Aktuálna téma

Predaj a spätný prenájom z hľadiska slovenských účtovných predpisov

zoradiť výsledky podľa:

Prenájom bytu pre konateľa a daňové výdavky

ID4168 | | Ing. Marián Drozd

Daná je slovenská s.r.o. so sídlom v Trnave. Konateľ spoločnosti má trvalý pobyt v Trenčíne, ale pracovne veľa cestuje, hlavne do zahraničia. Spoločnosť sa rozhodla, že prenajme byt pre konateľa, aby mal kde bývať, keď sa vracia zo zahraničia do Trnavy do prevádzkarne spoločnosti. Môže dať spoločnosť takýto prenájom do daňových nákladov? Daňový úrad by v prípade daňovej kontroly neargumentoval, že konateľ má trvalý pobyt v Trenčíne, čo nie je až tak ďaleko?

Účtovanie odstránenia skládok na pozemku obce

ID4155 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec chce odstrániť nelegálnu skládku na obecnom pozemku v celkových výdavkoch 10 000 eur. Ide o kapitálový výdavok? Ako postupovať pri účtovaní?

Odpisovanie TZ u nájomcu.

ID4153 | | Ing. Marián Drozd

Naša spoločnosť je prenajímateľ (A) a prenajímame nehnuteľnosť nájomcovi (B). V nájomnej zmluve udeľujeme súhlas, že môže časť nehnuteľnosti prenajať podnájomníkovi (C). Nájomca B vykonal aj uhradil technické zhodnotenie na nehnuteľnosti. Podnájomca C vykonal aj uhradil ďalšie technické zhodnotenie na nehnuteľnosti. Nájomný vzťah je len medzi prenajímateľom A a nájomcom B. Ďalšia nájomná zmluva je medzi nájomcom B a podnájomníkom. C. Prenajímateľ A udeľuje súhlas nájomcovi B s odpisovaním jeho časti technického zhodnotenia s tým, že prenajímateľ A nezvýši vstupnú cenu majetku (§ 24 ods. 2). Možno § 24 ods. 2 aplikovať aj u podnájomcu C? Zmluvný vzťah medzi prenajímateľom A a podnájomcom C nie je. Môže dať prenajímateľ A ako majiteľ nehnuteľnosti len súhlas na odpisovanie nehnuteľnosti podnájomcovi C, v prípade, keď nájomná zmluva je len medzi nájomcom B a podnájomcom C. Akým spôsobom sa dá vyriešiť, aby podnájomca C mohol odpisovať svoju časť technického zhodnotenia?

Zmenky

ID4127 | | Ing. Ondrej Baláž

Ako správne účtovať nákup zmeniek od banky. Nákup sa realizuje za sumu X pričom vyplatená zmenková suma bankou je navýšená o zisk z tohto obchodu. Ako účtovať tento zisk a ako účtovať vyradenie zmeniek z účtovníctva. Tak isto ako účtovať výnos v prípade prechodu medzi rokmi napríklad zmenka kúpená 2.11.2021 a splatná 10.2.2022.

Korona úvery

ID4139 | | Ing. Anton Kolembus

Banka nám poskytla dlhodobý úver s odloženou splatnosťou o rok. Ak splníme určité podmienky, úroky za nás zaplatí štát a my budeme splácať iba istinu. Na bankovom výpise však sú uvedené bankové úroky ale nevyúčtované. Máme o týchto úrokoch účtovať už teraz? Alebo až keď ich banka skutočne vyúčtuje? Ak splníme podmienky , ako budeme účtovať o odpustených úrokoch? V čase splnenia zaúčtujeme náklad na ťarchu účtu 562 ? Zároveň ale aj odpustené úroky v prospech účtu 648?

Konsolidácia medzi obcou a jej s.r.o.

ID4123 | | Ing. Lucia Kašiarová

Obec zriadila právnickú osobu - s. r. o., kde je 100 % vlastníkom. S. r. o. sa zameriava na stavebnú činnosť a stavia nehnuteľnosti pre obec. S. r. o. účtuje na účte 602. Obec účtuje o dlhodobom majetku, ktorý je už zaradený, teda je účtovaný na účte 021, a k tomu sú účtované odpisy na účte 551, a tak isto účtuje o nedokončených investíciách na účte 042. Poprosím Vás o usmernenie, ako urobiť elimináciu vzájomných vzťahov v KUZ v prípade, keď obec účtuje ešte len na účte 042, a tak isto v prípade, keď je už majetok zaradený a idú k nemu odpisy, nakoľko obchodná spoločnosť realizuje pre obec investičnú činnosť účtovanú v obchodných spoločnostiach do výnosov, ale v obci do majetku.

