Otázky s vecným pojmom: Verejná správa

počet otázok s vecným pojmom : 207



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Operatívny leasing vo verejnej správe

ID4515 | | Tatiana Macháčová

Obec má zmluvu na operatívny leasing na kopírovací stroj, na 60 mesiacov, splátky sú štvrťročne po 180,- €. Nie sme platiteľmi DPH. Ako sa účtuje takýto leasing a na akú ekonomickú položku? 

Zmluva o užívaní priestorov

ID4499 | | Tatiana Macháčová

Mesto má uzatvorenú zmluvu o užívaní priestorov s autobusovými spoločnosťami. Predmetom zmluvy je užívanie priestorov autobusovej stanice (tá je vo vlastníctve mesta) na vykonanie počtu spojov pre cestujúcich, na parkovanie autobusov. Ako správne zaúčtovať - na účet 318 alebo 378? A súvzťažne ako službu na 602 alebo nájom na 648?  Podľa § 4 ods. 3g) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. obec zabezpečuje aj miestnu dopravu, ide teda o činnosť, na ktorú bola zriadená, vychádza nám to skôr na 318. Po novom sa nájom účtuje na účet 378, toto však nie je nájomná zmluva. Niektoré mestá majú uvedenú zmluvu pod názvom Zmluva o užívaní služieb, naše mesto ju má ako Zmluva o užívaní priestorov autobusovej stanice. Je to teda služba alebo nájom? 318/602 alebo 378/648?

Preddavky.

ID4491 | | Ing. Ingrid Veverková

Chcela by som sa informovať na problematiku poskytovania preddavkov podľa § 19 zákona č. 523/2004 Z. z., a to konkrétne: V § 19 ods. 8 sa uvádza „Subjekt verejnej správy môže poskytovať preddavky, ak boli vopred v zmluve o dodávke výkonov a tovarov písomne dohodnuté, a to najviac na obdobie troch mesiacov v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov...“. Moja otázka znie, či stačí, ak plnenie (služba je poskytovaná na obdobie jedného roka) začne v lehote do troch mesiacov od poskytnutia preddavku v plnej sume alebo môžem poskytnúť preddavok len na alikvótnu časť z celkovej sumy (teda na obdobie troch mesiacov), ak je plnenie služby nastavené na dlhšiu dobu ako tri mesiace. Taktiež sa chcem opýtať na názor definície preddavku. V publikácii Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy Komentár (Harušťáková, 2016) autorka tvrdí, že poskytnutie vo výške 100 % záväzku pred uskutočnením plnenia nie je preddavkom. V danom prípade vraj nie je následne čo zúčtovať, nakoľko zúčtovacia faktúra je vystavená na 0 € a nemožno teda hovoriť o preddavku. Stotožňujete sa s daným názorom?

Registrácia obce za platiteľa DPH

ID4459 | | Ing. Marián Drozd

Mesto prevádzkuje mestské kúpele v rámci hlavnej činnosti. Mestské kúpele poskytujú pre širokú verejnosť služby bazéna a sauny a prenájom bazéna športovým klubom a školám za účelom plaveckého výcviku. Za mesiac január 2023 boli tržby za bazén a saunu v sume 10 410,60 € a nájom bol vo výške 2 556,65 €. Kúpele sú otvorené denne, bazén po celý rok a sauna je otvorená od októbra do konca apríla. Mesto má ešte ďalšie príjmy z nájmu iných nebytových priestorov. Za mesiac január 2023 bola výška nájmu iných nebytových priestorov 113 947,73 €. Činnosť mestských kúpeľov je pravidelná, dá sa zatriediť do služieb cestovného ruchu (príloha č. 8 zákona o DPH) a ak sa dosiahne výška obratu 49 790 €, môže sa to považovať za narušenie hospodárskej súťaže. Má byť mesto platiteľom DPH z dôvodu prevádzkovania mestských kúpeľov za uvedených podmienok? Bude sa do obratu za účelom registrácie započítavať aj suma nájmu? Je možné zabrániť nadobudnutiu titulu platiteľa zo zákona o DPH vydaním rezidenčných kariet? Rezidenčné karty by boli vydané len obyvateľom mesta a zároveň by boli za služby bazéna a sauny 2 ceny, cena pre držiteľov rezidenčných kariet a cena pre ostatných návštevníkov.

