Otázky v kategórii: Verejná správa

počet otázok v kategórii: 899



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte

ID1517 | | Ing. Anna Ľalíková

Obec ako prenajímateľ vyhotovila nájomcovi faktúru za prenájom miestnosti na obecnom úrade  v sume 183 eur.  Prenajímateľ k 31.12. bežného roka chce ukončiť svoj nájom, a preto navrhol, že za sumu nájmu prenechá obci kancelársky nábytok v hodnote nájmu, čiže v sume 183 eur. Zároveň vystavil faktúru za kancelársky nábytok.  (prenajímateľ už nevyužíva túto miestnosť).

Ako zaúčtovať a aký postup použiť pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte na príslušných  podpoložkách ekonomickej klasifikácie a spôsob zapojenia tejto pohľadávky  a záväzku do plnenia rozpočtu obce?

Nezlučiteľnosť funkcie starostu s inými funkciami

ID1475 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Vykonávam funkciu na polovičný úväzku v malej obci do 120 obyvateľov a chcel by som zastávať zároveň aj funkciu riaditeľa zariadenia sociálnych služieb, ktorých zriaďovateľom je vyšší územný celok. Môžem zastávať obe funkcie?

Ak môžem, je nutná podmienka nepoberať za výkon funkcie starostu žiaden plat.

  • Po akú dobu sa musím vzdať poberania platu.
  • Po dobu výkonu funkcie riaditeľa sociálnych služieb?
  • Po celú dobu až do konca volebného obdobia?

Môže samosprávny kraj žiadať odo mňa vzdanie sa platu starostu, ak to nie je legislatívne určené, a ani to VÚC nemá ošetrené vo svojich smerniciach.

Príplatok za riadenie

ID1474 | | JUDr. Tatiana Mičudová

Vedúca školskej jedálne pri materskej škole je odmeňovaná podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.)

Do 31. augusta 2012 priamo riadila len jednu zamestnankyňu – kuchárku. Z dôvodu nárastu počtu stravovaných detí, od 1. septembra 2012 riadi, okrem uvedenej kuchárky, aj ďalšiu zamestnankyňu – pomocnú kuchárku.

Kuchárka je v pracovnom pomere na základe pracovnej zmluvy a je odmeňovaná tiež podľa zákona č. 553/2003 Z. z. Pomocná kuchárka je zamestnaná na základe dohody o pracovnej činnosti, a je odmeňovaná podľa zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“).

Do 31. augusta 2012 uvedenej vedúcej školskej jedálni nepatril príplatok za riadenie, pretože podľa prílohy č. 6 k zákonu č. 553/2003 Z. z., nespĺňala podmienku priamej riadiacej práce minimálne dvoch podriadených zamestnancov [poznámka: stupeň riadenia IV. – vedúci zamestnanec, ktorý priamo riadi prácu podriadených zamestnancov (množné číslo, t. j. minimálne dvoch podriadených zamestnancov)].

Patrí alebo nepatrí od 1. septembra 2012 uvedenej vedúcej školskej jedálne príplatok za riadenie, ak priamo riadi prácu dvoch podriadených zamestnancov, pričom jeden zamestnanec (pomocná kuchárka) je zamestnaná na dohodu o pracovnej činnosti a je odmeňovaná podľa Zákonníka práce?

Osoba vykonávajúca priebežnú kontrolu

ID1473 | | Ing. Ingrid Veverková

Kto vykonáva priebežnú kontrolu a kto dáva pokyn na výber finančnej operácie na vykonanie priebežnej kontroly?

Vykonávanie predbežnej a priebežnej finančnej kontroly

ID1472 | | Ing. Ingrid Veverková

Ako má postupovať obec pri vykonávaní predbežnej a priebežnej finančnej kontroly, ak v obci jeden zamestnanec je ekonómom, mzdovým účtovníkom, má na starosti aj čerpanie rozpočtu a programové rozpočtovanie, fakturáciu, pokladnicu, evidenciu majetku - inventarizáciu, čiže všetko a ďalšou osobou je už len starosta starosta.

