Otázky v kategórii: Podvojné účtovníctvo

počet otázok v kategórii: 972



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Faktúra za skladné

ID1866 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Platiteľ dane obdržal ťarchopis od anglického dodávateľa surovín, ktorý ho zaťažil nákladmi za tzv. skladné (k ťarchopisu priložil aj faktúru od prevádzkovateľa skladu v prístave v Antverpách), nakoľko došlo k pochybeniu na strane zmluvného prepravcu a keďže s ním nemá zmluvný vzťah, náklady fakturoval nám. Prepravca v prístave nenaložil tovar, napriek tomu, že táto povinnosť mu vyplynula ešte z júnového kontraktu. Angličan s presunom daňovej povinnosti (reverse-charge) refakturuje náklady za blokovanie miesta v sklade v mesiaci júl a ťarchopis je vystavený v auguste. Naša spoločnosť si bude tieto náklady nárokovať u prepravcu. Aký dátum vzniku daňovej povinnosti máme uviesť na faktúre pre prepravcu a na aké účty máme ťarchopis a vyšlú faktúru zaúčtovať.

Devízový účet

ID1465 | | Ing. Jozef Pohlod

Spoločnosť si otvorila v banke účet v USD. Akým kurzom účtovať jednotlivé prípady, ak pri niektorých položkách je uvedený kurz komerčnej banky a pri niektorých nie. Je tam uvedené napr.:

  1. 23. 7. prevod z bežného účtu +4,81USD, prevod 4 EUR
  2. 31. 8  úroky - 0,10 USD
  3. 31. 8. poplatky -0,38 USD kurz 1,25510, total 0,30eur
  4. 10. 9. prijatá úhrada faktúry +10 000 USD
  5. 27. 9  výber z účtu -9111,90 USD, kurz 1,3017 total,  7000 EUR

 

DPH a účtovanie pri leasingu - použitý tovar

ID1852 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Poprosila by som Vás o pomoc, neviem si poradiť s DPH – ani zvýšenú splátku som ešte neriešila, ani bežné mesačné splátky. Máme leasingovú zmluvu – použitý tovar. Na nej vidím na prvej strane zvýšenú splátku vopred bez DPH 24 299,04 € a s DPH 24 500 €. Ale nikde nie je vyčíslená samotná DPH. Ak zaúčtujem rozdiel: 24 500 – 24 299,04 = 200,96 na DPH, ale čo bude základ? Ten si vypočítam sama? Ako mám zaúčtovať jednoduchú splátku? V splátkovom kalendári mám rozpis stĺpcov: Základ DPH (55,96 €), Sadzba DPH 20 %, Leasingová splátka (1 364,50 €), istina (pri prvej splátke 1 193,36 €), úrok (pri prvej splátke 159,95 €), K úhrade (1 364,50). Skúšala som verziu, že 55,96 je základ dane, takže DPH by malo byť 11,19 €. Splátka je – napr. prvá – istina 1 193,36 + úrok 159,95 + DPH 11,19 = 1 364,50 €. Ak zaúčtujem úrok na 562/474 a DPH na 343/474, tak mi nebude sedieť zostatok istiny – stav na účte 474. Ak z úroku odpočítam DPH – tak asi uvediem na úroku nesprávnu sumu a vlastne pri posledných 2 splátkach to ani nebudem vedieť urobiť, lebo úrok je nižší ako suma DPH. V leasingovej spoločnosti mi tvrdia, že každému dávajú takýto splátkový kalendár a každý to účtuje na základe tohto. Ale zo splátkového kalendára mi ani to nie je zrejmé, že či ten základ DPH je súčasťou istiny alebo úroku?

Účtovanie úhrady príspevku na stravovanie v školskej jedálni

ID1846 | | Ing Adriana Wittgruberová

Obec, ktorá je zriaďovateľom rozpočtovej organizácie – základná škola s materskou školou, ktorej organizačnou súčasťou je aj školská jedáleň (ďalej len „účtovná jednotka“), určila v súlade s § 140 ods. 10 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. vo všeobecne záväznom nariadení výšku príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na nákup potravín, výšku príspevku na režijné náklady a podmienky úhrady v školskej jedálni (ďalej len „príspevok na stravovanie“) tak, že zákonný zástupca žiaka je povinný uhrádzať príspevok na stravovanie mesačne vopred do 20. dňa v kalendárnom mesiaci na základe predpokladaného počtu odobratých jedál. V praxi to znamená, že napr. na mesiac máj 2013 je zákonný zástupca žiaka povinný zaplatiť príspevok na stravovanie najneskôr do 20. 4. 2013.

Podľa vnútorného predpisu účtovná jednotka prijaté úhrady príspevku na stravovanie od zákonného zástupcu žiaka sústreďuje na svojom príjmovom rozpočtovom účte, ktoré následne prevádza na účet zriaďovateľa a výdavky súvisiace so stravovaním v školskej jedálni realizuje z výdavkového rozpočtového účtu (t. j. postupuje podľa § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a nie podľa § 23 ods. 3 citovaného zákona).

