Aktuálna téma

E-kasa a evidovanie tržieb v Slovenskej republike od 1. júla 2019

zoradiť výsledky podľa:

Technické požiadavky na elektronickú registračnú pokladňu

ID2725 | | Klára Klabníková

V zmysle § 4, ods. 2b, číslo 19 zákona o elektronickej registračnej pokladnici č. 289/2008 Z. z. musí elektronická registračná pokladnica "umožňovať on-line pripojenie s informačnými systémami finančnej správy, pričom podmienky on-line pripojenia ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo financii SR". Moja otázka je, či MF SR uvedený právny predpis vydalo. Ak áno, v akej podobe a pod akým označením?

ERP a úhrady platobnou kartou

ID2610 | | Klára Klabníková

Slovenský internetový obchod (s. r. o.) poskytuje možnosť úhrady platobnou kartou. Takže zákazník použije svoju kreditnú kartu a za tovar zaplatí on-line. Následne prostredníctvom dopravcu (napr. DHL, GLS) s. r. o. pošle tovar zákazníkovi. Musí internetový obchod vystaviť riadnu faktúru s údajmi odberateľa, alebo stačí, ak vytlačí z ERP doklad (Pokladničný blok z elektronickej registračnej pokladnice) a tento doklad pošle spolu s tovarom odberateľovi? Na tomto doklade by samozrejme neboli uvedené údaje odberateľa. Na doklade by bol uvedený spôsob platby kartou. Objednávky prekročujú sumu 1 000 €, lebo nejde o tovar s nízkou jednotkovou cenou. Je hore uvedený postup akceptovateľný alebo firma musí vystaviť riadnu faktúru (s údajmi odberateľa)?

Účtovanie - úhrada kartou

ID2533 | | Ing. Anton Kolembus

Na akom účte účtovať napr. doklad z ERP - úhrada ale platobnou kartou - napr. PHL, tel. karty, rôzne nákupy nákladov - kanc. potreby, spotreba atď. V tomto prípade v rámci DPH ide o zjed. faktúru a vstupuje to do kontr. výkazu DPH oddiel B3 a nahrávam to cez ostatné záväzky alebo priamo do účt. denníka ako interný doklad. Lebo potom napr. doklad o predpise na úhradu napr. hav. poistenie cez ostatné záväzky a na účte potom 379, je to takto správne, tu nejde DPH tak neriešim ale ide asi o zjed. faktúru, nevystavujú faktúru ale ide o niečo podobné, je to takto správne?

Povinnosť používania ERP

ID2512 | | Klára Klabníková

Podnikateľský subjekt zo zahraničia (napr. z Poľska), platiteľ DPH, príde na územie SR, kde poskytne službu – opravu motorového vozidla pre slovenského platiteľa DPH. Za opravu vystaví faktúru daňový doklad bez DPH – prenos daňovej povinnosti na SK podnikateľa (zahraničný podnikateľ je registrovaný ako platiteľ DPH vo svojej domovskej krajine, slovenský podnikateľ vykoná samozdanenie DPH). Faktúra za opravu motorového vozidla je uhradená v hotovosti, priamo na mieste poskytnutia služby, t. j. na území SR.

Otázka 1:

Je povinný tento zahraničný podnikateľ na území SR používať slovenskú ERP a pri úhrade faktúry vystaviť doklad z ERP s textom – „úhrada odberateľskej faktúry“ v hotovosti z ERP? Alebo stačí, keď poľský podnikateľ vystaví príjmový pokladničný doklad?

Otázka 2:

Čo v prípade, ak tento zahraničný podnikateľ privezie na územie SR náhradný diel a tento fakturuje tiež bez DPH – prenos daňovej povinnosti na SK podnikateľa, pričom je rovnako zaplatený v hotovosti na území SR? Je povinný mať slovenskú ERP?

DPH, ERP a kontrolný výkaz

ID2485 | | Jana Klčová, Tax Manager, Accace, k.s.

Súdny exekútor na základe Upovedomenia o začatí exekúcie prijme platbu v hotovosti. Zaeviduje ju do ERP - základ a DPH. Následne vystaví k tejto prijatej platbe faktúru základ + DPH, ktorá ide do KV do časti A1 resp. D2. Doklady z prijatej platby z ERP neuvádza v KV, nakoľko sú uvedené v časti A1 resp. D2 kontrolného výkazu. Je tento postup správny? Máme zaevidovať platbu do ERP ako uvádzame, alebo ako úhradu faktúry bez DPH?

Účtovanie neuplatnenej DPH

ID2474 | | Ing. Marián Drozd

PO, PÚ, platiteľ DPH. Zo zahraničnej pracovnej cesty nám zamestnanci priniesli bločky z registračnej pokladnice (ČR, RAK.- PHL, ubytovanie, stravovanie..). Ako tieto bločky zaúčtovať (základ, dph) keď si nebudeme uplatňovať vrátenie DPH zo zahraničia (aj keď je DPH vyššie ako min. na vrátenie dph)?

