Otázky s vecným pojmom: Starosta

počet otázok s vecným pojmom : 92



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Úväzkový starosta a výpoveď z pracovného pomeru

ID967 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Na funkciu starostu som kandidoval za zverejnených podmienok, že v prípade zvolenia ju nebudem vykonávať v plnom rozsahu. Po zvolení do funkcie som svojmu zamestnávateľovi oznámil, že budem túto funkciu vykonávať popri svojich pracovných povinnostiach vyplývajúcich z môjho doterajšieho zamestnania. Zamestnávateľ však v súčasnosti písomne rozhodol, že moju doterajšiu pracovnú pozíciu od 1. 9. 2011 ruší. Môžem dostať počas výkonu funkcie starostu v takomto prípade od zamestnávateľa výpoveď bez toho, aby mi zamestnávateľ ponúkol náhradnú prácu a navyše, keď som aj invalid?

Výkon podnikateľskej činnosti starostu obce

ID1706 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Za akých konkrétnych  podmienok môže starosta obce podnikať< Starosta obce sa chce stať spoločníkom v rodinnej firme - v spoločnosti s ručením obmedzením. Výkonom podnikateľskej činnosti sa bližšie zaoberá ústavný zákon č. 357/2004 o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z. n. p., z toho zákona mi nie je celkom zrejmé, či starosta obce môže byť spoločníkom v spoločnosti s ručením obmedzením, nie konateľom, pričom pri na výpise z obchodného registra by ako spoločník mal uvedenú výšku vkladu do spoločnosti. Musí oznámiť dopredu obecnému zastupiteľstvu výkon podnikateľskej činnosti, alebo stačí, keď to uvedie v majetkovom priznaní k 31. 3. príslušného roku, ktoré je povinný podať? V prípade, že by došlo k porušeniu uvedeného zákona, aké následky to môže mať na výkon funkcie starostu obce?

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly

ID1801 | | Ing. Ingrid Veverková

Podľa § 9 ods. 2 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.  (ďalej len „zákon č. 502/2001 Z. z.„) predbežnú finančnú kontrolu vykonáva vedúci zamestnanec poverený vedúcim orgánu verejnej správy a zamestnanci zodpovední za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa charakteru finančnej operácie. Z uvedeného vyplýva, že predbežnú finančnú kontrolu musia vykonávať minimálne dve osoby, a to vedúci zamestnanec a zodpovedný zamestnanec.

Ako správne zabezpečiť v „malej“ obci vykonávanie predbežnej finančnej kontroly tak, aby nedošlo k porušeniu § 9 ods. 2 zákona č. 502/2001 Z. z., ak v obci sú zamestnaní len dvaja „radoví“ zamestnanci (t. j. účtovníčka a matrikárka), a jediným vedúcim je starosta obce, ktorý je súčasne štatutárnym orgánom ?

Môže, alebo nemôže vykonávať predbežnú finančnú kontrolu aj štatutárny orgán (t. j. starosta obce a riaditeľ základnej školy s materskou školou, ktorá má právnu subjektivitu), keď podľa § 8 písm. a) zákona č. 502/2001 Z. z. vedúci orgánu verejnej správy (t. j. štatutárny orgán) zodpovedá za zabezpečenie vytvorenia, zachovávania a rozvíjania finančného riadenia, a preto sa domnievam, že predbežnú finančnú kontrolu by nemal vykonávať ?

 

Vymedzenie hraníc pôsobnosti obecného zastupiteľstva a starostu

ID2993 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Musí obecné zastupiteľstvo schváliť všetky zmluvy, ktoré podpisuje starosta, alebo môže ich uzatvárať a podpisovať starosta bez schválenia  zastupiteľstvom?

Vymenovanie a odvolanie z funkcie riaditeľa organizácie zriadenej obcou

ID186 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

Ktorý orgán obce je oprávnený vymenúvať a odvolávať z funkcie riaditeľa rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie obce?

