Otázky a odpovede


Zoznam otázok

zoradiť výsledky podľa:

Príjem z prenájmu pôdy

ID1856 | | Ing. Lucia Vanková

Občan prenajal pôdu súkromnému družstvu. Za prenájom mu bol poskytnutý príjem v peňažnej aj naturálnej forme. Príjem z prenájmu nie je zdaňovaný do výšky 500 €. Akým spôsobom si môže uplatniť výdavky, ak príjem presiahne 500 € paušálne 40 % alebo iba preukázateľne vynaložené výdavky? Čo by mohlo tvoriť preukázateľné výdavky?

Účtovanie nehnuteľnosti nadobudnutej darom od podnikataľa

ID2401 | | Ing. Marián Drozd

Spoločnosť s ručením obmedzeným nadobudla v roku 2015 darom od fyzickej osoby - podnikateľa, ktorý je zároveň spoločníkom a konateľom v obdarovanej s. r. o. nehnuteľnosť, ktorá bola u FO-podnikateľa evidovaná v obchodnom majetku, využívaná na podnikanie a uplatňovali sa daňové odpisy. Ako správne účtovať o vyradení uvedenej nehnuteľnosti u FO-podnikateľa a o obstaraní a odpisovaní nehnuteľnosti v s. r. o.?

Nákup kreditnou kartou v zahraničí

ID2917 | | Ing. Marián Drozd

Konateľ spoločnosti nakupuje v zahraničí služby v EÚ aj mimo EÚ a platí kreditnou kartou napr. 80 €, 50 USD atď. Fa mi nepredloží. Na výpise z banky mám len informáciu napr. Dropbox (archiv) a pod. Mám tieto položky uvádzať ako prenesenie daňovej povinnosti? V KV ich mám uvádzať bez IC DPH? Ako sa postupuje v takomto prípade?

Stroj JCB

ID3456 | | Ing. Marián Drozd

S. r. o. kúpila stroj (bager) od spoločnosti na leasing. Nemám s tým skúsenosti, čo som doposiaľ účtovala, boli splátky (spl. kalendár) aj s DPH, teda mesačne. Teraz mám pred sebou faktúru s celou hodnotou stroja + DPH, kde je fakturačná adresa UniCredit Leasing a adresa dodania je sídlo firmy, kde sa stroj kúpil a lízingovú zmluvu, kde sú len uvedené sumy splátok, ale všetko bez DPH. Prvá zvýšená splátka sa platila s DPH, ale nič k tomu nie je, iba, že koľko sa má zaplatiť na účet. Teraz neviem, či ešte pýtať doklady aj k tej 1. navýšenej splátke, či sa bude odpočítavať mesačne DPH, alebo hneď sa zaúčtuje faktúra a uplatní sa odpočet z celej sumy?

Stála prevádzkareň hľadisko ZDP

ID2970 | | Ing. Marián Drozd

Maďarská firma (Kft., platiteľ v Madarsku) bude vykonávať stavebné práce na území SR. Podľa § 16 ods 2 ZDP stálou prevádzkárňou sa rozumie trvalé miesto alebo zariadenie na výkon činnosti, ktorého prostredníctvom daňovníci s obmedzenou daňovou povinnosťou vykonávajú úplne alebo sčasti svoju činnosť na území SR. S uvedeným pojmom súvisí geografická stálosť trvalého miesta (napr. kancelária, pracovisko) a časová stálosť trvalého miesta (sústavnosť, opakovanosť). Ak ide o jednorázovú činnosť, miesto sa považuje za trvalé, ak dobu výkonu činností presiahne 6 mesiacov. Madarská firma bude prenajímať kanceláriu v Dunajskej Strede, odkiaľ bude organizovať- riadiť stavebné práce. Miesto výkonu stavebných prác bude v Komárne. Trvanie stavebných prác presiahne 6 mesiacov. Na základe hore uvedených v SR vznikne madarskej firme stála prevádzkareň. Organizačná zložka zahraničnej osoby Oprávnenie zahraničnej osoby podnikať na území SR vzniká ku dňu zápisu OZ do obchodného registra. OZ nemá právnu subjektivitu, zahraničná osoba o OZ predstavujú jednu právnickú osobu. Ale účtovnou jednotkou je organizačná zložka, ktorá má povinnosť viesť účtovníctvo a zostavovať účtovnú závierku v súlade s požiadavkami zákona o účtovníctve. Registrácia ZDP (Dič) Na základe hore uvedených zahraničná osoba Maďarská firma (Kft., platiteľ) chce požiadať o Dič číslo. Otázky: Takže Dič číslo, pod ktorým budeme podávať účtovnú závierku a DPPO priznanie bude Dič číslo zahraničnej osoby a nie Dič číslo organizačnej zložky? Ktorý je miestne príslušný daňový úrad, môžeme podať žiadosť o registráciu Dič na daňový úrad Dunajská Streda?

