Otázky s vecným pojmom: Verejná správa

počet otázok s vecným pojmom : 212



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Poslanec obecného zastupiteľstva

ID3329 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

  1. Obec využíva reštauračné služby miestneho podnikateľa pri rôznych obecných akciách (obedy pri posedení s dôchodcami, darcami krvi, občerstvenie pri voľbác), ktorý nám tieto služby fakturuje, jeho manželka bola v posledných voľbách zvolená za poslankyňu OZ, môže obec naďalej využívať tieto služby?
  2. Budova, v ktorej podnikateľ podniká, je majetkom obce. Nájomná zmluva je na oboch manželov, teda aj na manželku, teraz už poslankyňu. Je správne, ak spravíme novú nájomnú zmluvu len na manžela podnikateľa?

Poslanec obecného zastupiteľstva a jeho funkcie

ID4669 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Ďakujem za zaslanie odpovede na moju otázku. Ešte mám doplňujúcu otázku k tejto problematike. V prípade, že máme podozrenie, že prišlo k porušeniu zákona v tom, že poslanec vykonáva svoju funkciu a zároveň pracuje aj pre Obecný podnik, na aký orgán sa môžeme obrátiť, aby situáciu preveril?

Postavenie starostu

ID2231 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Primátor mesta je zo zákona 369/1990 Zb. predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom, teda štatutárnym orgánom mesta. Z titulu tejto funkcie vykonáva aj funkciu jednoosobového valného zhromaždenia v spoločnostiach založených mestom.

V súlade s ustanovením § 13 ods. 1 je funkcia primátora verejnou funkciou, teda je verejným činiteľom.

Postavenie valného zhromaždenia  upravuje § 125 Obchodného zákonníka.

VZ je najvyšším orgánom spoločnosti. Obchodný zákonník zveruje do jeho obligatórnej pôsobnosti (povinnej, záväznej – t. z., že zákon nepripúšťa rozhodovanie o týchto otázkach iným orgánom). Rozhodovanie o záležitostiach uvedených v § 125 v odseku 1  písm. a) až k) je zákonom dané primátorovi mesta, resp. starostovi obce.

Naša otázka :

Je možné považovať primátora mesta pri výkone funkcie jednoosobového valného zhromaždenia  v spoločnostiach založených mestom so 100 % majetkovou účasťou za verejného činiteľa?

Postup obce pri rozpočtovaní zábezpeky

ID3002 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec vykazuje vo FIN 1-12 prijaté zábezpeky pod EK 456002 a vrátené zábezpeky pod EK 819002 ako finančné operácie. Ide o cudzie prostriedky vedené na depozitnom účte do doby ich vrátenia alebo započítania (kaucie, zábezpeky vo verejnom obstarávaní alebo pri predaji majetku, napr. vo verejnej obchodnej súťaži). Má obec povinnosť tieto zábezpeky aj rozpočtovať rozpočtovým opatrením, alebo stačí vykázať len skutočnosť plnenia, príklad: rozpočet - 0 €, skutočnosť - 100 €? Môže byť rozpočet finančných operácií prekročený o tieto zábezpeky? Podľa § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec môže vykonať rozpočtové opatrenia uvedené v odseku 2 písm. d), čiže povolené prekročenie a viazanie finančných operácií, len do 31. augusta príslušného rozpočtového roka. Podľa tohto odseku zákona by sme ani nemohli rozpočtovať rozpočtovým opatrením zábezpeky po 31. auguste príslušného rozpočtového roka, nakoľko zábezpeky nespadajú medzi výnimky vymenované v odseku 1 a v odseku 3 paragrafu 14. Ako teda sa zaraďujú do rozpočtu zábezpeky po tomto termíne?

