ISSN 1339-1429
Otázky a odpovede
Zoznam otázok
zoradiť výsledky podľa:
Miesto dodania služieb
ID3269 | | Ing. Marián Drozd
Slovenská s. r. o., A (platiteľ podľa § 4 zákona o DPH) fakturuje služby inej slovenskej s. r. o., B (tiež platiteľ podľa § 4 zákona o DPH). Slovenská s. r. o., B je hlavným dodávateľom stavby jednej haly, ktorá sa stavia v Maďarsku. Slovenská s. r. o., A je subdodávateľom slovenskej s. r. o., B. Predmetom fakturácie je: zorganizovacia činnosť výstavby tenisovej haly: Presnejšie platiteľ A kedže disponuje veľkou databázou subdodávateľov, ktorí pracujú v stavebníctve, vyhľadáva a ponúka najvhodnejších subdodávateľov pre firmu B, ktorá môže uskutočňovať stavebné práce, (napr. na základe dlhoročných skúseností v stavebnom priemysle, na základe najlepších cenových ponúk, na základe výberu najlepšieho odborníka v danej stavebnej oblasti) čiže podľa nás ide o sprostredkovateľskú činnosť. Samozrejme za hore uvedené služby slovenská s. r. o. A fakturovala len províziu za sprostredkovanie služieb. Otázkou je, že kde je miesto dodania služieb pri uvedenej faktúre? Podľa nás, keďže v podstate ide o klasické sprostredkovanie (fakturuje sa len provízia za sprostredkovanie služieb) miesto dodania sa určí podľa § 15 zákona o DPH a musí sa fakturovať so slovenskou daňou. To, že nehnuteľnosť sa nachádza v Maďarsku nie je podstatné, lebo nejde o službu bezprostredne sa viažucu na nehnuteľnosť (§ 16 zákona o DPH)
Doklad z registračnej pokladnice
ID3268 | | Ing. Marián Drozd
Máme doklad z registračnej pokladnice zo 6. 4. 2018 v hodnote 500 €, základ DPH 416,67 €, DPH 83,33 €. Môžem ho uplatniť na odpočet DPH za mesiac júl 2018.
Zahraničné (maďarské) EZÚS – Európske zoskupenie územnej spolupráce (nezisková organizácia)
ID3267 | | Ing. Marián Drozd
Zahraničné (maďarské) EZÚS – Európske zoskupenie územnej spolupráce (nezisková organizácia) vyhral cezhraničný projekt, ktorého cieľom je zhotovenie pozemnej infraštruktúry potrebnej k prevádzke neupútanej kompy na Dunaji a obslužnej budovy na území Slovenska. Na EZÚS budú vzťahovať slovenské zákony, keďže stavba sa realizuje na Slovensku. EZÚS nie je platiteľom DPH ani v Maďarsku, ani na Slovensku. Na realizáciu projektu jej bude poskytnutá dotácia z európskych fondov. EZÚS nebude prevádzkovať kompu, ani dosahovať žiadny zisk z projektu. Doba výstavby infraštruktúry presiahne 12 mesiacov. EZÚS nechce ohroziť svoju existenciu, ani realizáciu projektu, preto by sa najradšej uistil, čo sa týka vzťahujúcich sa právnych predpisov.
Hľadisko ZDP: Predpokladáme, že zahraničnej neziskovej organizácii vzniká stála prevádzkareň (organizačná zložka) na Slovensku z hľadiska dani z príjmov a bude povinná podať účtovnú závierku a daňové priznanie k dani z príjmov PO na Slovensku, pretože dosahuje príjem (dotáciu), ktorý je oslobodený od dane na základe § 13 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. Je nevyhnutné zriadenie organizačnej zložky v krajine realizácie stavby? Ak nie je potrebná organizačná zložka, bolo by to výhodnejšie z hľadiska projektu, nakoľko zmena partnera v projekte nie je priechodná.
Hľadisko zákona o DPH: Činnosť neziskovej organizácie považujeme za verejnoprospešnú, preto predpokladáme, že nevzniká neziskovej organizácii povinnosť registrácie pre DPH (pretože EZÚS nevykonáva žiadnu podnikateľskú činnosť), a nevzniká jej stála prevádzkareň z hľadiska dani z pridanej hodnoty. Slovenskí subdodávatelia by fakturovali stavebné práce so slovenskou DPH na organizačnú zložku. Sú naše predpoklady správne?