Nárok na tuzemské stravné

ID1713 | | Ing. Anton Kolembus

Má zamestnanec nárok na výplatu tuzemského stravného v prípade, že sa prelína so zahraničnou cestou?  Vodič preváža tovar do Českej republiky. Odchod na pracovnú cestu zo sídla podniku je o 21.00 h a o polnoci je na hraničnom priechode s Českou Republikou. Z miesta vykládky odchádza o 13.00 h o 15.00 h prekračuje hranicu  so SR a o 18.00 h má príchod späť do firmy. Má zamestnanec nárok na tuzemské stravné v úhrne za dva dni?

Neuplatnená DPH

ID1468 | | Ing. Marián Drozd

Vo firme sa konal športový deň a na tento účel si spoločnosť prenajala futbalové ihrisko. Z faktúry za prenájom si ale nechce uplatniť DPH.  Bude neuplatnená DPH považovaná ako nedaňový náklad, alebo bude aj neuplatnená DPH súčasťou účtu 518?  Čiže celá suma sa zaúčtuje nasledovne 518 / 321 ?

Zaradenie budovy

ID3274 | | Ing. Anton Kolembus

Prosím o radu pri zaradení budovy. Postavili sme novú budovu, ktorá bola skolaudovaná 23. 7. 2018, ide o nový showroom so servisom vozidiel, ktorý sme oficiálne otvorili pre verejnosť 1. 8. 2018. Kedy mám majetok začať do odpisovať v 7/2018, alebo v 8/2018? 

Vyradenie dlhodobého majetku a DPH

ID1996 | | Peter Pašek, Managing Director, Accace, k.s.

Je podnikateľ povinný vrátiť pomernú časť odpočítanej DPH pri vyradení dlhodobého majetku z dôvodu jeho poškodenia a nerentabilnej opravy. Podnikateľ kúpil v októbri 2012 veľkoformátovú tlačiareň a zaradil ju do dlhodobého majetku, do prvej odpisovej skupiny. Daňový odpis nebol uplatnený z dôvodu prerušenia odpisovania v roku 2012. Pri nákupe si uplatnil DPH na vstupe v plnej výške. Tlačiareň bola využívaná na podnikanie v plnej miere ale v novembri 2013 sa pokazila jedna súčiastka - riadiaca hlava. Oprava tlačiarne je nerentabilná, nakoľko výmena pokazenej súčiastky by bola drahšia ako nový stroj (ide o starší typ, ktorý sa už štandardne nevyrába). Tlačiareň už nie je v záruke. Z toho dôvodu sa podnikateľ rozhodol stroj vyradiť z obchodného majetku a zlikvidovať ho. Daňová zostatková cena tlačiarne sa v súčasnosti rovná jeho obstarávacej hodnote (neboli uplatnené daňové odpisy). Má v takomto prípade podnikateľ povinnosť upraviť odpočítanú DPH na vstupe?

DPH

ID2534 | | Ing. Dušan Dobšovič, Makro Konzult s.r.o.

Vystavená faktúra za tovar napr. 10. 4. 2015, zdan. plnenie 5. 4. 2015. Faktúru predložili ale až teraz do DPH za 082015. V rámci DPH nárok môžem nárokovať v rámci roka 2015 - to je ok - ale teraz, keď to nahrávam, tak dátum vystavenia dám podľa faktúry, ale dátum dodania teraz nemôžem dať podľa faktúry ale tak, aby mi to vstúpilo do DPH 082015, tak dám 01.08.2015 alebo ako. Ide o bežný doklad - faktúra. Bude to takto v poriadku. Lebo DPH mi vstupuje priamo z faktúr, ale v rámci kontrolného výkazu to krížovo nesedí. Výstup bude priznaný na strane dodávateľa v apríli a u nás nárok až v 082015 ? Hodne sa to stáva aj u pokl. dokladov z ERP napr. bežné nákupy - PHM atď. predkladajú neskôr ?