Oznámenia funkcií, zamestnaní, činnosti a majetkových pomerov verejných funkcionárov - bývalí poslanci

ID4447 | | Tatiana Macháčová

Vzhľadom na rozporuplné názory a postoje (bývalých) poslancov obecného zastupiteľstva, by sme sa radi jednoznačne uistili, či je zákonnou povinnosťou poslancov obecného zastupiteľstva predchádzajúceho volebného obdobia podávať po ukončení výkonu tejto ich verejnej funkcie "Oznámenia funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejných funkcionárov" za rok 2022 alebo je to iba povinnosťou bývalých starostov/primátorov miest po ukončení výkonu verejnej funkcie starostu/primátora?

Neuhradené faktúry v RO na konci roku

ID4399 | | Tatiana Macháčová

RO zriadená obcou - Základná škola, účtovala do nákladov roku 2022 náklady na energie týkajúce sa decembra 2022 účtovným zápisom 502 / 321. Faktúry boli k 31.12.2022 neuhradené, nakoľko došli po 31.12.2022. Nevyčerpané prostriedky z prenesených kompetencií ZŠ vrátila k 31.12.2022 zriaďovateľovi, účet 357 má zostatok 0. Ako zaúčtovať časovú a vecnú súvislosť do výnosov , ak zostatok na účte 357 je 0. Môže vzniknúť výsledok hospodárenia z neuhradených faktúr z prenesených kompetencií?

Vodovod a kanalizácia - refakturacia

ID4369 | | Tatiana Macháčová

Obec buduje v časti obce vodovod a kanalizáciu. Prevedené práce boli obci vyfakturované. Obec hradí faktúru čiastočne zo svojich zdrojov a čiastočne z darovacích zmlúv od majiteľov nehnuteľností, ktorým sa vodovod a kanalizácia realizuje. Dvaja majitelia nehnuteľností (s. r. o. a družstvo) nesúhlasili s darovacou zmluvou, trvali na vystavení faktúry s textom: ...za prevedené práce na vodovode a kanalizácii. Moja otázka znie: Ako zaúčtovať refakturáciu prevedených prác? Obec účtuje realizáciu investičnej výstavby na účte 042, čiže nákladový účet refakturácie neprichádza do úvahy. Vodovod a kanalizácia bude vo vlastníctve obce. Prosím o radu.

Schválenie rozpočtu obce na rok 2023 dňa 13. 12. 2022

ID4335 | | Tatiana Macháčová

Poprosím o usmernenie, či schválenie návrhu rozpočtu na rok 2023 dna 13. 12. 2022, je možne ako schodkový, keďže novela zákona č. 583/2004 Z. z. je účinná až od 15. 12. 2022. Hrá rolu deň schválenia rozpočtu na rok 2023, keď ide o rozpočet platný až od 1. 1. 2023? Podľa môjho názoru deň schválenia rozpočtu na rok 2023 má byť v súlade s platnou legislatívou, a teda 13. 12. 2022 nie je možné návrh rozpočtu na rok 2023 schváliť ako schodkový lebo zákon 583/2004 to v tento deň neumožňuje. Zároveň sa chcem opýtať, či je obec povinná na svoju podnikateľskú činnosť vytvoriť samostatný rozpočet alebo stačí len samostatná rozpočtová položka v návrhu rozpočtu?

Výpočet odstupného pre starostku

ID4327 | | Ing. Iveta Matlovičová

Starostka neuspela vo voľbách. Keďže funkciu vykonávala jedno funkčné obdobie, má nárok na odstupné vo výške trojnásobku priemerného mesačného platu. Ako vypočítam výšku odstupného na základe týchto skutočnosti? - starostka bola dlhodobo práceneschopná, a to od 16.11.2021 do 14.11.2022. - HM za 11/2021 – cca 900 Eur bez PN - predpokladaná HM za 11/2022 (po ukončení PN čerpá dovolenku) – 1 200 Eur - ak odstupné bude vyplatené v novembrovej výplate, čiže v decembri, tak priemerný mesačný plat sa vypočíta ako priemer platu za obdobie 11/2021 – 10/2022, čiže z HM cca 900 Eur/12 kal.mesiacov x 3 = 225 eur? (plat starostky k 1.1.2022 po valorizácii 1 999 €).

Vratky nevyčerpaných FP v danom roku

ID4323 | | Tatiana Macháčová

Mesto prijíma rôzne finančné prostriedky pre školu na prenesený výkon v oblasti školstva, či už normatívne, nenormatívne a pod. Taktiež rôzne príspevky od ÚPSVaR na stravu v hmotnej núdzi, či školské pomôcky. Prijímame ich pod EK 312012 alebo 312001. Ak škola všetko nevyčerpá a časť vraciame do ŠR v tom istom roku ako boli prijaté, ako sa oklasifikuje výdavok? Máme mínusovať príjmovú EK 312012 alebo to dať na výdavkovú 637037.