ISSN 1339-1429
Otázky s vecným pojmom: Náhrada za používanie motorových vozidiel
počet otázok s vecným pojmom : 16
Zoznam otázok
zoradiť výsledky podľa:
Nárok na náhradu za použitie motorového vozidla s prívesom
ID740 | | Ing. Ľubica Minková
Zamestnanec po dohode so zamestnávateľom použil na pracovnej ceste cestné motorové vozidlo s prívesom, na ktorom doviezol materiál na maľovanie. Použitím prívesu sa zamestnancovi zvýšila spotreba pohonných látok (PHL). Má zamestnanec nárok na zvýšenú spotrebu PHL?
PHL v jednoduchom účtovníctve
ID1193 | | Ing. Iveta Kolenová
FO podnikateľ - samostatne hospodáriaci roľník účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva. V ktorých prípadoch sa účtujú nakúpené pohonné látky (PHL) ako materiál a kedy ako prevádzková réžia? FO podnikateľ používa pri podnikaní rôzne motorové vozidlá (traktory, nákladné autá), mechanizmy, motorové píly (používa ich pri čistení pastvy) a krovinorez. V súvislosti s ich používaním nakupuje PHL aj do bandasiek, pričom vedie skladové karty na ktorých sa zaznamenáva príjem (nákup PHL) a následne výdaj PHL do konkrétneho motorového vozidla, stroja, mechanizmu, motorovej píly. Ako sa účtuje nákup takto použitých PHL? Podnikateľ zároveň používa a má zaradené v obchodnom majetku osobné motorové vozidlo, pričom vedie evidenciu jázd. Ako sa účtuje nákup PHL v tomto prípade?
Poskytnutie náhrady za použitie vlastného motorového vozidla na pracovnú cestu
ID737 | | Ing. Ľubica Minková
Zamestnávateľ uhrádza zamestnancovi pri použití cestného motorového vozidla pri pracovnej ceste len náhrady za tzv. amortizáciu motorového vozidla – sadzbu základnej náhrady a zamestnancovi neposkytuje náhradu výdavkov za pohonné látky (ďalej len „PHL"). Tento postup zamestnávateľ určil vo vnútornom predpise. Postupuje zamestnávateľ v súlade so zákonom č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len „zákon o cestovných náhradách")?
Použitie motorového vozidla s prívesom na pracovnú cestu v zimnom období
ID743 | | Ing. Ľubica Minková
Môže zamestnávateľ uznať zamestnancovi zvýšenú spotrebu pohonných látok v zimnom období a pri používaní prívesného vozíka? Je možné tieto zvýšené náklady účtovať ako daňovo uznané výdavky? V prípade, ak dôjde k zmene PHL (benzín – plyn), kto určí spotrebu PHL?
Použitie súkromného vozidla na služobnú cestu a určenie spotreby podľa EHK s použitím a bez použitia prívesu
ID774 | | Ing. Ľubica Minková
Zamestnanec – obchodný zástupca používa po dohode so zamestnávateľom na pracovných cestách súkromné vozidlo. Počas pracovnej cesty najazdil 412 km. V technickom preukaze vozidla je uvedená spotreba PHL na 100 km podľa normy ES č. 93/116, ktorá je pre mestský cyklus 11,7 l, pre mimomestský cyklus 7,1 l, pre kombinovaný cyklus 8,8 l. Zamestnanec preukázal cenu PHL v deň nástupu na pracovnú cestu dokladom o kúpe, ktorá bola 1,31 €.
Zamestnanec počas pracovnej cesty najazdil:
- v mestskom cykle 120 km bez prívesu,
- v mimomestskom cykle 90 km s prívesom,
- v kombinovanom cykle 202 km s prívesom.