Účtovanie opráv v nájomných bytoch

ID4121 | | Ing. Miriam Majorová, PhD.

Mesto vlastní nájomné byty. V týchto bytoch realizujeme napríklad: pokazí sa sporák, kúpili sme nový - je to spotreba materiálu 501 + EK633006 alebo je to výmena starého za nový 511 + EK635004? Alebo služba 518 ako výmena? Podobne meníme postupne plynové kotly, ktoré už odchádzajú nájomníkom a iné spotrebiče či veci spotrebného charakteru, ako napr. vchodové dvere. Prosím o usmernenie účtovania.

Konzultácia účtovného prípadu - nezisková organizácia

ID4115 | | Tatiana Macháčová

Sme špeciálnou základnou školou s právnou subjektivitou, zriaďovateľom je cirkev, právna forma - nezisková organizácia. Chcel by som zodpovedať otázku v oblasti účtovníctva.

Zhrnutie účtovného prípadu.

  • Škola získala finančné zdroje formou darov a príspevkov z rôznych zbierok, príspevkov od iných organizácii, 2 %, atď. za účelom kúpy pozemku, na ktorom by v budúcnosti mohli vyrásť nové priestory školy (pretože škola sídli v prenajatých priestoroch a má v úmysle postaviť nové priestory). 
  • Škola našla vhodný pozemok, mala dostatok vlastných zdrojov (lebo normatívne sa použiť na takýto účel nedajú), preto sa rozhodla tento pozemok obstarať.

Otázka: Ako by mal vyzerať účtovný prípad? 

Ak ide o úhradu kúpnej zmluvy, môžeme využiť inštitút interného dokladu:

  • 042/321
  • 321/221

A pokiaľ prebehne zápis na katastri, príde oznámenie, pozemok zaradíme do užívania: 031/042

Avšak, akým účtovným zápisom poriešime zníženie vlastných zdrojov školy, ktoré slúžili na obstaranie tohoto účelu?

Ide mi o to, akým spôsobom vieme toto premietnuť do nákladov. Pretože vo výkaze ziskov a strát to vyzerá, akoby toto nebolo nákladom školy. 

Doprava ako súčasť faktúry

ID4106 | | Ing. Ondrej Baláž

Nakoľko sa dnes veľa nakupuje cez internet, mávame veľa faktúr na nákup bežného materiálu + doprava kuriérom. Ako účtovať takúto faktúru? Je potrebné rozdeľovať materiál na 501 + 633006 a doprava na 518 + 632003? Alebo môže ísť celá suma vrátane dopravy na 501 + 633006? Svojho času sme dávali všetko na 501 + EK 633006. Následne nám to však NKÚ vytýkalo, a tak sme začali rozdeľovať na 501 a 518. Minule som túto otázku položila na jednom online školení a p. auditorka vravela, že doprava je súčasťou OC, takže na 501. Nevieme ako teda postupovať pri doprave a kuriérskych službách aj na ktorý účet aj na akú ekonomickú klasifikáciu. 

Účtovanie úveru

ID4113 | | Tatiana Macháčová

Obec zobrala úver na dokončenie stavby domu smútku. Čerpanie úveru sa bude realizovať, tak že obec pri prijatí faktúry pošle banke žiadosť o čerpanie úveru s prílohou došlej faktúry, tzn. že čerpanie úveru bude prebiehať na základe našich žiadosti, ku ktorým budú priložené faktúry súvisiace s realizáciou stavby.

1. Aký je postup účtovania úhrady týchto faktúr z úverového účtu rovno dodávateľovi? (obci neboli poskytnuté peňažné prostriedky ako úver na účet obce).

2. Aký je postup pri uhradení faktúry dodávateľovi z bežného účtu obce a následne požiadanie banky o preplatenie tejto faktúry z úveru /tzn., že banka na základe našej refundácie-žiadosti nám preplatí zaplatenú faktúru, následkom čoho sa navýši čerpanie úveru o sumu faktúry, ktorú obec zaplatila z vlastných zdrojov.

3. Aký je spôsob účtovania úveru vo výške splatených faktúr, splátka úveru a úrokov z úveru?

Doplnenie: Ide o dlhodobý úver na 5 rokov, nárok na čerpanie úveru končí 30.9.2022 a splácať úver sa začína od 21.09.2022. Je potrebné pre účet 461 vytvoriť analytiku ako krátkodobý úver so splatnosťou do 1 roka / v našom prípade 4 platby do konca roka 2022/ a dlhodobý úver /od 01.01.2023-21.02.2027/. Ako zaúčtovať jednorazový poplatok za spracovanie úveru, poplatok bolo potrebné poslať na úverový účet, z ktorého čerpáme úver?