Aktuálna téma

"Luxusné" automobily v zákone o dani z príjmov

zoradiť výsledky podľa:

Technické zhodnotenie plne odpísaného majetku

ID5741 | | Terézia Urbanová

Rada by som si ujasnila otázku ohľadom technického zhodnotenia (ďalej len "TZ"). Sme obec a robíme TZ na majetku, ktorý je už plne odpísaný, ale nie vyradený. Ako máme správne postupovať pri zaradení takéhoto technického zhodnotenia, je potrebné vytvoriť novú kartu majetku, ktorá bude obsahovať iba toto TZ, alebo mám TZ zaradiť k pôvodnej karte majetku a nastaviť dobu odpisov, aj keď je tento majetok plne odpísaný? Pri odpisovaní majetku sme si zvolili spôsob účtovných odpisov. Aký má byť správny postup?

Účtovanie územného plánu

ID5647 | | Tatiana Macháčová

Chcem sa spýtať, ako zaúčtovať náklady v sume 2 500 eur za spracovanie správy o hodnotení k návrhu strategického dokumentu - územného plánu. Vstupuje to do obstarávacej ceny územného plánu? Územný plán sa zaradí do majetku po ukončení celého procesu a schválení návrhu obecným zastupiteľstvom? Koľko rokov sa územný plán približne odpisuje? 

Vyradenie vozidla z majetku SZČO

ID5613 | | Ing. Marián Drozd

Pplatiteľ DPH SZČO obstaral osobné vozidlo v roku 2017 v obstarávacej cene 18 578 € z iného členského štátu. Vozidlo zaradené v obchodnom majetku využíval aj na osobnú potrebu v pomere 20 %. Vozidlo bolo doodpisované 12/2020. Zostatková cena 0,00 € V apríli 2025 SZČO plánuje vyradiť vozidlo z majetku firmy prevodom na seba na FO. Aké povinnosti plynú pri vyradení vozidla - preradenie do osobného užívania z hľadiska dane z príjmov a zákona DPH.

Môže SZČO vyradiť toto vozidlo z evidencie majetku aj bez daňového dokladu, len zápisom na karte majetku? Vozidlo, ktoré už bude majetkom fyzickej osoby, podlieha jeho prípadný predaj zdaneniu príjmu, ak by vozidlo predal do 5 rokov?

Používanie vozidla na súkromné účely a DPH

ID5559 | | Ing. Marián Drozd

Právnická osoba zamestnávateľ sa rozhodla od 01.01.2025 poskytnúť zamestnancom služobné vozidlá na používanie aj na súkromné účely a zdaňovať 1 % OC vozidla ako nepeňažný príjem. Všetky vozidlá boli v minulosti t.j. do 31.12.2024 obstarané na finančný lízing, niektoré sú už splatené a niektoré sa splácajú a pri platení splátok finančného lízingu bola v plnom rozsahu odpočítavaná DPH. Z hľadiska DPH má zamestnávateľ postupovať podľa § 9 ods. 2 zákona o DPH a určiť základ dane podľa § 22 ods. 5 zákona o DPH, pričom základom dane sú náklady na službu? Ako právnická osoba určí pri vozidlách náklady na službu?

  • Splatené vozidlá (splatený finančný lízing) - pri nich sú náklady poistenie a daň z motorových vozidiel, daňové opisy nie sú (daňovo sú už odpísané, ale sú ešte účtovné dopisy, niekedy sú náklady na servis vozidiel, nákup pneumatík, vody do ostrekovačov.
  • Vozidlá, ktoré sa ešte splácajú - pri nich sú náklady daňový odpis (aj sa účtovne odpisujú), úrok z lízingovej splátky, poistenie, daň z motorových vozidiel, niekedy sú náklady na servis vozidiel, nákup pneumatík, vody do ostrekovačov. Pri DPH za servis vozidiel, nákup pneumatík a vody do ostrekovačov sa odpočíta pri nákupe DPH v plnej výške, nakoľko ich hodnota bude vstupovať do základu dane a bude sa z nich aj odvádzať DPH, zrejme čo sa týka výšky DPH, tak to bude rovnaká suma? Alebo sa DPH pri odpočte odpočíta z uvedených nákupov pomerom len v rozsahu použitia na podnikanie a potom do základu dane na výpočet odvodu DPH sa uvedené náklady zahrnú v akej sume? Pri vozidlách, ktoré sa splácajú na finančný lízing a splátka obsahuje istinu a úrok, tak sa musí pri odpočte DPH mesačne krátiť z lízingových splátok a bude sa odpočítavať DPH len v rozsahu použitia vozidla na podnikanie? Ak áno, tak potom do základu dane na výpočet mesačného odvodu DPH sa zahrnujú aj odpisy vozidla a aj úrok? Nakoľko sa z lízingovej splátky neodpočíta plná výška DPH, tak zahrnutie odpisov a úroku do základu dane na výpočet odvodu DPH sa zdá byť duplicitný.