Použitie súkromného vozidla na zahraničnú pracovnú cestu
ID776 | | Ing. Ľubica Minková
Zamestnanec vykonal zahraničnú pracovnú cestu z Bratislavy do Rakúska na základe dohody so zamestnávateľom súkromným vozidlom. Celkovo najazdil 1 500 km, z toho na území Rakúska 1 460 km. Na PHL kúpenú na Slovensku v eurách prešiel 20 km na Slovensku (z Bratislavy po prechod hraníc) a ešte 480 km v Rakúsku. Na PHL, ktorú kúpil v eurách v Rakúsku prešiel 980 km v Rakúsku a 20 km od prechodu hraníc do miesta skončenia pracovnej cesty, t. j. do Bratislavy. V technickom preukaze vozidla je uvedená spotreba PHL na 100 km podľa normy EHK, a to pre mesto 9,1 l, pre rýchlosť 90 km/hod. 5,8 l a pre rýchlosť 120 km/hod. 7,6 l, priemerná spotreba PHL podľa normy EHK (norma Európskej hospodárskej komisie, ktorá obsahuje spotrebu pre 3 ustálené režimy, a to spotrebu pre rýchlosť 90 km/hod., 120 km/hod. a spotrebu pre jazdu v meste) je 7,5 l/100 km [(9,1 + 5,8 + 7,6) / 3 = 7,5 l]. Zamestnanec preukázal cenu PHL v eurách dokladom o čerpaní v Rakúsku, ktorá bola 1,10 €. Cenu PHL v eurách kúpenú na území SR nepreukázal dokladom o čerpaní, a preto zamestnávateľ použil na výpočet cenu PHL, ktorú si zistil v deň nástupu na zahraničnú pracovnú cestu a zamestnancovi uznal cenu 1,31 €.
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
ID398 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.
Podľa § 19 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p., ak daňovník na cestovanie využije vlastné osobné motorové vozidlo nezahrnuté do obchodného majetku, uplatní výdavky (náklady) do výšky náhrady za spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase ich nákupu.
Môže si SZČO uplatňovať náhradu za pohonné látky (PHL) v prípade, že doklad z ERP nemá (resp. má jeden doklad na mesiac)? Je možnosť v súlade so znením zákona „podľa cien platných v čase ich nákupu" si napr. uplatniť cenu PHL zo štatistického úradu, ktorý umožňuje § 7 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách? V prípade, že si náhrady za PHL nemôže uplatniť, má možnosť si uplatniť základnú náhradu na km (napr. 100 km x 0,183)?
Požitie súkromného vozidla na pracovné cesty výlučne v meste
ID746 | | Ing. Ľubica Minková
Zamestnanec po dohode so zamestnávateľom používa pri pracovnej ceste konanej len v Bratislave súkromné vozidlo. Za jeden mesiac najazdil 1 650 km. Vozidlo má v technickom preukaze uvedenú spotrebu pohonných látok (ďalej len „PHL") podľa normy STN, ktorá je na 100 km 9,9 l; zvýšená spotreba PHL podľa STN o 40 % pre mesto je 13,86 l/100 km. Zamestnanec preukázal cenu PHL z času konania pracovnej cesty dokladom o kúpe, ktorá bola 1,31 € (uvedená cena platila počas celého mesiaca).
Rozvoz tovaru zákazníkom na firemnom automobile
ID658 | | Ing. Jarmila Strählová
Podnikateľský subjekt účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva a zaoberá sa predajom stavebného materiálu. Vlastní nákladný automobil a poskytuje odvoz stavebného materiálu priamo zákazníkovi domov. Doprava je v cene materiálu. Možno si tieto cesty uplatniť do daňových výdavkov. Akou formou sa možno dokladovať jazdy?
Spotreba PHM
ID87 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.
Podnikateľ - živnostník používa osobné motorové vozidlo výlučne na jazdy v meste. Ročne najazdí približne 4 000 km. V technickom preukaze je uvedená len jedna spotreba paliva, a to 5,9 l/100km. Toto je kombinovaná spotreba, ktorá sa pri jazde v meste nedá dodržať.
Môže podnikateľ internou smernicou navýšiť spotrebu podľa skutočného stavu, napr. o 20 %, alebo sa musí držať spotreby uvedenej v technickom preukaze?