má zamestnávateľ pri nástupe zamestnanca povinnosť poslať zamestnanca na vstupnú prehliadku? Ak áno, je následne preplatenie tejto prehliadky uznaný daňový náklad?

Povinnosť vystaviť faktúru

ID4489 | | Ing. Marián Drozd

SZČO sa venuje podnikateľskej činnosti: poskytuje kozmetické služby a predaj tovaru - kozmetika, výživové doplnky Nie je platiteľ DPH a uplatňuje si paušálne výdavky. Tržby v hotovosti eviduje na e-kase, keďže nemá terminál, tak pri platbe na účet vystaví zákazníkovi dodací list, prípadne bola objednávka, kde je uvedené číslo účtu služba/tovar, cena zákazník následne uhradí sumu na účet. SZČO používa súkromný účet na podnikanie (nemá podnikateľsky na IČO). Zákazníci ako súkromné osoby doklad nevyžadujú – nepotrebujú. Musí byť ku každej tejto platbe vystavené faktúra? Alebo môžem urobiť za mesiac súhrny doklad platieb podľa výpisu, kde bude uvedený dátum, zákazník, tovar/služba, cena?

SZČO a skladové zásoby pre vlastnú spotrebu z hľadiska dane z príjmov

ID4547 | | Ing. Marián Drozd

SZČO nakúpila zásoby v roku 2018, ktoré sú bez spotreby. Tieto zásoby predávala v roku 2018 - súčasnosť. Časť v roku 2022 použila pre osobnú spotrebu. Ako správne postupovať z hľadiska dane z príjmov pri takýchto zásobách použitých na osobnú spotrebu? Ide o ostatný príjem v obstarávacej cene zásoby? Nie je platiteľom DPH.