Otázky s vecným pojmom: Verejná správa

počet otázok s vecným pojmom : 212



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Ekonomická klasifikácia

ID2819 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Aká je ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie podľa opatrenia č. MF/010175/2004-42 pre výdavok obce dodávateľovi za realizáciu verejného obstarávania napr. dodávky elektrickej energie a v prípade, že obec má výdavky na realizáciu verejného obstarávania novej stavby, započítava sa to do obstarávacej ceny tejto stavby ako kapitálový výdavok pod EK 717001?  

Kapitálové výdavky - konvektomat.

ID2787 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Rozpočtová organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce - základná škola s materskou školou, ktorej organizačnou súčasťou je aj školská jedáleň (ďalej len „účtovná jednotka“) obstarala do školskej jedálne z vlastných prostriedkov zriaďovateľa elektrický parný konvektomat v celkovej fakturovanej sume 4 783,80 €. Uvedená fakturovaná suma pozostáva z nasledovných položiek: elektrický parný konvektomat – suma 4 212 €, Stojan pod konvektomat – suma 240 €, zmäkčovč vody – suma 66 €, sada gastronádob – suma 175,80 €, roztok na čistenie konvektomatu – suma 90 € Okrem toho účtovná jednotka zabezpečila inými dodávateľmi montáž elektrického prívodu a vody v sume 216,20 € Ako správne určiť obstarávaciu (vstupnú) cenu uvedenej hnuteľnej veci – konvektomatu? Započítavajú sa všetky uvedené položky do obstarávacej ceny konvektomatu ako kapitálový výdavok? .

Dotácia z rozpočtu obce

ID2769 | | Ing. Ingrid Veverková

V čísle 7-8/2016 v článku Aktuálne legislatívne zmeny v poslednom odstavci je informácia, že z rozpočtu obce možno poskytnúť dotáciu práv. osobe, ktorej nebol právoplatne uložený trest zákazu prijímať dotácie . Čím to má obci preukázať Futbalová jednota, Dobrovoľný hasičský zbor a podobné organizácie?

Pracovné voľno na výkon odborovej funkcie a činnosť odborovej organizácie

ID2750 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Aký je zákonný rozsah voľna na výkon odborovej funkcie a činnosť odborovej organizácie a za akých podmienok je zamestnávateľ povinný úplne uvoľniť zamestnanca z plnenia pracovných povinností a umožniť mu sa plne venovať iba výkonu odborovej funkcie?

Finančná kontrola v obci

ID2724 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Je obec povinná vykonať základnú finančnú kontrolu na rozhodnutiach o miestnych daniach a poplatkoch aj v prípade, ak túto kontrolu vykonáva na príjmových dokladoch a dokladoch o bezhotovostných príjmoch uvedených daní a poplatkov?

Ako je to s vyznačovaním ZFK na platobných poukazoch, mesačných výpisoch z BÚ a denných dátových výpisoch z BÚ, je potrebné vykonať uvedenú kontrolu aj na týchto dokladoch, keď je vyznačená ZFK na objednávke a faktúre?

Hrozia obci sankcie za nevykonanie kontroly ?

Určenie účinnosti VZN

ID2719 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Nevieme. Ako správne určiť účinnosť úplného znenia VZN. Na základe dostupných informácií sme zistili, že iné obce uvádzali dátum účinnosti zhodný s dátumom účinnosti poslednej novely VZN alebo základného VZN. Myslíme si však, že každé z uvedených riešení sa dá spochybniť.

Odmena starostke

ID2690 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Naša obec  vedie pod svojim IČO spoločný obecný úrad. Je v ňom združených 13 obcí. Pracuje tam 5 zamestnancov, ktorých vedie v evidencii naša obec.

Teraz sa starostovia tých 13 obcí uzniesli a navrhli našej p. starostke jednorazovú odmenu za práce súvisiace s chodom uvedeného úradu. Akou formou jej môžem uvedenú odmenu vyplatiť? Môžem jej vyhotoviť dohodu o vykonaní práce? Alebo iným spôsobom?

Zaúčtovanie novozisteného majetku

ID2674 | | Ing. Bibiána Jobbágyová

ZŠ s MŠ (RO pod mestom), v roku 2015 sme rozširovali počítačovú sieť na prístup do internetu v celkovej hodnote 1 735,11 €.

Na faktúre v uvedenej hodnote boli nasledovné položky: káble, konektory, zabezpečovací systém, dlink, router, FTP krabičky + práca.

Tento materiál + práca neboli zaradené ako celok do dlhodobého hmotného majetku a teda toto rozšírenie siete nebolo ani účtované ako DHM, ale na 5XX účty, t. z. do nákladov a z bežných nie kapitálových výdavkov.

