Otázky v kategórii: Podvojné účtovníctvo

počet otázok v kategórii: 972



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Odpisovanie majetku obstaraného cez finančný lízing z ČR

ID1994 | | Ing. Jozef Pohlod

Kto bude odpisovať a vykazovať majetok v prípade finančného lízingu (obstaranie strojového zariadania) z Českej republiky, keď v českej legislatíve platí, že prenajímateľ ako vlastník takéhoto majetku ho bude vykazovať aj odpisovať v SR a nájomca opačne?

Zlúčenie dvoch spoločností a účtovanie ZI

ID1993 | | Ing. Jozef Pohlod

Spoločnosť Mestský bytový podnik s. r. o. je materský podnik, je jediným spoločníkom v dvoch dcérskych spoločnostiach.

Obe spoločnosti boli založené rovnako, peňažným vkladom do základného imania vo výške 6 970,72€  MsBP Servis a MsBP Správa, s. r. o. vo výške 6 970,72 €.

Dňom 1. 1. 2013 došlo k zlúčeniu dvoch dcérskych spoločností, nástupníckou spoločnosťou sa stala MsBP Servis, s. r. o.

V notárskej zápisnici o zlúčení je napísané, že  základné imanie sa nenavýši o ZI  vo výške 6 970,72 € z firmy MsBP Správa, s. r. o. a nebude zapísané v obchodnom registri ale zostane v účtovníctve nástupníckej spoločnosti a materskej spoločnosti nebude vyplatené. Otázkou ostáva, ako sa zaúčtuje ZI v nástupníckej s. r. o. a vklad v materskej s. r. o., ktorý je účtovaný na strane MD 061AE DFM a na konci účtovného obdobia sa robí precenenie DFM metódou podielu na vlastnom imaní  061AE / 414AE.

Zaúčtovanie záväzku voči daňovému úradu

ID1992 | | Ing. Jozef Pohlod

Daňový úrad nám dorubil DPH za minulé roky z dôvodu údajného neoprávneného odpočítania DPH z faktúr od slovenského odberateľa. Uvedený obchod nemal byť predmetom dane na Slovensku. Prvé rozhodnutie príslušného daňového úradu bolo v júni 2013, voči nemu sme sa odvolali. V novembri 2013 druhostupňový úrad potvrdil rozhodnutie prvostupňového orgánu, ale ani s ním nesúhlasíme a podávame žalobu na súd. Ako mám účtovať daný účtovný prípad? Kedy mi vzniká záväzok voči daňovému úradu a kedy mám zaúčtovať zápis 538/343? K dátumu rozhodnutia prvostupňového orgánu, druhostupňového orgánu alebo až po prípadnom negatívnom rozhodnutí súdu? Bude dané dorubenie DPH znižovať daňový základ dane z príjmov?

Zaúčtovanie poskytnutých stravných lístkov SZČO pracujúcim pre s. r. o.

ID1975 | | Ing. Jozef Pohlod

Slovenská s. r. o. poskytuje stravné lístky zamestnancom, ale aj SZČO pracujúcim pre firmu na základe zmlúv. Stravné lístky si SZČO odpočítava na faktúre od celkovej ceny za vykonanú prácu. Na faktúre uvedie: vykonané práce , napr. a pod tým je uvedené: odpracované dni x hodnota stravného lístka a suma mínusovou položkou:

Napr. : vykonané práce ....100

Stravné lístky -3,60 (hodnota strav. lístka) x 5 (dní) -18

Suma na úhradu 82

Ako to mám uviesť v účtovníctve s. r. o. a ako v účtovníctve SZČO?

Zlúčenie dvoch s.r.o.

ID1965 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Aké povinnosti majú pri zrušení spoločnnosti bez likvidácie formou zlúčenia z pohľadu účtovného nástupnícka spoločnosť a spoločnosť, ktorá sa zrušuje. Aké  sú povinnosti z daňového hľadiska spoločnosti nástupníckej (obe spoločnosti nie sú platittelia DPH) a z pohľadu spoločnosti, ktorá preberá práva a povinnosti zanikajúcej spoločnosti.

Určenie obstarávacej ceny

ID1971 | | Hana Jakubíková

Rozpočtová organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce - základná škola s materskou školou, ktorej organizačnou súčasťou je aj školská jedáleň (ďalej len „účtovná jednotka“) obstarala do školskej jedálne z vlastných prostriedkov zriaďovateľa elektrický parný konvektomat v celkovej fakturovanej sume 3 600 €. Uvedená fakturovaná suma pozostáva z nasledovných položiek:

  • elektrický parný konvektomat – suma 2 800 €,
  • podstavec pod konvektomat – suma 200 €,
  • zariadenie na zmäkčovanie vody – suma 70 €,
  • sada gastronádob – suma 150 €,
  • roztok na čistenie konvektomatu – suma 50 €,
  • doprava a montáž – suma 160 €,
  • zaškolenie odborným kuchárok – suma 170 €.