Zatriedenie a účtovanie výdavkov obce
ID3250 | | Ing. Jana Hvojníková
Chcela by som usmernenie, ohľadom správnosti zatriedenia a účtovania výdavkov obce – náklady na službu, resp. súčasť obstarávacej ceny majetku.
Obec realizuje v rámci cezhraničnej spolupráce projekt „Turistika bez hraníc – rozvoj poľsko-slovenského turistického chodníka z Jelešnej do Klina“, ktorý v rámci výdavkov obce pozostáva z viacerých aktivít. Tieto aktivity sú v žiadosti o NFP konkrétne rozdelené nasledovne:
VYTVORENIE TURISTICKO-CYKLISTICKÝCH TRÁS v obci Klin – 447.147,97 €:
- vybudovanie cyklotrasy vrátane rekonštrukcie existujúceho mosta v cene 441.397,97 €,
- výdavky na stavebný dozor v cene 4.800,00 €,
- zabezpečenie procesu verejného obstarávania v cene 950,00 €.
VYTVORENIE SÚVISIACEJ INFRAŠTRUKTÚRY na nových úsekoch turistického chodníka v obci Klin – 38.037,93 EUR :
- Cykloznačenie pre novú cyklotrasu – 205 ks kovových značiek s potlačou na pozinkovaných stĺpikoch v cene spolu 16.086,14 € (cca 78,47 €/ 1 ks)
- Vypracovanie manuálu k realizácii cykloturistického značenia v zmysle STN 01 8028 vrátane GPS monitorovania trás a rekognoskácie terénu, spracovania GPS dát, prípravy podkladov k výrobe a ostatných administratívnych, réžijných a materiálnych nákladov – v cene 2.455,20 €
- Zastrešené drevené infotabule osadené na betónových pätkách – 4 ks v cene spolu 4.372,32 € (cca 1.093,08 € / 1 ks)
- Spracovanie textov pre infotabule vrátane grafického návrhu a tlače – v cene 1.590,00 €
- Drevená rozhľadňa – 1 ks v cene 13.534,27 €
VYTVORENIE MOBILNEJ APLIKÁCIE, ktorá uľahčí pohyb po turistickom chodníku spolu S WEBOVOU STRÁNKOU a DISKUSNÝM FÓROM – 16.590,00 €:
- Mobilná aplikácia spolu s webovou stránkou a fórom (všetko v poľštine, slovenčine a angličtine) vrátane nákladov na preklad – v cene spolu 15.000,00 €
- Odmena pre odborníka na prípravu textov o prírodných a kultúrnych zaujímavostiach na trase slovenskej časti chodníka a príprava ďalších relevantných informácií o turistických službách na Slovensku – cena celkom 1.200,00 €
- Odmena za vyhotovenie fotografií prírodných a kultúrnych pamiatok na trase v slovenskej časti od Klina po hranicu (cca 100 snímok) – cena celkom 390,00 €
VÝDAVKY NA AKCIE propagujúce VYBUDOVANÝ CEZHRANIČNÝ TURISTICKÝ CHODNÍK – 2.745,00 €:
- Preprava účastníkov podujatí – v cene 585,00 €
- Strava účastníkov podujatí – v cene 1.410,00 €
- Výdavky na externí sprievodní personál pre realizované podujatia (lektor, moderátor, sprievodca, zdravotník a pod.) – v cene 300,00 €
- Reflexné vesty, tričká – v cene 450,00 €
A ĎALŚIE VÝDAVKY NA OBSTARANIE PROPAGAČNÝCH AKTIVÍT (informačné letáky, informačné tabule, prenosný informačný baner roll up systém a propagačné plagáty na pripravované podujatia) – v celkovej cene 2.464,00 € a VÝDAVKY NA RIADENIE PROJEKTU (externý manažment, preklady do poľského jazyka, personálne a administratívne výdavky) – v celkovej cene 9.385,00 €.
