Otázky s vecným pojmom: Verejná správa

počet otázok s vecným pojmom : 212



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Účtovanie prijatej dividendy - ekonomická klasifikácie

ID3461 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Obec je majiteľom cenných papierov - akcií vodárenskej spoločnosti. Za rok 2018 nám prvýkrát bude vyplatený podiel zo zisku - dividenda. Obec nemá príjmy z podnikania, v ekonomickej klasifikácii sú dividendy uvedené pod položkou 211003 - ako príjmy z podnikania. Ako správne sa má zaúčtovať dividenda, na akú príjmovú položku.

Zaúčtovanie rezervného fondu

ID3451 | | Ing. Ingrid Veverková

V roku 2019 sme zistili chybu pri čerpaní rezervného fondu počas roka 2018.

Z roku 2017 po schválení záverečného účtu v roku 2018 na základe uznesenia obecného zastupiteľstva do rezervného fondu sme mali previesť 100 % zostatku vo výške 6 032,73 €, ktorá predstavovala sumu rezervného fondu pre rok 2018. Naša obec má vytvorený len jeden hlavný účet, účtovne analyticky máme rozdelené ďalšie účty, z ktorých je aj účet rezervného fondu (vedený a označený číslom 221 16). Prevod prostriedkov z hlavného účtu 2214 na účet rezervného fondu sme účtovali dňa 27. 3. 2018, a to:

P. č.

MD

D

Suma v €

Poznámka

1.

261

221.4

6 032,73

Prebytok hospodárenia roku 2017 do rezervného do fondu

2.

221.16

261

6 032,73

Príjem do rezervného fondu

Pri nákupe  investičného materiálu – kapitálové výdavky sme účtovali príjem faktúry.

P. č.

MD

D

Suma v €

Poznámka

1.

042

321

2 500

Zaúčtovanie faktúry

2.

321

221.0111.717002.43

-2 500

Úhrada faktúry z bežného účtu

Toto je len príklad pri nákupe tovaru. Tak sme účtovali každý nákup až do vyčerpania celej sumy 6 032,73 €.

Pri tomto účtovaní sme nerobili hneď zapojenie do finančných operácii z rezervného fondu ale až k 1. 12. 2018 sme jednou sumou spolu zaúčtovali:

P. č.

MD

D

Suma v €

Poznámka

1.

261

221.16

6 032,73

Prevod z účtu rezervného fondu do finančných operácií

2.

221.454001.41.2

261

-6 032,73

Príjem finančných operácií

Na účte 221.16 rezervného fondu zostala suma 0 a na finančných operáciách suma 6 032,73 €.

Chceli by sme sa opýtať, či sme postupovali pri zaúčtovaní správne.

Po skončení roka 2018 sme začali robiť záverečný účet, a tu sme prišli na chybu vo výsledku hospodárenia a zostatku finančných prostriedkov na bankovom účte.

Podľa výkazu Fin 1 – 12 sme zisťovali výsledok hospodárenia:

Bežné príjmy

263 128,52 €

Bežné výdavky

247 237,10 €

Kapitálové príjmy

17 000 €

Kapitálové výdavky

27 154,60 €

Ostatné FO / RF

6 032,73 €

 

 

Spolu

286 161,25 €

 

247 391 €

Rozdiel

11 769,55

Prebytok hospodárenia sme  robili bez finančných operácií.

Bežné príjmy

263 128,52 €

Kapitálové príjmy

17 000 €

Bežné výdavky

247 237,10 €

Kapitálové výdavky

27 154,60 €

Spolu

15 891,42

 

-10 154,60

Čerpanie kapitálových výdavkov bolo vyššie ako kapitálové príjmy, preto sme to  dofinancovali čerpaním rezervného fondu a doplatkom z bežných výdavkov, nakoľko sme mali rozpočet celkovo vyrovnaný ale bežné príjmy a bežné výdavky sa nerovnali.

Celkový výsledok hospodárenia nám vychádza po odpočítaní sumy chýbajúcej u kapitálových výdavkov z zostatku bežného rozpočtu:

15 891,42 €

-4 121,55  €

11 769,55 €

Zostatok na účte 30 691,14 €

Po odpočítaní sociálneho fondu     -591,25 €

Po odpočítaní depozitného účtu     -12 335,50 €

Po pripočítaní zvyšku pokladnice  37,55 €

Zostatok je 17 801,94 a náš výsledok hospodárenia je 11 769,55, čo je rozdiel 6 032,73 €.

Tu je vidieť akoby rezervný fond nebol čerpaný.

Obec v roku 2018 hospodárila s prebytkovým bežným rozpočtom a so schodkovým kapitálovým rozpočtom. Celkové hospodárenie obce bolo prebytkové, obec dosiahla prebytok 5 736,82 €.