Uvedenie sumy z dobropisu v kontrolnom výkaze

ID2440 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

Naša obchodná spoločnosť zaplatila v spoločnosti predávajúcej nábytok za návrh kuchyne čiastku 50 € s DPH, spoločnosť nám vydala doklad z registračnej pokladnice na uvedenú čiastku, t. j. 50 € s DPH v mesiaci 4/2015. Sumu 50 € dávame do kontrolného výkazu do B3 za mesiac 4/2015.

V mesiaci 5/2015 nám dodali tovar(kuchyňu), kde sme  mali zaplatiť za uvedený tovar 268,96 € ale v tom istom bločku nám za návrh kuchyne sumu 50 € odpočítali. Čiže sme zaplatili iba sumu 218,96 €. Naša otázka znie:

Uvedenú čiastku 218,96 € čo je výsledná sumu na bločku z ERP máme dať do kontrolného výkazu do B3? Alebo máme vyňať čiastku z bločku vo výške 50 €, ku ktorému nemáme dobropis len je to odpočítané na bločku z ERP a dať do C2?

Daňové priznanie DPH

ID2427 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

Na dennej uzávierke z ERP (bločku) sú položky s názvami "VRÁTENIE" a "ZĽAVA". Odrazia sa číselné údaje zo všetkých vyššie spomenutých položiek v daňovom priznaní DPH v riadkoch 3 a 4 alebo v riadkoch 3 a 4 sa odrazia len číselné údaje z položky "ZĽAVA" a číselné údaje z položky "VRÁTENIE" sa odrazia v riadkoch 26 a 27 daňového priznania DPH?

Kombinácie rôznych foriem podnikania - súbeh podnikania podľa osobitných predpisov + živnosť

ID2402 | | Ing. Marián Drozd

Osoba-poskytujúca zdravotnú starostlivosť (zubný lekár) už dlhý čas podniká podľa osobitných predpisov ako FO SZČO. Na príslušných úradoch - štatistický, daňový, ZP, SP- sa zaregistroval, má pridelené IČO, DIČ a platí odvody do ZP a SP. Jeho licencia, okrem poskytovania zdravotnej starostlivosti, nedovoľuje iné činnosti (aspoň si to myslím). Táto FO by však teraz chcela svojim pacientom predávať doplnkový sortiment-zubné kefky, o ktoré majú pacienti záujem. Prosím Vás, akým spôsobom by táto FO mohla uvedené produkty predávať, ak neuvažuje si založiť s. r. o. a chce zostať fyzickou osobou?Môže ju firma, pre ktorú bude kefky predávať, zamestnať (napr. na dohodu)? Môže byť kombinácia - podnikanie podľa osobitných predpisov+zamestnanec? Lepšie by sa mi zdalo, keby bola možná kombinácia - podnikanie podľa osobitných predpisov+živnosť, ak je to možné. V tomto prípade by si mohla FO podnikajúca podľa osobitných predpisov na maloobchodnú činnosť - predaj zubných kefiek.... vybaviť riadne na živnostenskom úrade voľnú živnosť? Mala by sa táto osoba znovu registrovať na štatistickom úrade, daňovom úrade, v zdravotnej a sociálnej poisťovni, ak je tam už registrovaná z titulu inej formy podnikania? Zdá sa mi nelogické, aby mala dve DIČ, dve IČO.... Táto osoba vedie jednoduché účtovníctvo. Predpokladám, že pre obe formy podnikania by sa viedlo len jedno účtovníctvo, kde by sa sledovali príjmy a výdavky podľa jednotlivých foriem podnikania (program Alfa+ to umožňuje), takisto v daňovom priznaní by sa uvádzali príjmy a výdavky z oboch foriem podnikania. Možno dať do daň. výdavkov pri podnikaní podľa živnost.oprávnenia všetky výdavky, súvisiace s dosahovaním príjmov za predaj uvedeného sortimentu ? Možno využívať spoločnú elektronickú registračnú pokladnicu aj na evidenciu tržieb za zdravotné výkony aj za predaj kefiek... ? V konečnom dôsledku by som chcela vedieť, či lekár (FO-SZČO) si môže vybaviť živnosť na predaj doplnkového sortimentu na svojej ambulancii pacientom, ak to nemieni riešiť prechodom na právnickú osobu.

Uvedenie preddavku v kontrolnom výkaze

ID2410 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

Náš zamestnanec nám doniesol k preplateniu bloček z registračnej pokladnice z predajne nábytku, kde kupoval pre našu spoločnosť nábytok – vybavenie kancelárií a zaplatil im zálohu vo výške 50 €. Na bločku, ktorý mu vydali je text: záloha prijatá 1 ks 50 €. Naša otázka znie: kde máme zaradiť uvedený bloček z registračnej pokladnice do kontrolného výkazu do B3? Keď bude nábytok vyrobený predpokladáme, že mu dajú faktúru a  uvedená záloha vo výške 50 € bude tam odpočítaná, uvedenú faktúru budeme dávať do B2 ?

Ďalšia možnosť je, že mu môžu dať aj bloček z registračky pri platbe v hotovosti a uvedená záloha bude na bločku z registračky odpočítaná. V tomto prípade, kde to uvedieme v kontrolnom výkaze?