Keďže pri projektoch v rámci cezhraničnej spolupráce nie je nikde špecifikované, či sa jedná o investičné výdavky (účet 02x) resp. bežné výdavky (účet 501 - materiál, účet 518 - služby a pod.) podľa usmernení projektového manažéra sa máme držať u nás platnými predpismi – t.j. zákona o účtovníctve (431/2002 Z.z.), zákona o dani z príjmov (595/2003 Z.z.) (pri klasifikácií investičných a bežných výdavkov) ako aj svojich vnútorných predpisov o vedení účtovníctva, evidovaní a odpisovaní majetku a pod.
Z toho usudzujeme, že vybudovanie cyklotrasy vrátane nákladov na stavebný dozor v celkovej sume 446.197,967 €sú jednoznačne investičné výdavky (účet 021, rozpočtová položka 717001). Výdavky na verejné obstarávanie /aj v zmysle iných projektov z EÚ, kde sú rozdelené jednotlivé výdavky podľa nákladov/ účtujeme vždy ako bežné výdavky (nákladový účet 518, rozpočtová položka 637002).
V zmysle zákona o dani z príjmov ako aj vnútorného predpisu obce výdavky na súvisiacu infraštruktúru - t. j. cykloznačenie (205 ks kovových značiek s potlačou v cene spolu 16.086,14 €– t. j. cca 78,47 €/ 1 ks) a zastrešené drevené infotabule (4 ks v cene spolu 4.372,32 €– t. j. cca 1.093,08 € / 1 ks) sú bežnými výdavkami (keďže cena obstarania ani pri 1 ks nepresahuje 1.700,00 €) – teda tieto budú hradené z bežných výdavkov (účet 501, rozpočtová položka 633006 – Všeobecný materiál) a následne evidované v drobnom hmotnom majetku obce na podsúvahových účtoch (751).
Výdavky na vytvorenie mobilnej aplikácie vrátane webovej stránky a fóra v sume 15.000,00 € budú účtované ako investícia (účet 013, rozpočtová položka 711003 – Softvér) a následne postupne odpisované.
Avšak potrebujeme usmernenie ako správne účtovať ďalšie výdavky súvisiace s cykloznačením, s infotabuľami a s vytvorením mobilnej aplikácie, t. j. konkrétne:
- výdavky súvisiace s cykloznačením – 1. Vypracovanie manuálu k realizácii cykloturistického značenia v zmysle STN 01 8028 vrátane GPS monitorovania trás a rekognoskácie terénu, spracovania GPS dát, prípravy podkladov k výrobe a ostatných administratívnych, réžijných a materiálnych nákladov (v cene 2.455,20 €),
- výdavky súvisiace s infotabuľami – 2. Spracovanie textov pre infotabule vrátane vrátane návrhu a tlače (v cene 1.590,00 €),
- výdavky súvisiace s mobilnou aplikáciou – 3. Odmena pre odborníka na prípravu textov o prírodných a kultúrnych zaujímavostiach na trase slovenskej časti chodníka a príprava ďalších relevantných informácií o turistických službách na Slovensku (v cene 1.200,00 €) a 4.Odmena za vyhotovenie fotografií prírodných a kultúrnych pamiatok na trase v slovenskej časti od Klina po hranicu (cca 100 snímok v cene celkom 390,00 €), keďže sú v projekte (žiadosť o NFP) zašpecifikované ako „služby“.
Máme všetky tieto výdavky správne účtovať ako SLUŽBU (účet 518, rozpočtová položka 637005 – Špeciálne služby), alebo je účtovne správne, ak sú SÚČASŤOU OBSTARÁVACEJ CENY obstarávaného majetku (751 – drobného hmotného majetku a 013 – softvéru).
Teda konkrétne : Výdavky zavypracovanie manuálu majú byť súčasťou cykloznačenia (účet 501, rozpočtová položka 633006, následne evidované na podsúvahovom účte 751), Výdavky za spracovanie textov pre infotabule súčasťou ceny infotabulí (účet 501, rozpočtová položka 633006 – všeobecný materiál, následne evidencia na podsúvahovom účte 751), Výdavky na odmeny za prípravu textov o prírodných a kultúrnych zaujímavostiach na trase chodníka ako aj odmeny za vyhotovenie fotografií prírodných a kultúrnych zaujímavostí na trase chodníka majú byť súčasťou obstarávacej ceny mobilnej aplikácie (účet 013, rozpočtová položka 711003).