Predbežná finančná kontrola

ID1471 | | Ing. Ingrid Veverková

Je povinnosťou obce vykonávať predbežnú finančnú kontrolu:

  • pri vyberaní dane z nehnuteľností a miestnych poplatkov (platobné výmery + príjmové pokladničné doklady + VZN),
  • pri príjme z prenájmu KD,
  • pri každom príjme plynúcom z prevádzkovej činnosti obce, čiže každú príjmovú operáciu,
  • pri všetkých výdavkov ( t. j. náklady na energie, telefón, zakúpenie drobného majetku, mzdy, odmeny, zakúpenie PHL, kancelárskych potrieb, atď.)  hradených z vlastných zdrojov obce,

alebo predbežná finančná kontrola sa vykonáva iba pri príjmoch a výdavkoch spojených so získaním dotácie zo štátneho rozpočtu, Európskej únie a jej čerpaním, čiže čerpanie cudzích zdrojov - verejných prostriedkov (prostriedky zo štátneho rozpočtu, EÚ a iné prostriedky zo zahraničia na financovanie prostriedkov na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je SR viazaná a s ktorými hospodária príspevkové organizácie,  verejná správa, čiže obec).

Poskytnutie príspevku na dovolenku

ID1426 | | Mgr. Ladislav Briestenský

V podnikovej kolektívnej zmluve máme s odborovou organizáciou dohodnuté poskytovanie finančného príspevku zamestnancom z prostriedkov sociálneho fondu na regeneráciu pracovnej sily – príspevok na dovolenku, a to 1 x ročne v zúčtovaní za mesiac jún bežného roka, pričom poskytnutie uvedeného príspevku je viazané na splnenie nasledujúcich podmienok:

  1. nepretržité trvanie pracovného pomeru v organizácii k 30. 6. bežného roka najmenej 6 mesiacov, pričom za nepretržité trvanie pracovného pomeru sa považuje aj skončenie pracovného pomeru a bezprostredne nadväzujúci vznik nového pracovného pomeru v tej istej organizácii,
  2. pracovný úväzok najmenej 80%,
  3. trvanie dočasnej pracovnej neschopnosti, materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky k 30. 6. bežného roka nie je dlhšie ako 6 mesiacov.

Je, alebo nie je viazanie poskytnutia príspevku na dovolenku na splnenie podmienky uvedenej v bode 3, v prípade zamestnankyne alebo zamestnanca na materskej dovolenke a rodičovskej dovolenke v rozpore s ustanovením § 157 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p.  a s ustanovením § 157 ods. 2 cit. zákona? Ako správne vykladať uvedené ustanovenia pri poskytovaní rôznych príspevkov zo sociálneho fondu,  tak by nedošlo k ich porušovaniu?

Oceňovanie pozemkov obce

ID1356 | | Ing Adriana Wittgruberová

Obec sa od 1. 1.1991 odčlenila od susednej obce, majetok jej bol pridelený delimitačným protokolom. Od tej doby sú pozemky obce v účtovníctve vedené v tej cene ako boli delimitované, dokonca všetky tieto parcely sú uvedené v jednej cene. Pri oceňovaní som dostala dve rozličné vyjadrenia, pri prvom spôsobe mi radili meniť hodnotu pozemkov, pri druhom spôsobe ma upozornili, že obec nesmie meniť historickú cenu pozemkov, za ktoré tieto pozemky obstarala.

  1. Mám oceniť pozemok na základe hodnoty, podľa čoho vypočítavam daň z nehnuteľností (napr.  parcela č. 1 -  výmera x  1,32 eur.)   Keby som oceňovala pozemok týmto spôsobom, ako by som mala účtovať o navýšení ceny.
  2. Treba zistiť hodnotu konkrétnych pozemkov spôsobom, že spočítam m2 všetkých pozemkov, a túto výmeru vydeliť sumou pozemkov v účtovníctve, ktoré obec získala delimitáciou? pri tomto spôsobe  nám vyjde veľmi malá čiastka za m2,  oproti spôsobu č. 1, a nezohľadňuje skutočnosť,  či to je orná pôda alebo záhrada.

Verejné obstarávanie v prípade odstránenia havarijného stavu

ID1405 | | JUDr. Ľubomír Púček

V budove našej základnej školy došlo k roztrhnutiu vodovodného potrubia a boli zaplavené dve podlažia. Úplne sú poškodené parketové podlahy v triedach, elektroinštalácia, budú potrebné opravy stropov, omietok a vymaľovanie  priestorov do začiatku školského roka. Predpokladaná investícia predstavuje výdavok 136 000 eur. Musíme osloviť viac  prípadných dodávateľských organizácií  cez verejné obstarávanie, keď došlo k havárii a pri výberovom konaní by sme  nestihli školu pripraviť k vyučovaniu do 1. septembra?

Postup pri daňovej kontrole

ID1403 | | Ing. Katarína Skalová

Aký je postup v daňovej kontrole podľa daňového poriadku?