Daňový bonus

ID5537 | | RNDr. Jana Motyčková

Dobrý deň, prosím o radu pri výpočte daňového bonusu u zamestnanca s hrubou mzdou 2 617 Eur na 3 deti do 15 rokov za mesiac január 2025. Na internete sú rôzne výpočty, neviem, ktorý je správny.

Pozemok - zemné práce, príprava podložia

ID5535 | | Ing. Anton Kolembus

Firma s.r.o. (PO) kúpila v roku 2021 pozemok parcely registra “C“. V roku 2024 na tomto pozemku vykonala rôzne zemné a terénne úpravy, výkopy pre odpadové rúry vo výške 3 197 €, úpravy nerovnosti pozemku, prípravu podložia pre osadenie zakúpených kontajnerov vo výške 3 798 €. Môže sa tento výdavok v roku 2024 považovať za priamy daňový výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov? Alebo je to nejaká technická rekultivácia, ktorá sa časovo odpisuje? Ako správne zaúčtovať tieto práce?

Nezaplatený náklad

ID5513 | | Ing. Marián Drozd

S. r. o. platiteľ DPH nedostal zaplatené v roku za poskytnutie stavebných prác. Svojim odberateľom taktiež teda nezaplatil. Kedy sa uplatňujú náklady, až po zaplatení, čiže sa odpočítajú od základu dane? Ak áno, do ktorého riadku v DP sa uvádzajú? Ak by išlo o tovar, ktorý nezaplatí, myslím, že tam musí vrátiť DU odpočítanú DPH do 3 mesiacoch. Správne? A ten zvyšok ide hneď na nákladoch, či až po zaplatení, keď si znova vypýta aj DPH od štátu?

Odpisy pri prenajímanom obchodnom majetku

ID5499 | | Ing. Anton Kolembus

Slovenská s.r.o. mala celý rok 2024 v obchodnom majetku zaradenú samoobslužnú autoumyvarku. Z jej prevádzky dosahovala spoločnosť zdaniteľné výnosy. Od 01.10.2024 túto autoumyvarku spoločnosť prenajala inému podnikateľskému subjektu, pričom mesačný výnos z prenájmu je 1 000 €. Ročný daňový odpis autoumyvarky je 14 000 € a zdaniteľné výnosy z jej prevádzky do 30.09.2024 (čiže mimo prenájmu) boli 20 000 €. Je v takomto prípade nutné upravovať výšku daňových odpisov, keďže príjem z prenájmu je nižší ako ( 3 000 € ku koncu roka) hodnota daňových odpisov ( 14 000 €)? Alebo sa berie do úvahy celková výška výnosov, čiže prevádzka plus prenájom ( 20 000 + 3 000 = 23 000 €) a úprava daňových odpisov nie je potrebná?

Zmluva - spotrebný úver

ID5409 | | Ing. Ondrej Baláž

Spoločnosť prefinancovala odpísané auto. Dostali sme zmluvu o zabepečovacom prevode vlastnického práva a predpis splátok k Zmluve o spotrebnom úvere. Peniaze nám boli vyplatené na účet. Aký je správny postup účtovania v podvojnom účtovníctve?

Obstaranie kopírky a tonerov

ID5433 | | Ľudmila Novotná

Ako správne účtovať obstaranie kopírky a tonerov, ak na faktúre je uvedená samostatne kopírka a samostatne tonery, pričom obstarávacia cena kopírky je vyššia ako 1 700,00 €, teda zaradzuje sa do odpisovaného majetku? Je správna odpisová skupina č. 2, teda 6 rokov? Môžeme tonery účtovať samostatne na účet 501AE/321AE? Hodnota tonerov je 85,00 €/ks.