Príklad postupu účtovania účtovnej jednotky v bežnom mesiaci:

Účtovná operácia

Suma v €

MD

D

Prijatá úhrada príspevkov na stravovanie od zákonných zástupcov žiakov

vopred na základe predpokladaného počtu odobratých jedál

(napr. úhrada prijatá v mesiaci apríl 2013 na mesiac máj 2013)

1 000

223

324

Predpis odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa

(napr. vyinkasované úhrady v mesiaci apríl 2013)

1 000,00

588

351

Odvod vyinkasovaných príjmov zriaďovateľovi

1 000,00

351

223

Na konci mesiaca (napr. 30.4.2013) predpis skutočne odobratej stravy

850,00

318

648

Na konci mesiaca (napr. 30.4.2013) zúčtovanie prijatých úhrad

príspevkov na stravovanie platených vopred

850,00

324

318

Pri takomto spôsobe účtovania, podľa môjho názoru, účtovná jednotka nepostupuje v súlade s ustanovením § 65 ods. 6 opatrenia, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovnej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania“), pretože podľa citovaného ustanovenia na ťarchu účtu 588 – Náklady z odvodu príjmov sa účtuje v účtovnej jednotke, ktorá je rozpočtovou organizáciou predpis odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške vyinkasovaných príjmov účtovaných v danom účtovnom období do výnosov bežného obdobia, súvzťažne s účtom 351, čo v uvedenom príklade nie je splnené, pretože do výnosov bola zaúčtovaná len suma 850 €. Takýto spôsob účtovania navyše ovplyvňuje výsledok hospodárenia účtovnej jednotky vo výške vzniknutého preplatku (v uvedenom príklade o sumu 150 €).

V súvislosti s vyššie uvedeným, prosím o poskytnutie poradenstva k správnemu postupu účtovania úhrady príspevku na stravovanie od zákonného zástupcu žiaka vopred tak, aby nedošlo k porušeniu § 65 ods. 6 Postupov účtovania.

Správne účtovanie športového klubu - kolektív

ID1831 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Rád by som sa informoval ako správne účtovať a postupovať podľa jednotlivých zákonov pri športovom klube - kolektív. Ide o športový klub založený ako s. r. o. Spoločnosť má s hráčmi podpísané zmluvy podľa Občianskeho zákonníka (§ 51 Občiansky zákonník). Ako má klub postupovať pri vyplácaní odmeny hráčom a trénerovi pri týchto zmluvách (§ 51 Občiansky zákonník) a čo v prípade, keď tréner má na to živnosť (IČO)? Čo v prípade, ak klub má podpísanú zmluvu s hráčom na 2 roky, kde je uvedené, že jeden mesiac v roku nemá nárok na odmenu (júl). Ide vtedy nepravidelný príjem? Vstupuje dotácia od zväzu a mesta do obratu DPH? Sú náklady ako regenerácia, sústredenie, posilovňa, zdravotnícke potreby, cestovné vyplatené hráčom podľa zákona o cestovných náhradách, prenájom telocvične, ubytovanie a pod. daňovými nákladmi? Aká právna forma je správna pre športový klub?

Prechod z jednoduchého účtovníctva na podvojné

ID1830 | | Ing. Beata Moravcová

Dobrý deň, vediem jednoduché účtovníctvo firme a majiteľ firmy by chcel prejsť počas roka, napríklad od septembra na podvojné účtovníctvo. Rada by som sa spýtala, či je to možno počas roka urobiť a ak áno akým spôsobom. V majetku firmy fyzickej osoby je aj budova, ktorá ešte nie je odpísaná.

Dohoda o splátkach

ID1825 | | Ing. Jozef Pohlod

Spoločnosť má dlh u svojho dodávateľa z rokov 2010, 2011 a 2012 na základe dodaných služieb - vystavené faktúry. V roku 2013 podpísali dohodu o splátkach, kde bude spoločnosť dodávateľovi postupne splácať dlh. Ako je to z pohľadu postupov účtovania v podvojnom účtovníctve? A ako je to z pohľadu dane z príjmov a pripočítateľnej položky pri zostavení účtovnej závierky a vypracovaní daňového priznania za rok 2013?

Dražobná zábezpeka

ID1820 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Spoločnosť XX sa zložila dražobnú zábezpeku 10 000 € cez účet dražobnej spoločnosti YY. Spoločnosť XX bola na dražbe neúspešná, a tak dražobná spoločnosť YY poukázala späť zaplatenú dražobnú zábezpeku spoločnosti XX. Aké je správne účtovanie uvedených skutočností?

Ukončenie podnikania SZČO - podvojné účtovníctvo

ID1809 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Čo všetko je povinnosťou upraviť v základe dane pri ukončení podnikania SZČO účtujúcej v sústave podvojného účtovníctva? Je možné zaevidovať platby na bankovom účte aj po dátume ukončenia podnikania, týkajúce sa vysporiadania otvorených pohľadávok a záväzkov, odvodov či daní? Ako postupovať v prípade, ak živnostník používal svoju budovu výlučne na podnikanie a riadne ju odpisoval, treba nejakým spôsobom vysporiadať zostatkovú hodnotu, prípadne odpisy, keďže budova dalej zostáva jemu, avšak nebude určená viac na podnikanie?

Prepočet kurzov ECB

ID1786 | | Ing. Anton Kolembus

Zamestnanci spoločnosti realizujú nákupy firemnou platobnou kartou vedenou k bankovému účtu v mene €. Takto realizované nákupy účtujeme prostredníctvom účtu 335 – Pohľadávky voči zamestnancom. Napráklad: Nákup v hodnote 4 505 CZK uhradený firemnou kartou dňa 29. 5. 2013. Z bankového účtu bola odpísaná čiastka v EUR (komerčný kurz): 174,30 EUR. Na aké účty sa zaúčtuje spotrebný materiál nakúpený v ČR a akým kurzom sa rozúčtuje, vyčísli na osobitný analytický účet česká hodnota DPH, ktorú si budeme nárokovať v ČR? Doklad z ERP zo dňa 29. 5. 2013: ZD 3 723,14 CZK, daň 21 % 781,86 CZK, t.j. spolu: 4 505 CZK.