Otázky s vecným pojmom: Starosta

počet otázok s vecným pojmom : 92



Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Starosta a čerpanie dovolenky

ID200 | | Ing. Mária Šulavíková

Obec pri odmeňovaní postupuje podľa zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme; na zamestnancov obce sa vzťahuje Kolektívna zmluva vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí postupujú pri odmeňovaní podľa zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme uzavretá na rok 2011. Všetci zamestnanci obce majú upravený nárok na dovolenku o jeden týždeň viac v porovnaní so Zákonníkom práce z dôvodu predĺženia dovolenky v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa. V akej dĺžke vzniká nárok na dovolenku starostovi? Starostovi obce sa na začiatku roku zmena výšky nároku na dovolenku nerealizovala tak ako všetkým zamestnancom obce. Na spoločnej porade obcí nás usmernili, že keďže pri odmeňovaní uplatňujeme regulovaný systém odmeňovania, t. j. nepostupujeme pri odmeňovaní podľa Zákonníka práce, nemôžeme starostovi zvýšiť počet dní dovolenky nad stanovenú minimálnu hranicu v Zákonníku práce. V záujme právnej istoty, keďže názory na dĺžku dovolenky starostu sa rôznia, prosím o usmernenie v týchto otázkach:

  • či sa cit. kolektívna zmluva vyššieho stupňa vzťahuje aj na starostu obce,či sa na starostu obce diferencovane vzťahuje dĺžka dovolenky v zmysle Zákonníka práce (základná výmera – 4 týždne, resp. 5 týždňov),
  • aké sú podmienky preplatenia dovolenky starostu,
  • či má starosta obce nárok na plnenia z podnikovej kolektívnej zmluvy, ktorú obec uzatvorila s odborovou organizáciou.

Patria starostovi aj iné nároky alebo plnenia z kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa platnej na rok 2011, ktorú podpísalo aj v mene našej obce Združenie miest a obcí Slovenska?

Práva a nároky starostu obce

ID232 | | Ing. Mária Šulavíková

Podľa v § 7 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. starosta obce nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného pomeru. Toto ustanovenie sa zdá byť v rozpore s niektorými usmerneniami, v ktorých sa uvádza, že starostovi nemožno poskytovať také plnenia zo strany obce ako ostatným zamestnancom obce. Ide hlavne o to, či starosta má nárok na:

  1. dovolenku tak, ako ostatní zamestnanci obce, teda zvýšenú o päť dní na základe uzatvorenia kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, ako aj podnikovej kolektívnej zmluvy, ktorá obsahuje toto ustanovenie,
  2. čerpanie prostriedkov zo sociálneho fondu ako ostatní zamestnanci obce; predpokladáme, že ak z platu starostu tvoríme sociálny fond, nekonáme v rozpore s platným právnym stavom,
  3. stravovanie, jednak na príspevok na stravovanie zo sociálneho fondu, ako aj príspevok obce na stravovanie v rovnakej výške, ako obec prispieva zamestnancom obce,
  4. na stravné, ako jednu z náhrad pri pracovnej ceste,
  5. na doplnkové dôchodkové sporenie, ak máme v kolektívnej zmluve dohodnuté, že zamestnancom obec prispieva na doplnkové dôchodkové sporenie.

Výpočet náhrady platu počas dovolenky

ID1295 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka na zotavenie. Podľa § 5 ods. 2 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 253/1994 Z. z.") priemerným mesačným platom na účely ods. 1 a § 2 ods. 2 je jedna dvanástina súčtu platu podľa § 3 alebo podľa § 4 ods. 2 cit. zákona za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Priemerný mesačný plat sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.

Na základe uvedeného postupujeme pri výpočte nasledovne:

  • Ako príklad použijem reálny výpočet pre výpočet náhrady príjmu za dovolenku čerpanú v mesiaci máj 2012.
  • Súčet platov starostu za predchádzajúcich 12 kalendárnych mesiacov (5/2011 - 4/2012) = 1854 + (7 x 1669) + (4 x 1706) = 20 361 eur.
  • Priemerný mesačný plat = 20 361 / 12 = 1 696,75 eur.
  • Náhrada za 3 dni dovolenky čerpanej v mesiaci máj 2012 = (1 696,75 / 23) x 3 = 221,32 eur, resp. (1696,75 / 172,5) x 22,5 = 221,32 eur.
  • Plat za odpracované dni = (1 706 / 23) x 20 = 1 483,48 eur.
  • Hrubý príjem starostu za máj 2012 = 1 483,48 + 221,32 = 1 704,80 eur

Je takýto postup pri výpočte správny a je v súlade s platnou legislativou? Pri tomto výpočte hrubý príjem starostu v mesiaci, v ktorom čerpal dovolenku je nižší, ako plat starostu, ktorý mu patrí na základe § 3 ods. 1 cit. zákona o 1,20 eur. Poznamenávam, že v príklade je prepočet urobený na plný úväzok, pri základnom plate starostu bez zvýšenia.

Prešetrenie prijatého uznesenia prokuratúrou

ID57 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Podľa niektorých poslancov obecného zastupiteľstva je starosta obce povinný v prípade, ak v stanovenej lehote nepodpíše prijaté uznesenie obecného zastupiteľstva z dôvodu, že sa domnieva, že je buď protizákonné, alebo pre obec nevýhodné, dať podnet na prokuratúru na prešetrenie prijatého uznesenia. Starosta obce, ako aj iní poslanci obecného zastupiteľstva sa domnievajú, že podnet na prokuratúru by sa mal dať až v prípade, ak obecné zastupiteľstvo opätovne príjme pozastavené uznesenie obecného zastupiteľstva. Kto má v tomto prípade pravdu?