Vysporiadanie výsledku hospodárenia a finančné operácie

ID3438 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V záverečnom účte obec podľa finančných výkazov vyčíslila nasledujúce výsledky hospodárenia: - VH z bežného a kapitálového rozpočtu: +32 tis. € - výsledok finančných operácií: -19 tis. € - VH po započítaní finančných operácií: + 13 tis. € K 31. 12. 2018 však obec mala na svojich účtoch prostriedky zo ŠR, ktoré sa z prebytku vylučujú vo výške 10 tis. € a zároveň mala tvoriť fond prevádzky údržby a opráv k nájomným bytom vo výške 5 tis. €. Po odpočítaní týchto položiek sa teda dostala do schodku.... V skutočnosti boli použité peňažné prostriedky z minulých rokov, ktoré však neboli prevedené v rezervnom ani inom fonde, ani neboli zapojené do príjmov cez PFO. V minulosti sa z prebytku hospodárenia tvoril RF len do výšky 10 %, zvyšok zostal na bežnom účte. Je v tomto prípade nezapojenie prostriedkov z minulých rokov do príjmov cez PFO porušením zákona o rozpčtových pravidlách?

Používanie súkromného auta starostom

ID3409 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Je možné starostovi poskytnúť náhradu za opravu súkromného automobilu, ktorý nevlastní obec a nie je zaradené v majetku obce? Náhrada je schválená obecným zastupiteľstvom. Na aký účet takúto náhradu účtovať a akú rozpočtovú klasifikáciu použiť?

Správne zaradenie do platovej triedy - obec

ID3379 | | Tatiana Macháčová

Zamestnanec pracuje ako ekonóm obecného úradu. Ekonóm má VŠ ekonomického smeru. Na obecnom úrade robí komplexné účtovníctvo, zúčtovanie miezd, pripravuje žiadosti a vyúčtovania dotácií a projektov cez Úrad práce (aj z prostriedkov EÚ) ale aj pre iné inštitúcie (ministerstvá, Úrad vlády). Spracováva účtovnú závierku, pripravuje záverečný účet aj výročnú správu obce. Spolupracuje na vypracovaní interných smerníc a VZN obce. Spracováva návrh rozpočtu, rozpis položiek rozpočtu, zabezpečuje sledovanie plnenia príjmov a výdavkov v rozpočte. Metodicky usmerňuje základnú školu, ktorej je obec zriaďovateľom, spracováva konsolidáciu ZS a obce, robí výkazníctvo pre RISSAM za obidve inštitúcie. Má byť od 1. 1. 2019 zaradený v triede 6 „Samostatné zabezpečovanie rozpočtovania alebo financovania“ alebo 7. triede: „Odborná špecializovaná práca na úseku rozpočtovania alebo financovania“?

Splnomocnenie primátora

ID3380 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Môže  primátor mesta splnomocniť zamestnanca  mesta na podpisovanie určitých druhov zmlúv (v občianskoprávnych, obchodných veciach)?

Nezlučiteľnosť funkcií

ID3377 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Je zlučiteľná funkcia poslanca mestského zastupiteľstva s funkciou štatutárneho orgánu združenia obcí zriadeného podľa § 20b zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p?  Združenie nevykonáva podnikateľskú činnosť. Podľa nášho názoru poslanec MsZ môže byť štatutárnym orgánom takéhoto združenia, pretože táto funkcia nie je uvedená v § 11 ods. 2 zák. č. 369/1990 Z. z., podľa ktorého funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou:

  1. starostu,
  2. zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený; to neplatí, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie poslanca,
  3. štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
  4. podľa osobitného zákona.

Pozícia prednostu obecného úradu

ID3374 | | JUDr. Simona Laktišová

Obce a mestá vyhlasujú spravidla: „v súlade s ustanovením § 5 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. výberové konanie na pozíciu prednosta obecného úradu." Je obec povinná vyhlásiť výberové konanie na pozíciu prednostu obecného úradu?

Pečiatka základnej finančnej kontroly

ID3372 | | Ing. Ingrid Veverková

Žiadame o overenie formálnej správnosti našej pečiatky základnej finančnej kontroly (prepis pečiatky je uvedený nižšie):

 

ZÁKLADNÁ FINANČNÁ KONTROLA

 

Príjem / poskytnutie / použitie / právny úkon / iný úkon majetkovej povahy

Finančná operácia a jej časť je / nie je v súlade:

  1. Rozpočtom obce na príslušný rozpočtový rok.
  2. Rozpočtom obce na dva rozpočtové roky.
  3. Osobitnými predpismi alebo medzinárodnými zmluvami.
  4. Zmluvami uzatvorenými obcou.
  5. Rozhodnutiami obce.
  6. Vnútornými predpismi obce.
  7. Inými podmienkami poskytnutia verejných financií.

Vyjadrenia:

Je / nie je možné finančnú operáciu alebo jej časť vykonať.

Je / nie je možné v nej pokračovať.

Je / nie je možné vymáhať poskyt. plnenie, ak sa FO už vykonalo.

 

Meno a priezvisko zamestnanca zodpovedného za príslušnú FO...................

Meno a priezvisko starostu alebo ním povereného ved. zam.........................

 

Dátum vykonania základnej finančnej kontroly.............................................

(nehodiace sa škrtnite)

 

Škola s právnou subjektivitou

ID3343 | | Tatiana Macháčová

Sme zriaďovateľ obec a máme školu s právnou subjektivitou. Viete mi prosím poradiť, či je niekde nejaký zoznam aké máme povinnosti voči škole? Písať hodnotenie riaditeľke? Pracovnú náplň? Je zamestnankyňa školy, my jej na úrade nerobíme mzdu. Výkazy školské a vyučtovania dotácii musia ist cez nás? A aj všetky dotácie, čo dostanú z Ministerstiev musia ist cez nás?