Postup pri nepreberaní poštových zásielok

ID2199 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Mám daňovníkov, právnické osoby, ktoré v obci vlastnia nehnuteľnosti. Rozhodnutia na daň si nepreberajú, nakoľko na adrese sídla nie sú. Rozhodnutia sa mi teda vracajú ako adresát neznámy. Dane samozrejme neplatia. Niektoré nehnuteľnosti  počas minulého roka predali. V januári mali podať daňové priznanie za zánik daňovej povinnosti – čo neurobili. A teraz neviem ako mám postupovať:

Môžem vydať rozhodnutie podľa posledného podaného daňového priznania – tak by to malo byť. Viem však, že si rozhodnutie znova neprevezmú,

Keďže mám vedomosť o tom, že nehnuteľnosť predali – budem im zvyšovať dlh, keďže dane neplatia.

Mala by som im poslať výzvu na podanie daňového priznania, viem však, že si ju neprevezmú.

Následne by som mala robiť konanie – daň podľa pomôcok.

Celé konanie budem robiť s vedomosťou, že ho v podstate robím zbytočne, lebo si nikto neprevezme zasielané listy.

Otázka je, či môžem z uvedených dôvodov daň vymazať a prestať posielať rozhodnutia, čo by však nebolo v súlade so zákonom. Alebo mám robiť celé konanie podľa pomôcok, výsledkom čoho je pokuta, čo je znova zvýšenie nedoplatkov.

Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte

ID1517 | | Ing. Anna Ľalíková

Obec ako prenajímateľ vyhotovila nájomcovi faktúru za prenájom miestnosti na obecnom úrade  v sume 183 eur.  Prenajímateľ k 31.12. bežného roka chce ukončiť svoj nájom, a preto navrhol, že za sumu nájmu prenechá obci kancelársky nábytok v hodnote nájmu, čiže v sume 183 eur. Zároveň vystavil faktúru za kancelársky nábytok.  (prenajímateľ už nevyužíva túto miestnosť).

Ako zaúčtovať a aký postup použiť pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte na príslušných  podpoložkách ekonomickej klasifikácie a spôsob zapojenia tejto pohľadávky  a záväzku do plnenia rozpočtu obce?

Použitie dotácie na stavebné úpravy v obci

ID2420 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obraciam sa na Vás so žiadosťou o radu vo veci dotácie na základe uznesenia vlády SR, ktorá bola našej obci poskytnutá v mesiaci november 2014 vo výške 7 000,00 €, účelovo určená na kapitálové výdavky "Rekonštrukcia budovy kultúrneho domu". Uvedené prostriedky sú plánované na zateplenie a fasádu budovy kultúrneho domu a k tomu prislúchajúce stavebné úpravy (sokel a pod.). Bude takýto výdavok uznaný ako kapitálový? Na základe vykonaného prieskumu trhu budú celkové výdavky na tieto práce predstavovať sumu cca 6 600,00 €. Môže obec použiť zostávajúcu sumu 400,00 € na výstavbu prístupového chodníka k tejto budove, keďže doteraz tam žiaden nebol, alebo tento výdavok nepatrí do
rekonštrukcie?

Použitie kódu zdroja 43

ID4317 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec predala majetok - príjem položka 43.233001. Môže zaradiť do rozpočtu čerpanie 43.637005 - vypracovanie vizualizácie k príprave projektovej dokumentácie budovy? Musí byť kód zdroja len na položkách 700?

Použitie peňažných fondov obce

ID2299 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Na použitie peňažných fondov obce je potrebný súhlas OZ. Je v poriadku ak je použitie RF a ostatných fin. prostriedkov obce z minulých rokov zakomponované priamo v rozpočte obce, tzn. že OZ schváli použitie fondov priamo pri schvaľovaní rozpočtu obce?

Použitie rezervného fondu

ID3017 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec chce zakúpiť plastové kompostéry pre občanov v počte asi 500 kusov v hodnote asi 50 000 €. Jeden kus by bol v hodnote 100€. Môže na to použiť rezervný fond? Je to kapitálový výdavok? Po schválení obecným zastupiteľstvom uskutoční obec verejné obstarávanie, takže momentálne nevie skutočnú cenu. Stačí schváliť zmenu rozpočtu a prevod z rezervného fondu a peniaze previesť až po verejnom obstarávaní, teda až po skutočnom nákupe a vystavenej faktúre t.j. niekedy v novembri?