Okrem toho účtovná jednotka zabezpečila iným dodávateľom montáž elektrického prívodu (t. j. úprava rozvádzača, doplnenie ističa v skrine rozvádzača, napojenie kábla istič – vypínač) a napojenie konvektomatu v celkovej fakturovanej sume 400 €.

Ako správne určiť obstarávaciu (vstupnú) cenu uvedenej hnuteľnej veci – konvektomatu (t. j. má byť jej súčasťou aj podstavec pod konvektomat, zariadenie na zmäkčovanie vody a sada gastronádob - ako príslušenstvo ku konvektomatu a má byť jej súčasťou aj montáž elektrického prívodu a napojenie konvektomatu, alebo montáž elektrického prívodu a napojenie konvektomatu je súčasťou stavby – budovy a nie je súčasťou obstarávacej ceny konvektomatu)?

Likvidácia akciovej spoločnosti

ID1946 | | Ing. Beata Moravcová

Akciová spoločnosť vstúpila do likvidácie dňa 20. 7. 2013. Ku dňu predchádazjúcemu vstupu do likvidácie, t. j. k 19. 7. 2013 účtovná jednotka zostavila mimoriadnu účtovnú závierku a odovzdala daňové priznanie za obdobie 1. 1. 2013-19. 7. 2013. Ku dňu skončenia likvidácie bude mať účtovná jednotka - likvidátor opäť povinnosť zostaviť účtovnú závierku, v ktorej bude vykazovať zostatok na nasledovných účtoch: účet 221 = 700 €, účet 411 = 115 000 €, účet 429 = 81 000 €.

1. Čo sa považuje za deň skončenia likvidácie?

2. Je potrebné odovzdať aj daňové priznanie k dani z príjmov ku dňu skončenia likvidácie?

3. Je povinnosť podať daňové k dani z príjmov priznanie za obdobie od dňa skončenie likvidácie do dňa výmazu v obchodnom registri?

4. Čo so zostatkami na účtoch 221, 411 a 429? Môžu na týchto účtoch zostať zostatky?

Podvojné účtovnictvo

ID1941 | | Ing. Beata Moravcová

Môže nastupujúca externá účtovná jednotka pre s. r. o. v priebehu roka zmeniť vedenie účtovníctva, a to tak, že napr. účet 311 s veľmi rozsiahlou analytikou po odberateľoch zjednoduší na 1-2 analytiky?

S. r. o. je platiteľ DPH, vedie sklad spôsobom A. Akým spôsobom má účtovníčka účtovať úverový výpis? Dodávateľ napr. vyfakturuje 3 ks tovaru, dodá 5 ks a 2 ks napíše v cene 0 €, akým spôsobom sa takýto tovar prijíma na sklad?

Kalkulácia nákladov na knihu

ID1930 | | Ing. Beata Moravcová

Spoločnosť vydáva knihu, s ktorou boli spojené nasledovné externé náklady: autorský honorár autora, grafická úprava knihy, jazyková korektúra, tlač a viazanie knihy. Náklad knihy bude 1 000 ks. Budú všetky tieto náklady vstupovať do výpočtu ocenenia jedného kusu knihy vlastnými nákladmi? Budú sa spočítavať všetky uvedené náklady delené 1 000 ks alebo je možné niektoré náklady vyňať z kalkulácie? Ako by sa postupovalo z hľadiska kalkulácie (ocenenia výrobkov) v prípade dotlače knihy budúci rok v náklade napríklad 200 ks?

Kontrola správnosti účtovania

ID1910 | | Ing. Anna Ľalíková

Som začínajúcou účtovníčkou v obce a chcela by som sa spýtať, že akým spôsobom si viem počas roka skontrolovať, či som všetko správne zaúčtovala, resp., čo by som si mala kontrolovať. Moja predchodkyňa si robila kontrolu nasledujúcim spôsobom: Začiatočný stav + rozpočtové príjmy (plnenie) - rozpočtové výdavky (plnenie) - prostriedky zaslané škole = konečný stav, a to porovnávala s účtom 221 - účet 221 sociálny fond + účet 211 - účet 699 ..pričom po odpočítaní oboch výsledných súm jej vyšla nula. Mne pri takejto kontrole vychádzajú rozdiely. Nie som si ani istá, z akého začiatočného stavu mám vychádzať. Čo sa do začiatočného stavu započítava? V decembri daného roku rozúčtovávame matriku do rozúčtovania miezd, avšak vyplatená je až v janurári. Čo sa týka účtovania, všetko čo súvisí s rozpočtom mám zaúčtované na rozpočtových účtoch, zaúčtovanie v denníkoch bankových účtov a pokladníc mi súhlasí s reálnym stavom na BÚ a pokladnici, rozúčtovanie miezd mi taktiež súhlasí s výpočtami mzdovej účtovníčky. Nakoľko účtovníctvo obce robím samostatne iba pár mesiacov mám problém nájsť všetky súvislosti, aby som si dokázala preveriť, či všetko robím správne. Účtujem v programe KEO.