Aktuálna téma

E-kasa a evidovanie tržieb v Slovenskej republike od 1. júla 2019

zoradiť výsledky podľa:

Prevádzkovanie záložne a ERP

ID1492 | | Klára Klabníková

Spoločnosť prevádzkuje záložňu. Záložca založí vec a záložník mu vyplatí dohodnutú odmenu za náklade zmluvy. Túto sumu spolu s úrokom ma vrátiť do stanoveného termínu uvedeného na zmluve. Ak príde záložca a vráti dohodnutú sumu spolu s úrokom v hotovosti, teda uhradí záložníkovi pohľadávku, musí záložník - spoločnosť úhradu tejto pohľadávky evidovať cez registračnú pokladnicu? Musí sa cez registračnú pokladnicu evidovať úhrada pohľadávky v hotovosti na služby, ktoré nie sú uvedené v zákone č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p.

Platba kartou a nárok na odpočítanie DPH

ID1461 | | Ing. Anton Kolembus

Konateľ (alebo zamestnanec) platí za firemné výdavky (PHL, kancelárske potreby, atď.) súkromnou platobnou kartou. Následne si výdavok preplatí vo firemnej pokladnici. Otázka znie, či možno z takéhoto dokladu (ktorý však spĺňa všetky náležitosti na odpočítanie DPH) odpočítať daň.

Uchovávanie dokladov

ID1418 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Podľa registratúrneho plánu a poriadku spoločnosti sa majú bankové výpisy uchovávať 5 rokov a potom sa môžu skartovať. Na niektorých výpisoch sú ale úhrady bankovou kartou, kde si spoločnosť  uplatňovala odpočítanie DPH (napr. za nákup PHM). Mali by byť tieto výpisy aj s dokladmi z elektronickej registračnej pokladnice uchovávané 10 rokov, tak ako je to uvedené v § 76  zákona č. 222/2004 o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Spoločnosť, ktorá sa stará o archív, ale tvrdí, že to nie je potrebné a môžu sa dané bankové výpisy skartovať. Na prípadnú daňovú kontrolu má potom slúžiť dokument zo Štátneho archívu, ktorý skartáciu schváli. Nie je to ale je v rozpore so zákonom o DPH?

Registračná pokladnica v roku 2012

ID1406 | | Klára Klabníková

Podnikateľ, ktorý je k 1.1. 2012 ZŤP, má povinnosť registrovať tržbu registračnou pokladnicou?

Registračna pokladnica

ID1358 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Spoločnosť predáva tovar a predaj tovaru eviduje v registračnej pokladnici. Zároveň uhrádza aj svoje záväzky. Tieto záväzky uhrádza z tržieb, ktoré sú zaznamenávane v registračnej pokladnici. Má spoločnosť povinnosť zaznamenávať úhradu záväzkov v registračnej pokladnici ako výber  - napr. uhradí v daný deň záväzok (faktúru) vo výške 200 eur - eviduje z pokladnice výber 200 eur? Môže v účtovníctve viesť iba jednu pokladnicu,  alebo musí mať v účtovníctve zaznamenané dve, teda jednu registračnú pokladnicu na príjem tržieb a druhú, ktorou uhrádza záväzky spoločnosti a aj režijné náklady? Táto druhá pokladnica nie je k dispozícii na predajnom mieste, nakoľko spoločnosť nechce držať väčšie množstvo peňazí na predajnom mieste.

Stála prevádzkareň v Nemecku

ID1307 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosti vznikla povinnosť vytvorenia stálej prevádzkarne v Nemecku. Okrem povinnosti platenia dane z príjmu v Nemecku má spoločnosť aj povinnosť platenia inej dane? Ide o odvody za zamestnancov a dane zo závislej činnosti týchto zamestnancov.  Zamestnanci sú prihlásení v slovenskom sociálnom systéme a odvody a daň zo závislej činnosti odvádza spoločnosť v Slovenskej republike. Má firma povinnosť viesť účtovnú evidenciu v zahraničí, alebo stačí viesť účtovníctvo oddelene na Slovensku?

