Otázky v kategórii: Verejná správa

počet otázok v kategórii: 901



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Daňový výdavok súvisiaci s členstvom v Slovenskej komore architektov

ID1752 | | Ing. Anton Kolembus

Rozpočtová organizácia  zriadená obcou, ktorej hlavná činnosť spočíva v obstarávaní územnoplánovacích podkladov (ÚPD),územnoplánovacej dokumentácie, spracovanie architektonických štúdií. Spracovanú ÚPD je potrebné odobriť pečiatkou autorizovaného architekta. Štatutár rozpočtovej organizácie (riaditeľ) je držiteľom  autorizovanej pečiatky. Z dôvodu udržiavania platnosti autorizačného osvedčenia a pečiatky je  povinný platiť každoročne  poplatky do Slovenskej komory architektov. Môže si štatutár nárokovať uplatnenie výdavkov súvisiacich  s členstvom v komore u zamestnávateľa ? Ak áno, aké doklady má predložiť, aby boli v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.?

Príplatok na stravné

ID1764 | | JUDr. Peter Strapáč

Na príplatok na stravné majú občania pracujúci na základe dohody o menších obecných službách nárok, ak pracujú denne na základe tejto dohody v rozsahu 4 dni v týždni po 5 hodín denne?

Účtovanie príjmov a výdavkov prostredníctvom rozpočtu

ID1763 | | Ing. Ingrid Veverková

Domov sociálnych služieb je rozpočtová organizácia zriadená obcou. Na príjmový účet (PÚ) sa prijímajú  mesačne úhrady od klientov (všetko spolu -ubytovanie, strava aj réžia) z PÚ sa odvedie celá prijatá suma na obec a tá ju vráti na výdavkový rozpočtový účet (VÚ). Organizácia si potom prevedie stravu aj réžiu na jedálenský účet (JÚ) a réžiu vrátim z JÚ na VÚ.

Ako riešiť predkontácie zaúčtovania aj s rozpočtovými  položkami na príjem úhrad od klientov za ubytovanie, stravu a réžiu, na ktorom účte použiť 223003, 641006, 223001, 312007? Organizácia vyberá aj za stravovanie dôchodcov v obci, tam nie  je postup jasný, lebo sa vyberajú finančné prostriedky  v hotovosti len za stravu a réžiu, a to sa hneď vloží na JÚ a réžia sa prepošle na VÚ.

Vstup na pozemok suseda

ID1739 | | JUDr. Helena Spišiaková

Stavebník oznámil na stavebný úrad stavebné úpravy oplotenia súčasťou ktorého je aj bránka umožňujúca vstup na vlastný aj susedov pozemok. Keďže pozemok stavebníka je široký len cca 35 cm, majiteľ susedného pozemku po ktorom sa doteraz pohyboval stavebník s tým už nesúhlasí, pretože sa pohybujú po jeho pozemku nielen počas stavebných prác ale kedykoľvek aj v minulosti. Vlastník dotknutého pozemku písomne požiadal stavebníka aby nebudoval bránu k jeho pozemku a kópiu zaslal na stavebný úrad. Stavebník sa ústne vyjadril že tam kde bola bránka nebude budovať ani plot a ostane tam voľný prechod. S týmto riešením nesúhlasí vlastník susedného pozemku. Pozn.: Stavebník má hlavný vchod na pozemok zabezpečený z verejnej komunikácie. Ako má ďalej postupovať stavebný úrad?

K otázke boli následne pripojené nasledovné podklady:

  • snímka z pozemkovej mapy so zakreslením trasy oplotenia a bránky,
  • ohlásenie stavebných úprav/udržiavacích prác, ktoré stavebníčka datovala dňa 19. 4. 2013 a na obecný úrad bolo doručené dňa 24. 4. 2013,
  • podanie spoluvlastníka susednej nehnuteľnosti zo dňa 7. 5. 2013 zaslané stavebníčke a na vedomie obci ako stavebnému úradu (na obecný úrad doručené dňa 7. 5. 2013); z obsahu podania vyplýva, že ide o námietky a pripomienky suseda proti uskutočneniu stavebných úprav oplotenia.

Zodpovednosť školy za škodu spôsobenú deťmi materskej školy

ID1738 | | JUDr. Peter Strapáč

Počas pobytu detí materskej školy vonku  došlo k poškodeniu (poškriabaniu) motorového vozidla zaparkovaného na priestranstve pri materskej škole. Učiteľky na toto priestranstvo zobrali deti a tie sa tam cca hodinu bez riadneho dozoru učiteliek  (výpoveď svedka)  „hrali“. Poškriabali pritom auto zástupkyne materskej školy, a tá sa domáha škody od učiteliek. Ako postupovať, má na to zástupkyňa nárok? Je zjavné aj porušenie pracovnej disciplíny učiteľkami. Zástupkyňa bola v tom čase na porade vedenia školy.