Zatriedenie a účtovanie výdavkov na opravu
ID3245 | | Ing. Jana Hvojníková
Obec realizuje projekt „Zvýšenie energetickej efektívnosti v budove MŠ“, na ktorý bol schválený NFP. V zmysle zmluvy o poskytnutí NFP ide o investičné výdavky, takže tu sme viazaní zmluvou. Pre informáciu uvádzam, išlo prevažne o zateplenie budovy, výmenu strešnej krytiny a pod.
Obec sa však rozhodla v budove zrealizovať aj ďalšie práce, ktoré projekt v rámci NFP neriešil.
V zmysle stavebného zákona ohlásila stavebnému úradu stavebné úpravy (pozri príloha „Ohlásenie“) pod názvom „Stavebné úpravy a udržiavacie práce vnútorných a vonkajších priestorov MŠ“ v celkovej hodnote 67 700,17 € (cena zo Zmluvy o dielo s úspešných uchádzačom po vykonaní verejného obstarávania).
V popise stavebných úprav sa uvádza, že ide o stavebné úpravy na budove MŠ, ktoré pozostávajú z - opravy strechy a zvodov na prístavbe, opravy vnútorných omietok, vnútorné maľby, úprava stropu nad schodišťom, oprava podláh, úprava pivničných skladov a úprava vonkajších spevnených plôch.
Pre bližší popis prikladám aj ZÁPIS Z OBHLIADKY STAVBY konaného dňa 18. 12. 2018 (pozri príloha „Zápis z obhliadky stavby“ – regionálny úrad verejného zdravotníctva, ktorý si vyžadoval zrealizovanie týchto prác, aby budova spĺňala požiadavky v zmysle hygienických predpisov),kde je uvedené, že nad rámec projektovej dokumentácie vyhotovenej k projektu „Zvýšenie energetickej efektívnosti materskej školy“ (zmluva o NFP - investícia) boli zrealizované tieto práce:
- Výmena výdajných okienok v kuchyni za hliníkové
- Výmena pôvodnej poškodenej dlažby v kuchyni za novú (vybúranie pôvodnej dlažby, odvoz sute, výškové vyrovnanie podlahy)
- Úprava soklov v triedach a na chodbách (vystierkovanie a náter)
- Realizácia farebných náterov v triedach
- Odstránenie zaplesnutej omietky v riaditeľni – osekanie, vyspravenie omietky, náter, realizácia plávajúcej laminátovej podlahy
- Sociálne zariadenia (obidve poschodia) – vybúranie pôvodných obkladov a dlažieb, realizácia nových prívodov vody a kanalizácie, zmena dispozície a počtu umývadiel a toaliet, realizácia nových obkladov a dlažieb
Zároveň ešte uvádzame, že z dôvodu zvýšenia kapacity sociálnych zariadení boli okrem vyššie uvedených prác vybúrané 2 oddeľovacie priečky (nie nosné priečky), ktoré oddeľovali pôvodne priestory WC (zväčšili sa priestory WC).
Prosím Vás o potvrdenie, resp. usmernenie, či je v zmysle platných predpisov správe zatriediť a účtovať tieto výdavky ako opravu a údržbu budovy (aj v tejto cene cca. 68.-tis €).
Alebo v zmysle platných predpisov ich musíme účtovať ako investíciu a následne technicky zhodnotiť budovu MŠ.
Účtovanie kapitálových výdavkov v obci
ID3231 | | Ing. Jana Hvojníková
Potrebovala by som usmernenie ohľadom správnosti účtovania v obci, ktorá vracia kapitálové výdavky (realizovaný projekt) za predchádzajúce účtovné obdobie zistené pri kontrole na mieste sprostredkovateľským orgánom - na základe žiadosti o vrátenie FP.
Zároveň uvádzam, že:
- dodávateľ na základe zistení kontroly vystavil obci dobropisovú faktúru za nevykonané práce (nezrovnalosti),
- projekt ešte nie je zaradený v majetku obce, nakoľko nebolo ukončené kolaudačné konanie, takže všetky výdavky ešte evidujeme na účte 042.
