Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Zriadenie centra sociálnych služieb

ID2338 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Akú zriaďovaciu listinu (ak vôbec nejakú) by mala mať obec pri vytvorení centra sociálnych služieb, ak nejde o rozpočtovú organizáciu obce, ale služby centra poskytuje priamo obec? Centrum sociálnych služieb má registračnú kartu od BSK.

Predaj vraku nadobudnutého z Belgicka so samozdanením

ID1321 | | Ing. Peter Furmaník

Podnikateľ zaoberajúci sa nákupom a predajom áut kúpil vrak automobilu za účelom predaja  v roku  2011  v Belgicku za 4 400 eur, túto sumu samozdanil a v roku 2012 tento vrak predal za 4 200 eur. Túto faktúru vystavuje s DPH?

Pracovná neschopnosť SZČO a odvody do zdravotnej poistovne

ID1357 | | JUDr. Zuzana Macková, PhD.

Aké oznamovacie povinnosti plynú SZČO po vzniku pracovnej neschoponosti voči zdravotnej poisťovni ? Je postup obdobný ako pri Sociálnej poisťovni, kde SZČO oznamuje vznik a zánik pracovnej neschopnosti a následne si kráti odvody za uvedené obdobie? Ako je to s platením odvodov do zdravotnej poisťovne počas pracovnej neschopnosti SZČO? Platí sa v plnej výške a následne sa vysporiada až v ročnom zúčtovaní?

Účtovanie stravných lístkov v JÚ

ID2392 | | Ing. Beata Moravcová

SZČO, JÚ, platiteľ DPH,  môže takto účtovať nákup a predaj stravných lístkov DF za str. lístky : zdaniteľný výdaj - réžia PPD úhrada od zamestnancov : zdaniteľný výdaj - ostatný /hodnota str. lístka je 2,46 € bez DPH, zamestnanci hradia 45 % z hodnoty t. j. 1,11 € - SF 0,28 € = 0,83 x 20 % = 1 €/str. lístok

Nároky, vyplývajúce zo zákona pre zástupcu starostu

ID2656 | | JUDr. Jozef Tekeli

Pracovala som od roku 2011 do roku 2014 ako prednostka obecného úradu. V novom volebnom období pôsobím ako poslankyňa obecného zastupiteľstva a zástupkyňa starostu obce na plný úväzok. V podstate robím to, čo som robila ako prednostka OcÚ, v rovnakom pracovnom čase, len v inom zamestnaneckom postavení. Z funkcie prednostky OcÚ som nemohla byť uvoľnená, nakoľko funckcia zástupcu starostu obce je nezlúčiteľná s postavením zamestnanca obce. Z uvedeného dôvodu bol môj pracovný pomer ukončený dohodou.

Potrebujem poradiť, aké nároky mi vyplývajú z výkonu funkcie zástupcu starostu obce? Do fukcie ma vymenoval starosta obce, poveril povinnosťami vyplývajúcimi z funkcie, určil mi plat v súlade so schválenými zásadami o odmeňovaní poslancov v obci.

Nie je mi jasné, na čo mám nárok, keďže som zamestnancom obce, ale nie som v pracovnom pomere podľa Zákonníka práce. Z uvedeného dôvodu nemám nárok na dovolenku, odstupné, odchodné a pod. Mohla by som mať nárok na stravné lístky, ak by to bolo upravené v Kolektívnej zmluve? V minulosti sme tak mali ošetreného starostu obce – stravné lístky. Ako je to v prípade, ak budem práceneschopná?  Mám nárok na nemocenské?

Neviem sa dopracovať k právnemu predpisu, ktorý by som mohla aplikovať na moju funkciu. Rovnaka mi nie je jasné, či podávam majetkové priznanie k 31. 3. príslušného roka, resp. pre istotu som ho v minulom roku podala, ale na tlačive pre vedúcich zamestnancov verejnej správy – nie som si istá týmto postupom.

Cítim sa v právnej neistote, nakoľko neviem, o ktorý právny predpis sa mám opierať a zákon o obecnom zriadení je v tomto smere dosť všeobecný a zásady odmeňovania tiež nedokážu vyriešiť všetko – tiež vychádzajú zo zákona o obecnom zriadení.