ERP a úhrada faktúry platobnou kartou

ID1378 | | Klára Klabníková

Sme veľkoobchodná firma, máme niekoľko prevádzok na Slovensku a tržby vedieme prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice, a tiež v každej prevádzke je možnosť platiť aj platobnou kartou prostredníctvom platobných terminálov. Ak zákazník chce zaplatiť faktúru v hotovosti, tak zmysle č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o ERP“) je táto úhrada evidovaná registračnou pokladnicou. Problém vznikol pri úhrade faktúry platobnou kartou. Podľa môjho názoru, ak zákazník chce uhradiť faktúru platobnou kartou, tak na túto úhradu použijeme iba platobný terminál, kedy zákazník uhradil bezhotovostne zo svojho účtu a nám úhrada faktúry bude pripísaná na účet, preto si nemyslím, že by bolo potrebné túto úhradu evidovať ešte aj prostredníctvom registračnej pokladnice. Otázka teda znie, či je alebo nie je povinnosť evidovať prostredníctvom registračnej pokladnice aj úhradu faktúry platobnou kartou.

Sprostredkovanie predaja leteniek a DPH

ID1322 | | Ing. Anton Kolembus

Letisko uzavrelo dohodu s medzinárodným leteckým prepravcom z Poľska o sprostredkovaní predaja leteniek pre prepravcu v mene a na účet leteckého prepravcu. Letisko si neúčtuje od prepravcu províziu za sprostredkovanie tejto služby, ale účtuje si k cene letenky servisný poplatok vo výške 10 eur. Uvedená preprava spadá pod § 46 ods. 2  zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“), z toho nám vyplýva, že  k cene letenky neúčtujeme DPH, ako ani k ostatným službám, poskytnutým tomuto prepravcovi (§ 46 ods.3 zákona o DPH). Aj vyššie uvedený servisný poplatok bude tiež oslobodený od DPH? Je správne, ak tieto oslobodené doplnkové služby k medzinárodnej preprave osôb nevstupujú do daňového priznania k DPH, iba do evidencie DPH?

Povinnosť používania elektronickej registračnej pokladnice u zahraničných osôb

ID1310 | | Klára Klabníková

Pri účasti na medzinárodných výstavách - konaných na Slovensku - sa náš klient stretáva so situáciou,  že  takmer každý vystavovateľ,  aj počas výstavy svoj tovar  predáva. Slovenskí vystavovatelia majú elektronické registračné pokladnice  - zahraniční nie. Sú aj zahraniční vystavovatelia povinní používať elektronické registračné pokladnice?

Odpredaj použiteľných zvyškov po havarovanom vozidle

ID1308 | | Ing. Marián Drozd

Osobné motorové vozidlo (zaradené v roku 2004) sme po havárii vyradili z evidencie dlhodobého majetku, keďže sme obdržali vyjadrenie z poisťovne, že predpokladané náklady na opravu prevyšujú 70 % všeobecnej hodnoty vozidla a škodu na vozidle budú likvidovať ako totálnu škodu. Našli sme záujemcu, ktorý si automobil dokáže opraviť, aby ho mohol používať. Predmetné vozidlo sme mu odpredali, následne sa uskutočnil prepis na nového majiteľa aj na polícii.

Ako máme postupovať? Účtovať o škode - účet  549-daňovo neuznaný náklad) -  a následne o predaji materiálu (účet 642); alebo vozidlo vyradíme v zostatkovej cene ( účet 541) a účtovať následne o predaji majetku (účet 641)? Fakturácia pri odpredaji osobného auta, pri kúpe ktorého sme si nemohli DPH odpočítať je bez DPH. Ako postupovať v prípade fakturácie použiteľných zvyškov  daného záujemcovi, ide o FO - nepodnikateľa, bude s DPH?