Výpočet náhrady platu počas dovolenky

ID1295 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka na zotavenie. Podľa § 5 ods. 2 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 253/1994 Z. z.") priemerným mesačným platom na účely ods. 1 a § 2 ods. 2 je jedna dvanástina súčtu platu podľa § 3 alebo podľa § 4 ods. 2 cit. zákona za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Priemerný mesačný plat sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.

Na základe uvedeného postupujeme pri výpočte nasledovne:

  • Ako príklad použijem reálny výpočet pre výpočet náhrady príjmu za dovolenku čerpanú v mesiaci máj 2012.
  • Súčet platov starostu za predchádzajúcich 12 kalendárnych mesiacov (5/2011 - 4/2012) = 1854 + (7 x 1669) + (4 x 1706) = 20 361 eur.
  • Priemerný mesačný plat = 20 361 / 12 = 1 696,75 eur.
  • Náhrada za 3 dni dovolenky čerpanej v mesiaci máj 2012 = (1 696,75 / 23) x 3 = 221,32 eur, resp. (1696,75 / 172,5) x 22,5 = 221,32 eur.
  • Plat za odpracované dni = (1 706 / 23) x 20 = 1 483,48 eur.
  • Hrubý príjem starostu za máj 2012 = 1 483,48 + 221,32 = 1 704,80 eur

Je takýto postup pri výpočte správny a je v súlade s platnou legislativou? Pri tomto výpočte hrubý príjem starostu v mesiaci, v ktorom čerpal dovolenku je nižší, ako plat starostu, ktorý mu patrí na základe § 3 ods. 1 cit. zákona o 1,20 eur. Poznamenávam, že v príklade je prepočet urobený na plný úväzok, pri základnom plate starostu bez zvýšenia.

Výpočet odstupného pre starostku

ID4327 | | Ing. Iveta Matlovičová

Starostka neuspela vo voľbách. Keďže funkciu vykonávala jedno funkčné obdobie, má nárok na odstupné vo výške trojnásobku priemerného mesačného platu. Ako vypočítam výšku odstupného na základe týchto skutočnosti? - starostka bola dlhodobo práceneschopná, a to od 16.11.2021 do 14.11.2022. - HM za 11/2021 – cca 900 Eur bez PN - predpokladaná HM za 11/2022 (po ukončení PN čerpá dovolenku) – 1 200 Eur - ak odstupné bude vyplatené v novembrovej výplate, čiže v decembri, tak priemerný mesačný plat sa vypočíta ako priemer platu za obdobie 11/2021 – 10/2022, čiže z HM cca 900 Eur/12 kal.mesiacov x 3 = 225 eur? (plat starostky k 1.1.2022 po valorizácii 1 999 €).

Výpočet odstupného pre starostu

ID4301 | | Ing. Iveta Matlovičová

Ako sa vypočíta priemerná mzda pre výpočet odstupného starostu?

Výpočet odstupného starostu

ID2325 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Výpočet odstupného starostu obce Podľa zákona o platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest odstupné predstavuje výšku trojnásobku priemerného mesačného platu starostu, týmto priemerným platom sa rozumie jedna dvanástina súčtu platu za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Náš starosta bude odovzdávať funkciu novému starostovi dňa 15.12.2014, teda priemerný plat potrebujeme zistiť k 15.12.2014. V tomto prípade berieme na účely výpočtu priemerného platu obdobie mesiacov 12/2013 až 11/2014, je tento postup správy, nakoľko mesiac 12/2014 nebol ukončený?

Výpočet odstupného starostu obce

ID2483 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

V akej výške patrí starostke obce odstupné ak mala príjem v decembri 2013 - 1 125 €. Za mesiac január 2014 - 1 200 €, za mesiac február 2014 - 120 €, nakoľko bola PN, ale ináč 1 200 € mesačne, za mesiace marec až máj 2014 nemala príjem lebo bola PN, ale ináč by mala 1 200 € mesačne, v júni 2014 do oktobra 2014 - mesačne 900 € lebo mala znížený uväzok, november 2014 - 1 228 € + odmeny 368, 40 €, za december 2014 - 1 228 € + odmeny 106,78 € (doplatok mzdy jej schválili poslanci).