Rozsah úväzku starostu

ID228 | | doc. JUDr. Marta Thurzová, CSc.

V doplňujúcich voľbách v obci z dôvodu úmrtia starostu bola zvolená nová starostka. Jej predchodca vykonával svoju funkciu už druhé volebné obdobie na plný úväzok. Po jej zvolení však obecné zastupiteľstvo rozhodlo, že pre obec je postačujúce, ak bude svoju funkciu vykonávať len na úväzok s najnižšie prípustným platom zodpovedajúcim koeficientu 0,3. Prijaté rozhodnutie obecného zastupiteľstva považuje nová starostka za prinajmenšom nekorektné, lebo v čase kandidovania na túto funkciu o takejto možnosti nebola informovaná. Existujú zákonné objektívne kritéria pre stanovenie rozsahu úväzku, aby obecné zastupiteľstvo nemohlo rozhodovať svojvoľne a takto dosiahnuť aj možnú rezignáciu politicky nevyhovujúceho starostu.

Hlasovanie poslanca – bývalého starostu

ID920 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Na obecnom zastupiteľstve novozvolené zastupiteľstvo odsúhlasilo nevyčerpanú dovolenku bývalého starostu (obec má päť poslancov, ktorí boli všetci prítomní ) v pomere: za : 3, proti : 2, zdržal sa : 0. „Za" odhlasoval aj bývalý starosta, nakoľko bol zvolený za poslanca. Mal nárok hlasovať aj on?

Zásady o odmeňovaní poslancov a plat zástupcu starostu

ID921 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Môže byť v zásadách o odmeňovaní poslancov a volených funkcionárov v obci schválené, že plat dlhodobo uvoľnenému poslancovi na zastupovanie starostu určuje starosta?

Prerokovanie platu starostu a zápisnica/uznesenie zo zasadnutia

ID1736 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Obecné zastupiteľstvo v zmysle zákona prerokovalo plat starostu obce. Pre prerokovanie tohto bodu bol poslancom predložený materiál týkajúci sa zvýšenia platu v zákonnom minime (mzda v národnom hospodárstve x násobok).

Na rokovaní zastupiteľstva pri hlasovaní však bol návrh uznesenia v znení „...kto je za to, aby sa starostovi upravil plat o 40 %...“ Poslanci takýto návrh schválili,  čiže žiadna konkrétna suma v presnej výške v eurách, žiadny termín, odkedy je tento plat priznaný, Je takéto uznesenie platné a vykonateľné? Však poslanci ani nevedeli čo schválili.  Zákon 253/1994  Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 253/1994 Z. z.“) ustanovuje podmienku: „...Plat starostu odsúhlasený obecným zastupiteľstvom podľa § 3 ods. 1 alebo podľa ods. 2 musí byť v zápisnici zo zasadnutia obecného zastupiteľstva uvedený v presnej výške stanovenej v eurách...". Z uvedeného vyplýva, že tento stav má kopírovať aj samotné rokovanie, keďže v zápisnici a v uznesení  sa môže uvádzať len to, čo odznelo na rokovaní zastupiteľstva.  Čo v prípade, že zápisnica a uznesenie zo zasadnutia neobsahuje presnú výšku v eurách, resp. zápisnica a prijaté uznesenie obsahuje údaje, ktoré na rokovaní neodzneli?

Paušalizácia cestovných náhrad

ID2367 | | PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Prosím o odpoveď na nasledovný problém týkajúci sa väčšiny obcí:

1.) Ako správne (a čo najjednoduchšie) uplatniť zákon o cestovných náhradách v prípade organizácií - poberateľov dotácií z rozpočtu obce? Ide napr. o športové kluby, ktoré preplácajú svojim členom - futbalistom, šachistom, hádzanárom a pod. cestovné na zápasy pri použití vlastného MV. Nie je tu vzťah zamestnanec - zamestnávateľ, ale vznikajú oprávnené nároky na náhradu cestovného. Musí byť vždy doložený cestovný príkaz, údaje z technického preukazu použitého vozidla, doklad o kúpe PHM (prípadne cena PHM zo štat. úradu), alebo sa dajú nejakým spôsobom tieto nároky paušalizovať (napr. stanovením fixnej náhrady na 1 km podľa priemernej ceny PHM za určité vopred stanovené obdobie)?

2.) Ďalej by som sa chcela spýtať na paušalizáciu cestovných náhrad v prípade starostu obce používajúceho súkromné MV. Možno postupovať podľa informácie MF SR o uplatňovaní daňových výdavkov v súvislosti s využívaním súkromného MV a uplatniť paušálne výdavky do výšky 50 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie? Akým iným spôsobom sa môže urobiť paušalizácia pri využívaní MV na rôzne nepravidelné pracovné cesty?

Vymedzenie hraníc pôsobnosti obecného zastupiteľstva a starostu

ID2993 | | Mgr. Ladislav Briestenský

Musí obecné zastupiteľstvo schváliť všetky zmluvy, ktoré podpisuje starosta, alebo môže ich uzatvárať a podpisovať starosta bez schválenia  zastupiteľstvom?