Uvádzam účtovanie v obci:
- DOBROPIS FAKTÚRY od dodávateľa (kapitálové výdavky predchádzajúceho účt. obdobia):
315 AÚ / 042 AÚ
- INKASO POHĽADÁVKY na bankový účet obce od dodávateľa:
221 AÚ / 315 AÚ
- položka rozpočtovej klasifikácie 292012 - Z dobropisov, kód zdroja 41
- PREDPIS - vrátenie nezrovnalosti pri čerpaní kapitálových výdavkov z prostriedkov EÚ a ŠR: 384 AÚ / 379 AÚ
- ÚHRADA - vrátenie nezrovnalosti pri čerpaní kapitálových výdavkov z prostriedkov EÚ a ŠR: 379 AÚ / 221 AÚ
- položka rozpočtovej klasifikácie 637038 - Nezrovnalosti a iné vrátky za prostriedky EÚ zaradené do štátneho rozpočtu a za prostriedky spolufinancovania, kód zdroja 41
Zvlášť potrebujem odsúhlasiť, resp. uviesť správne POLOŽKY ROZPOČTOVEJ KLASIFIKÁCIE a správne KÓDY ZDROJA: (poznámka: ide o kapitálové výdavky z predchádzajúceho účt. obdobia):
- pri PRÍJME NA ÚČET OBCE - inkaso dobropisu od dodávateľa (292012 a kód zdroja - 41)
- PRI VÝDAJI OBCE – úhrada nezrovnalosti sprostredkovateľ. orgánu (637038 a kód zdroja - 41)
DPH účtovaná na faktúre z Francúzska
ID3262 | | Ing. Marián Drozd
Dostali sme faktúru z francúzskej spoločnosti za opravu nákladného vozidla. Faktúra je vystavená s francúzskou dph, aj keď je na nej uvedené naše IČ DPH. Dočítali sme sa, že Francúzi a Nemci si môžu účtovať dph pri oprave, ak je hodnota dielov vyššia ako 50 % celkovej hodnoty opravy. Nie je nám však jasné, či máme nárok na refundáciu - vrátenie tejto dph, alebo dph účtujeme celé na opravu.
Zodpovednosť odborného zástupcu
ID3256 | | JUDr. Zdenko Doktor
Akú zodpovednosť a za čo konkrétne má odborný zástupca zdravotníckeho zariadenia?
Konkrétna situácia: Neštátne zdravotnícke zariadenie: s. r. o. - gynekologické ambulancie + JAS. Majiteľ a konateľ s. r. o. je iná osoba ako odborný zástupca. Odborný zástupca je zamestnancom - je jedným z lekárov, ale v zariadení pracuje viac lekárov v jednom odbore. Viem, že odborný zástupca je fyzická osoba, ktorá osobne zodpovedá za odborné poskytovanie zdravotnej starostlivosti v zdravotníckom zariadení. Mňa by zaujímalo, čo to konkrétne znamená:
- Za čo zodpovedá, akú má zodpovednosť za pochybenie iných lekárov v s. r. o.?
- Aké sú jeho možné postihy a sankcie (nenašiel som žiadne v zákone...)? Ako má zodpovedať za "odbornosť" lekárov, ak nemá možnosť ich prijímať ani prepúšťať zo zamestnaneckého pomeru?
- V prípade, že majiteľ s.r.o rozšíri činnosť aj na iné odbory, bude tento odborný zástupca zodpovedný za všetky odbory alebo musí mať s.r.o. odborného zástupcu pre každý odbor samostatne?
Povinné zverejňovanie faktúr
ID3264 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Kde v legislatíve môžeme nájsť povinnosť samosprávy zverejňovať aj zálohové faktúry? Kde v legislatíve môžme nájsť povinnosť samosprávy zverejňovať aj odoslané faktúry?
Zaradenie mostovej váhy
ID3261 | | Ing. Marián Drozd
Ako postupovať pri zaradení elektronickej mostovej zapustenej váhy do odpisovej skupiny? Celkové náklady na obstaranie boli 13 483,50 €. Cena za dodávku, inštaláciu a overenie váhy bola 10 825 €, cena za spodnú stavbu - betón, zemné práce,... 2 658,50 €.