Navyše som osobou invalidnou.

Zmluvná pokuta

ID3430 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť má pohľadávku z titulu zmluvnej pokuty voči odberateľovi z IČŠ (nedodržanie zmluvných podmienok prepravy). Vystaví faktúru (pre jednoduchšiu evidenciu tejto pohľadávky). Uplatní pri tejto pokute prenesenie daňovej povinnosti na odberateľa, resp. uvádza sumu tejto pokuty do súhrnného výkazu k DPH?

Predaj obecných pozemkov

ID2169 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Na základe žiadosti občana o kúpu obecných pozemkov obecné zastupiteľstvo schválilo zámer o predaji týchto pozemkov formou priameho predaja. Starosta obce takto prijaté uznesenie podpísal. V termíne pred schvaľovaním zmluvy bol zámer o predaji pozemkov v zmysle zákona o majetku obcí zverejnený na web stránke obce. Na príkaz starostu obce bol však po troch dňoch stiahnutý a odvtedy sa v tejto veci nič nekonalo. Po určitom čase obec požiadala právnická osoba (NDS, a.s.) z dôvodu výstavby komunikácií o odkúpenie pozemkov, medzi ktorými boli aj pozemky, ktoré boli predmetom prijatécho zámeru. Obecné zastupiteľstvo na základe žiadosti právnickej osoby najprv prijalo zámer (prípad hodný osobitného zreteľa) a následne schválilo zmluvu o predaji pozemkov.  Bol takýto postup obce v súlade so zákonom o obecnom zriadení a zákonom o omajetku obcí ?

Schvaľovanie plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra

ID3198 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Návrh plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra bol pred prerokovaním v obecnom zastupiteľstve zverejnený niekoľko týždňov. Po prerokovaní v zastupiteľstve bol návrh plánu uznesením vzatý na vedomie. Obecné zastupiteľstvo neprijalo k plánu tzv. schvaľovacie uznesenie. Po čase starosta obce odmietol vydať hlavnému kontrolórovi dokumentáciu k výkonu kontroly podľa prerokovaného plánu kontroly s tým, že obecné zastupiteľstvo neprijalo schvaľovacie uznesenie, takže plán kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra pre neho nie je záväzný.
 
Spôsob v obci obvyklý býval aj taký, že obecné zastupiteľstvo bez schvaľovania poverovalo hlavného kontrolóra výkonom kontroly podľa predloženého návrhu plánu kontrolnej činnosti.
 
Je v zastupiteľstve prerokovaný, ale neschválený plán kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra iba nezáväzným, teda bezcenným dokumentom?

Príspevok od banky

ID2003 | | Ing. Anton Kolembus

Zriaďujeme e-shop, v ktorom zákazník za nákup zakúpeného tovaru bude môcť zaplatiť platobnou kartou. E-shop ešte nie je v ostrej prevádzke. Medzitým ako e-shop testujeme banka menila autorizačné centrum a my ako prevádzkovateľ e-shopu sme sa zaviazali zabezpečiť migráciu internetovej stránky na nové autorizačné centrum banky, ktorú pre nás vykonal náš tvorca www stránok e-shopu. Prijatú faktúru za túto službu v hodnote 700 € bez DPH sme od neho zaúčtovali na kalkulačný účet 041, na ktorom kumulujeme všetky náklady súvisiace so zriadením e-shopu do doby jeho zaradenia. Banka sa zmluvne zaviazala uhradiť nám náklady, ktoré vzniknú v súvislosti s migráciou internetovej stránky a jej pripojenia na nové autorizačné centrum v celkovej výške 500 € (600 € s DPH). Na túto sumu sme banke vystavili faktúru. Ako máme danú faktúru zaúčtovať?

Den zdanitelneho plnenia

ID3046 | | Ing. Marián Drozd

Sme internetový obchod , platiteľ DPH. Aký dátum dodania máme na faktúre uviesť? Tovar zasielame na objednávku a po prijatí platby na náš účet vystavíme fa objednávateľovi (občan) s dátumom zdaniteľného plnenia - dátum prijatia platby. Ale nevieme aký dátum máfaktme uviesť pri zaslani tovaru na dobierku.