Prerokovanie platu starostu a zápisnica/uznesenie zo zasadnutia

ID1736 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Obecné zastupiteľstvo v zmysle zákona prerokovalo plat starostu obce. Pre prerokovanie tohto bodu bol poslancom predložený materiál týkajúci sa zvýšenia platu v zákonnom minime (mzda v národnom hospodárstve x násobok).

Na rokovaní zastupiteľstva pri hlasovaní však bol návrh uznesenia v znení „...kto je za to, aby sa starostovi upravil plat o 40 %...“ Poslanci takýto návrh schválili,  čiže žiadna konkrétna suma v presnej výške v eurách, žiadny termín, odkedy je tento plat priznaný, Je takéto uznesenie platné a vykonateľné? Však poslanci ani nevedeli čo schválili.  Zákon 253/1994  Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 253/1994 Z. z.“) ustanovuje podmienku: „...Plat starostu odsúhlasený obecným zastupiteľstvom podľa § 3 ods. 1 alebo podľa ods. 2 musí byť v zápisnici zo zasadnutia obecného zastupiteľstva uvedený v presnej výške stanovenej v eurách...". Z uvedeného vyplýva, že tento stav má kopírovať aj samotné rokovanie, keďže v zápisnici a v uznesení  sa môže uvádzať len to, čo odznelo na rokovaní zastupiteľstva.  Čo v prípade, že zápisnica a uznesenie zo zasadnutia neobsahuje presnú výšku v eurách, resp. zápisnica a prijaté uznesenie obsahuje údaje, ktoré na rokovaní neodzneli?

Navýšenie platu starostu

ID1729 | | JUDr. Tatiana Mičudová

Na zastupiteľstve poslanci schválili navýšenie platu starostu o 25 %. Podľa zákona musí byť v zápisnici zo zasadnutia obecného zastupiteľstva uvedený plat v presnej výške stanovenej v eurách. Jeden z poslancov chce napadnúť zápisnicu, a teda aj uznesenie z dôvodu, že na zastupiteľstve sa riešilo len o navýšenie v %, a nie suma v eurách, a teda ani v zápisnici by nemala byť uvedená výška v eurách. Tým by zápisnica nebola v súlade so zákonom. Musí sa teda v zápisnici zaznamenať len navýšenie v tých schválených % alebo sa tam môže urobiť aj prepočet, koľko to činí, aj keď sa to neriešilo?

Výkon podnikateľskej činnosti starostu obce

ID1706 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Za akých konkrétnych  podmienok môže starosta obce podnikať< Starosta obce sa chce stať spoločníkom v rodinnej firme - v spoločnosti s ručením obmedzením. Výkonom podnikateľskej činnosti sa bližšie zaoberá ústavný zákon č. 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z. n. p., z toho zákona mi nie je celkom zrejmé, či starosta obce môže byť spoločníkom v spoločnosti s ručením obmedzením, nie konateľom, pričom pri na výpise z obchodného registra by ako spoločník mal uvedenú výšku vkladu do spoločnosti. Musí oznámiť dopredu obecnému zastupiteľstvu výkon podnikateľskej činnosti, alebo stačí, keď to uvedie v majetkovom priznaní k 31. 3. príslušného roku, ktoré je povinný podať? V prípade, že by došlo k porušeniu uvedeného zákona, aké následky to môže mať na výkon funkcie starostu obce?

Register obnovenej evidencie pozemkov

ID1720 | | Ing. Anna Ľalíková

V obci prebieha rýchla obnova evidencie pozemkov, katastrálny úrad zasiela na účet obce polovicu finančných prostriedkov, ktoré občania zaplatili katastrálnemu úradu za vybavenie vlastníckych vzťahov k pozemkom, nakoľko obci vznikli výdavky distribúciou týchto dokumentov. Ako má obec  účtovať tento príjem, ako riešiť rozpočtovú klasifikáciu a kód zdroja

 

Účtovanie stravných lístkov v rozpočtovej organizácii

ID1702 | | Ing Adriana Wittgruberová

Stravné lístky rozpočtovej organizácii došli až v marci, ale zamestnancom ich rozdali za mesiace január, február a marec 2013, teda spätne. Hodnota stravného lístka je 3 eurá, a nakoľko boli rozdané spätne, chcela by organizácia  úhradu od zamestnanca vyriešiť cez pokladnicu.