Tento postup nám bol vytknutý ako nesprávny s tým, že je potrebné uvedené dodatočne v tomto roku zaradiť do dlhodobého majetku.

Ako  správne zaradiť uvedené ako novozistený majetok v roku 2016 a aké účtovné zápisy  s tým súvisiace máme vykonať?

Nároky, vyplývajúce zo zákona pre zástupcu starostu

ID2656 | | JUDr. Jozef Tekeli

Pracovala som od roku 2011 do roku 2014 ako prednostka obecného úradu. V novom volebnom období pôsobím ako poslankyňa obecného zastupiteľstva a zástupkyňa starostu obce na plný úväzok. V podstate robím to, čo som robila ako prednostka OcÚ, v rovnakom pracovnom čase, len v inom zamestnaneckom postavení. Z funkcie prednostky OcÚ som nemohla byť uvoľnená, nakoľko funckcia zástupcu starostu obce je nezlúčiteľná s postavením zamestnanca obce. Z uvedeného dôvodu bol môj pracovný pomer ukončený dohodou.

Potrebujem poradiť, aké nároky mi vyplývajú z výkonu funkcie zástupcu starostu obce? Do fukcie ma vymenoval starosta obce, poveril povinnosťami vyplývajúcimi z funkcie, určil mi plat v súlade so schválenými zásadami o odmeňovaní poslancov v obci.

Nie je mi jasné, na čo mám nárok, keďže som zamestnancom obce, ale nie som v pracovnom pomere podľa Zákonníka práce. Z uvedeného dôvodu nemám nárok na dovolenku, odstupné, odchodné a pod. Mohla by som mať nárok na stravné lístky, ak by to bolo upravené v Kolektívnej zmluve? V minulosti sme tak mali ošetreného starostu obce – stravné lístky. Ako je to v prípade, ak budem práceneschopná?  Mám nárok na nemocenské?

Neviem sa dopracovať k právnemu predpisu, ktorý by som mohla aplikovať na moju funkciu. Rovnaka mi nie je jasné, či podávam majetkové priznanie k 31. 3. príslušného roka, resp. pre istotu som ho v minulom roku podala, ale na tlačive pre vedúcich zamestnancov verejnej správy – nie som si istá týmto postupom.

Cítim sa v právnej neistote, nakoľko neviem, o ktorý právny predpis sa mám opierať a zákon o obecnom zriadení je v tomto smere dosť všeobecný a zásady odmeňovania tiež nedokážu vyriešiť všetko – tiež vychádzajú zo zákona o obecnom zriadení.

Navyše som osobou invalidnou.

Odmeny za kultúrne účinkovanie

ID2652 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Legislatívna úprava:

Podľa § 11 ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení je funkcia poslanca nezlučiteľná s funkciou zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený. Podľa § 25 ods. 2 písm. h) citovaného zákona mandát poslanca zaniká v prípadoch podľa § 11 ods. 2.

Skutkový stav:

Poslanec obecného zastupiteľstva je členom Zboru pre občianske záležitosti pri obecnom úrade. Pri občianskych obradoch (sobáše, pohreby, pietne akty) účinkuje v sprievodnom kultúrnom programe (nevykonáva funkciu sobášiaceho poslanca). Členstvo v zbore na účely účinkovania v sprievodnom kultúrnom programe nie je podmienené poslaneckou funkciou a za člena ho na túto činnosť ustanovil primátor – na rozdiel od členstva v zbore na účely sobášenia, ktoré je podmienené poslaneckou funkciou a na túto činnosť poslanca volí obecné zastupiteľstvo. Za účinkovanie v sprievodnom kultúrnom programe dostáva poslanec raz ročne spolu s ostatnými členmi zboru - účinkujúcimi (ktorí však nie sú poslancami) od obce odmenu, ktorej výška závisí od počtu obradov, počas ktorých účinkoval v programe.

Na účely účinkovania v sprievodnom kultúrnom programe obec nemá uzatvorenú so žiadnym členom zboru ani pracovnú zmluvu, ani dohodu o výkone práce mimo pracovného pomeru, odmena je vyplácaná podľa internej smernice upravujúcej povinnosti a odmeňovanie členov zboru.

Otázky:

  1. Môže obec vyplácať členom zboru pre občianske záležitosti za účinkovanie v sprievodnom kultúrnom programe odmeny bez existencie nejakej formy pracovnoprávneho vzťahu?
  2. Nepovažuje sa uvedený poslanec, ktorý poberá od obce odmenu za činnosť nesúvisiacu s poslaneckou funkciou, za zamestnanca obce s následkom zániku jeho poslaneckého mandátu?